بازار نفت تا بازگشت به شرایط عادی فاصله زیادی دارد

پایین آمدن تقاضا برای نفت مخصوصا در چین به همراه نگرانی در مورد موج جدید کرونا و نابرابری واکسیناسیون در مناطق مختلف، راه بازگشت بازار نفت به سطح قبل از کرونا را طولانی‌تر کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از اویل پرایس، نگرانی در مورد تقاضای نفت به خاطر اوج دوباره همه‌گیری کرونا در برخی مناطق دنیا و قراردادهای پایین نفتی مانع ادامه روند افزایش قیمت آن شده، ولی قرارداد اوپک پلاس به شرایط بازار نفت کمک کرده است.

بیشتر بخوانید:

قیمت بنزین در آمریکا باز هم افزایش یافت

موارد ابتلا به کرونا در ۵۰ ایالت آمریکا رو به افزایش است و تعداد آنها در برخی کشورهای اروپایی مثل انگلیس هم بالا می‌رود.

در این بین، عربستان و امارات به قراردادی در مورد سطح مبنای تولید برای توافق اوپک پلاس رسیده‌اند. اقدام اوپک پلاس برای عرضه بیشتر نفت به بازار هم بر قیمت آن تاثیر گذاشته است.

بیشتر بخوانید:

کسری تجاری آمریکا ۳.۵ درصد جهش کرد

علاوه بر اقدامات اوپک پلاس و موج جدید همه‌گیری کرونا، دلیل دیگری هم برای نگرانی تاجران نفت در مورد قیمت این کالا وجود. دارد چین تولید و واردات نفت پالایشگاه های مستقل کشورش را محدود کرده است.

 دولت چین این هفته به شرکت های بزرگ دولتی خود دستور داد سهمیه های واردات نفت خام خود را در اختیار پالایشگاه های مستقل که عموماً به آنها تیپپات می گویند قرار ندهند. این کشور همچنین سهمیه واردات نفت این پالایشگاه‌ها را ۳۵ درصد در ۲۰۲۱ پایین آورده است و در حال بررسی عملکرد آنها از نظر نقض قوانین محیط زیستی و فرار مالی است.

 اعمال محدودیت بر پالایشگاه های مستقل به همراه افزایش قیمت نفت می تواند واردات نفت چین را به پایین ترین رقم طی ۲۰ سال گذشته  برساند.

کوین سولومان، تحلیلگر موسسه استون ایکس عقیده دارد:« مناطقی که نرخ واکسیناسیون کرونا در آنها پایین است،همزمان درگیر کمبود عرضه به خاطرعملکرد اوپک پلاس و تهدید نوع جدید ویروس کرونا هستند. بنابراین تقاضا در این مناطق پایین آمده و روند بهبود را در ماه‌های آینده مختل می کند.

در واقع هنوز برای بیرون آمدن نفت از بحران زود است. تصور می‌شد تا پایان سال جاری میلادی بتوان به سطح قبل از بحران کرونا بازگشت ولی کل بازار نفت هنوز تا شرایط طبیعی فاصله زیادی دارد. رشد تولید ناخالص داخلی تقاضا برای نفت و محصولات نفتی را بالا برده ولی تقاضا برای سوخت هواپیما هنوز هم یک مشکل بزرگ است.

روی هم رفته دورنمای نفت در حال حاضر پیچیده‌تر از گذشته است و در بحبوحه واکسیناسیون نابرابر، مخالفان واکسیناسیون و موارد جدید ابتلا به  کرونا با چالش های بیشتری هم مواجه خواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس