کد خبر 1273781
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: عربستان سعودی در روزهای گذشته توافقنامه همکاری های فنی و نظامی را با روسیه منعقد ساخت.

این اتفاق با توجه به اتحاد سعودی و ایالات متحده عجیب به نظر می رسید لکن شواهد نشان می دهد ریاض خود را برای تغییرات جدی در سیاست های آمریکا در منطقه آماده می کند.

از سوی دیگر این کشور حدود ۲ سال است که درخواست عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای را داده که فعلا مورد موافقت قرار نگرفته و عربستان به عنوان شریک گفتگو در جلسه اخیر این پیمان در تاجیکستان شرکت کرد.

اما ایران در جلسه اخیر سازمان همکاری شانگهای به اتفاق آرا به عضویت آن درآمد و نکته مهم اینجاست که اگر کشوری بخواهد به این پیمان بپیوندد باید رای مثبت تمام اعضا را کسب کند.

در نتیجه تنها رای منفی و در نتیجه وتوی جمهوری اسلامی کافی خواهد بود تا مانع از پیوستن سعودی به پیمان مزبور شود.

ممکن است این سوال مطرح شود که چرا سعودی و حتی مصر اصرار دارند که به عضویت پیمان شانگهای درآیند، درحالی که متحد آمریکا هستند و در دهه های اخیر پیشرفته ترین تسلیحات ساخت این کشور را دریافت کرده اند؟

به باور نگارنده سعودی این اطمینان را پیدا کرده که کاخ سفید طی ماهها و سالهای آتی قصد تعدیل حضور خود در غرب آسیا و خلیج فارس را دارد و دیگر نمی شود جهت برقراری امنیت به آن تکیه کرد و به همین سبب مترصد آنست که همزمان به دول قدرتمند شرقی نیز متصل شود.

اما نکته مهم اینجاست که از جمله شروط عضویت در پیمان شانگهای اجازه ندادن کشورهای متقاضی به آمریکا و کشورهای عضو ناتو جهت احداث پایگاه نظامی در خاک آنهاست.

در نتیجه سعودی برای پیوستن به این سازمان و برخورداری از مزایای آن با موانعی جدی روبرو خواهد بود از جمله اینکه باید از بلوک غرب و به خصوص آمریکا جدا شود، پایگاه های نظامی آن را در خاکش برچیند و همچنین رضایت ایران را برای وتو نکردن جلب کند .

اما هر چه باشد برآیند این تحولات و مواضع اخیر سعودی حاکی از تحلیل آنها از آینده آمریکا و سیاست های منطقه ای آنست و بی شک اگر می پنداشتند که ایالات متحده همچنان جایگاه ابرقدرتی را حفظ خواهد کرد ، هیچگاه به سمت شرق سوق نمی یافتند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • اللهم عجل‌ولیک الفرج IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    3 2
    خب حتما سیاست خارجی شون رو برحسب منافعشون تنظیم می‌کنن
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 9
    پس چرا افغانستان هم تو شورا شانگهای بود ؟ حالا عضو ناظر یا دائم رو دقیق نمیدونم ولی آمریکا تو افغانستان پایگاه داشت
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      1 1
      افغانستان عضو دائم نیست اونایی که عضویت دائم دارن احتمالا باید این شرایط رو داشته باشن
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    3 26
    تورم عربستان داره به صفر میرسه مملکت دارای ما اینکاره نیستن و بی خود میکنن در مورد افرادی که واقعا غلام ملتشون هستن اظهار نظر میکنن مسئولین ما فقط دنبال اینن که بدزدن و از مملکت خراب شده فرار کنن آیا تا به حال شنیدین که یه مسئول عرب اختلاس کنه و فرار کنه؟!
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      2 2
      حرف مفت نزن ! خود عرب از شکم خودش میزنه تا شیخ قبیله بخوره ! این ذات عرب هست که به شدت قبیله گرا و شیخ دوست هست حتی اگر شیخشون دیکتاتور باشه !! لازم نیست مسئول عرب (که از وزیر امور خارجه تا تمامی مسئولین فرزندان و نواده های شیخ اصلی هستن !! اگر باور نداری برو نگاهی به کابینه ی امارات و کویت و بحرین و عربستان بکن ) فرار کنه ! خاندان منحوس آل سقوط جز ۱۰ خانواده ی میلیاردر جهان هستن ! چون میبرن و میخورن و نیازی نمیبینن به کسی توضیح بدن اگر کسی هم مخالفت کرد یا مثل شیخ نمر اعدام یا مثل خاشقچی مثله مثله میشه !! دموکراسی کیلو چند ؟؟؟ در ضمن من خودم عرب خوزستان هستم پس از روی غرض و یا دروغ حرف نمیزنم !!
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      3 0
      ظاهراخیلی توجریان اخبارش نیستی همین دوموردی که گفتی روسرچ کن ببین اطلاعاتت چقدرعقبه
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      2 1
      پسر جون اگه سوادش را نداری حداقل روزنامه ای برنامه رادیویی چیزی نگاه کن و گوش بده بفهمی تورم چیست اصلا؟ حالا بعدش بگو چطور بشه خوبه؟!
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      1 1
      فراووووووووون شما که نشنیدی سرت زیر برف بوده .........
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      3 1
      بن سلمان یه بهتر بگم ال سعود خودشون بزرگترین اختلاس گرها هستن ولی مشکل اینه که شما دارایی های ال سعود رو ارث باباشون میبینید نه سهم مردم. پادشاهی کردن تو قرن حاضر چه معنایی داره؟
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      1 1
      واقعا؟!!!
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      3 1
      پاشو برو عربستان، تبعه شو تا بن سلمان غلامت باشد! آخه احمق اصلا آنجا بودی و زندگی مردمش را دیدید؟ برای گو.. خوردن هم چشم باید داشت.
    • سروش IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      3 1
      چرا این قدر دارید دروغ میگید ظارهرا به دروغگویی عادت دارید؟؟؟ کشوری که در حال جنگ حتی 6 روزه شود تورمش به خاطر خونهای بی گناهی که بر زمین میریزد تا چند سال خودش را نشان خواهد داد و حالا کشور یا کشورهایی که حدود هفت هشت ساله دارند یمن رو می کوبند تو میگی تورمش داره به صفر میرسه؟؟؟؟؟؟؟ خود عربستانی ها از داخل و خارج دارند میگن که ذخایرشون داره به شدت کاهش پیدا میکنه تو این خبرت رو از کجات در آوردی؟؟؟؟
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      1 1
      13:51 تورم چیزی نیست که بشه دروغ گفت و الکی عددسازی کرد. یه سرچ ساده تو داده های بانک جعانی بزن که عربستان داره به تورم صفر میرسه و عصبانیت تو از این موضوع کاملا قابل درکه
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      1 1
      13:13 مثل اینکه تو زیاد میخوری. همه مثل تو نیستن. لازم نیست بری عربستان زندگی کنی. ارزش پول ملی رو با ریال فلک زده ایران مقایسه کن تا حساب کار دستت بیاد. حالا باز بخور
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    10 1
    ناشی از رقابت با ایران. عربستان همیشه در تاریخ میخواسته خودشو وصله بزنه به ایران. خخخخخخخخخخخخخخخ
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 0
    چون حزب باد هستند و بلا نسبت سگ از سگ لاس ترسوتر.دمی تکون میدن
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 1
    مبادا این افعی و مار پتون را اجازه دهید راهی این سازمان شود و در آستینتون پرورش دهید روزگارتون سیاه خواهد کرد همانطور که روزگار ابوهت و قدرت تأثیر شاه را از منطقه ای خلیج همیشه فارس.....
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 1
    آل یهود از خیانتهای خود در حق ملت ایران،عراق،سوریه و لبنان و وحشت تلافی توسط آنها به هر چیزی چنگ میزند،نقش طالبان اصلاح کرده در ایران چیست ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس