دستور وزیر راه برای رسیدن به رقم ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه/ساخت خط‌آهن با کمک سرمایه‌گذاری خارجی‌

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مطالبات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر بهسازی آزادراه‌های موجود و رسیدن به رقم ۱۰هزار کیلومتر آزادراه در کشور، گفت: تکمیل خطوط ریلی با پیشرفت ۶۰ درصد و بالاتر حداکثر تا ۲ سال آینده‌ انجام خواهد شد.

به گزارش مشرق، خیرالله خادمی در پاسخ به این سؤال که پیگیری مطالبات وزیر راه و شهرسازی در توسعه شبکه ریلی و آزادراهی و بهسازی برخی از آزادراه‌های کشور به کجا رسید؟ اظهار داشت: وزیر راه و شهرسازی برای بخش‌های مختلف حمل‌ونقل برنامه‌های مناسبی تدوین کرده و به معاونت‌ها نیز دستور تدوین برنامه‌ها را داده‌اند.

* بررسی ۲ پیشنهاد در اتصال مراکز بار به شبکه ریلی

وی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با موضوع توسعه خطوط ریلی با حضور وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در بخش توسعه خطوط ریلی، برنامه‌ریزی شد تا با هماهنگی کامل با بهره‌بردار خط، احداث ریل‌ با محوریت توجیه بار و مسافر مورد نیاز در خطوط انجام شود و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی بتواند بهره‌وری بالاتری از این خطوط داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین مقرر شد مسیرهای ریلی که احداث می‌شود به چشمه‌های بار و کارخانجات صنعتی متصل شود و مراکز عمده بار به این خطوط وصل شوند تا بار بیشتری از این مراکز از طریق خط‌آهن جابه‌جا شود و بدین ترتیب بهره‌وری خط افزایش یابد و تعریف جابه‌جایی بار و مسافر برای هر خط محقق شود و راه‌آهن به عنوان بهره‌بردار بتواند به خوبی از این خطوط بهره‌برداری کند.

خادمی گفت: البته فعلاً مسیرهای ریلی اصلی را احداث می‌کنیم و مقرر شد پیگیری‌هایی برای نحوه  اتصال خطوط اصلی به چشمه‌های بار از طریق خطوط آنتنی انجام شود و وزیر راه‌ و شهرسازی دستور داد، در این حوزه با سازمان برنامه و بودجه مکاتبه شود و این موضوع هم مشخص شود که یا به صورت طرح جداگانه اتصال خطوط آنتنی‌ به محور اصلی ریلی انجام شود و یا در قالب همین طرح‌ها، آنتنی‌های اتصال به مراکز بار را هم احداث کنیم.

* تکمیل خطوط ریلی با پیشرفت ۶۰ درصد و بالاتر حداکثر تا ۲ سال آینده‌

وی بیان کرد:‌ همچنین مطرح شد که پروژه‌های ریلی با پیشرفت فیزیکی بالا و مورد نیاز شبکه ریلی با میزان پیشرفت ۶۰ درصد به بالا در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسانیم که در این باره پروژه‌های ریلی مهمی به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: امیدواریم بتوانیم حداقل ۱.۵ تا ۲ برابر متوسط ساخت ریل در کشور در سال جاری تا سال ۱۴۰۲ از محل منابع عمومی یا روش‌های تأمین مالی که در قانون بودجه پیش‌بینی شده است، نظیر تهاتر نفتی، احداث خط داشته باشیم.

*‌ تأمین مالی پروژه‌های مهم و بزرگ ریلی‌ از طریق فاینانس بین‌المللی یا سرمایه‌گذاری خارجی

خادمی اظهار کرد: همچنین در موضوع ابرپروژه‌های ریلی کشور که مورد نیاز جدی شبکه ریلی هستند و تکمیل کننده خطوط ریلی محسوب می‌شوند، مباحثی با وزیر راه و شهرسازی مطرح شد.

وی ادامه داد: ‌ما برای آنکه بتوانیم بهره‌وری کل این شبکه ۱۴ هزار کیلومتری راه‌آهن را افزایش دهیم، باید ابرپروژه‌های ریلی اتصالی و تکمیل شبکه را زودتر اجرا کنیم که در این‌باره می‌توان به راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفقوده بین ایران و کشور آذربایجان اشاره کرد تا در ادامه مسیر، راه‌آهن کشورمان به آذربایجان و شبکه راه‌آهن روسیه و اروپا متصل شود؛ همچنین خط ریلی ‌شمال-جنوب در شرق کشور که از چابهار به زاهدان و در نهایت به مشهد مقدس متصل می‌شود، یا خط آهن اصفهان - اهواز به عنوان افزایش استفاده از ظرفیت بندر امام‌ و یا مسیر ریلی شیراز - بوشهر باید زودتر تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: پروژه‌هایی که نام برده شد، پیشرفت فیزیکی چندانی ندارند و نیاز است کشور فکری به حال تأمین مالی آنها مثلاً از طریق فاینانس بین‌المللی یا سرمایه‌گذاری خارجی یا قانون بودجه در قالب تهاتر نفتی‌ کند ‌که این موارد در قالب این سه برنامه در حال تدوین شدن است.

* بهسازی رویه آسفالت ۶ آزادراه با تأمین اعتبار ۴.۵ هزار میلیارد تومانی ‌

خادمی گفت: همچنین با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر بهسازی و ترمیم رویه آزادراه‌های کشور و ترسیم افق افزایش و توسعه شبکه آزادراهی به ۱۰ هزار کیلومتر، ‌ اولویت بندی بهسازی آزادراه‌ها و احداث کریدورهای جدید آزادراهی هم در دستور کار قرار گرفت.

‌وی ادامه داد: تلاش کردیم نظرات وزیر راه و شهرسازی به صورت منسجم برای توسعه شبکه آزادراهی کشور تهیه کنیم، بخش اول این بود که مسیرهای آزادراهی که نیاز به ترمیم دارند در برنامه قرار گیرند تا برآورد مالی بهسازی و مدت‌زمان اجرای بهسازی آنها، به دقت احصا شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: تعدادی آزادراه در کشور داریم که رویه‌های نامناسب دارند و باید ترمیم شوند که در این باره می‌توان به آزادراه زنجان - تبریز، آزادراه قم - کاشان - اصفهان و یا بخشی از آزادراه قزوین - رشت اشاره کرد.

خادمی اظهار کرد: در قالب برنامه‌ زمان‌بندی هدفگذاری شد ۶ آزادراه که نیاز به ترمیم رویه دارد و بخش خصوصی مدیریت آنها را برعهده دارد، بررسی و برآورد هزینه‌ها انجام ‌و به مشاور واگذار شود، این پروژه‌ها به زودی آماده خواهند شد و در برنامه‌ایی حداکثر ۲ ساله تعیین وضعیت می‌شوند.

وی افزود: برآورد ما برای ترمیم رویه این چند آزادراه بین ۴ هزار میلیارد تومان تا ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که نیاز داریم که اگر بتوانیم قیر آنها را تأمین کنیم سرمایه‌گذار بخش خصوصی هم می‌تواند منابع مالی اجرا را تأمین کنند و در یک برنامه دو تا سه ساله می‌توان رویه این جاده‌ها را ترمیم کرد.

* ساخت ۶۰۰۰ کیلومتر آزادراه جدید در دست اجرا

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در بخش توسعه‌ آزادراه‌ها نظر وزیر راه و شهرسازی این بود که با توجه به اینکه شبکه آزادراهی ما در افق چشم‌انداز باید به ۱۰ هزار کیلومتر افزایش یابد و امروز حدود ۲۷۶۰ کیلومتر آزادراه زیر بار ترافیک و یک‌هزار و ۵۰ کیلومتر هم در دست اجرا داریم، بنابراین برای رسیدن به عدد چشم‌انداز باید ۶ هزار کیلومتر آزادراه جدید بسازیم.

خادمی ادامه داد: در این راستا در قالب دو برنامه تدوینی در حال انجام کار هستیم، اول آنکه آزادراه‌هایی که در طرح‌های مصوب قانون وجود دارند را تکمیل کنیم و دوم آزادراه‌هایی که برای شبکه ترانزیتی مورد نیاز است، اما مجوز آن در پیوست قانون نیست ولی با توجه به کریدورهای ترانزیتی کشور باید این خطوط ساخته شود.

وی افزود: بنابراین طراحی این مسیرها در دستور کار قرار گرفت، ‌از هفته گذشته کار به پنج شرکت مشاور بدون معرفی شرکت دیگر، ‌واگذار شد تا با توجه به ظرفیت‌های حمل‌ونقلی کشور و درگاه‌های ترانزیتی که اتصالات مرزهای ترانزیتی کشور هستند، موضوعِ ساخت بررسی و براساس آن نگاهی به شبکه موجود آزادراهی و طرح‌های اولیه جامع حمل و نقل کشور انجام شود و از بین این پنج گزینه یک پیشنهاد و یا تلفیقی از پیشنهادات چند مشاور تهیه می‌کنیم تا به وزیر راه و شهرسازی ارائه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: مجموعه این پروژه‌های آزادراهی، هم آنهایی که در قالب پیوست قانون بودجه باید زودتر به پایان برسند و هم آنهایی که ضرورت ایجاب می‌کند اجرا کنیم، حدود ۶ هزار کیلومتر خواهد بود و برنامه مالی آنها هم طوری که بتوانیم از ظرفیت‌های احداث این آزادراه‌ها که در کنار آن ایجاد می‌شود، نظیر امکانات رفاهی، شهرک‌های گردشگری و شهرک‌های صنعتی و غیره هم استفاده خواهد شد و  این ظرفیت‌ها برای کمک به توسعه شبکه آزادراهی کشور به کار گرفته می‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    4 5
    اجی مجی لا ترجیح!
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    2 0
    قراربودخط آهن ویژه برقی درمسیرتهران به اصفهان ساخته شودکه درمدت کوتاهی قطاربه مقصدبرسدچرااین پروژه راه آهن متوقف شده؟
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      2 2
      پولشو کی بده ؟ با بلیط 200 هزار تومنی و تورم 200 درصد 50 سال طول میکشه مایه در بیاد
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      1 0
      همین باعث میشه که کشورهای پیشرفته به دنبال قطارهای سریع السیرباشندومانتوانیم
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    1 0
    این همه جاده در آینده نیاز نخواهد بود، شکل حمل و نقل عوض میشه . راه آهن رو توسعه بدین
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    1 0
    چرا راه آهن آنقدر در ایران کم و ضعیف هست؟ چرا خطوط راه آهن برقی نمی‌شود؟ با برقی کردن خطوط راه آهن می توان سرعت قطارها را تا 250 کیلومتر در ساعت افزایش داد دقت کنید منظور از برقی کردن خطوط بحث مغناطیسی و مگنتیک نیست که آنها یک تکنولوژی جدا و پر هزینه هستند منظور صرفا ایجاد خطوط برقی در کنار ریل راه آهن و استفاده از موتورهای برقی در قطارها هست که با هزینه کمی می توان همین خطوط فعلی را به آن تغییر داد
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    1 1
    مگه با دستور درمانی کارها انجام میشه، حاجی تحریمیم پول نیست. بدون پول که نمیشه آزادراه ساخت. از قدیم گفتن بی مایه فتیره
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      0 0
      مگر جونت به تحریم بسته است - این امور به کار و تلاش نیاز دارد که در ذات ایرونی تلاش منشاء هر موفقیتی است و تلاش عامل دوری از گزند هر گزنده ی موزی است.
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    1 0
    خب ما حدود 12 13 هزار کیلومتر راه آهن داریم که کمترین بهره وری ممکن را دارد و دلیل اصلیش هم اینه که شبکه ریلی ما به بنادر و مرزها متصل نیست ! دقیقا بخاطر همین موضوع نمی توانیم روی درآمد ترانزیتی و اقتصاد غیرنفتی مانور دهیم و البته از موقعیت استراتژیک کشورمان برای شکستن تحریم ها و اثرگذاری بر آرای کشورها نمی توانیم بهره ببریم اصرار ما طی دهه آتی باید روی ریل باشد و نه ساخت آزادراه های جدید .
  • صادق IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    4 0
    انشاالله که این دفعه دیگه وعده وعید توخالی در کار نباشه و دستیابی به این اهداف اعلام شده محقق بشه.
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    آسفالت راه های روستایی وجدانا فراموش نشود،مثلا راه روستایی ولیان به سیرود دراستان البرز شهرستان ساوجبلاغ که 18کیلومتراست وتابه حال آسفالت نشده واگر ازبعدازانقلاب تابه حال سالی400 یا500 مترش آسفالت میشد،خیلی وقت پیش تموم شده بود والان مردم مظلوم این روستا گرفتار اینقدر نبودند واین راه کوتاه یک ساعت طول نمیکشید وماشینهاشون منهدم نمیشد! وجدانا راه های روستایی رو دریابید که شهرداریها وفرمانداریها واداره راه و...فقط قول میدهندولاغیر!!!
  • بهزاد MY ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    1 0
    من الان دو سال که داخل پروژ ازاد راه حرم تا حرم قطعهمشهد تربت کارمیکنم تو این دو سال سر جمع کارگاه 11 ماه کار میکنه اونم فقط با 30 درصد ظرفیت قرارگاه خاتم پیمانکار این قسمت هستش تو این دوسال فقط زمانی کارگاه کار میکنه که بازدیدد کنند ای از تهران یا مسولین میان چنتا کارگاه دیگه مثل قطار برقی تهران قم و ازاد راه گرمسار و خط راه اهن چابهار و تونل درگز هم دست همین موسسه. با وضعیت ضعیف مالی هستش که هر روز با کمبود بوجه مواجع هستشو حرف اصلیم اینه که چرا چنتا از پروژه های بزرگ کشور باید دست یه موسسه خاص باشه. و تمام قرار داد. ها انحصاری و به شرکت های. دیگه واگذاری نشه
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    این جور که آقای رئیسی دارن پروژه میدن وبا حرف جلو میرن، پیداس مملکت خیلی سرمایه داره اگرچه حرف کافی نیست و وقتی انجام شد شرطه ولی اون روزا کسی نبوده ناظر باشه این همه سرمایه را سرجاش خرج کنن
  • علی IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    سلام در کشور ما تا ستادها و بنیادها و قرارگاهها و آستانها و دفترها در کار اقتصادی هستند آش همین آش هست و کاسه همین کاسه مگر اینها میگذارند شرکتهای دیگر چه داخلی و یا چه خارجی پای کار بیایند همیشه هم همینها منت روی سر ملت میگذارند که اگر ما نبودیم همینقدر را هم نداشتین در صورتیکه خود اینها مانع هستند
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    سنگ بزرگ علامت نزدنه
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    خخخ. باز گفتار درمانی همراهدبا شو درمانی.
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    انشاالله چین مقداری از این پروژه ها فینانس خواهد کردو مسئله حل خواهد شد. این انتظار را از چین میتوان داشت چون بنفع طرفین است.
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      0 0
      وایسا تا بشه.
  • علیرضا امیری IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    قاضی حکم مجرمی را نوشت ۱۰۰هزار ضربه شلاق مجرم گفت جناب قاضی یا تاحالا شلاق نخوردی یا شمارش بلد نیستی آخه همبن الان دولت چند صد هزار میلیارد تومان بدهکار پیمانکاران هست با چه پولی میخاد راه به سازه البته شاهنامه آخرش خوش هست
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      0 0
      اگر دولت چندصدهزار میلیارد تومان بدهکار!؟پس این پیمانکارهاچطوری تاحالا هنوز ورشکست نشده اند ویا چرا دراولین زمانی که پول بهشون ندادندکار تعطیل نکردنند اگر پول نداشتند!؟پس( یا بادزدی حق کارگر را خوردن، کم کاری بی کیفیتی وخرابکاری وتفکاری وارتشا وصورت وصعیتهای صوری) کار گردنند وحالا طلبکار شده اند-پس همون بهتر که دولت برای این خرابکاریها ازبیت المال پول نداده(پس اگر قرار پولی داده بشه( فقط بابازدبد وکنترل کمی وکیفی شخص وزیر وباحصورنماینده شهر مربوطه ونمایندگان ومسئولین جدیدوپلیس راه... واقعی)باید پرداخت صورت گیرد ولی چون تاحالا حتی یک راه با کیفیت درمملکت نیست وففط باعث مرگ ومیر واتلاف انرژی وحق خوری کارکنان شده-پیمانواران وشرکتهای خودی ودزد باید جرینه تمام کشتارها وتصادفات واتلاف انرژی را چندبرلبر بدهند ک قطعا ازمطالباتشان بیشترخواهدشد
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    1 0
    فقط توسعه راه آهن(باری ومسافری وسریع السیر)،هوایی وکشتی ونهایتا راههای شهری وبین شهری...آنهم بدون انواع نفسدان خرابکاران وشرکتهای خودی مفسد غارتگر ...
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    یکماه ازساخت یک میلیون مسکن گذشته وهیچ گزارشی ازپیشرفت کار اعلام نشده!درصورتیکه اگر قرار باشه تا ۱۱ماه اینده این یک میلیون مسکن قابل اسکان باشد،حداقل تا حالا باید(خیابان،اب،فاصلاب،برق وگازکشی وپروانه ساخت ووام زمینها آماده میشده!(برای شروع پی سازی وسفتکار نما وخدمات دیگر)!!!!؟؟؟
  • GB ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    0 0
    مسیر راه آهن کابل مشهد تهران کرمانشاه بغداد دمشق کربلا بصره کویت مکه باید راه اندازی بشه. فقط یه یا علی میخواد جوونا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس