کد خبر 1253607
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲
آتش

طی ماه میلادی گذشته ده‌ها آتش سوزی در سرتاسر جهان گزارش شده که طی آن صدها هزار هکتار از جنگل‌های جهان به خاکستر تبدیل شد.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی «گلوبال فارست واچ» (Globalforestwatch) که در زمینه رصد جنگ‌های جهان فعالیت دارد اعلام کرده که کره زمین از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰ دست کم ۱۰ درصد از مساحت جنگل‌های خود را به دلیل آتش‌سوزی از دست داده. این میزان معادل ۴۱۱ میلیون هکتار جنگل است.

جهان در جولای گذشته شاهد موج گرمای بی‌سابقه‌ای بود که سبب بروز صدها آتش‌ سوزی و کشته شدن ده‌ها نفر و مجروح شدن هزاران نفر در آمریکا، کانادا، ترکیه، یونان، روسیه، لبنان، قبرس، ایتالیا، بلغارستان و غیره شد.

آتش‌سوزی‌هایی که طی ماه میلادی گذشته در جهان روی داد:

دوم جولای (۱۱ تیرماه)

مرکز مقابله با آتش‌سوزی در ایالت «بریتیش کلمبیا» در غربی ترین نقطه کانادا اعلام کرد که ۱۳۶ آتش سوزی در نقاط مختلف جنگل‌های این ایالت روی داده است. روز پیش از آن، ‌ دست کم دوازده هزار صاعقه رعد و برق در این ایالت گزارش شده بود.

جولای، ماه آتش‌سوزی‌ گسترده در سراسر جهان

چهارم جولای (۱۳ تیرماه)

وزارت خارجه مصر در این روز گزارش داد که چهار شهروند این کشور در آتش‌سوزی‌ های گسترده در جنگل‌های قبرس کشته شدند. الجزیره انگلیسی نیز در گزارشی درباره آتش سوزی در جنگ‌های منطقه «لیماسول» خبر داد که این آتش سوزی از کنترل خارج شده و مقام‌ها خواستار کمک بین‌المللی برای خاموش کردن این آتش‌سوزی شدند.

ششم جولای (۱۵ تیرماه)

آتش سوزی گسترده‌ای درجنگل ملی «وریمونت وینما» در ایالت اورگاه آمریکا گزارش شد که طی آن بیش از ۱۰۱ هزار هکتار از این جنگل به خاکستر تبدیل شد.

۱۱ جولای (۲۰ تیرماه)

مرکز ملی اداره بحران‌ها وابسته به وزارت امور اضطراری روسیه خبر داد که بیش از ۵۵۰ آتش سوزی در جنگل های این کشور روی داده که از جمله آتش سوزی گسترده در منطقه سیبری بوده که یکی از سردترین مناطق مسکونی در جهان به شمار می آید. در این آتش سوزی بیش از ۱.۵ میلیون هکتار از جنگ های منطقه سیبری نابود شد و انتظار می رود که این آتش سوزی ها طی ماه جاری میلادی نیز ادامه یابد.

۱۵ جولای (۲۴ تیرماه)

آتش سوزی هایی در جنگل های دو استان جنوبی ترکیه گزارش شد که طی آن نزدیک به ۳۵۰ هکتار از جنگل های این دو استان پیش از آنکه تحت کنترل در آید از بین رفت.

جولای، ماه آتش‌سوزی‌ گسترده در سراسر جهان

۲۱ جولای (۳۰ تیرماه)

مقام های ایالت کاریلیا در شمال غرب روسیه به دلیل آتش سوزی های گسترده در جنگل های این منطقه حالت فوق الاده اعلام کردند. تعداد این آتش سوزی ها ۳۸ مورد بوده و دست کم هفت هزار هکتار از جنگل های این منطقه را در برگرفته است. ششصد نفر مجبور شدند تا مناطق آتش گرفته را ترک کنند.

۲۴ جولای (۲ مرداد)

آتش سوزی های گسترده در دو جزیره در جنوب ایتالیا باعث شد تا هزاران هکتار از جنگل های این دو جزیره به خاکستر تبدیل شوند. آتش سوزی در غرب جزیره ساردینا در جنوب ایتالیا بیش از بیست هزار هکتار را در بر گرفت و طی آن ۱۵۰۰ نفر مجبور شدند تا منازل خود را ترک کنند.

در همین روز، گروه های اطفای حریق در منطقه یایلا داغی از توابع استان هاتای در جنوب ترکیه با آتش سوزی هایی که از استان لاذقیه در شمال غرب سوریه به جنگل های این منطقه سرایت کرده بود مقابله کردند.

۲۶ جولای (۴ مرداد)

گروه های اطقای حریق در یونان با دست کم ۵۰ آتش سوزی در منطقه بلیوبونیس مقابله کردند. موج گرمایی که وارد این کشور شده بود دلیل آتش سوزی اعلام شده بود.
در همین روز گزارش شد که آتش سوزی در منطقه کاتالونیا در شمال غرب اسپانیا دست کم ۱۵۰۰ هکتار از جنگل های آن را نابود کرده است.

۲۷ جولای (۵ مرداد)

آتش سوزی هایی که در جنگل های استاماتا در نزدیکی آتن، پایتخت یونان آغاز شده بود به مجتمع های مسکونی اطراف پایتخت رسید.

۲۸ جولای (۶ مرداد)

دست کم در چهار نقطه از جنگل‌های استان آنتالیای ترکیه آتش سوزی آغاز شد و پس از آن، ده‌ها آتش سوزی در دیگر ایالت‌های جنوب این کشور روی داد که بدترین آتش سوزی طی ده سال گذشته بوده است.

در همین روز آتش سوزی در منطقه عکار در شمال لبنان گزارش شد که طی آن یک نفر کشته و هفده نفر مجروح شدند. این آتش سوزی، جنگل‌های تاریخی صنوبر را نیز در برگرفت.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز روز شنبه به‌دنبال آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های این کشور، در مناطق حادثه دیده «وضعیت منطقه فاجعه» اعلام کرده بود.

«ابراهیم کالین» سخنگوی رئیس جمهور ترکیه نیز آتش‌سوزی گسترده در «آنتالیا» را فاجعه ملی توصیف کرد. کالین در پیامی توئیتری نوشت: «آتش‌سوزی جنگل‌ها یک فاجعه ملی هستند. تمام وزارت‌خانه‌های ما به‌شدت در حال مقابله با آن‌ها هستند.»

در پی گسترش آتش‌سوزی جنگل‌های سواحل جنوبی ترکیه، که برای پنجمین روز متوالی در حال شعله‌کشیدن و بلعیدن هر چیز در مسیر خود است، شمار تلفات این حادثه افزایش یافت.

«فخرالدین کوجا» وزیر بهداشت ترکیه شامگاه یکشنبه اعلام کرد که با جان‌باختن دو نفر دیگر در شهر ماناوگات، تعداد کل قربانیان این حریق به هشت نفر افزایش یافت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مقام‌های ترکیه‌ای می‌گویند آتش‌سوزی‌هایی که در بیش از ۱۰۰ نقطه در ترکیه از پنج روز پیش شعله‌ور شدند، همچنان در حال سوختن، تخریب منازل و جاده‌ها، قربانی گرفتن و پیشروی به سمت دیگر مناطق است.

از روز چهارشنبه نیز هزاران نفر در شهرهای محل آتش‌سوزی، مجبور به تخلیه و ترک منازل خود شده‌اند.

۲۹ جولای (۷ مرداد)

مرکز ملی مقابله آتش سوزی در آمریکا اعلام کرد که ۸۲ آتش سوزی گسترده در ۱۳ ایالت این کشور سبب شد تا ۱۷۰ هزار هکتار از جنگل‌های این کشور به خاکستر تبدیل شد. این مرکز همچنین از آتش سوزی‌های گسترده در ایالت‌های آیداهو، آلاسکا و مینسوتا خبر داد.

بلغارستان نیز از بروز آتش سوزی بزرگ در جنگل‌های مرکز و جنوب این کشور به دلیل موج گرمای شدید خبر داد. در این موج گرما که حرارت به چهل درجه رسید، تقریبا ۶۰ هکتار از جنگل‌های این کشور از بین رفت. مقام‌های این کشور به شهروندان این کشور درباره موج گرما هشدار دادند.

جولای، ماه آتش‌سوزی‌ گسترده در سراسر جهان

۳۱ جولای (۹ مرداد)

فنلاند در شمالی‌ترین نقطه اروپا، در حال دست و پنجه نرم کردن با بدترین آتش سوزی‌های نیم قرن اخیر این کشور است که طی پنج روز ۳۰۰ هکتار از جنگل های شمال غرب این کشور را در فصل تابستان و در حالی که گرمای هوای بی سابقه در این کشور گزارش شده است از بین برد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    1 6
    طبیعی نیست. یه مجله خارجی که اسمش رو فراموش کردم حدودا سه ماه پیش پیش بینی!! کرده بود که امسال سال اتش سوزی های گسترده ست. دارن چه پروژه ای رو با این اتش سوزی ها دنبال می کنن؟
    • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      0 0
      محیط زیست بشر داره به سرعت از بین میره . خوب است که پارانویا را کنار بگذاریم .
  • NL ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    18 3
    اينم چهار تا جوان ترکيه اي بيارن با لهجه کامل و مادر تورکي بگه ما کوردها به عهده ميگيريم ترکيه يونان آمريکا هر جا سوخت گروه هاي ترکيه با زبان تورکي به جاي کوردها به عهده بگيرن والا... مني که کوردم فهميدم اوني که به عهده گرفته با زبان تورکي حرف ميزنه يک کلمه کوردي بلد نيس... بابا حداقل بهتر کنيد بلوچي که فارسي حرف ميزنه لهجه داره بماند که اينا تورک خالص بودن نه کورد.. يه گروهک خود خوانده تازه تاسيس از همين دو روز پيش خنده دارش اونجاس آتش سوزي ها دو سال پيش هم به عهده گرفتن جوک سال... عردوغان قد نخود مغز نداره فاشيست بودن عقل از سرش پروندن... فقط الله با کوردهاست و همون کافيه
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
      1 12
      جناب در ترکیه بیشتر کردها کردی بلد هم نیستند و ترکی حرف میزنند
    • CH ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
      0 1
      آره ما کورديم در جريان هستيم که کوردها در ترکيه بلد نيستند کوردي حرف بزنن... بعد اينقدر لهجشون کاملا تورکي هست عين تورکي استانبولي.. کورد تو ايران فارسي حرف ميزنه لهجه داره.. فارسي به لهجه تهراني نميتونن صحبت کنن بعد اونوقت ما آهنگ هاي کورد ها ترکيه که به زبون کوردي ميخونن رو بايد مال آدم فضايي ها بدونيم يا برنامه ها و آهنگاشون.. ببند بابا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس