کد خبر 1273847
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
بیکاری

تعداد شاغلین در بهار ۱۴۰۰ نسبت به بهار سال ۹۹بیش از ۷۱۳.۲۴۷ نفر افزایش داشته است که دلیل اصلی این افزایش، کاسته شدن شدت تاثیرشیوع بیماری کرونا در کنار رونق اشتغال در برخی از زیر بخش ها بوده است.

به گزارش مشرق، معمولا بازار کار هر کشور از ابعاد مختلف توسط تحلیلگران آمارهای بازار کار مورد بررسی و رصد قرار میگیرد که در این بین تحلیل شاخصهایی مانند نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی و نسبت اشتغال از عمومیت و اهمیت بیشتری برخوردار است. علاوه بر اینها تحلیل روند تعداد شاغلین از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا علاوه بر ارائه تصویری از حاصل فعالیت های اشتغالزایی، بخشی کلیدی از دلایل نوسانات و تغییرات سایر شاخص ها را نیز تبیین می کند.

 مرکز آمار و اطلاعات راهبردی بر اساس نتایج آمارگیری از نیروی کار مرکز آمار ایران در بهار سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در گزارشی تحت عنوان "مقایسه تعداد شاغلین به تفکیک فعالیت های عمده اقتصادی -بهار ۱۳۹۹ -بهار ۱۴۰۰"   با بررسی تغییرات تعداد شاغلین در بهار سال ۱۴۰۰ نسبت به بهار سال ۱۳۹۹ ، به تفکیک فعالیتهای اقتصادی پرداخته است.

همانگونه که در جدول شماره ۱ مشاهده می کنید تعداد شاغلین در بهار ۱۴۰۰ نسبت به بهار سال ۹۹بیش از ۷۱۳.۲۴۷ نفر افزایش داشته است که دلیل اصلی این افزایش، کاسته شدن شدت تاثیرشیوع بیماری کرونا در کنار رونق اشتغال در برخی از زیر بخش ها بوده است که در ادامه جزئیات بیشتری ارائه خواهد شد.

تعداد شاغلین بخش کشاورزی در بهار ۱۴۰۰ نسبت به بهار سال قبل ۱۴۰۰۷ نفر کاهش یافته است که نشان از توقف رشد اشتغال در بخش مذکور دارد.

 شاغلین بخش ساختمان در بهار ۱۴۰۰ نسبت به بهار سال قبل ۳۸۱.۳۰۷ نفر افزایش یافته است بر این اساس می توان گفت فعالیت های ساخت و ساز کشور مجدد افزایش پیدا کرده است و انتظار می رود بخش هایی از صنعت مانند تولید سیمان، کاشی و سایر مصالح ساختمانی با رونق مواجه شوند. بنابراین باید توجه داشت:

 افزایش قیمت سهام شرکت های تولید سیمان، کاشی و مصالح ساختمانی دور از انتظار نیست و این موضوع باید مورد بررسی دقیق صندوق های زیر نظر وزارتخانه قرار گیرد.

 در صورتی که واردات محصولات ساختمانی همانند سال های ۸۸تا ۹۲به حد بی رویه برسد اشتغال در بخش صنعت مربوط به تولید این محصولات تغییر چندانی نخواهد کرد.

 همانگونه که انتظار می رفت شاغلین بخش معدن با ۲۵.۴۶۹ نفر افزایش همچنان روند افزایشی دارد.

 بخش های تولید منسوجات ۲۰.۸۱۸ نفر کاهش و پوشاک با ۳۶.۱۸۶ نفر کاهش تعداد شاغلین همچنان تحت تاثیررکود حاصل از شیوع بیماری کرونا قرار دارند.

 تعداد شاغلین بخش تولید مواد و محصولات شیمیایی ۵۷۵ نفر کاهش داشته است. بنابر این می توان گفت این بخش که تحت تاثیر افزایش تقاضا برای مواد ضدعفونی وشوینده افزایش پیدا کرده به حالت اشباع رسیده است.

 تعداد شاغلین در بخش تولید محصولات فلزی ساخته شده وبا ۳۰۹۱۰نفر افزایش به ۴۷۱.۳۱۷ نفر رسیده است که نشان می دهد این بخش درحال تبدیل به یک بخش عمده اقتصادی است. بنابر این باتوجه داشت باید برای کوتاه کردن دست دلال ها از مواد اولیه مورد نیاز این بخش رونق این بخش را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

 شاغلین بخش تولید تجهیزات برقی ۲۴۹۳۷ نفر کاهش داشته است. بدیهی است کاهش سهم رقبای خارجی در این بخش باعث شد بسیاری از شرکت های زیان ده این بخش به سود ده تبدیل شوند و اگر بتوان با کنترل قاچاق و حمایت هایی همانند حمایت  هایی که از صنعت خودروسازی به عمل آمده است روند فعلی را حفظ کرد این بخش نیز به یکی از بخش های اصلی اشتغالزایی تبدیل خواهد شد.

 هماهنگونه که انتظار می رفت با حمایت هایی که از بخش تولید وسایل حمل و نقل صورت گرفته است تعداد شاغلین این بخش ۱۶۱۳ نفر افزایش یافته است. این در حالی است که بسیااز شرکای خارجی این بخش تحت تاثیر تحریم ها تعهدات خود را رها کردند.

 افزایش ۷۰۹۸ نفری در تعداد شاغلین بخش تولید مبلمان و مصنوعات طبقه بندی نشده در جال دیگر را می توان به کاهش قدرت خرید مردم در داخل و باز و بسته شدن مرزها تحت شرایط کرونایی دانست.

افزایش ۷۲۰۰ نفری شاغلین بخش بازیافت این نکته تاکید می کند که قواعد و مقررات این بخش از جنبه به کار گیری کارگران خارجی و کار کودک، فرآیند جمع آوری ضایعات خانگی و صنعتی و همچنین فناوری بازیافت باید به دقت مورد بررسی متخصیصن قرار گیرد.

 بخش فروش و نگهداری و تعمیر وسایل نقله موتوری و موتور سیکلت و خرده فروشی سوخت خودرو که در بهار ۹۹ با کاهش تعداد شاغلین مواجه شده بود در بهار ۱۴۰۰ با افزایش ۵۴۸۷۱ نفر تعداد شاغلین روبرو شده است.

 شاغلین بخش عمده فروشی و حق العمل کاری به جز وسایل نقلیه موتوری و موتور سیکلت که در بهار ۹۹ کاهش یافته بود در بهار۱۴۰۰ به تعداد ۴۲۷۴۱ نفرافزایش داشته است.

 شاغلین بخش خرده فروشی با ۶۲۲۱۴ نفر افزایش همچنان به روند افزایشی خود ادامه داده است.

 شاغلین بخش هتل و رستوران ۲۵۶۲۱ نفر کاهش یافته است که این کاهش به شیوع کرونا مربوط می شود ولی از شدت کاهش کاسته شده است.

شاغلین بخش حمل و نقل زمینی که تحت تاثیر شیوع کرونا با کاهش مواجه شده بود در بهار ۱۴۰۰ به تعداد ۲۹۲۰۰ نفر افزایش داشته است.

 با کاهش محدودیت های کرونایی، شاغلان بخش حمل و نقل هوایی ۸۴۴۵ نفر افزایش داشته است.

 بخش اداره امور عمومی ۸۱۹۱۹ نفر افزایش تعداد شاغلان داشته است که به تجمع مجوزهای استخدام مربوط می شود و انتظار می رود مجدد روند کاهشی پیدا کند.

 بخش آموزش با ۸۴۸۲۴ نفر کاهش تعداد شاغلان روند کاهشی خود را ادامه داده است.

 بخش بهداشت و مددکاری اجتماعی ۴۵۸۶۶ نفر کاهش تعداد شاغلان داشته است که بیشتر به کاهش فعالیت های مطب ها و کلینک های خصوصی تحت تاثیر شیوع کرونا مربوط می شود.

بررسی آمار بیکاری و اشتغال در بهار ۱۴۰۰

بررسی آمار بیکاری و اشتغال در بهار ۱۴۰۰

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس