کد خبر 1252894
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲
تشکیل کابینه «نجیب میقاتی» به کجا رسیده؟

منابع لبنانی گزارش می‌دهند که نباید به فضای مثبت اولیه درباره پرونده تشکیل دولت این کشور پس از انتخاب نجیب میقاتی به‌عنوان نخست‌وزیر مکلف خیلی خوشبین بود.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری النشره، منابع آگاه از فضای تشکیل دولت در لبنان گزارش دادند، به‌نظر می‌رسد فضای مثبتی که درباره انجام مأموریت «نجیب میقاتی» به‌عنوان نخست وزیر مکلف لبنان برای تشکیل کابینه در کشور وجود داشت تا حدودی کم‌رنگ شده است و با توجه به موانع متعددی که دیده می‌شود دستیابی به یک توافق همه‌جانبه دشوار است.

فضای منفی به عرصه سیاسی لبنان بازگشته است؟

بر این اساس چند روز قبل برخی محافل سیاسی لبنان اعلام کردند که توافق درباره ساختار دولت و توزیع پست‌های حاکمیتی به‌مرور دشوار می‌شود، برخی نیز تأکید کردند که اگر دولت قبل از ۴ آگوست یعنی سالگرد انفجار بندر بیروت تشکیل نشود بن‌بست سیاسی لبنان طولانی‌تر خواهد شد و دست‌کم تا آخر ماه لبنانی‌ها شاهد بسته شدن پرونده تشکیل دولت نخواهند بود.

بیشتر بخوانید:

لبنان مسیر را گم نمی‌کند

منابع سیاسی لبنان معتقدند فضای مثبتی که طی روزهای گذشته در پرونده تشکیل دولت و مأموریت نجیب میقاتی وجود داشت به این دلیل بود که هنوز بحث جدی میان نخست وزیر مکلف و «میشل عون» رئیس‌جمهوری لبنان انجام نشده است و همین فضا در دوره مأموریت «سعد حریری» برای تشکیل دولت نیز وجود داشت و پس از انتقال به مرحله دوم موانع خود را نشان دادند.

این منابع تصریح کردند، نجیب میقاتی زمانی که گفت تشکیل دولت قبل از ۴ آگوست دشوار است درباره جزئیات آن توضیحی نداد؛ ضمن اینکه به‌نظر می‌رسد میقاتی نیز همانند سعد حریری پایبند به مواضع نخست‌وزیران پیشین است و اگر قصد داشته باشد مطالبات سعد حریری را تکرار کند مانع از دستیابی به تفاهم‌های لازم با سایر طرف‌های درگیر در پرونده تشکیل کابینه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

استقبال آمریکا از تصمیم اروپا برای تحریم لبنان

همچنین قرار است رایزنی درباره اسامی نامزدهای تصدی پست‌های وزارتی اوایل هفته پیشِ‌رو آغاز شود و دور تازه رایزنی‌ها درباره ساختار دولت و توزیع پست‌های وزارتی از روز دوشنبه آغاز می‌گردد.

طبق آنچه منابع سیاسی آگاه لبنان گزارش می‌دهند اکنون چالش اساسی درباره وزارت کشور و وزارت دادگستری است که سعد حریری موافقت کرده بود این وزارتخانه‌ها سهم تیم رئیس جمهور باشد اما نجیب میقاتی این موضوع را نمی‌پذیرد به‌ویژه این که حریری در فهرستی که قبل از استعفای خود به میشل عون ارائه داد اعلام کرده بود که دیگر قصد ندارد وزارت کشور را در اختیار تیم رئیس‌جمهور قرار بدهد.

همچنین نجیب میقاتی اعلام کرده است که وزارت کشور مسئولیت ساماندهی انتخابات پارلمانی آینده را دارد و نمی‌تواند سهم یک تیم خاص باشد، بنابراین بهتر است برای تصدی این پست درباره شخصیتی که همه احزاب موافق آن هستند توافق شود. منابع سیاسی لبنان معتقدند که مشکل تنها درباره وزارت کشور نیست و شامل موارد دیگر از جمله پرونده حسابرسی دقیق مالی در سپرده‌های بانک مرکزی نیز می‌شود.

بیشتر بخوانید:

حزب الله: برای تشکیل دولت از گزینه حریری حمایت کردیم

علاوه بر آن محافل آگاه لبنان گزارش می‌دهند که در سطح بین‌المللی نیز تنها موضع دلگرم‌کننده برای نجیب میقاتی از طرف فرانسوی‌ها است و هیچ تغییری در مواضع آمریکا و عربستان ایجاد نشده است و به‌نظر می‌رسد که تشکیل یا عدم تشکیل دولت در لبنان برای این دو طرف فرقی ندارد و آن‌ها در صدد اجرای پروژه‌های دیگری هستند.

تأکید جریان آزاد ملی بر تشکیل دولت قبل از ۴ آگوست

جریان آزاد ملی لبنان به‌ریاست «جبران باسیل» نیز با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: منتظر تلاش‌های نخست وزیر مکلف در توافق با جناب رئیس جمهور برای تشکیل دولت وعده‌داده‌شده قبل از ۴ آگوست هستیم تا بتواند به اجرای اصلاحات بپردازد و مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول و نیز تحقیقات جنایی را طبق ابتکار فرانسه از سر بگیرد.

جریان آزاد ملی همچنین به سالگرد انفجار مهیب بندر بیروت در ۴ آگوست و قربانیان این حادثه اشاره و تأکید کرد: رفع مصونیت فوری از برخی مسئولان در اتهامات مربوط به انفجار بیروت بهترین راه برای گرامیداشت یاد شهدای این انفجار و تسکین درد هزاران قربانی این حادثه مهیب است.

«حسین الحاج حسن» رئیس فراکسیون نمایندگان بعلبک در پارلمان لبنان نیز اظهار داشت: گزینه ما در حزب‌الله و فراکسیون وفاداری به مقاومت انتخاب نجیب میقاتی به‌عنوان مأمور تشکیل دولت برای تسهیل روند خروج از بحران سیاسی بود و خواهان تشکیل کابینه در سریع‌ترین زمان ممکن هستیم زیرا این وضعیت کشور دیگر قابل تحمل نیست.

وی در یک نشست سیاسی که حزب‌الله در منطقه بقاع شمالی ترتیب داده بود ابراز امیدواری کرد که فضای مثبت میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف تا زمان تشکیل دولت ادامه داشته باشد و کشور وارد مرحله جدیدی برای حل بحرانهای اقتصادی و مالی و اجتماعی شود.

در پایان منابع لبنانی اعلام کردند: نجیب میقاتی، احتمالاً روز دوشنبه ساختار اولیه دولتش را به میشل عون، ارائه خواهد کرد و همه چیز بستگی به فضای رایزنی‌ها میان دو طرف در مرحله بعدی دارد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس