قطار شانگهای و ایستگاه اقتصاد ایران

سفیر اسبق ایران در لندن گفت: غربی‌ها بعد از عضویت ایران در پیمان شانگهای دستپاچه شده‌اند که مبادا ظرفیت‌های ایران در اختیار شرقی‌ها بیفتد به همین دلیل نمی‌خواهند ارتباطشان با ایران به طور کامل قطع شود

به گزارش مشرق، وب سایت  نامه نیوز گفت‌وگویی با سید جلال ساداتیان سفیر اسبق ایران در لندن انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

- قاعدتا آغاز مذاکرات برجامی در هر کجای دنیا باشد، پیام مثبتی دارد؛ خاصه آنکه در شرایط کنونی غربی‌ها به دو دلیل مقداری دستپاچه شده‌اند و می‌خواهند به سرعت مذاکرات با ایران را آغاز کنند.

- نخست سفر آقای گروسی به ایران و واکنش مثبت ایران به این سفر و متعاقبش سفر آینده آقای اسلامی به وین و دوم عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای که حس رقابت غربی‌ها در برابر شرقی‌ها را بالا برده است و آنها می‌خواهند به سرعت با ایران به توافق برسند.

- البته اتفاقات دیگری هم رخ داده است؛ از جمله آنکه می‌بینیم که اسرائیل هم دیگر چندان مخالفتی با برجام ندارد و می‌گوید به شرط کنترل آمریکا بر ایران برجام مشکل ندارد.

- غربی‌ها یک نگرانی دیگر هم دارند؛ آنکه در تمام این مدت که سکوتی میان غرب و ایران حاکم بود، ایران به پیشرفت‌هایی در صنعت هسته‌ای رسیده باشد.

- غربی‌ها بعد از عضویت ایران در پیمان شانگهای دستپاچه شده‌اند که مبادا ظرفیت‌های ایران در اختیار شرقی‌ها بیفتد به همین دلیل نمی‌خواهند ارتباطشان با ایران به طور کامل قطع شود و مترصد هرچه به نتیجه‌رسیدن هر چه سریع‌تر مذاکرات هستند.

 جمعه ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ بیست‌و یکمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای با تأیید سند عضویت ایران به کار خود پایان داد. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از پایان این نشست اعلام کرد که سند عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای به تایید سران رسید. مقامات و شرکت‌کنندگان در بیست‌ویکمین نشست سازمان همکاری شانگهای، اسناد همکاری از جمله روند عضویت دائم ایران در این سازمان را امضا کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ... IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    0 4
    اگه ايران اينقدر قدرتمند هست چرا قدرتش رو در امور رفاهي و خدماتي مردم خودمون بكار نميگيره و همش قدرتش رو صرف ارعاب دولتهاي غربي بكار مي گيره؟؟؟
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      2 0
      چون مرم آلبانی و بخصوص کمپ تیرانا جزو مردم ایران نیستند و چندین سال قبل مردم ایران مثل پوشک سفیر انگلیس انداختنشون تو سطل ...!!!! اینقدر هم خودمون خودمون نکن، معلومه !!!
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      3 0
      چون 32 ساله قدرت ثروت مردم دست اصلاح طلبها ست و نفوذی هست و هرچه گند بلد بودن زدن. حالا که کار دست کاردان افتاده همشون دارن دست پا میزنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس