ویژه ها

روزنامه اصلاح طلب با توهین به مردم عزیز و فهیم کشورمان، عزاداران حسینی را جماعتی ریاکار و افراطی نامیده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اصغرزاده: دولت روحانی موجودی حساب اصلاح‌طلبان را خالی کرد

«ابراهیم اصغرزاده» عضو شورای شهر اول منحله تهران- به ریاست عبدالله نوری و نائب رئیسی سعید حجاریان- و رئیس کمیته سیاسی نهاد اجماع ساز اصلاحات(ناسا) در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «به فرض اگر اصلاح‌طلبان تمام‌قد وارد انتخابات(ریاست جمهوری ۱۴۰۰) می‌شدند و برنامه‌ای رادیکال برای اصلاح امور ارائه می‌دادند، معلوم نبود مورد استقبال قرار بگیرد؛ چون باور مردم به اثربخشی آنها در طول سال‌های گذشته...کاملا از دست رفته بود...متأسفانه دولت روحانی موجودی حساب اصلاح‌طلبان را...چنان خالی کرد که برای خودشان ریالی نمانده است».

اصغرزاده در ادامه گفت: «بهتر است دوپارگی اصلاحات را به‌ رسمیت بشناسیم و عناصر فرصت‌طلب را از مرکزیت تصمیم‌گیری جبهه دور کنیم...اینکه اصلاح‌طلبان نتوانستند درک به‌موقعی از تحولات اجتماعی داشته باشند، حرف درستی است...اصلاح طلبان با تکیه به گفتاردرمانی دولت تخم‌مرغ‌های‌شان را در سبدی گذاشتند که سوراخ بود».

نماز هم اگر ضرر بزند واجب نیست چه برسد به عزاداری امام حسین(ع) / اصغرزاده: دولت روحانی موجودی حساب اصلاح‌طلبان را خالی کرد

جریان اصلاح طلب اینگونه وانمود می کند که نسبتش با دولت روحانی صرفا در حد یک حامی انتخاباتی بوده که در سال های ۹۲ و ۹۶ پست در پاستور مانده و هیچ سهمی از دولت روحانی نصیب آن نشده است.

برخلاف این ادعا، یکی از علت های اصلی کارنامه بسیار ضعیف دولت روحانی این بود که اکثریت مطلق دولت در اختیار جریان اصلاح طلب قرار گرفت.

امثال آخوندی و زنگنه و نعمت زاده و نجفی و ربیعی و جهانگیری و عیسی کلانتری و ابتکار و مولاوردی و حسین فریدون و...اشخاصی بودند که در سال ۸۸ در ستادهای موسوی و کروبی حضور داشته و در سال های ۹۲ و ۹۶ نیز به دولت روحانی راه یافتند.

به عبارت دیگر، دولت روحانی همان دولت میرحسین موسوی و کروبی بود که با ۴ سال تاخیر روی کار آمد که اگر دولت موسوی یا کروبی در سال ۸۸ در انتخابات پیروز می شدند، امثال آخوندی و زنگنه و نعمت زاده و حسین فریدون و ربیعی در رأس دولت حضور داشته و ۴ سال زودتر به رکورد دلار ۳۲ هزارتومانی و مرغ ۴۰ هزارتومانی و پراید ۱۴۰ میلیونی و...می رسیدیم.

طیف اصلاح طلب دو خصوصیت بارز دارد؛ بی مسئولیتی و بی برنامه بودن. این طیف هیچ طرح و برنامه ای برای اداره کشور و رفع مشکلات مردم ندارد و علیرغم حضور در قدرت، مسئولیت اقدامات خود را هم نمی پذیرد.

** نماز هم اگر ضرر بزند واجب نیست چه برسد به عزاداری امام حسین(ع)

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «توجه به قاعده "لاضرر و لاضرار"» به قلم «سید حسین موسوی تبریزی» فعال اصلاح طلب، عضو مجمع مدرسین و از حامیان فتنه ۸۸ نوشت: «آنچه در دین اسلام اصل تلقی می‌شود و همه آن را قبول دارند اصل؛ «لاضرر و لاضرار فی‌الدین» است که در دین اسلام حکمی ضروری و واجب به شمار می‌رود. ترجمان این اصل یعنی در دین هیچ عامل واجبی نیست که ضرری داشته باشد و انجامش واجب باشد. در واقع تکالیفی مثل نماز و روزه که واجب کفایی هستند، اگر به فرد ضرری بزنند قید واجب از آنها برداشته می‌شود».

موسوی تبریزی در ادامه نوشت: «متاسفانه برخی‌ها با وجود همه تذکرات و تاکیدات دینی یا با هدف ریا، یا با انگیزه خودنمایی در شرایطی که کرونا جان انسان‌ها را به‌طور جد تهدید می‌کند، با بی توجهی محض به وضعیت خطیر جامعه با بهانه ایام محرم اقدام به برگزاری تجمعات می‌کنند که حرام و البته ضرر رساندن بودن چنین اقدامی بر هیچ کس پوشیده نیست».

این فعال اصلاح طلب در ادامه تاکید کرد: «محال است این قبیل رفتارها مورد رضایت پروردگار باشد اما گروهی افراطی به انجام چنین اقداماتی اصرار دارند که حتما باید با آنها از طریق مراجع قانونی مقابله کرد تا مردم از شر بیماری و گرفتاری رها شوند. در نتیجه باید توجه داشت هیچ امر واجبی نداریم که در هر شرایطی واجب باشد، چه برسد به اعمالی که مستحب به شمار می‌روند».

نماز هم اگر ضرر بزند واجب نیست چه برسد به عزاداری امام حسین(ع) / اصغرزاده: دولت روحانی موجودی حساب اصلاح‌طلبان را خالی کرد

نویسنده یادداشت مذکور که ملبس به لباس روحانیت نیز می باشد در اظهارنظری تأمل برانگیز مدعی شده است که «تکالیفی مثل نماز که واجب کفایی هستند، اگر به فرد ضرری بزنند قید واجب از آنها برداشته می‌شود».

این ادعا در حالی است که نماز از واجباتی است که در قرآن کریم و روایات اسلامی بیشترین تأکید و سفارش بر آن شده و تنها واجبی است که مکلف ـ حتی در حال احتضار ـ نیز باید آن را به جا بیاورد و تحت هیچ شرایطی نباید ترک شود.

اگر مثلاً روزه گرفتن برای کسی ضرر داشته باشد او نه تنها مکلف به روزه نیست، بلکه اگر روزه بگیرد باطل خواهد بود. امّا نماز تکلیفی است که نوعاً در هر شرایط می‌تواند به تناسب آن شرایط اقامه گردد.

 اقامه نماز آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار است که شارع در حال غرق شدن نیز از انسان خواسته که نماز را با اشاره به جا آورد. البته این به معنای آن نیست که در آن هنگام شخص تلاشی برای نجات خود نکند و مشغول نماز شود، بلکه مقصود این است که انسان در آن لحظه بیشتر به یاد خدا و نیازمند به نماز است.

و اما نویسنده یادداشت مذکور با توهین به مردم عزیز و فهیم کشورمان، عزاداران حسینی را جماعتی ریاکار و افراطی نامیده است. این در حالی است که تصاویر منتشر شده از مجالس عزای حسینی در سراسر کشور، از پایبندی ویژه مردم به فاصله گذاری و اجرای دقیق پروتکل های بهداشتی حکایت می کند.

البته هستند مجالسی که به دستورالعمل های بهداشتی کم توجهی و یا بی توجهی می کنند که البته تعداد آنها بسیار قلیل بوده و شواهد موجود حکایت از آن دارد که مردم عزیز و فهیم کشورمان با توصیه به دست اندرکاران این مجالس، در تلاش هستند تا پروتکل های بهداشتی در تمام مجالس به صورت دقیق رعایت شود.

رهبر معظم انقلاب نیز دیروز در بخشی از بیانات خود مجالس عزای حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام را مایه برکت و جلب رحمت الهی دانستند و افزودند: «ملت و کشور به این مجالس با برکت احتیاج دارد اما در برگزاری آنها باید شیوه‌نامه‌ها با کمال دقت و شدت مراعات شود».

ایشان برگزارکنندگان جلسات و آحاد شرکت‌کنندگان را به رعایت ضوابط و فاصله‌ها توصیه و تأکید کردند: «نگذارید مجالس حسینی موجب شیوع بیماری و مایه طعنه مخالفان و دشمنان شود».

واقعیت این است که سلامت مردم برای افراطیون اصلاح طلب به هیچ عنوان اهمیت ندارد. مشکل افراطیون اصلاح طلب، اجتماعات مذهبی و حضور نمادهای دینی در عرصه اجتماع و به خصوص مراسم های عزاداری سالار شهیدان است. به عبارت دیگر، مشکل این طیف، «مغناطیس حسینی» است. مغناطیسی که دختر و پسر و پیر و جوان و زرتشتی و ارمنی را به خود جذب می کند.

** نسخه پیچی حامیان دیپلماسی انفعالی برای دولت رئیسی

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «حسن بهشتی پور» فعال اصلاح طلب نوشت: «حسین امیرعبداللهیان از سوی رئیس دولت سیزدهم به عنوان وزیر پیشنهادی امورخارجه معرفی شد. گزینه‌ای که از مدت‌ها قبل نیز گمانه زنی‌هایی درخصوص او وجود داشت و حتی با نمایندگان ارشد اتحادیه اروپا نیز دیدارها و رایزنی‌هایی داشته است. تخصص حسین امیرعبداللهیان، خاورمیانه است و شاید به این علت که اولویت دولت سیزدهم تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه مطرح شده است، ایشان مدنظر جهت تصدی وزارت خارجه مطرح شده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «امروز این اهمیت دارد که مدیریت پرونده احیای برجام به شخصی سپرده شود که عرصه بین المللی را به خوبی بشناسد و بتواند به خوبی از منافع ملی و ظرفیت های موجود دفاع و استفاده کند. وزارت خارجه نباید به نظرات کارشناسی بی‌توجه باشد و این موارد باید مدنظر قرار گیرد تا ایران صرفا معطوف به خاورمیانه نباشد و از ظرفیت سایر کشورها نیز بهره‌مند شود».

نماز هم اگر ضرر بزند واجب نیست چه برسد به عزاداری امام حسین(ع) / اصغرزاده: دولت روحانی موجودی حساب اصلاح‌طلبان را خالی کرد

یکی از مهمترین نکات درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم، عبرت آموزی از کارنامه ۸ ساله دولت روحانی است.

وزارت امور خارجه در دولت روحانی و به ریاست ظریف، چند نقطه ضعف جدی داشت. یکی این بود که ارتباط خود را با کارشناسان و صاحبنظران قطع کرد. متاسفانه وزارت خارجه در ۸ سال اخیر هیچگاه به دلایل فنی و کارشناسی منتقدان و صاحبنظران توجه نکرد و حتی با توهین و تهدید به نقدهای دقیق و کارشناسی واکش نشان داد.

یکی دیگر از نقاط ضعف جدی دستگاه دیپلماسی در دولت روحانی، اعتماد به آمریکا و اروپا و خوشبینی نسبت به وعده های طرف غربی بود. علاوه بر این دولت روحانی در اقدامی خسارت بار تمامی تخم مرغ های خود را در سبد برجام چید و این اقدام غیرکارشناسی و غلط، مردم را با مشکلات متعددی مواجه کرد.

حالا حامیان دیپلماسی انفعالی به نسخه پیچی برای دولت رئیسی اقدام کرده و اصرار دارند که دولت سیزدهم رویکرد اشتباه و خسارت بار دولت روحانی در سیاست خارجی را ادامه دهد.

در هفته های گذشته روزنامه شرق در مطلبی با اعتراف به کارنامه غیرقابل دفاع ظریف در وزارت خارجه در مطلبی به قلم یک دیپلمات سابق نوشته بود: «ظریف...سازمان و ساختار وزارت خارجه را در ‌نهایت بی‌توجهی، بدون هرگونه مطالعه اولیه و با وجود مخالفت اکثر قریب‌به‌اتفاق کارشناسان و مدیران و تحمیل هزینه‌های میلیاردی به هم ریخت. اقدامی پرهزینه، بی‌نتیجه که متعاقبا به آن اعتراف و درصدد اصلاح آن برآمد.  در عرض چند سال چهار بار دست به تعویض «معاون اداری- مالی» زد که در سازمان وزارت خارجه به دلیل اهمیت این پست در حفظ ساختارها از آن به‌عنوان «معاون ثابت اداری- مالی» یاد شده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشته بود: «کار کارشناسی را با این استدلال «که من خودم از همه کارشناس‌ترم» در صندوقچه گذاشت که نتیجه محتوم آن بی‌انگیزه‌شدن بدنه کارآمد و مجیزگویی اقلیت بی‌هنر و بی‌سواد کارشناسان بود که تیر خلاص آن نیز در جلسه بررسی تغییر ساختار معادل‌سازی سازمان عریض و تخصصی تحت امر خود با بیست‌وچند نفر دانشجو بود... روابط دوجانبه با کشورها و به‌خصوص همسایگان را آگاهانه‌ یا به دلیل سابقه طولانی کار در عرصه «روابط بین‌الملل»  تعطیل کرد و به تعبیر مخالفانش سیاست خارجی کشور را به زلف برجام گره زد...و از   «دو ابراولویت اقتصادی و همسایگان»   سخن گفت که در عرصه عمل به اندازه سر سوزنی اجرائی نشد ».

روزنامه شرق در این مطلب تصریح کرد: «ظریف...در انتخاب مدیران ارشد، مشاوران و سفرا، اصل را نگاه ترجیح بلامرجح همکاران سابق خود در بخش بین‌المللی بر کارشناسان لایق، دلسوز و کاردان بخش‌های دوجانبه قرار داد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 105
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • شاکری IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    توهین نکرده حرف حساب گفته
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      48 4
      درباره نماز اگه درحال غرق شدن باشی و نمازت رو نخونده باشی باید فقط توی ذهنت نیت نماز کنی. نماز تحت هیچ شرایطی ساقط نمیشه فقط آسونتر میشه
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      42 2
      از نظر کی حرف حساب گفته؟
    • نارسیس IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      45 2
      احتمالا سفر رفتن ، رستوران گردی و پاساژ گردی حتما واجب است و باید همیشه اجرا شود.
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      14 2
      ساکت
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      22 17
      اشتباه کرد با تو .ساکت باش. سیلی سختی از امام حسین میخورید
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      18 6
      مرجع تقلید اصلاح طلباست حتما خخخ....
    • محمود IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      22 7
      اتفاقا توهین بدی کرده و هیچ اطلاعی از احکام شرعی نداره
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      17 1
      12:19 اینستاگرام چطور اگه ضرر بزنه اونم میشه قطعش کرد یا از نماز واجب تره نمیشه؟؟!
    • محمد IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      15 4
      امان از بی سوادی.. نماز واجب کفاییه؟!!! با رعایت دستور العمل های بهداشتی اقامه عزا برای سید الشهدا لازم هست بعضی از اعمال مستحبی زمینه اعمال واجب رو فراهم میکنن جانها به فدات ای آقای غریب کربلا
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      16 0
      اصغرزاده باید اعتراف میکرد که دولت روحانی موجودی حساب های مردم را با تورم خالی کرد.
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      8 0
      ساکت
    • US ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      16 2
      چرا ازانجام مراسم دینی اونهم با رعایت کامل اصول بهداشتی به یاد کرونا می افتید .؟ولی در مورد به شمال رفتن با عدم رعایت اصول بهداشتی و ولنگاری کامل ساکت میشید؟ شما شیطانید در جلد انسان .
    • امیرو IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      13 1
      مگه ....های اصلاح طلب حرف درستی بلد هستند که بزنند؟
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      16 4
      امام حسین وسط میدان جنگ نماز خوند اونوقت شماها..................
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      14 0
      حرف حساب نگفته نماز تعطیل بردار نیست اما در نماز جماعت اگرفرد دچار بیماری مسری است نباید در نماز جماعت یا حرم‌ها واماکن عمومی حاضرشود. . ضرر ریاکاری ونفاق به کسی زدن بدعتی جدیداست . الان در سطح شهر وفروشگاهها و اماکن شلوغ ومترو افراد هستند اما ضرر وضرار آنها به چشم این آقانیامده و نمی‌فهمد برای مبارزه دریک پاندمی جامعه باید هرتعداد روز تعطیل و مقررات سختگیرانه مثل جریمه نقدی موثر اعمال شود وگرنه ماعبرت جهان میشویم .. الان محبان اهل بیت ع بانظم ورعایت دستورات دور هم جمع می‌شوند بافاصله اجتماعی وازنظر انسان شناسی مومنین نظم پذیر ودارای حس واخلاق انسانی کاملی هستند . عیب این سخنان یکی نادانی وی در تعطیلی نماز است یکی هم انگ نفاق و ریاکاری است که محبان اهل بیت ع بارعایت همه مقررات میآیند اما از سفرهای شمال وجنوبی افراد خوش مسلک حرفی نمی‌زند .
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      4 0
      13.25. احسنت..
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      7 1
      مرجع تقلید اصلاح طلبا آیت الله مایک بود که به درک واصل شد.
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      7 0
      چه طور تالارهای عروسی تا آخر ذی الحجه باز بود سالنهای سینما باز تورهای ترکیه باز کنسرتها باز هیچ ضرری برای سلامتی نداشت اون وقت فقط مجلس عزای حسینی کرونا میاد و ضرر داره کسی نامه فدایت شوم برات ننوشته نرو ووو اونجا.تازه بیشتر مردم نکات بهداشتی و پروتوکلها را تو این مجالس رعایت میکنن چون به حق الناس اعتقاد دارن برعکس همین آقایون متزور که هرجا پای فساد باشه ایرادی نداره تجمع بشه ولی برای حفظ دین و شعائر هر تجمعی را حرام میدونن قربان بروم خدا را یه بام ودو هوا را !!!
    • امیرو IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      4 0
      خدا توی کمر کسی بزنه که با نماز دشمنی میکنه. بیچاره هنوز نمیدونه نماز رو به هیچ دلیلی نمیتونی نخونی. حتی در مسافرت , داخل هواپیما و در بحبوحه جنگ
    • علیرضا IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      4 0
      اینا اگه حرف حساب بلد بودند تو این چند دوره ای که امثال همه چیزدان مثل شما که رای خلافتان به آنان افتخار حکومت داری دادن این قدر وطن فروشی نمی کردن مملکتو داغون نمی کردن الان لال ها شفا گرفتنو و زبون در اوردن برید و ساکت بشین و در مورد دین و دیانت مردم نظر ندید
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      3 0
      ساکت باش
    • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      4 0
      اول اینکه حکم نماز رو اشتباه گفته. دوم هم اینکه عزادارای امام حسین بیشتر از امثال شما رعایت میکنن. شماها بهتره مسافرت و پارتی و شمال و ... رو کنسل کنید
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      4 0
      الان فهمیدم چرا اصلاحاتی ها نماز نمیخونن و روزه نمیگیرن ، فکر میکنن کفایی
    • یکی IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      5 0
      زمانی برای ی زیارت امام حسین طرف دست و پاهاش رو میداد بعد برای روضه امام حسین دارید قانون میزارید در ضمن اون بگم که ما کل پروتکل ها رو رعایت میکنیم و خدا رو شکر به کوری چشمتون هممونم سالمیم
  • حیدر صالح IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    14 1
    اگر نمار هم ضرر برساند باید ترک شود اما اصلاحچی ها ضرر رسان اوجب واجبات اند و هیچ گاه نباید منزوی شوند! این هم فتوی مفتی اصلاحچی
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      14 1
      نماز و روزه واجب عینی هستند نه کفایی دانشمند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    6 5
    اجتهاد در برابر نص .
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      0 0
      دقیقا همینطوره. آفرین
  • SE ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    13 1
    اولا نماز در هر حال واجب است و ساقط نمی شود. ثانیا نوشته نماز واجب کفایی است! یعنی شبیه کفن و دفن میت است که اگر توسط عده ای انجام شود از بقیه ساقط می شود! یعنی چند نفر نماز بخوانند کافی است! حالا آنکه نماز و روزه هم واجب عینی است و بر همه واجب است. همین در اثبات بی سوادی ... اصلاح طلبان کافیست!
  • SE ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    7 1
    اولا نماز در هر حال واجب است و ساقط نمی شود. ثانیا نوشته نماز واجب کفایی است! یعنی شبیه کفن و دفن میت است که اگر توسط عده ای انجام شود از بقیه ساقط می شود! یعنی چند نفر نماز بخوانند کافی است! حالا آنکه نماز و روزه هم واجب عینی است و بر همه واجب است. همین در اثبات بی سوادی ..... اصلاح طلبان کافیست!
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    11 3
    خدمت آقای موسوی تبریزی عرض کنم از خودت فتوا نده. حتی اگه ضرر هم در میون باشه،نماز ساقط نمیشه چون روایت مشهور الصلاه لا تسقط بحال میگه نماز همیشه پابرجاست.
  • محمد IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    8 0
    اصلاح طلبان نباید از نفع یا ضرر نماز با کنترل کرونا و ....حرف بزنند این شما ها هستید که با آن دولت بی کفایتتان کرونا را در کشور کسترش دادید و 32 سال جنایت کردید و قصد داشتید کشور را به انگلیس و آمریکا تسلیم کنید و امروز خجالت هم نمی کشید حرف از کنترل کرونا می زنید البته هدف شما دین ستیزی است خداوند بهترین مکر کنندگان است و رسوا کننده شما
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    4 3
    حالاتخم مرغ های مشکلات مردم درکدام سبدهست؛!
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      1 1
      السلام علیک یا ارباب
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    13 12
    حرف منطقی زده شما داری توهین میکنی
    • افشین IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      3 0
      آنوقت با کدوم منطق؟؟
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    11 0
    ریا اونه که طرف خودش دوز سوم واکسنشو زده باشه ولی به روی خودش نیاره.
  • عبدالله IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    13 3
    قابل توجه بعضی ها: نماز در هیچ حالتی از انسان ساقط نیست!!! اگر به هر دلیل موجه شرعی ، ادایش ممکن نبود ، قضایش واجب است.
  • حامد IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    1 4
    سلام ...در مورد نماز درست نگفته..اما در مورد عزاداری درست گفته ...اگر کاره ای بودم..کلیه عزاداری ها در محیط بسته را ممنوع اعلام می کردم و از مداحان معروف می خواستم در فضای باز آنهم با ۵۰ و ۱۰۰ نفر مراسم را برگزار کنند و به صورت زنده ۲ شبکه تلویزیون را به پخش مستقیم آنها اختصاص می دادم...تا هیچ بهانه ای نباشد! و بعد هم سراغ شمال رو ها می رفتم!!
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      10 0
      آخ آخ این شمال رو ها رو خوب گفتی. به خبر مازندران رو بخونین. انسان متاثر میشه.
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    5 1
    از اینها نباید انتظارانجام عمل به دستورات دینی داشت .کسی که خودت باعث اینهمه بدبختی برای کشور شده وازحامیان فتنه علیه اسلام ودین وسرزمین بوده وباعث وبانی وضع موجود ودین گریزی مردم بود انتظار خدمت ومحبت کاراحمقانه هست
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    12 5
    مگه مرجع تقلیده که حکم صادر فرموده؟! یاخدااا
  • عبدالله مومن IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    7 1
    قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم. دشمن اهل بیت من از سه حال خارج نیست. یا ..... یا ..... یا منافق است.
  • قاسم IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    6 0
    سلام ؛به این آقای بی سواد باید گفت که اصلا معنای واجب کفایی را می داند چیست چطور خودش را باصطلاح مجتهد می داند ولی هنوز تشخیص درستی از معانی کلمات شرعی وگزاره های شرعی را بلد نیست
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 0
    به نظر من تو این شرایط هیچ لزومی نداشت عزاداری ها به صورت دسته جمعی برگزار بشه.خود امام حسین علیه السلام هم به این امر راضی نیست. البته در این امر هم شک ندارم که روزنامه ی شرق هیچ فهمی از مرام امام حسین ندارد و فقط به فکر منافع خود و ضربه زدن به مردم و کشور است و این خیانت است‌
  • ارش IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 0
    مخالفین عزاداری با حفظ پروتکل های بهداشتی چه کسانی هستن؟؟؟
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    5 1
    اصلاح طلبان نئو بهائیت
  • LB ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    2 0
    موسوی تبریزی اشتباه فرموده! نماز تحت هیچ شرایطی وجوبش برداشته نمی شود. شما نشسته بخوان، خوابیده بخوان، داری غرق می شوی، با آخرین نفس الله اکبر بگو و بخوان. این خدانشناسها دین را برای مقاصد سیاسی خودشان عوض میکنند
  • سامان IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    4 0
    اصلاح طلبان خود بهتر میدانند که برجام چک بلامحل بود و هرگز پاس نخواهد شد و به عبارتی خسارت محض بود.
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    6 2
    حرف حق رو زده الکی از زبان مردم حرف نزنید. عزاداری در جمعات در این شرایط کاملا غیر معقول و گناهه
    • افشین IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      2 0
      آره. در عوض شمال و جنوب رفتن و پاساژ گردی و همچنین عروسی،گرفتن در تالار و البته برای امثال شما پارتیهای مختلط خوبه و حرف ملت هست نه؟؟
  • علی IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    7 0
    عزاداران حسینی ریاکار نیستندوبا اخلاص عزاداری می کنند، حالا شاید تعداد محدودی هم چنین باشند که انشاالله به برکت نام اباعبدالله الحسین علیه السلام هدایت پیدا کنند. چه بسیار افرادی که بیدار شدند ودر زمره عاشقان قرار گرفتند. البته در شرایط فعلی رعایت پروتکل های بهداشتی وماسک وفاصله باید رعایت شود. اللهم عجل لولیک الفرج
  • US ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    4 0
    چطور در مورد مسافرت های به شمال و چرخیدن و ولنگاری و عدم رعایت اصول بهداشتی ساکت بودین ولی برای عزاداری امام حسین (ع)که با رعایت کامل اصول بهداشتی همراه هست موضع منفی میگیره . سپردیمت به آقا ابا عبدالله الحسین(ع) ان شاءالله بزودی ظهور امام زمان.
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 0
    حالا میشه فهمید که افراد بنی امیه با چه فکری ان همه ظلم در حق امام حسین (ع) وبچه هایش کردند.
  • حسین IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 0
    اون موقع که سفرها به ترکیه توسط دولتتون ادامه داشت ساکت بودید... فقط ساکت شید
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
      0 0
      دقیقا همینطوره
  • امیرو IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    4 0
    لعنت خدا بر دشمنان امام حسین علیه السلام
  • پریناز IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 1
    اصلاح طلبا تو این هشت سال خون مردم رو توشیشه کردن، این توهینا عادی شده برا مردم. واسه همین مردم به حرفشون دیگه تره خورد نمیکنن. دولت بی عرضه ها
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    2 0
    بیانات حضرت امام را بخوانید
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 0
    در طول 8 سال گذشته کاملا عمدی و مهندسی شده اقتصاد کشور رو نابود کردین و مردم رو عاصی و سراسیمه . ... دستور بگیره آمریکا
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    4 2
    مرگ بر منافقین و کفار
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      3 0
      یاد قبل کرونا افتادم که همیشه زمان محرم که می رسید یه عده معلوم الحال میگفتن این همه پول برای نذری و اربعین و .... اونا رو به نیازمندان بدید. اما خودشون اسراف میکردن و پول خرج کردنهای .... و جشنهای فلان... ولی به فکر نیازمندا نبودن...‌ الان هم با بهانه ی کرونا همون سناریو تکرار میشه.... مال حرام باعث میشه آدم با امام حسین مشکل پیدا کنه
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    4 0
    جریان غربگرا از پرچم امام حسین(ع) وحشت دارد
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 0
    در هر بحران و شرایط سخت، اگر از عقل و تدبر کمک بگیریم مشکلی نخواهیم داشت.
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 1
    همه دروغگو هستند فقط شما راست میگی؟
  • نجفی IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 0
    می فرماید: الصلاه لا تترک بحال. نماز واجبی هست که هیچ وقت ترک نمیشه. رو چه حساب این اقا گفته نماز قابل ترک کردنه؟
  • نجفی IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    4 1
    برخی مشکلشون کرونا نیست. بلکه روحیه حسینی و جهادی ای هست که محرم ایجاد میکنه. روحیه ای که از دوره اصلاحات دارند باهاش مبارزه می کنند
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 1
    مشرق میگه با رعایت پروتکلهای بهداشتی!!! داداش واقعا ما رو سر کار گذاشتی؟!!
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    4 0
    آن آقایی که ادعا کرده وجوب نماز در برخی اوقات برداشته میشود، خلاف صریح فقه اهل بیت گفته است.
  • عبدالهی IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 0
    واقعا با لباس روحانیت اینقدر بی سوادی که نماز رو واجب کفایی می‌دونه اون حتی یکبار رساله می خوند اینو می دونست.
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    2 3
    حرف حسابی زده
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    6 0
    مطالبه برحق و فوری مردم محاکمه عوامل وضع موجوده که 8 ساله سیاه با تموم وجود اقتصاد کشور و سفره مردم رو نیست و نابود کردن
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    0 1
    دوستان کامتت نویس در مشرق نیوز بهم لطفا توهین نکنین. استدلال کنین. بخش کامنت ها گاه بسیار جالب و پند آموز هست.
  • شریف زاده IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 0
    جناب آقای موسوی نماز واجب است و تحت هیچ شرایطی از مسلمان ساقط نمی شود. فکر کنم شما نماز میت را که واجب کفائی است با نماز یومیه قاطی کردی. البته عزاداری و زیارت مستحب است.اما ما عاشق ائمه اطهار و به خصوص اباعبدالله هستیم. برای مظلومیت این امام با جان و دل و با رعایت پروتکلهایی بهداشتی عرض ارادت می کنیم. آیا شما که در بهترین مکانها و بنادر و ..... به تفریح و تفرج می پردازید.ایا پروتکل ها را رعایت می کنید. اول رطب نخور بعد منع رطب کن. شما هم رطب می خوری و هم ..... .
  • بهزاد IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 0
    نماز واجب کفایی نیست واجب عيني هست يعني بر همه ی مکلفین واجب است نماز بخونند، نماز میت واجب کفایی است که با انجام عده ای از عده دیگر ساقط است
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    5 0
    اولا نماز به هیچ وجه ساقط نمیشود. اما در مورد امام حسین علیه السلام، با رعایت پروتکل ها میشود عزاداری کرد. ضمنا موقع شما رفتن و اینور اونور رفتن هم ساکت نباشید. با تشکر
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    4 0
    شما نماز بخون عزادار پیش کش
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    4 0
    اینم یکی از اون بی سوادها است که درس طلبگی رو درست نخونده و دنبال باند بازی سیاسی بوده والا کدام مرجع دینی نماز و ‌روزه رو واجب کفایی دونستن؟ لااقل یه کم رساله می خوندی تا این همه مهمل بافی نکنی قربان خدا بروم که دروغ گو رو چه جور رسوا می‌کنه
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    5 0
    متنی که موسوی تبریزی نوشته یه طلبه سال اولی را به خنده در میاره. مثلا به ظاهر خواسته خیلی فنی بنویسه. واقعا جای تأسف داره
  • DK ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    3 2
    مرگ حقه . شما با کرونا بمیرید
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      1 1
      تو ساکت شو
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    4 1
    موسوي تبریزی تو چرا با امام‌ حسین وعاشورا درافتادی از کسانیکه درطول تاريخ خواستن اين چراغ هدايت خاموش کنند خودشان خاموش شده اند درس عبرت بگیر توچگونه عزاداران حسيني را افراطی می خونی به‌ شعور چندصد ميليون شيعه توهین میکنی
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      2 0
      حکم نمازش رو خیلی خندیدم البته خنده ی تلخ...فکر کنم درسهایی که خونده یادش رفته
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    2 0
    تو این شرایط سفر رفتن و عزاداری باید ممنوع بشه خدا از ریاکاران خوشش نمیاد
  • جواد IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    2 0
    سلام.. انصافا انسان اگر نقشه رسیدن به انسانیت رو گم کنه، به هدف نمیرسه. حالا اگه انسان مسلمان نقشه رو بد ترجمه کنه(نماز واجب کفایی است و قاعده لاضرر حاکم است) و با رسانه های غیر متعهد به خورد جامعه بدهد>>>>>نتیجش این هستش که جامعه رو به انحراف می کشاند. تازه یک نتیجه دیگه طبق منطق آقای موسوی که روزنامه های زنجیره ای او را مرجع فکری معرفی میکنند این هستش که جهاد، دفاع و پرستاری( در شرایط کرونایی) و... واجب نیست!!!!!
  • علیرضا IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    1 0
    شما وطن فروشا برید فقط
  • فدایی IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    1 0
    سلام نماز واجب کفایی؟؟!! یانماز ستون دین کدامیک حتمااخرین نماز امام حسین علیه السلام در ظهر عاشورا را بارها ازمنابرو وعاظ ومداحان اهلبیت شنیده و در آخر الصلاة عمودالدین حاج آقابه کجا چنین شتابان؟؟؟!!!...
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    1 0
    عجب نیست از اصحاب اصلاح طلب
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    1 0
    با این استدلال خطا،حتما به اینجا خواهند رسید که حفظ جان واجب هست و چون در کربلا امام حسین ضرر جانی می دید پس باید می رفت بیعت یزید رو قبول می کرد و عاشورا تعطیل می شد کاملا آب ببند اون استدلات
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    1 0
    ما برخی مواقع گول دو قطبی کاذب این افراد را می خوریم ،.ما نباید در مقابل حرف صحیح موضعگیری کنیم ،عزاداری امام حسین ع در محیط بسته با این مرض همه گیر به هیچ عنوان درست نیست در فضای باز هم بایستی تجمع نباشد متاسفانه ما براحتی گول دو قطبی کاذب را می خوریم ،آقا برخی از مداح ها رعایت نمی کنند اکثر این افراد جوان هستند و فقط ممکن است ناقل بشوند بعد می رونند خانواده و اجتماع و....این چه کاری است ،الان دشمن دارد تبلیغ می کند ومانور روی هییت ما هم داریم کمک می کنیم بهش الان تو شبکه های اجتماعی دا ند بشدت انتقاد می کنند از هیات ،خوب نباید گول بخوریم
  • محمد جوادی IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 1
    احتمالا منظور ایشان قطع نماز در مواقع خطر بوده نه ترک نماز . همچنین به هیچ عنوان هیچ جایی پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود حتی صف تزریق واکسن کرونا پس واقع بین باشیم و سخنان ایشان را اصلاح کنیم و به جای اینکه بگویند عزاداری را تعطیل کنید، بهتر است گفته شود عزاداری را محدود به یک یا دو روز خاص با تعداد محدودی مقید کرد
  • محدثه IR ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    1 0
    ببخشید مرجع تقلید اصلاح طلبان یک سوال شرعی داشتم؟ اگر جریان اصلاح طلب ضرر برسونه چی؟ اونم میشه ترک کرد؟؟؟؟
  • محمود IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    1 1
    خواهش میکنم فقط این سئوال رو جواب بدین، اصولگرایان چه گلی به سر مردم زدند که اصلاح طلبان نزدند؟
  • مسلم IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    1 0
    این شیخ اصلاح طلب پس چرا درمورد مسافرت های شمال وبی کفایتی مسئولین حرفی نمیزنی فقط محرم خار توچشمتون
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    1 0
    اصلاح طلبان به کدام خدمت می نازند کدام شهید را برای اسلام تقدیم کردند کعبه انها واشنگتن شهیدشون ابراهام لینکلن وخدماتاتشان فتنه مرامشان خیانت
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 0
    خدا لعنت کنه امریکا وانگلیس
  • دیده بان IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 1
    مطمئنا پاک کردن صورت مساله کار آدمهای زبون و ترسو است. قرار نیست مراسم عزاداری امام حسین تعطیل شود. قرار است شیوه نامه های بهداشتی به شدت رعایت و بر اساس آنها عزاداری برگزار شود. موسوی تبریزی هم این وسط می خواهد ماهی خودش را از آب گل آلود بگیرد. جدی نگیرید حرفهایش را
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      0 0
      رعایت نمیشه. دیده بان همیشه تحسینت کردم. اینبار مخالف هستم. شدت؟ این شدت اگر موجود بود در جهان پاندمی ایجاد نمیشد تردد مستمر تا مکان برگزاری خودش تکثیر میکنه بیماری رو. ورودی و خروجی مکانها که معمولا مسیر باریک تری هست خودش غیر از پروتکل هست. اصولا کلمه پروتکل رو فراموش کنید، بهتره. راهکار قطع همه گیری اینه که زنجیره حضور انسانی باید گسسته بشه. که در شهرهای ما به هر دلیلی نمیشه.
  • كريم IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 0
    آهاي اصغر نترس اگر شما افساد طلبان حسابهايتان خالي شده پيامت به اربابانتان رسيد. به زودي حسابهاي شما از دلار آمريكايي و انگليسي و اسرائيلي و عربستاني دو باره پر خواهد شد.
  • DE ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    3 0
    روحانی مچکریم ها الان دقیقا کجان؟؟ ملت را با نادانیها و سلیبریتی بازی های خود بدبخت کردند این بیسوادهای نادان.یک فیلم هم بسازید از اصلاح طلبها بنام " آخرین موجسواری " .
  • US ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳
    0 0
    این جماعت اصلاح گرا دین و اعتقاد مردم رو هدف گرفته اند و کرونا بهترین زمان برای جولان اینگونه افراد هست تا مردم را از اعتقاداتشان به بهانه های حساب شده و دقیق دور کنند مردم خود باید هوشیار باشند
  • سید IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 0
    اینا همه دورهمی هاشون و میگیرن همه پارتیاشونو میرن همه کنسرتا رو شرکت میکنن به عزاداری و مسجد که میرسه باید بسته شه خدا لعنتتون کنه
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 1
    حرف حساب جواب نداره
  • محمد IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 0
    یاد کتاب سه دقیقه در قیامت نیوفتادید که پیرمرده چون به اون جوون ها تهمت زده بود که خودنمایی میکنن ثواب زمین وقفیش رو داد رفت. حالا ایشون چطور میخواد با این جمعیتی که بهشون تهمت زده صاف کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس