قبله عالم

اخیراً سریال «قبله عالم» صحنه معروف فیلم «ایستاده در غبار» و نقش فرمانده جاویدالاثر متوسلیان را با نمایشی هجوآمیز مورد هتک حرمت قرار داده است.

به گزارش مشرق، سریال «قبله عالم» که هر هفته از پلتفرم نمایش خانگی فیلیمو پخش می‌شود، از همان قسمت ابتدایی با برخی حواشی و حساسیت‌ها همراه بود. جدیدترین قسمت آن نیز با نمایش سکانسی همانند سکانس ماندگار فیلم «ایستاده در غبار» که مربوط به اقدام خاص حاج احمد متوسلیان در جبهه است، حساسیت عمومی را برانگیخت.

سعید رجبی فروتن معاون وقت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی  گفت: در زمان صدور مجوز ساخت برای سریال «قبله عالم»، ملاحظات و مسائل مرتبط با خطوط قرمز در زمان صدور پروانه نمایش مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد. همچنین برخی موارد حاشیه‌ساز که در فیلم و سریال‌ها رخ می‌دهد. بستگی به این دارد که تیم سازنده تا چه حد به متن و فیلمنامه‌ای که از ابتدای صدور پروانه ساخت ارائه کرده‌اند، متعهد باشند.

وی افزود: پدید آمدن مشکلات و حواشی این چنینی مربوط به دوگانگی در برخورد با محصولات فرهنگی هنری است که در بزنگاه‌ها خودش را نشان می‌دهد. امر عقلایی این است که صدور پروانه نمایش و پروانه ساخت هر دو زیرنظر یک مرجع باشد.

رجبی فروتن در ادامه گفت: البته نفس این کار (سکانس جنجالی مذکور) به زعم بنده اشکالی ندارد و در دنیای فیلمسازی امر رایجی است و برای ارائه نظر در این مورد، باید به پس‌زمینه اثر توجه داشت. من قضاوتی درباره این سریال نمی‌کنم.

وی افزود: با فرض اینکه اثر از مراجع مربوطه موفق به اخذ مجوز ساخت و نمایش هم شود، ممکن است در کار و پرداختی که صورت می‌گیرد اثر موفق و خوبی از آب درنیامده باشد. سریال «مردم معمولی» که در مقطعی پخش و متوقف شد، از این موارد بود.

درباره عملکرد تهیه کننده قبله عالم به روایت حجت‌الاسلام مجید پورطباطبایی بیشتر بخوانید:

آقای منوچهر محمدی! تو بنیاد فساد و بدحجابی را در سینما گذاشتی!

رجبی فروتن اظهار کرد: در موافقت با جواز ساخت یک اثر موارد دیگری مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد که شامل صلاحیت حرفه‌ای کارگردان و رزومه او، فرم، میزان پایبندی به قوانین ژانر و ... می‌شود. امکان دیگری که برای تولیدات فیلم و سریال نمایش خانگی فراهم شده است تا کمتر دچار مشکل شوند، حضور مشاوری از معاونت سینمایی در کنار پروژه است. با این کار موارد مشکوک و سوژه‌هایی که دارای ابهام هستند را جرح و تعدیل و به سمت و سوی بهتری هدایت می‌کنیم. معمولاً آثاری که از حضور این مشاوران بهره می‌برند، کمتر دچار مشکل و حاشیه می‌شوند.

وی در پایان گفت: اعضای شوراهای نظارتی بر اساس یک سنت نانوشته هیچگاه مصاحبه و گفتگو نمی‌کنند. شاید یکی از دلایل آن این باشد که نظر نهایی، برآیند و جمع بندی دیدگاه همه اعضاست و به این خاطر کسی در موقعیتی قرار نمی‌گیرد که بخواهد مواضع شخصی خود را ابراز کند. این رویه چه آن زمان که اسامی آن‌ها اعلام نمی‌شد و چه در سال‌های اخیر که به اهالی سینما و مخاطبان معرفی می‌شوند، ادامه داشته است.

با همه این توضیحات، نکته قابل توجه و تأمل این است که پلتفرم پخش سریال (فیلیمو)، در حال انتشار این سکانس برای تبلیغات تازه‌اش در صفحات حاشیه‌ای هم هست و این مسئله دیگری است که به حساسیت‌ها دامن زده است.

بیشتر بخوانید:

آغاز موج شوخی‌های دستی روی پرده سینما

غفلت از هتک حرمت حاج احمد متوسلیان در سریال «قبله عالم»

درباره عملکرد کارگردان قبله عالم در سینما بیشتر بخوانید:

آغاز موج شوخی‌های دستی روی پرده سینما

تیم سازنده و عوامل این سریال تا کنون در خصوص این موضوع هیچ واکنش و صحبتی نداشته اند و پاسخگوی سوالاتی که در این زمینه به وجود آمده نبوده اند. شایان ذکر است در تماسی که با تهیه کننده این سریال، منوچهر محمدی برای توضیح دادن درباره این سکانس جنجالی برقرار شد، وی حاضر به مصاحبه و پاسخگویی نشد!

با توجه به ارزشی که قهرمانان و چهره‌های ملی و مذهبی برای عموم جامعه دارا هستند، انتظار می‌رود در صورتی که حتی اگر عمد و غرضی در بازسازی این صحنه وجود نداشته باشد، عوامل سریال با ارائه توضیحاتی قانع کننده از بینندگان عذرخواهی کنند.

گفتنی است؛ اشکالات و انتقادات اساسی در رسانه‌ها به این سریال از زمان آغاز پخش وجود داشته است؛ مثل حقیر نمایش دادن و تضعیف شخصیت امیرکبیر، کنایه‌ها و دیالوگ‌های جنسی و ... که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته اند.

البته با نیم نگاهی به آثار کمدی و طنز پیشین کارگردان این سریال (حامد محمدی) که همیشه با جنجال و حواشی فراوان همراه بوده است، به راحتی می‌توان ذائقه و رویه‌های او را در ساخت آثار کمدی شناخت.

انتظار می‌رود هنر و هنرمند در راستای محافظت و درست نمایش دادن تاریخ ملی و مفاخر این سرزمین نسبت به ساخت یک اثر طنز سالم، تعهد و اهتمامی بیشتر داشته باشند؛ اما با تماشای این اثر این پرسش مطرح است که چرا نگاه و پرداختی اینچنین غیرمسئولانه، سطحی و تمسخرآمیز به تاریخ و فرهنگ ایران و شخصیت‌های ارزشمند تاریخی صورت گرفته است؟!

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    17 0
    کی شود دریا ز پوز سگ نجس؟
  • هموطن GB ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    10 5
    این بی وجود هایی که تحت عنوان طنز یا هر مزخرف دیگه، سعی در تحریف واقعیت یا کوچک نمایی فداکاری های دلیران ایران زمین میکنند، تحمل حتی لحظه ایی بودن در موقعیت آن پاک مردان را ندارند.
  • طرفدار رامبد جوان(مرد میدان واقعی) IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    14 14
    حرفتون چرت و پرت است ، چطور دلتون میاد کسانی که تلاش می کنند تو این عصر بی‌خنده ، ما را بخندانند را از سر راه خودتون بردارید؟ حامد محمدی و رامبد جوان را تحریم می کنید ، برنامه های کثیف صداوسیما رو به خورد مردم می دهید؟لعنت به اون مکتب کوفت که شما حمایتش می کنید و اینگونه حیوان شدید!
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      4 0
      طرفدار رامبد!!! خیلی بی نزاکتی ها!!! این شمایی ک میگی ی ملتن. ی تاریخه، بی نزاکت!!! ما مردم ایران عزیز هر چی باشیم و نباشیم وطن پرست هستیم. تو نیستی، پس شرم کن و خاموش باش.
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    15 3
    حرف مزخرف است و اتهام است.امیدوارم کسی که دهنشو وا کرده این مزخرف رو گفته ، مامانش بیاد تو دهنش فلفل قرمز بریزه!
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    5 4
    وقتی اسم شهید رو از کتابا بیرون کشیدن و از کوچه ها پاک کردن و سکوت کردین باید منتظر این روزا هم می شدین. اینکه چیزی نیست، ادامه داره. شبکه ی نمایش خانگی خوب میدونه داره چیکار میکنه.
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    6 1
    مطمئنم تو مغز این آقایونی بی ادب که انتقاد پرت و پلا کردند ، کود است
  • رضا IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 1
    علت اصلی توقف سریال وصلت افشین چمنزار نماینده این رژیم که ادعای بسیجی دارد با مهدعایا مادر ناصرالدین شاه میباشد که به وصلت حکومت با قاجار کنایه می زند. چوب رو که برداری گربه دزده حساب کار خودشو میکنه
  • علی IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    0 0
    واقعا متاسفم برا کسانی ک جلو این سریال گرفتن خب ملت حداقل ۴۰دقیقه میخندیدن واقعا خجالت بکشید حیف زحمتی ک تهیه کننده و کارگردان و بازیگراش کشیدن اینقدر گیر دادین کسی جرات نمیکنه سریال طنز بسازه اون از قهوه تلخ مهران مدیری اینم از این سریال خدا مرگتون بده فقط

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس