جنجال در اردن بر سر حذف نام "فلسطین" از نقشه‌ای در کتاب درسی جغرافیا

عدم درج نام فلسطین در نقشه‌ای در کتاب جغرافیای پایه دهم در اردن، جنجال گسترده‌ای را در میان مردم این کشور به راه انداخت.

به گزارش مشرق به نقل از عربی۲۱، تصویری که شهروندان اردنی از نقشه‌ای در کتاب جغرافیای پایه دهم به اشتراک گذاشتند، جنجال گسترده‌ای را در میان مردم این کشور به راه انداخت چرا که در این نقشه نام فلسطین در گروه کشورهایی که از چهار طرف با اردن هم مرز هستند، ذکر نشده است.

در این نقشه نام کشورهای عربستان، عراق، سوریه و لبنان ذکر شده است اما نامی از فلسطین که از غرب با اردن هم مرز است، ذکر نشده است. همین امر موجب شد شهروندان اردنی وزارت آموزش و پرورش را به ارتکاب عامدانه این اشتباه بزرگ متهم کنند.

در پی این اتهام زنی، وزارت آموزش و پرورش اردن بیانیه‌ای صادر و در آن اعلام کرد، "استفاده از واژه حذف نادرست است زیرا از طرفی نام فلسطین در چاپ اول این کتاب در سال ۲۰۱۶ هم در نقشه ذکر نشده است و هیچ تغییری در چاپهای بعدی این کتاب هم اعمال نشده است و از سوی دیگر این وزارتخانه نیز از آن زمان تاکنون هیچ یادداشتی در این زمینه دریافت نکرده است".

این وزارتخانه تأکید کرد، هیچ قصدی برای "حذف نام فلسطین" ندارد و واقعیت برنامه‌های درسی اردن که پر از مباحث مربوط به فلسطین است، گواهی بر این امر است. وزارت آموزش و پرورش این نکته را در چاپ‌های بعدی کتاب مورد توجه قرار می‌دهد.

اما توجیهات وزارت آموزش و پرورش، محمد مروان، مسئول پرونده مقاومت در برابر عادی سازی در جبهه اقدام اسلامی اردن را متقاعد نکرد و وی معتقد است که مسئولیت ملی ایجاب می‌کند وزارت آموزش و پرورش بابت غفلت از ذکر نام فلسطین روی این نقشه پاسخگو باشد حتی اگر فرض بر این است که این اشتباه ناخواسته بوده است.

وی افزود، وزارت آموزش و پرورش اردن از پذیرش مسوولیت این اشتباه که از سال ۲۰۱۶ رخ داده، فرار می‌کند و آن را به گردن جامعه اردن می‌اندازد که چرا تا الان این اشتباه را به وزارتخانه گوشزد نکرده است.

مروان با استناد به لغو کتاب مساله فلسطین از برنامه درسی اردن که از زمان امضای توافقنامه وادی عربا میان این کشور و رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، گفت: از زمان امضای این توافقنامه ما شاهد تغییرات مشکوک در برنامه درسی دانش آموزان خود هستیم که از ارزش‌های اجتماعی و ملی خالی شده‌اند.

وی افزود، نام فرماندهان ارتش اردن که در خاک فلسطین به شهادت رسیده‌اند، همچنین نام مسجدالاقصی، نبرد الکرامه و محله الشیخ جراح در برنامه آموزشی دیده نمی‌شود.

اما نورالدین ندیم، سخنگوی سندیکای معلمان اردن معتقد است که عدم ذکر نام فلسطین در این نقشه عمدی نبوده است زیرا در مواد درسی جدید، نام فلسطین، مقدسات و مسجدالاقصی بارها ذکر شده است و این نشان می‌دهد که تدوینگر این مواد درسی هیچ مشکلی با نام فلسطین و مساله فلسطین ندارد.

وزارت آموزش و پروش اردن در بیانیه فوق الذکر اذعان کرد که نقشه‌های کتاب‌های درسی را از مرکز جغرافیایی سلطنتی اردن تهیه می‌کند و این نقشه را هم از این مرکز تهیه کرده است.

محمد مروان هم این اظهارنظر وزارت آموزش و پرورش را به تمسخر گرفت و تصریح کرد، این وزارتخانه از پذیرش این اشتباه طفره می‌رود و آن را گردن مرکز جغرافیایی می‌اندازد. در هر صورت مرکز جغرافیایی مسوول ارائه این نقشه به وزارت آموزش و پرورش است و این وزارتخانه هم مسوول قبول و انتشار آن در کتب درسی.

وی این سوال را مطرح کرد که در نهایت چه کسی وزارت آموزش و پرورش و مرکز جغرافیایی را بابت دستکاری مواد درسی دانش آموزان مسوول دانسته و توبیخ خواهد کرد؟

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس