کد خبر 1253356
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸

ارزش سهم چیست؟ تمام آنچه نیاز است بدانید

مردم وقتی قصد سرمایه‌گذاری در سهام یک شرکت را دارند، اغلب به دنبال این هستند که بدانند ارزش هر سهم چه‌قدر است؟

ارزش هر سهم در بورس چقدر است؟

تعریف ارزش اسمی

ارزش هر سهم در بازار سرمایه که به‌عنوان ارزش اسمی نیز شناخته می‌شود، ارزش سهم در زمان عرضه اولیه عمومی یا ارزش قبل از تقسیم آن بین صاحبان شرکت است.

این ارزش به مبلغ اصلی سهام مندرج شده در گواهی اوراق بهادار اشاره دارد و تا زمانی که ناشر، سهام را تقسیم نکند این ارزش نیز تغییر نمی‌کند.

ارزش اسمی در کجا استفاده می‌شود؟

ارزش اسمی یک متغیر مهم در محاسبات سهام است مانند:

· ارزش بازار سهام

· پرداخت سود

· بازده

· حق بیمه

· و....

ارزش اسمی چه ارتباطی با قیمت دارد؟

ارزش اسمی و قیمت بازار سهام ارتباطی ندارند. بااین‌حال، هر دو قیمت می‌توانند باتوجه‌به نیروهای بازار (میزان عرضه و تقاضا) ، نوسانات نرخ بهره و وضعیت مالی واحد صادرکننده افزایش یا کاهش پیدا کنند.

تفاوت بین ارزش بازاری و ارزش اسمی چیست؟

در بورس، لزوماً ارزش اسمی باارزش واقعی سهام یکی نمی‌باشد، به همین خاطر معامله گران و تحلیل گران حرفه‌ای در بازار به دنبال سهام با ارزشی هستند که قیمت بازاری آن ها باارزش ذاتی سهم اختلاف داشته باشد تا بتوانند پیش از رسیدن به ارزش واقعی، سهام را خریداری کنند.

نیروهای عرضه و تقاضا ارزش بازار را پس از IPO تعیین می‌کنند و روزانه بر اساس حجم معاملات تغییر می‌کند.

از سوی دیگر، ارزش اسمی قبل یا در زمان عرضه اولیه سهام تعیین می‌شود و ثابت می‌ماند. مگر اینکه شرکت صادرکننده اعلام تقسیم سهام کند.

سود تقسیمی چیست؟

سود تقسیمی به یک اقدام شرکتی اشاره دارد که شامل توزیع سود به‌صورت نقدی به سهام‌داران یک شرکت می‌شود. به طور معمول، سود سهام و سود تقسیمی بر اساس ارزش اسمی محاسبه و اعلام می‌شود.

ارزش هر سهم در بورس چقدر است؟

مثال محاسبه ارزش اسمی چیست؟

به‌عنوان‌مثال، یک شرکت می‌خواهد با ارائه سهام 10،000،000 تومان افزایش سرمایه دهد. اگر ارزش اسمی هر سهم 500 تومان باشد، شرکت باید 20000 سهم منتشر کند تا سرمایه خود را افزایش دهد.

در همین حال، شرکت سود هر سهم را پرداخت می‌کند. سود تقسیمی به‌عنوان درصدی از ارزش اسمی محاسبه می‌شود.

فرض کنیم شرکت ده درصد سود پرداخت می‌کند. این بدان معناست که هر سهم به ارزش 500 تومان، 50 تومان سود سهام دریافت می‌کند.

آیا سهام باارزش گران هستند؟

سهام باارزش گران هستند، اما ممکن است عملکرد خوبی در بازار سهام نداشته باشند. آنها معمولاً در لیست سهام‌هایی که ارزش خود را ازدست‌داده‌اند، قرار می‌گیرند.

چرا برخی از سرمایه‌گذاران سهام باارزش را انتخاب می‌کنند؟

معمولاً ارزش اسمی سهام عادی به دلیل میزان عرضه / تقاضایی که برای آن ها وجود دارد، از ارزش بازاری که دارند بسیار کمتر خواهد بود این در حالی است که باید همخوانی بیشتری بین ارزش اسمی سهام ممتاز با ارزش بازار آن وجود داشته باشد. ارزش اسمی یک اوراق می‌تواند از ارزش بازاری آن متفاوت باشد.

سرمایه‌گذاران سهام ارزشی را خریدهای خوبی می‌دانند زیرا به دلایل مختلف در بازار کم‌ارزش هستند. از جمله این دلایل می‌توان به اختلاف قیمت ارزش اسمی هر سهم در بازار سرمایه با قیمت معامله شده سهم در بازار اشاره کرد و سرمایه‌گذار قصد دارد قبل از افزایش قیمت، سهام را به دست آورد.

ارزش اسمی هر سهم در بازار سرمایه ایران چه‌قدر است؟

در بورس ایران ارزش اسمی هر سهم در بازار سرمایه، ۱۰۰ تومان (یک هزار ریال) برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است.

عرضه اولیه سهام در بازار بورس و فرابورس ایران بر اساس ارزش اسمی هر شرکت تعیین و عرضه می‌شود.

از تقسیم سرمایه شرکت‌های سهامی عام، بر 1000 ریال که ارزش اسمی هر سهم در بازار سرمایه است، تعداد سهام منتشر شده محاسبه می‌شود.

برای مثال برای محاسبه ارزش اسمی فولاد مبارکه اصفهان، در تحلیل بنیادی فولاد، طبق آخرین صورت مالی منتشر شده (سه‌ماهه 1400) بر روی سامانه کدال، از تقسیم سرمایه ثبت شده (293,000,000 میلیون ریال) بر ارزش اسمی هر سهم در بازار سرمایه (1000 ریال)، تعداد برگه سهام منتشر شده محاسبه می‌شود.

ارزش هر سهم در بورس چقدر است؟

ارزش هر سهم در بورس چقدر است؟

همچنین ارزش اسمی و تعداد سهام هر سهام‌دار بر روی برگه سهام نیز، درج می‌شود.

ارزش هر سهم در بورس چقدر است؟

زمانی که شرکتی افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهام‌داران داشته باشد، باتوجه‌به درصد مالکیت سهام‌داران، معادل ارزش اسمی هر سهم در بازار سرمایه، به آن ها سهم تعلق خواهد گرفت

محاسبه ارزش سهام

پس از پیداکردن سهام مناسب، تشخیص نقطه ورود و خروج به سهام بسیار حائز اهمیت می‌باشد. برای پیداکردن نقاط مناسب خریدوفروش سهام از نرم‌افزارهای تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود.

شما می‌توانید، با انتخاب بهترین نرم ‌افزار بورس، از میان نرم‌افزارهای تحلیل تکنیکال موجود در بازار برای تحلیل و تشخیص نقاط مناسب ورود و خروج به سهام استفاده کنید.

بهترین نرم‌ افزار بورس برای بررسی ارزش واقعی سهام و عملکرد شرکت‌ها، سامانه کدال https://www.codal.ir/ می‌باشد که توصیه می‌کنیم حتماً کار با این سامانه را آموزش ببینید.


این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس