نشنال اینترست: قطعی ارتباط با افغانستان خطری برای آمریکا و غرب است

یک نشریه آمریکایی نوشت که آمریکا و متحدان غربی‌اش در صورت قطع ارتباط کامل با افغانستان ممکن است با حملات تروریستی مواجه شوند.

به گزارش مشرق، نشریه آمریکایی نشنال اینترست در گزارشی نوشت که قطعی ارتباط اشتباه بزرگی بود که در دهه ۱۹۹۰ پس از جنگ شوروی در افغانستان انجام شد و آمریکا و متحدان غربی‌اش در صورت قطع ارتباط کامل با افغانستان ممکن است با حملات تروریستی مواجه شوند.

نشنال اینترست ادامه داد که توجه کافی به تهدید فزاینده در افغانستان نشده است. این امر ایالات متحده را در برابر نوعی تروریسم فراملی قرار داد که منجر به حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده شد.

طبق این گزارش، تداوم تعامل کلید منافع آمریکا و افغانستان است و علی‌رغم تمایل دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای خلاص شدن از شر افغانستان، اما اکنون زمان قطعی ارتباط نیست.

نشنال اینترست به نقل از مسعود اندرابی، وزیر کشور سابق افغانستان نوشت: ابتدا، آمریکا و متحدانش باید سال‌ها فعالیت‌های اطلاعاتی را دنبال کنند، اگرچه اکنون به دلیل پایان حضور آمریکایی‌ها در افغانستان و بی‌اعتمادی در میان افغان‌ها دشوارتر خواهد بود.

اندرابی افزود: فعالیت اطلاعاتی در نظارت بر تهدید تروریستی در حال ظهور بسیار حیاتی است. اگر هیچ ارتباط عمیقی و جمع آوری اطلاعات در مورد آنها، اردوگاه‌های آموزشی آنها و سایر مناطق وجود نداشته باشد، مطمئناً طی چند سال به یک تهدید بزرگ تبدیل خواهند شد.

اندرابی معتقد است که متحدان باید روابط خود را با گروه‌ها و افرادی که با طالبان مخالف هستند توسعه دهند و آنها را تشویق به مقاومت از طریق فعالیت‌های خود در افغانستان و خارج از آن کنند.

وی گفت که جبهه‌های قدرتمندی از مخالفان وجود خواهد داشت و به عنوان مثال می‌توان از استان پنجشیر نام برد که در دوران دولت اول طالبان و اشغال شوروی مرکز مقاومت بود.

وی ادامه داد: علی‌رغم گزارش‌های موفقیت طالبان در پنجشیر، اما گروه‌های مسلح در این استان همچنان فعال هستند و سرانجام قادر خواهند بود با طالبان بجنگند.

اندرابی خطاب به دولت آمریکا گفت: این جبهه‌ها را حفظ کنید، آنها را تشویق و از آنها حمایت کنید و سپس آنها می‌توانند فعالیت واقعی را انجام دهند.

وی ادامه داد: دولت قدیم طالبان توسط جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته نمی‌شد و به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشر به شدت مورد انتقاد یود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    0 0
    هیچ چیزی مثل سابق نیست وگرنه امریکا از منطقه فرار نمیکرد
  • DE ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    1 0
    ترتیب دادن پیمان امنیتی با افغانستان وپرکردن خلع موجود از طرف ایران برگشتن آمریکایها و انگلیسیها را بیمورد خواهد کرد! ایران در حیاط خلوت خود نبایست اجازه ورود و شیطنت اجنبی را بدهد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس