کد خبر 1273799
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
تامین واکسن به مذاکره و دیپلماسی نیاز دارد

رئیس هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، با عنوان این مطلب که تامین واکسن به مذاکره و دیپلماسی نیاز دارد، گفت: در یک ماه اخیر بیش از ۴۱ میلیون دوز واکسن کووید ۱۹ وارد کشور شده است.

به گزارش مشرق، سید حسین صفوی، رئیس هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به این پرسش که چه عاملی موجب افزایش واردات واکسن کرونا شده است، افزود: با توجه به اینکه شیوع ویروس کرونا مسئله جدیدی در دنیا بود، مسائل مربوط به آن از جمله واکسن کرونا هم موضوع خاص و ویژه‌ای بود که توسط دولت‌های جهان پیگیری می‌شد.

وی ادامه داد: در کشور ما هم تلاش‌های زیادی انجام شد تا به موقع، واکسن مورد نیاز مردم تأمین شود.

صفوی از تلاش‌های همه دست‌اندرکاران تهیه واکسن تشکر کرد و گفت: مهم‌ترین علت اینکه تأمین واکسن افزایش و وسعت پیدا کرده، سازماندهی بهتر برای هماهنگی میان بخش‌های مختلف نقش آفرین در تأمین واکسن است.

بیشتر بخوانید:

دلیل افزایش سرعت واردات واکسن کرونا در ماه گذشته چه بود؟ +فیلم

وی با اشاره به اینکه برای تأمین واکسن، مذاکره و دیپلماسی مورد نیاز است افزود: وزارت خارجه در این خصوص از ابتدا تلاش‌های زیادی انجام داد و اکنون هم تلاش‌ها مضاعف شده است.

صفوی ادامه داد: همچنین تأمین ارز از سوی بانک مرکزی و صدور تأییدیه‌ها توسط وزارت بهداشت و بررسی مستندات مورد نیاز و گمرکات و سازمان برنامه و بودجه هم از دیگر عوامل تأثیرگذار در تأمین واکسن بوده است.

وی با بیان اینکه موضوع واکسن در سطوح عالی پیگیری می‌شود، گفت: شخص وزیر بهداشت، جلسات زیادی را برای تأمین واکسن برگزار می‌کند و همچنین معاون اول رئیس جمهور هر هفته دو جلسه را برای این منظور تشکیل می‌دهد و همه دست‌اندرکاران مربوط در این جلسه حضور دارند و رئیس جمهور هم پیگیر مسائل مربوط به تأمین واکسن است.

صفوی افزود: پیش از این، حجم واردات واکسن در هفته حدود ۱.۱ میلیون تا دو میلیون دوز بود که اکنون این رقم به ۵ میلیون دوز در هفته و در برخی هفته‌ها، تا ۱۰ میلیون دوز رسیده است.

وی اضافه کرد: بخشی از این واکسن‌ها مربوط به توافقات قبلی است و اکنون هم تلاش‌های زیادی در حال انجام است تا این حجم افزایش یابد.

رئیس هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: توافق اولیه برای مهر این بود که ۳۰ میلیون دوز واکسن وارد شود، اما اکنون با توجه به پیگیری‌های انجام شده توانستیم این حجم را افزایش دهیم و امیدواریم در ماه آینده بیش از ۷۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شود.

صفوی با بیان اینکه ثبت سفارش برای تأمین واکسن به روز است، افزود: پس از انجام توافقات، پرداخت انجام و محموله حمل می‌شود و عموماً در مورد قراردادهای واکسن این گونه نیست که از قبل پرداخت‌ها انجام شده باشد.

وی گفت: اکنون بیش از ۲۰ میلیون دوز موجودی واکسن کرونا در کشور داریم که در حال تزریق است.

صفوی افزایش تولید واکسن کرونا را در جهان از علل افزایش واردات واکسن کرونا برشمرد و افزود: همچنین پس از تولید داخلی واکسن کرونا و عرضه آن به بازار مصرف، پیشنهادات بیشتری از خارج از کشور برای ورود واکسن داشتیم.

وی اضافه کرد: ایجاد زیرساخت تولید واکسن در کشور، سرمایه گذاری بلند مدت است.

صفوی افزود: هیچ گونه پیش خریدی از هیچ شرکت تولید کننده انجام نشده، زیرا منابع لازم را در اختیار نداشتیم؛ بنابراین همه خریدهای کنونی از تولید کننده داخلی واکسن را به ازای هر محموله‌ای که دریافت می‌کنیم تسویه می‌کنیم که این تسویه هم به علت محدودیت منابع، به طور کامل انجام نشده است و شاید تاکنون فقط حدود ۴۰ درصد قیمت آن پرداخت شده است.

رئیس هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: اعلام کرده بودند که حدود یک میلیارد دلار ارز به شرکت تولیدکننده واکسن داده شده که کاملاً اشتباه است؛ کل ارزی که برای واکسن تأمین شده است به علاوه تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز، تاکنون به یک میلیارد دلار نرسیده است.

صفوی افزود: تاکنون بیش از ۵ میلیون دُز از واکسن‌های تولید داخل را دریافت و استفاده کرده‌ایم و در هفته‌های آینده، فاز بعدی خط تولید نیز راه اندازی می‌شود و تیراژ تولید افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

وی بیان کرد: از محل تولید داخل، حدود ۸۰۰ هزار دُز واکسن را در هفته دریافت می‌کنیم و این رقم رو به افزایش است.

رئیس هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: از ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن سهمیه ایران از محل ساز و کار کوواکس، بیشتر از ۶ میلیون دوز وارد کشور شده و حدود سه میلیون دوز هم در هفته آینده وارد کشور می‌شود.

صفوی با تاکید بر اینکه در اسرع وقت ارز مورد نیاز واکسن کرونا تأمین می‌شود، افزود: تاکنون ۶۳ میلیون دوز تأمین شده است و در این هفته ۷ میلیون دوز دیگر وارد کشور خواهد شد و این روند ادامه خواهد یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس