تناقض گویی ظریف درباره اعتماد به آمریکا

متاسفانه رویکرد دولت روحانی در سیاست خارجی بر مبنای اعتماد به آمریکا و اروپا ریل گذاری شد و این رویکرد، خسارت محض برجام را در پی داشت.

سرویس سیاست مشرق - «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه- ۱۰ مرداد- در جمع خبرنگاران گفت: «مهمترین کار من برجام بود و من بعد از این دولت به دانشگاه می‌روم. دلم می‌خواست سرمایه بیشتری برای کشور جذب کنیم و اگر سرمایه بیشتری جذب می‌شد تحریم ایران سخت می‌شد. ما اعتماد به هیچ بیگانه‌ای نداشتیم».

ظریف در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «اینکه آمریکا و اروپا کشورهای بدعهدی هستند و نتوانستند به عهد خودشان وفا کنند نشان‌دهنده این نیست که ما به آنها اعتماد کردیم، نشانه این نیست که ما بد مذاکره کردیم بلکه نشان‌دهنده این است که یک رشته از کشورها در دنیا هستند که به مقررات بین‌المللی متعهد نیستند. ما به‌عنوان جمهوری اسلامی موظف هستیم ضمن اینکه با دنیا تعامل می‌کنیم، با چشم باز تعامل کنیم؛ ما به هیچ کسی نباید اعتماد کنیم. روابط بین الملل محل اعتماد نیست، و به نزدیک ترین متحد هم در روابط بین الملل نمی شود اعتماد کرد، البته ما متحد نداریم».

وی افزود: «شهادت می‌دهم که هیچ‌کدام از مذاکره‌کنندگان، هیچ‌گاه به آمریکا اعتماد نکردند؛ اگر ما می‌خواستیم اعتماد کنیم، نتیجه کار ما همان سند دو صفحه‌ای می‌شد که ترامپ با برخی امضا کرد. اگر می‌بینید ما ۱۶۰ صفحه سند به نتیجه رساندیم به‌خاطر بی‌اعتمادی بود. برای این بود که می‌خواستیم همه زوایا را بیان کنیم».

ظریف (مرداد ۱۴۰۰): هیچگاه در مذاکرات به آمریکا اعتماد نکردیم! /ظریف (آذر ۹۵): اشتباه کردم و به حرف جان کری اعتماد کردم

آقای ظریف در این اظهارنظر تاکید کرده که تیم مذاکره کننده هسته ای در دولت روحانی به هیچ عنوان به آمریکا اعتماد نکرده و بر همین اساس برجام براساس اعتماد به آمریکا تنظیم نشده است.

متاسفانه این اظهارنظر هیچ نسبتی با واقعیت ندارد. در این خصوص مستندات متعددی وجود دارد که در ادامه به اختصار به آن می پردازیم:

۱: آقای ظریف- آذر ۹۵- با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «من اعتراف می‌کنم که اشتباه کردم و به حرف جان کری اعتماد کردم، اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم، اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم، می‌پذیرم که اشتباه کردم و مسئولیت آن را قبول می‌کنم، ما با صحبت و قول آقای کری اظهارنظر کردیم».

۲: ظریف- شهریور ۹۷- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر شما احساس می‌کردید آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟» گفت: «این شاید یک اشتباه بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، اشتباه می‌کردم».

ظریف (مرداد ۱۴۰۰): هیچگاه در مذاکرات به آمریکا اعتماد نکردیم! /ظریف (آذر ۹۵): اشتباه کردم و به حرف جان کری اعتماد کردم

۳: در شهریور ۹۳ و در میانه مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵، ظریف در مصاحبه با رادیو «ان‌پی‌آر» ‌ آمریکا در اظهارنظری عجیب گفت: «رسیدن به هر نوع توافقی، بهتر از عدم توافق است»! این اظهارنظر عجیب از سوی ظریف در حالی بود که در سوی مقابل، «جان کری» وزیر خارجه وقت آمریکا در مصاحبه با سی ان ان گفته بود: «من بارها اعلام کرده‌ام توافق نکردن بهتر از توافق بد است».

۴: در سال ۹۴ تیم مذاکره کننده به ریاست ظریف در اقدامی عجیب و نامتعارف پذیرفت که ایران به صورت پیش دستانه تعهدات خود را اجرا کند و پس از پایان تعهدات ایران، طرف مقابل از جمله آمریکا اجرای تعهدات خود را آغاز کند!

«جان کری» - مهر ۹۶- در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست نوشت: «ایران در توافق هسته‌ای (برجام) پیشاپیش همه امتیازاتش را پرداخت کرد».

کری در ادامه این یادداشت نوشت: «قبل از برخورداری ایران از تخفیف تحریم ها، آژانس تایید کرد که این کشور ۹۷ درصد از ذخایر اورانیوم خود را نابود، قلب رآکتور اراک را تخریب و غنی سازی اورانیوم در سایت فردو را متوقف کرده است و بیش از ۱۳۰۰۰ سانتریفیوژ را برچیده، و برنامه اش را در معرض نظارت شدید قرار داده است».

۵: روزنامه اصلاح‌طلب شرق- ۱ دی ۹۴- در تیتر اصلی نوشت: «اطمینان تهران از اجرای برجام، امضای کری تضمین است».

در متن این گزارش آمده بود: «به دنبال اعتراض ظریف [به قانون محدودیت ویزا که نقض برجام از سوی آمریکا بود] جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در نامه‌ای خطاب به ظریف نوشت این قانون به‌هیچ‌وجه مانع ما نمی‌شود که تعهدات خود طبق برجام را اجرا کنیم...عراقچی-۳۰ آذر ۹۴- تأکید کرد که این نامه، امضای وزیر خارجه آمریکا را دارد و اجرای موفق برجام را تضمین کرده است. وی تأکید کرد: آنچه برای ما مهم است این است که برجام در مرحله اجرا با هیچ‌گونه خدشه و صدمه‌ای مواجه نشود، آقای کری این تضمین را به‌عنوان وزیر خارجه آمریکا به‌صورت کتبی با امضای رسمی داده است»!

ظریف (مرداد ۱۴۰۰): هیچگاه در مذاکرات به آمریکا اعتماد نکردیم! /ظریف (آذر ۹۵): اشتباه کردم و به حرف جان کری اعتماد کردم

۶: حجت الاسلام «سید محمود نبویان» نماینده مجلس- ۲۵ آذر ۹۴- در دانشگاه کاشان گفته بود: «فردای روز توافق، دکتر ظریف به مجلس آمد تا گزارش بدهد و اذعان کرد یکی از بزرگترین دستاوردهای ما این است که هیچ جای متن برجام، کلمه «تعلیق» (suspend) برای تحریم ها استفاده نشده و همه جا «لغو» تحریم ها آمده است و همانجا بنده در ۴ جای متن توافقنامه، کلمه «تعلیق/ suspend» را به ایشان نشان دادم که واکنش ظریف اینگونه بود: "عه! من اینجاها را ندیده بودم"».

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی - ۲۰ شهریور ۹۵- گفت: «در بعد تحریم و مسائل دیگر سیاسی، آمریکایی‌ها از شیوه نادرستی استفاده می‌کنند، اگر ما وقتی برجام را تنظیم می‌کردیم دقت بیشتری می‌کردیم این فرصت برای امریکا پیش نمی‌آمد که از این قابلیت تفسیر بودن سوء استفاده کند».

۷: «محمد جواد ظریف» در تابستان ۹۴ در نشست بررسی برجام در شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: «به شما اطمینان می‌دهم آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود»! اما آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ بدون هیچ هزینه‌ای از برجام خارج شد.

۸: متاسفانه دولت آقای روحانی و تیم مذاکره کننده به ریاست ظریف هیچ اقدامی درخصوص اخذ تضمین کتبی از طرف مقابل در برجام انجام نداد.

رهبر معظم انقلاب -۲۹ مهر ۹۴- در نامه ای حکیمانه و دوراندیشانه خطاب به روحانی مبنی بر تایید مشروط برجام، الزامات ۹ گانه ای را در اجرای برجام اعلام کردند.

در بخشی از نامه مذکور تصریح شده است: «از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریمهای ظالمانه‌ی اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرائی شدن آن در برجام به بعد از اقدامهای ایران موکول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلّف طرفهای مقابل، تدارک شود، که از جمله‌ی آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتّحادیه‌ی اروپا مبنی بر لغو تحریمها است. در اعلام اتّحادیه‌ی اروپا و رئیس‌جمهور آمریکا، باید تصریح شود که این تحریمها بکلّی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر این‌که ساختار تحریمها باقی خواهد ماند، به‌منزله‌ی نقض برجام است».

۹: دولت روحانی و وزارت امور خارجه در دوره وزارت ظریف هیچگاه به نقض فاحش برجام از سوی آمریکا واکنش متقابل نشان نداد. این انفعال موجب شد که روز به روز بر شدت تحریم ها افزوده شود. بر همین اساس دولت باراک اوباما، قانون تحریمی ایسا را تمدید کرد. دولت ترامپ نیز قانون تحریمی کاتسا ۲۰۱۷(مادر تحریم ها-سیاه چاله تحریم ها) را امضاء کرد. مقامات دولت صراحتاً اعلام کردند که این اقدامات نقض فاحش برجام است، اما واکنش دولت به تذکر شفاهی و اعتراض توئیتری محدود شد و این واکنش منفعلانه، باعث شد تا هیچ دستاوردی از برجام عاید کشورمان نشود.

۱۰: ظریف- فروردین ۹۴- در بیانیه‌ای مشترک با فدریکا موگرینی(مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا) تاکید کرد: «تمام تحریم‌ها لغو خواهد شد». علاوه بر این ظریف- شهریور ۹۴ در کمیسیون برجام- گفت: «کل تحریم‌های اقتصادی، مالی و پولی اتحادیه اروپا، کل تحریم‌های ایالات متحده که بر شخصیت‌های غیرآمریکایی اعمال می‌شود از روز اجرا لغو خواهد شد، علاوه بر آن تحریم ۳۵ ساله هواپیمایی نیز لغو می‌شود».

رهبر معظم انقلاب- ۶ مرداد ۱۴۰۰- در آخرین دیدار رییس جمهور و دولت دوازدهم با ایشان فرمودند: «در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و آنها کمک نمی‌کنند و هرجا که بتوانند ضربه خواهند زد و اگر جایی هم ضربه نمی‌زنند به این دلیل است که نمی‌توانند».

ایشان در ادامه تاکید کردند: «هر جا که کارها را منوط به غرب و مذاکره با آن و آمریکا کردید ناموفق بودید و هر جا که بدون اعتماد به غرب، حرکت و از آنها قطع امید کردید موفق بودید و پیش رفتید».

متاسفانه رویکرد دولت روحانی در سیاست خارجی بر مبنای اعتماد به آمریکا و اروپا ریل گذاری شد و این رویکرد، خسارت محض برجام را در پی داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ابواحمد IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    30 2
    دروغگو، فراموش کار مي شه
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      17 0
      ۸سال آمریکا رابزک کردید وبه به وچه چه کردیدوبه بهای زندگی میلیونهاایرانی،قهوه خوردید وبادشمن گل گفتید وخیابان گز کردید تاآخرش به اینجائی برسیدکه منتقدین برجام=همونهاکه با56لقب روانه جهنمشون میکردید ،ازاول میگفتند.دست عذاب الهی همواره ،همراهتان
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      22 0
      ای اف بر این 8 سال سیاه
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      4 0
      لعنت بر وطن فروش
    • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      3 0
      دقیقااااااااااااااااااا
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    30 2
    دروغگو ترین و بی عرضه ترین وزیر امور خارجه بعد از انقلاب
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      21 0
      جام زهرقطعنامه 598 وبعد ننگ نامه توافق سعدآباد وآخرش هم ننگ نامه برجام=همه کار تیم روحانی وظریف است.عجیب نیست؟!
  • جعفر IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    28 0
    رو.... وهمه دولتش دروغگو هست
    • بختیاری IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      8 0
      ببخشید منظورت روباه هست یا رو....؟؟
    • محسن IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      6 0
      اون ظریف نبود که گفت امضای کری تضمین بلکه از بیانات مرحوم هاشمی بود که عمرش کفاف نداد تا ثمرات برجام ببینه..شانس آوردیم ... وگرنه میخواست همون بلای که سر برحام اورد سر موشکی هم بیاورد.
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    24 0
    این طبیعت منافق ( هزار چهره) است ، مردم عزیز دیگه نباید به این تفکر و جریان اعتماد کنند چون دودش به چشم خود مردم خواهد رفت
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      12 0
      وزیر امور خارجه در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت: اینکه امریکا و اروپاکشور های بدعهدی هستند نشان دهنده این نیست که ما به آن ها اعتماد کردیم و ما بد مذاکره کردیم ما به هیچ کس نباید اعتماد کنیم حتی به نزدیک ترین دوست و همسایه در روابط بین الملل نمی شود اعتماد کرد. نوشدارو بعد از مرگ سهراب.حالا که قدرت ازش گرفت شده ،برامون ادای فهمیدن ،در میاره.
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    25 0
    بابا ما نخواهیم چهره ای این رو نبینیم کی رو باید دید هشت ساله با کمال وقاحت به مردم دروغ گفتن حالا این روز آخری هم ول کن نیست بریددیگه
  • بختیاری IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    14 0
    پیشنهاد میکنم مستند : آدرس غلط :: و مستند های :: فروشنده 1 و 2 :: را ببینید.و منتشر کنید تا همه هموطنان غربگدایان خا.. رو بشناسند که در آینده یکبار دیگه با دروغ های بزک شده فریب نخورند.!!
  • روح الله IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    11 0
    صداقت داشته باشید
  • سید محسن19ساله IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    22 0
    تو راست میگی، ولی لعنت خدا بر دروغگو
  • برسام IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    12 0
    اگراداره مملکت دست من بودکاری میکردم که ابرقدرتهاروی دست پای ایران بیفتند
  • روشن IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    10 0
    اقاجون این دولت تموم شد
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    14 0
    کدخدا پرست
  • خادم مسجد IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    8 0
    آقایان منجلاب بزرگی ساختن به نام برجام و حالا که بوی ... آن همه جا را گرفته به هر بهانه‌ای می خواهند خودشان را از منجلاب نجات دهند و بگویند ما نبودیم ولی ملت می داند چه کسی گفت امضای جان کری تضمین است چه کسی گفت گفت با کدخدا می بندیم وغیر ه و غیر و هزاران نقطه چین
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    11 0
    همین بابا ( ظریف ) بصورت خیلی زمخت ( عکس ظرافت) میگفت : امضاء کری تضمین است.
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    9 0
    جناب ظریف اگر اعتماد به غرب و آمریکا نکردید پس غربی ها چطوری اون کلاه بوغی گونده رو تو برجام سر شما و تیم مذاکره کننده شما گذاشتند ؟ حداقل با ملت صادق باشید !
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    10 0
    بر دروغگو لعنت ، ظریف مگه تو نبودی که در مجلس می گفتی امضای جان کری و اوباما تضمین برجامه
  • میثم IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    6 0
    تاریخ در رابطه با این اظهار نظر دروغ و واقعیت های صورت گرفته قضاوت خواهد کرد تا سیاه روی شود هر کس که در او غش باشد.
  • mojtaba SE ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    5 0
    دیگه از تو آلبانی هم از ظریف لایک نمیکنن.
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      0 0
      من تو آلبانی هستم
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    9 0
    دولت تزویر و دروغ
  • هادی IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    6 0
    دولت راستگویان رکورد دروغ گویی را شکست؟!
  • . IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    6 0
    آبروی نظام در گروی بازخواست متخلفینه.نظر شما چیه؟
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    1 12
    ! در چهل و چند سال گذشته مگه وزير خارجه اى عاقل تر ، باسوادتر و شريف تر از ظريف سراغ داريد ؟! فقط بلديد حرف رایگان بزنيد . با شلوغ كارى و دو دوزه بازى كه نميشه مملكت رو اداره كرد.
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      5 0
      دوست گرامی، مگر کسی راجب سواد و تحصیلات ظریف حرف و سخنی زد ؟ چرا مغلطه میکنی عزیزم ! جناب ظریف و تیم مذاکره کننده ایشان از غربی ها رودست خوردند ، بد جور هم رو دست خوردند ! متاسفانه هزینه این حماقت رو ملت ایران پرداخت کرد ، آیا توقع زیادی داریم که حداقل این دم آخری از ملت بزرگ ایران طلب عفو و بخشش کند و بپذیرد فریب غربی ها رو خورد اشتباه کرد ... من تصور می‌کنم این کمترین توقع و خواست تک ب تک ایرانیان می‌تواند باشد
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      0 2
      منم موافقم ظریف کار کشته تر از این حرف ها است.
    • DE ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      1 0
      ! در چهل و چند سال گذشته مگه وزير خارجه اى عاقل تر ، باسوادتر و شريف تر از ظريف سراغ دا ريد....کجا دقیقا ؟ یک عمر پراید سوار شدی عمو تا حالا پورشه ندیدی که تفاوتش را بفهمی 32 سال اصلاحات میخواستی وزیر امورخارجه ضد غرب بگذارن سرکار؟؟
  • امیرو IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    5 0
    اون گفته امیر کبیر جعلی که : امضای کری تضمین است منو کشته!
  • DE ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    4 0
    کلا اشتباه کردی رفتی وزارت امور خارجه . یه بورس معاملات املاک میزدی و این خالی بندیها را که برای ملت میکردی برای مشتریها میکردی کلی پولدار شده بودی زمین زراعی رو جای ویلای لاکچری غالب میکردی به جان جان کریه باور کن . الان هم دیر نشده.
  • گمنام IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    3 0
    خداوند در قرآن میفرماید و به منافقین بشارت بده که عذاب سختی در انتظار آنهاست
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    2 0
    نتیجه‌ی هشت سال دولت تدبیر ( برجام ) و امید ( رحم کدخدا ) یادآوری تجربه ی چندباره ی این جمله از امام راحل که آمریکا شیطان بزرگ است.
  • علی IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    3 0
    هست و نیست ایران را به باد دادید
  • IR ۰۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    2 0
    مگه همین آدم نبود که گفت توافق با آمریکا ارزش جوهر خودکارش رو هم نداره و در یه جای دیگه ای ازش پرسیدن اگر برگردی به قبل بازم برجام رو امضا میکنی؟ گفت آره!!! یا روحانی میگفت آمریکا کدخداست، با کدخدا بست راحتتره! بعدا که آمریکا از برجام خارج شد گفت چه بهتر! شر یه مزاحم کم شد!!! تناقض و دروغ تو دولت راستگویان تا دلتون بخواد هست...
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    2 0
    برو...
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    2 0
    یه پیشنهاد: مردم، تشکل ها، نمایندگان مجلس، اشخاص حقیقی و حقوقی در خصوص دولت دوازدهم( رو... و کارگزاران او) به جهت ترک فعل ها، توهین ها، لجاجت ها و خساراتی که به کشور وارد آورده اند در قالب طومارهای واقعی و مجازی به دستگاه قضا شکواییه هایی را تنظیم کنند.
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    3 0
    ینی قبل از اینکه دوره مسخره بازی هاتون تموم بشه متوجه نشده بودی که نمیشه به جان کری و دولت آمریکا اعتماد کرد؟ و الآن یه دفه یادت افتاده که نمیشه اعتماد کرد؟ به جای اینکه برای رفع مسایل داخلی به توان داخلی تکیه کنید به دولت های غربی که دشمن قسم خورده ایران هستند روی آوردید . باید پاسخگوی مردم باشید.
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 7
    دکتر ظریف یکی بزرگترین تیوریسین های سیاسی زمان ماست در اینده از او ببشتر خواهیم شنید
    • DE ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      3 0
      این "زمان ماست" رو خوب ا ومدی ایشالا زمان دوغ و زمان کشک و زمان پنیر هم در خدمتش باشی.
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    3 1
    در دیپلماسی اعتماد معنایی ندارد . همه چیز باید حساب شده باشد .کسانی که مدعی اعتماد هستند با ذکر مورد نمونه رابیان کنند .
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    متاسفانه دروغگویی مسئولین در ایران، اگر حتی خسارت سنگینی هم برای مردم و منافع ملی به بار بیاره، هیچ هزینه و مجازاتی نداره.
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    پررویی نجومی!!!
  • علی IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    سلام چقدر پررو
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    ظریف صادق!!!
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    بابا این بدون اجازه رهبر و..‌با کری نحس قدم زنی حرافی جاسوسی کرده-چون در اتاق با حضور و بقیه گروه ایران نمی توانسته حرف جاس.... کنه(والا چرا باید اختصاصی قدم زنی کنند!؟)
  • علیرضا IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    تازه قبلشم که میگفت امضا کری تضمینه !!!۹
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    ظریف خیلی وزیر ضعیفی بود
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    وقتی کسی در مقابل دشمن صحبت از هر توافقی بهتر از توافق نکردن است یا امریکا بایکبمب تمام سیستمهای مارا ازکار میاندازد خزانه خالی استو......دیگر جایی از اعتماد باقی نمیگذارد وصحبت از ان جایگاهی نداردوقتی در اوج ذلت والتماس بودی اعتماد مفهومی ندارد وقتی بده بستان ومعامله ای هست پای دقت شک مراقبت واعتماد درمیان میاید
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    وقتی با حرص وولع پیش دشمن زانو زدی والتماس کردی وحل تمام مشکلات مملکت را به همراهی دشمن گره زدی جایی برای اعتماد یا بی اعتمادی نیست زیرا از اعتماد کردن عبور کردی در این صورت دشمن ذاتی را در دشمنی وتاخت وتاز ترغیب کردی اورا جری وترغیب در فشار نمودی اوتورا تسلیم نکرده بلکه خود تسلیم شدی
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    1 0
    دروغگو ، تو نبودی که گفتی امضای جان کری تضمینه
  • DE ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 0
    ظریف (مرداد ۱۴۰۰): هیچگاه در مذاکرات به آمریکا اعتماد نکردیم! ولی قبل از جلسات مذاکره و بعدش اعتماد میکردیم.
  • علیزاده IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    1 0
    راست میگه عمه من توی مذاکرات به آنها اعتماد کرد و آقای ظریف چندین صد سکه طلا جایزه گرفت
  • غلامحسین عالی IN ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    0 0
    ظریف دروغ می گوید ، عشق او قدم زدن با کری بود ، وفایل صوتی او نشان دهنده این موضوع است اوعاشق رابطه با امریکا و برجام های 2 و 3 و...بود .
  • DE ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    0 0
    اونهائیکه هی مینویسن و میگن ظریف و یا روحانی دروغ میگن کاملا اشتباه میکنند نه ظریف و نه روحانی تا حالا دروغ نگفته اند .خب حالا تو چرا داری کامنت دروغ مینویسی؟؟ چون این دروغها که شما 8 ساله از این دو نفر میشنوید به این میگن دیپلماسی چون هردو شون درس دیپلماسی بلد هستند دیپلماسی امپریالیستی و ماکیاولیستی که هدف وسیله را توجیح میکند یعنی این دروغ نیست که .دیپلماسیه رو.... بارها گفت من زبان دیپلماسی بلدم . حالا حتما باید میگفت من زبان دروغ بلدم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس