کد خبر 1273676
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: موسسه واشنگتن در یادداشتی به ارزیابی انگیزه‌های ایران برای عضویت رسمی در سازمان همکاری شانگهای و دلالت‌های آن پرداخته است. نویسنده معتقد است در کنار دو دهه تلاش ایران در این راستا، دو عامل دیگر نیز در جلب موافقت روسیه و چین مؤثر بوده است.

 عامل اول، تغییر دولت در ایران و تقویت نگرش سیاست خارجی ایران به سوی بهبود روابط با کشورهای آسیایی در دولت جدید می‌باشد.

 عامل دیگر، خروج آمریکا از افغانستان و نگرانی‌ها پیرامون وضعیت کنونی ناآرامی‌های افغانستان و ضرورت جلب همکاری ایران در این خصوص بوده است.

در این یادداشت توضیح داده شده که ممکن است شانگهای یک سازمان ضدغربی علیه ناتو تصور شود ولی در واقع بیشتر یک سازمان منطقه‌ای است و اعضای آن نیز تمایل ندارند که فعالیت‌شان در آنجا، علیه اروپا و آمریکا تفسیر شود.

 با این حال، مخالفت با «صدور دمکراسی» و «مداخلات خارجی» که در میان اعضای این سازمان حکمفرماست، با رویکرد کلی استقلال‌طلبانه ایران در سیاست خارجی، همخوانی دارد.

 نویسنده معتقد است ایران می‌تواند با افزودن گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب برانداز به گروه‌های مورد تحریم اعضای این سازمان، فعالیت این گروه‌ها را در همسایگی خود دشوارتر کند. در عین حال که این عضویت بر اعتبار سیاسی ایران در عرصه منطقه‌ای خواهد افزود.

 به نظر می‌رسد وضعیت افغانستان مهم‌ترین اولویت امنیتی سازمان شانگهای باشد و با توجه به اشتراکات فرهنگی و اجتماعی ایران و افغانستان، دستگاه سیاست خارجی می‌تواند در جهت اجماع و همکاری اعضا با هدف حفظ امنیت مرزها و حقوق همه طوایف و مذاهب، تلاش بیشتری به عمل بیاورد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • تندیس IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    14 0
    ممکن است رویکرد اعضای مهم سازمان شانگهای ضد مداخله گری دشمنان خارجی باشد اما در مورد دموکراسی قطعا وضعیت انها بدتر از دموکراسی در امریکا و غرب نیست . نگاهی به انتخابات آشفته اخیر امریکا بیندازید !
  • محمد رسول IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    8 0
    افلاطون: دموکراسی سمبل حکومت جاهلان است
  • سرباز IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    8 0
    دموکراسی مورد نظر آمریکای جنایتکار سرابی بیش نیست. افغانستان سرمشق خوبی برای کسانی است که قبله آمالشان آمریکاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس