واکاوی ناکامی‌های والیبال ایران از زبان مظفری؛ ضعف بزرگ آلکنو و برخوردهای معلم دیکته‌ای

ملی‌پوش پیشین والیبال ایران در گفت‌وگویی مفصل به واکاوی ناکامی‌های اخیر والیبال ایران پرداخت و به نکات مهمی اشاره کرد.

به گزارش مشرق، ایرج مظفری در مورد شروع فعالیت ولادیمیر آلکنو در تیم ملی والیبال ایران اظهار داشت: فدراسیون والیبال با قطع همکاری با ایگور کولاکوویچ، تصمیم گرفت مربی قابل توجه‌تری را به کار بگیرد که تصمیم درستی بود اما زمانی که آلکنو در ایران حضور داشت، بسیار کم بود. بزرگترین نقطه ضعف و شاید کمبود آلکنو این بود که او تجربه هدایت تیم ملی کشوری جز روسیه را نداشت.

 کاری که آلکنو نکرد و ولاسکو می‌کرد 

ملی‌پوش پیشین والیبال ایران ادامه داد: ‌آلکنو در مصاحبه خود گفته بود که اشتباه کرده ۳۰ بازیکن را به اردوی تیم ملی دعوت کرده در صورتی که اصلا اشتباه نبود. او باید بازیکنان را به ۲ گروه ۱۵ نفره تقسیم می‌کرد و روزی ۴ جلسه تمرین انجام می‌داد. کار سختی است که یک مربی در روز، ۴ جلسه فعالیت داشته باشد اما این کاری بود که ولاسکو انجام می‌داد و حس رقابت را بین بازیکنان ایجاد می‌کرد.

ایرج مظفری ادامه داد: سطح بازی ایران در لیگ ملت‌ها، بسیار پایین بود و در این بین، کسی مقصر نبود چون در طی یکی دو سال گذشته، هیچ مسابقه سطح بالایی برای تیم ملی وجود نداشت. هدف برگزاری مسابقاتی مثل لیگ ملت‌ها که هر سال برگزار می‌شود این است که بازیکنان بیشتری در تورنمنت حضور داشته باشند و محک بخورند. به این ترتیب دست کادر فنی باز است تا بهترین‌ها را انتخاب کند.

نشانه‌های یک تیم درجه ۲

سرمربی پیشین تیم نوجوانان ایران گفت: المپیک اما با تمام رویدادهای جهان، متفاوت است چون بهترین‌های دنیا در هر رشته حضور دارند. ظرفیت بازیکنان در این بین تعیین کننده است و باید بازیکنان باتجربه در این رویداد حضور داشته باشند. تیم ایران در المپیک، مقابل لهستان عالی بازی کرد و در مهم‌ترین بازی مقابل کانادا، خیلی بد بود. والیبال کانادا اصلا در قواره والیبال ما نیست. انتخاب‌های آلکنو در این بازی هم قابل نقد است. او مثل «پارک کی وون» برای تقویت دریافت تیم ملی با ۲ لیبرو وارد مسابقات شد. به نظر می‌رسید که او مرتضی شریفی را هم صرفا برای دریافت به المپیک برده بود. پس در این بین حمله چه می‌شود؟!

بیشتر بخوانید:

صحبت‌های عجیب آلکنو درباره بازی ایران- لهستان

وی ادامه  داد: تمام کارشناسان در جهان معتقدند که والیبال درجه یک، یعنی در موقع حمله ۴ بازیکن آماده در اختیار داشته باشید. نفر چهارم، بازیکنی است که «پایپ» می‌زند. هر تیمی که پایپ نزند، تیم درجه ۲ به حساب می‌آید. در تیم ایران فقط میلاد عبادی‌پور می‌توانست پایپ بزند. این یک ضعف تاکتیکی بود که با هدف تقویت دریافت، حمله تیم ملی ضعیف شد.

مظفری گفت: علاوه بر این، آلکنو می‌دانست که در لیگ ایران، بیشتر بازیکنان سرویس پرشی- موجی می‌زنند اما با این حال در مورد اهداف فدراسیون و راهیبابی به نیمه نهایی، تمکین کرد و به کارش ادامه داد. ای کاش هدایت تیم ملی در المپیک، بر عهده مربی ایرانی و به ویژه پیمان اکبری بود. همه می‌گویند، آلکنو باید پاسخگو باشد ولی او باید پاسخ چه چیزی را بدهد؟ او تنها پاسخ قراردادش را می‌دهد. آیا در قرارداد او ذکر شده بود که اگر تیم ایران از گروه خود صعود نکند، ۱۰ درصد از قراردادش کسر می‌شود؟ هرگز. حدود ۸۰ درصد جواب‌های او پس از ناکامی تیم ملی ایران، قابل پیش بینی بود.

چشم‌انداز روشن مربیان داخلی

ملی‌پوش پیشین والیبال ایران تصریح کرد: ادامه راه والیبال ایران با سرمربی داخلی، صد درصد چشم انداز روشنی دارد. مربیانی مثل پیمان اکبری و بهروز عطایی، پتانسل بالایی دارند و فقط باید به آنها اعتماد کرد. بهروز عطایی اگر در مسابقات قهرمانی آسیا، مدال هم بگیرد، کافی است و نباید به او فشار بیاوریم که قهرمان شود. من امیدوارم با توجه به فاصله بسیار کم بین مسابقات قهرمانی آسیا و جوانان جهان، بازیکنان جوانی که در تیم ملی هستند، مصدوم نشوند. می‌شد مسئولیت تیم ملی را به پیمان اکبری و تیم جوانان را به بهروز عطایی داد.

ایرادهای فدراسیون

او گفت: به اعتقاد من، فدراسیون هیچ نقشی در ناکامی تیم ملی در المپیک نداشت. ایرادهایی بر فدراسیون وارد است مثل مسئولیت دادن به اشخاصی که با والیبال غریبه هستند. در مورد تیم ملی اما هیچگونه کم‌کاری صورت نگرفته و تنها ایراد این است که سرمربی، دیر به ایران آمده است. علاوه بر این، باید یاد بگیریم که بند مربوط به ضعف عملکرد و خطای سرمربی را در قراردادش بگنجانیم. در ساختار تشکیلاتی فدراسیون، ضعف‌هایی وجود دارد که دوستان و همکاران با خلوص نیت، اختلاف با داورزنی و یا به قصد گرفتن پست و منصب به آن پرداخته‌اند. امیدوارم داورزنی این نقاط ضعف بزرگ را با دیده مدیریتی برطرف کند.

مظفری اظهار داشت: در فدراسیون، دپارتمان آموزش، مربیان و استعدادیابی وجود دارد که با مدیریت جهانگیر سیدعباسی اداره می‌شود اما آیا او در این کار، موفق بوده و هست؟! بعید می‌دانم. شاید اگر رئیس کمیته مربیان می‌شد، بهتر بود چون کار مربیگری انجام می‌داده است. آیا افرادی که در کمیته استعدادیابی فعالیت می‌کنند از پس کشف استعداد و شکوفا کردن آن بر می‌آیند؟ این مورد را هم بعید می‌دانم. دبیر فدراسیون و سرپرست تیم نوجوان هم از جمله محل‌های ایراد است. من واقعا دلیل جابجایی محمود افشاردوست (دبیر پیشین) و میلاد تقوی (دبیر فعلی) را نمی‌دانم.

سرمربی پیشین تیم نوجوانان ایران گفت: خیلی‌ها می‌گویند که داورزنی، والیبالی نیست. یزدانی‌خرم هم والیبالی نبود. شما ۲ نفر را نام ببرید که علاوه بر فعالیت والیبالی قابل قبول، سابقه مدیریت هم داشته باشد. تنها شخصی که در هر دو مورد فعالیت کرده، خسرو ابراهیم است.

وی ادامه داد: تیم‌های ملی آمریکا، استرالیا و کانادا که همواره در المپیک حاضر هستند به دلیل وسعت کشورهای خود، باشگاه و لیگ معتبر ندارند. دولت هم کمکی به آنها نمی‌کند. در ایران اما والیبال، کاملا محتاج کمک دولت است و بدون آن، تیم‌ها قدم از قدم بر نمی‌دارد. کشورهایی که نام بردم، ورزش دانش‌آموزی و دانشجویی قدرتمندی دارند. در ایران مدت‌هاست که ورزش دانش‌آموزی و دانشجویی در کما به سر می‌برد.

برخوردهای معلم دیکته‌ای

مظفری در پایان تصریح کرد: زحمات داورزنی را نباید نادیده گرفت و برای انتقاد از او باید از کلمات مناسب استفاده کرد. نباید معلم دیکته بود. یک معلم دیکته به دانش آموزی که در ۱۰۰ کلمه ۹ غلط داشته باشد، نمره ۱۱ می‌دهد؛ حال اگر این دانش آموز در ۱۰۰۰ کلمه ۹ غلط داشته باشد، باز هم ۱۱ می‌گیرد. این نوع برخورد با داورزنی درست نیست و باید انصاف داشت. آیا اگر تیم ملی ایران، کانادا را شکست می‌داد و راهی مرحله دوم می‌شد، این حجم از انتقادات به وجود می‌آمد؟ والیبال یک ورزش دانشگاهی است و باید فرهنگ دانشگاهی نیز در آن وجود داشته باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فرهاد مکرم IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    4 6
    این کارناشناس کیه که حرفای نادرستشو اینجا نوشتی میگه کانادا در قواره ما نیست اولا کانادا دوره قبل هم از گروه مرگ در المپیک صعود کرد و در مسابقات جهانی که بعد از المپیک مهمترین بازیه مارو شکست داد و در چند سال اخیر هم برنز لیگ جهانی رو در کارنامه داره در ضمن ما در برابر لهستان عالی نبودیم نگاهی به میزان خطاهای ما بندازید منتها لهستان روز خوبش نبود و در ضمن دور دوم هم تمام تیمهای گروه ما مثل خودما له شدند پس مغزتونو اگه اگه دارید به کار بندازید.
  • حسین IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    5 1
    با سلام.من فرهنگی ام و ۳۰ سال خدمت کرده ام.در نظام فعلی آموزش و پرورش به خاطر اشتباه نمره کم نمی کنیم بلکه به دانسته ها یعنی درست ها هم نمره می دهیم.بنابراین هیچ دانش آموزی صفر نمی گیرد.و حداقل نمره ۱۰ است.این یعنی به کلمات صحیح نمره می دهیم.در اظهار نظر دقت کنیم.به ویژه در کار معلمان عزیز.
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      0 0
      من تعجب میکنم کسی که بعد ولاسکو صدرصد بهترین مربی بود که رو تیم کارکرد و فهمیده بود که سعید معروف با این عملکرد ضعیفش باید از تیم کنار گذاشته بشه رو میگن بد بود تازه اگه به سرویس‌هایی که زده میشد دقت میکردی بجز محمد موسوی که درست نمیتونس چیزایی که تو تمرین بهش گفته بودن رو درست اجرا کنه تو سرویس زدن بقیه عالی بودن. مربی که دست گذاشته بود رو بازیکن سالاری که تو ورزش ما خیلی بهمون آسیب می‌زنه. نمونه‌اش استقلال
    • ناشناس IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      0 0
      این آقا ایرج مظفری کاپیتان تیم ملی در دهه شصت هستند
  • هوادار IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    1 0
    برای موفقیت در المپیک باید فاصله بین دو المپیک را با یک سرمربی و اصولی کار کرد تیم باید بازی‌های تدارکاتی فراوانی را انجام دهد در واقع تیم باید یک زمان 4 ساله اصولی، حساب شده و برنامه ریزی شده را تا المپیک طی کرده و راهی بازی‌های المپیک گردد. کاری که همه ی کشورهای موفق شرکت کننده در المپیک انجام داده اند و سپس نتیجه گرفتن. والا در یک مدت زمان کوتاه که مربی و بازیکنان نمی توانند معجزه کنن. و خود را برای مسابقات مهمی مثل مسابقات المپیک و این در صورتی است که بازیکنان تیم ملی 2 سال هیچ بازی کنار هم نداشتن و به جز لژیونرها سایر بازیکنان اصلا در این مدت دو سال بازی انجام ندادن انتطار معجزه که نیگباید داشت
  • امیر IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 0
    باید داورزنی و دبیرش عوض بشه دبیر باید والیبالیست باشه چیزی بلد باشه
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 7
    بایست قبول کرد که تیم ما لهستان را نبرد،تیم لهستان به باخت داد،خیلی فرق بین برنده شدن و باختن تیم مقابل هست،قواره تیم ما با این بضاعت و لیگ باهرمربی که باشد همین هست،تیم ما درجه ۲ هست،حتی سرویس زن های قدرتی ما تداوم ندارند،میلاد را نگاه کنیددوسرویس قدرتی نمی‌توانست پشت سرهم بزند،موسوی بگیر نگیر ،سرویسهای غفورزهردارنبود،پاسورو ومجرد سرویس ساده،
  • باقرکبیر IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 1
    ببینید آقایون ما تمام توانمون همینه خودتونو گول نزنید از زمان والاسکو تا الان همش همینه به نظر من ما نه توانشو داریم نه لیاقتشو وقتی توان داری انگیزه نداری هرچی بزنی پوچه وقتی انگیزه داشته باشی توان نداشته باشی بازم پوچه شما نگاه کنید همیشه ما میریم دوتا یا سه تا بازی رو می‌بریم دیگه تمومه مدال گرفتن دارن راهی میشن اگه یکم بشینن بازی ژاپن رو ببین متوجه میشن که بازی یعنی چی
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
      0 0
      به راستی اندوهناکم برای این کس که اینگونه واداده است و گمان می‌کند اگر او سستی دارد همه ایران هم مانند او سستند.
  • ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 7
    عبادی پور بازی ضعیفی از خود به نمایش گذاشت وهیچ وقت الکنو ایشون رو تعویض نمیکرد هر چی پاسش میدادند خراب میکرد وشانسی بعضیش رد میکرد وبعضی دیگه از بازیکنان خوب ما که در حد خود ظاهر نشدند
  • شما IR ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 0
    جناب مظفری معلومه دنبال گرفتن پست در فدراسیون والیبال هستی،لازم نبود این مطالب رو بگین با یک لابی میتونی وارد فدراسیون بشی،خودت از همه بهتر واقفی که جهانگیر سیدعباسی یکی از والیبالیستهای باسواد و دارای علم دانشگاهی هست و همه مربیان قبولش دارن،اگر دنبال پست ایشون هستی لطفا تخریبش نکن،انتقاد عادلانه داشته باش از مدیرانی که در فدراسیون حضور دارن که حتی یه ست والیبال هم بازی نکردن انتقاد کن
  • ثارالله IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    1 1
    آقای فرهاد شما اگر والیبالی باشید جناب استاد ایرج مظفری رو باید بشناسید ایشون حداقل ۱۰ سال کاپیتان تیمهای ملی بودن و الان هم در کانادا مربیگری میکنن و کاندید حضور افتخاری FIVB بودن در المپیک و چندین سال مسئول استعدادیابی و مربی نوجوانان ایران بودن هر وقت میگه کانادا در حد و قواره تیم ما نیست داره درست میگه چون شما مو میبینی و ما پیچش مو برادر اول تحقیق کن بعد نظر بده یا علی نگازش ترابی زاده
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    1 0
    این همه پول دادین که رتبه جهانی والیبال ایران رو پائین بیاره و مشکل اساسی این بود که از بازیکنان قدیمی ومغرور مثل سعید معروف استفاده می‌کرد این همه بازیکن جوان و مستعد داشتیم
  • بابک باقری IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    1 0
    درود برشما الکنومربی خیلی بزرگی هست و باید گفت این مطلب و ... الکنو با حاشیه و تفرقه ملی کار نکرده بود با تیم ۱دست ومبارزوجنگجو مثل روسیه کار کرده بود تفکرش نسبت به تیم ایران اشتباه بود ...شما همه چی گفتین به جز پاداش بازی کنان ما که اطلاع نداریم چه بر سر بچه ها امد چرا معروف خوب نبود چرا ...شاید ها زیاد هست تو انتخاب بازی کن شاید مافیا بازی... برای خراب کردن مربی ما بازی کردیم دیدیم ....شما میگی پیمان اکبری چرا ...چرا مربی سیرجان و نمیگی ما بازی کن زیاد داریم با دریافت خوب حمله خوب...وقتی فقط از چند بازی کن ثابت استفاده می‌کنید رقابت و میگیری انگیزه رو از بین میبری بازی کنهای سیرجان کنبد واقعا عالی بودن چند نفرشون دعوت شدن تیم ملی ...که رقابت کنن ...بازهم تکرارمیکنم الکنو مربی بسیار خوبی هست شاید جزء۱۰مربی برتر جهان باشد ولی اینجا ایران است ....اینجا رفاقت جای شادی ملت ایران ومیگیره اینجا برای خراب کردن همه تلاش می‌کنیم از بازی کن از مربی های داخل ..خارج زمین...اگر بازی کن قبول کن ۱سرباز هست وبا خوب بازی کردن وتلاش چقدر باعث شادی این ملت میشن حتی بازنده باشن ملت بهشون افتخار میکنن العان هم ما افتخار می‌کنیم تمام تلاش کردن و خواهشن هاشیها رو کم کنیم...فقط تیم ملی مهم هست فقط تیم ملی ....
  • رضا IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 2
    فقط میدانم که در والیبال، باید لحظه های میکرو را آموزش داد و مدیریت کرد و ما اینکار رو نمی‌کنیم! بازیکن والیبال ما لحظه هی کوچک رو از دست میده! البته ما ضعف سرویس و توپگیری و مشکلات آموزشی فیزیکی هم داریم که جای خود داره!
  • تل IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    1 0
    خیلی المپیک بد بود
  • فرزان IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۹
    0 0
    جناب مظفری دنبال چه پسنی در فدراسیون هستید که اینقدر سنگ داور زنی را به سینه میزنید اولبن واخرین مقصر در مورد الکنو خود داور زنی هست نه اینکه بگم الکنو مربی خوبی نیست خیر کی با سه چهار ماه می نونخ معجزه کنه داورزنی مقصر اصلیست که نمیدونه
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
    0 0
    ورزش ما مانند سایر برنامه های مملکت مان کج دار مریض است مسئولین اکثر غیر ورزشی هستند واراده واقعی برای پیشبرد ورزش وجود ندارد صرف کردن پول کشور بی هدف و بی برنامه به جایی نمیرسد امروزه ورزش علمی وعملی شده کشوری موفق میشود که برنامه ریزی درست وهدف داری داشته باشد این وآن را مقصر ندانیم آب از سر چشمه گله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس