کد خبر 1274644
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
لوازم خانگی روی دور گرانی/ واکسیناسیون کرونا قیمت مواد اولیه را افزایش داد

قائم‌مقام سفیر کره در تهران اخیرا با اشاره به خروج سامسونگ و ال‌جی از کشور گفته «ما(پس از این خروج) دفاتر خود را در تهران باز نگه داشتیم و کارمندانمان در تهران ماندند!»

به گزارش مشرق، «کمال احمدی» طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

طی هفته‌های اخیر جریانی در کشور به‌دنبال بسترسازی برای بازگشت شرکت‌های بدسابقه کره‌ای به بازار لوازم خانگی ماست. این جریان با بهره‌گیری از بازوهای رسانه‌ای خود مشغول القای شبهاتی در میان افکار عمومی است تا زمینه را برای برگشت بی‌دردسر و حتی پرسود کره‌ای‌ها به بازار ایران فراهم کند. این شبهات که به‌صورت سریالی در برخی رسانه‌های مکتوب مجازی و کاغذی بازپخش می‌شود عبارتند از تردید در توان تولید داخلی! بی‌کیفیت بودن تولیدات ایرانی! رقابتی نبودن بازار لوازم خانگی در نبود دوقلوهای کره‌ای! از دست رفتن فرصت طلایی برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره! و... .

پیش از پاسخ به این شبهات، لازم است بدانیم گردش مالی صنعت لوازم خانگی در ایران سالانه بین ۶ تا ۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود. طبیعی است این گردش مالی بالا برای شرکت‌های خارجی بسیار جذاب بوده و آنها به راحتی حاضر به چشم‌پوشی از این بازار پرسود نیستند.

در همین رابطه، سال ۹۴، حمیدرضا غزنوی دبیر انجمن صنفی کارآفرینان ایران گفته بود: «بازار ایران برای تولیدکنندگان خارجی لوازم خانگی بعد از آمریکا دومین بازار جهان است و سود زیادی برای شرکت‌های تولیدکننده دارد. واردات لوازم خانگی ۷ برابر واردات خودرو است و هیچ کالای صنعتی به اندازه لوازم خانگی به کشور وارد نمی‌شود.»

این وضعیت به خوبی نشان می‌دهد چرا کره‌ای‌ها با وجود دوبار بدعهدی با ملت ایران طی ۱۰ سال اخیر و نیمه‌کار گذاشتن تمامی قول و قرارهایشان برای پیشبرد صنعت لوازم خانگی کشورمان باز هم نمی‌خواهند دست از سر ما بردارند و به عناوین مختلف پیگیر تصاحب دوباره بازار پرمنفعت ما هستند.هرچند آنها حتی پس از ‌ترک ایران در سال ۹۷ بازار ما را رها نکردند و این‌بار از طریق قاچاق و دو شرکت مثلا ایرانی که حتی اسم‌شان هم به مشابه خارجی نزدیک است به مونتاژ و فروش کالاهایشان در ایران پرداختند. چشم‌بادامی‌ها با این کار هم از جریمه‌های آمریکا مصون ماندند و هم از پرداخت عوارض گمرکی اندکی که به ما بابت واردات رسمی ‌کالاهایشان می‌دادند فرار کردند.

جالب اینکه مقامات کره‌ای هم تلویحا به رها نکردن بازار ایران پس از سال ۹۷ اذعان دارند از جمله قائم‌مقام سفیر کره در تهران اخیرا با اشاره به خروج سامسونگ و ال‌جی از کشور گفته «ما(پس از این خروج) دفاتر خود را در تهران باز نگه داشتیم و کارمندانمان در تهران ماندند!»

حالا کره‌ای‌ها که بیش از ۷ میلیارد دلار پول مردم ما را سه سال است به بهانه تحریم‌های آمریکا در بانک‌هایشان بلوکه کرده و سودش را می‌خورند و در واکنش به اعتراض ما هم صرفا می‌گویند «اینکه نمی‌توانیم ۷ میلیارد دلار ایران را بدهیم بسیار غم‌انگیز است!» این روزها بی‌آنکه به روی مبارکشان بیاورند مقامات سفارت خود را به شدت فعال کرده‌اند تا با رایزنی‌های متعدد راه را برای حضور مجدد شرکت‌هایشان در ایران هموار کنند؛ از گفت‌وگو و ارتباط‌گیری با رسانه‌های داخلی گرفته تا لابی با مقامات ذی‌ربط و... .

بیان این مقدمه نسبتاً طولانی به دو دلیل ضروری بود اول اینکه اهمیت بازار پرسود لوازم خانگی ایران را نشان می‌داد و به مسئولان و فعالان صنعت یادآوری می‌کرد که در کشور هم پول هست و هم مشتری دست به نقد، اگر مرد میدان کار و عمل هستید فرصت را غنیمت شمارید و با رونق چرخ‌های داخلی صنعت بگذارید این پول‌ها به جیب کارگران و تولیدکنندگان داخلی برود تا بیگانگان. دیگر اینکه رقبای خارجی معطل کم‌کاری ما نمی‌مانند و از هر فرصتی ولو کوچک بهره می‌گیرند تا بازار ۸۵ میلیونی ایران را علی‌رغم سوءسابقه‌شان به چنگ آورند.

اما پاسخ به برخی شبهاتی که در صدر این نوشتار آمد:

۱- شاید عده‌ای نگرانند در نبود شرکت‌های خارجی، تولیدکنندگان داخلی توان چندانی برای پرکردن خلأ آنها را ندارند و کالای مورد نیاز مشتری به قدر کافی تولید نمی‌شود.

در پاسخ به این ادعا کافی است اولا سری به بازار لوازم خانگی بزنیم و حجم انبوه کالاهای ایرانی را آن هم در محصولاتی با ساختار به ظاهر پیچیده فنی مثل یخچال فریزر، تلویزیون‌های نسل جدید و کولرگازی و... به عینه مشاهده کنیم ثانیا آمارهای رسمی‌، کاملاً نگرانی فوق را رد می‌کند. طبق اعلام وزارت صمت، سال گذشته بیش از ۱۵ میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید شد که نسبت به سال ۹۸ رشد ۷۸ درصدی داشته است.

معاون امور صنایع وزارت صمت این افزایش تولید را با وجود محدودیت‌های پیش روی بخش تولید دانسته و دلیل آن را هم خروج برندهای خارجی از ایران و تکیه تولیدکنندگان داخلی بر ظرفیت‌های بومی ‌اعلام کرده است. صادقی نیارکی همچنین از رشد ۸۸ درصدی تولید یخچال و فریزر خبر داده و گفته «محصولات پرمصرف در این صنعت نظیر ماشین لباسشویی و تلویزیون بیش از ۷۰ درصد رشد تولید داشته است».

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران هم ۱۰ اسفند سال ۹۹ گفته بود: «وضعیت تولید لوازم خانگی طی دو سال اخیر بسیار صعودی بود و میزان تولید سال ۹۹ در مقایسه با۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است؛ خروج برندهای خارجی و توسعه ظرفیت‌های کشور از جمله عوامل رشد تولید بوده‌اند».

نکته مهم در اظهارات مسئولان فوق اینکه هر دوی آنها خروج شرکت‌های خارجی را عامل تعیین‌کننده در رشد چشمگیر تولیدات داخلی دانسته‌اند و این یعنی اینکه تا پیش از خروج کره‌ای‌ها از بازار لوازم خانگی، تولیدکنندگان ایرانی اصلا مجالی برای نمایش توانمندی‌هایشان نداشته‌اند و حداکثر تولیدشان بخاری گازی و اجاق گاز بوده است اما فرصت طلایی سه سال اخیر که از نعمت تحریم(!) حاصل شد موجبات شکوفایی استعدادهای بی‌نظیر تولیدکنندگان بومی ‌را فراهم آورد و سبد متنوعی از لوازم خانگی ایرانی را پیش چشم مشتریان قرار داد.

۲- برخی معتقدند در نبود شرکت‌های کره‌ای بازار لوازم خانگی ما مثل بازار خودرو دچار انحصارشده و پویایی را از این صنعت گرفته است.

اولا این ادعا آن‌قدر بی‌پایه است که حتی حامیان دوقلوهای کره‌ای در ایران هم خلاف را می‌گویند. نعمت‌زاده وزیر صمت دولت نخست روحانی با انتقاد از وجود بیش از ۱۰۰ برند داخلی در صنعت تولید لوازم خانگی در کشور مدعی شده بود «با ۱۰۰ برند نمی‌توانیم در بازارهای جهانی حضور موفقی داشته باشیم».

بنابراین صنعت لوازم خانگی هرگز محدود به یکی دو تا تولیدکننده نیست که در نبود خارجی‌ها انحصار در این حوزه شکل بگیرد. ثانیا مگر در خود کره جنوبی انحصار تولید لوازم خانگی در اختیار دو شرکت سامسونگ و ال‌جی نیست؟ چطور انحصار در آنجا خوب است و اینجا بد؟!

۳- عده‌ای می‌گویند، نبود شرکت‌های کره‌ای در بازار لوازم خانگی باعث افت کیفیت کالاهای ایرانی می‌شود و برای رشد کیفی کالاهای ایرانی باید حتما به آنها اجازه حضور بدهیم. جالب اینکه سفارت کره نیز در تماس با رسانه‌ها این ادعا را مطرح کرده و به آن دامن زده است.

اولا تجربه دو دهه حضور شرکت‌های خارجی در بازار لوازم خانگی ایران به خوبی ثابت می‌کند آنها اقدام چندانی برای ارتقای کیفیت محصولات داخلی و انتقال دانش فنی به تولیدکنندگان بومی‌ نکرده‌اند زیرا ایرانی‌ها را رقبای خود می‌دانستند و می‌دانند و شبانه‌روز تبلیغات می‌کردند که مردم فقط جنس کره‌ای بخرند. بودجه تبلیغاتی همین دو برند کره‌ای فقط در سال ۹۴ بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعلام شد که نشان می‌داد چه سرمایه‌گذاری هنگفتی برای از میدان به در کردن رقبای خود در ایران کرده‌اند.

ثانیا برخلاف ادعای مطرح شده، کیفیت برخی محصولات ایرانی آن‌قدر بالاست که قابلیت صادرات به سایر کشورها را پیدا کرده تا حدی که طبق اعلام وزارت صمت «پارسال ۲۰۰ میلیون دلار صادرات لوازم خانگی داشتیم که این رقم در سال جدید ۶۰۰ میلیون دلار هدف‌گذاری شده است.» یقینا مشتریان خارجی که مشکل‌پسند هم هستند برای جنس بی‌کیفیت پول نمی‌دهند و اگر کالاهای ایرانی قابلیت‌های روز دنیا را نداشت سراغش نمی‌آمدند.

البته کسی منکر ارتقای روزافزون کیفیت تولیدات داخلی نیست و اتفاقا بسیاری از تولیدکنندگان نیز با همین هدف، سراغ شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی رفته و با انعقاد قراردادهایی پیگیر افزایش کیفیت‌شان هستند اما این مسئله نباید بهانه‌ای برای باز کردن دروازه‌های کشور به روی واردات بی‌رویه کالاهای مشابه داخلی باشد که سال‌ها ریشه تولید ایرانی را زده بود. طبق آمارهای رسمی ‌با هزینه واردات یک ‌سال لوازم خانگی می‌توان ۳ میلیون شغل ایجاد کرد که معنای دیگر آن شاید این باشد با واردات یک‌سال لوازم خانگی میلیون‌ها فرصت شغلی از دست خواهد رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    23 1
    من که تمام وسایل زندگیم تولید ایرانه خدارو شکر سالم هم هستن و خوب کار می کنن
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      3 8
      حالا ال جی و سامسونگ که هیچ چرا ما برندهای آلمانی یا ایتالیایی توی بازارمون نیست؟بازار ایران اینو ثابت کرده وقتی جنس تولید داخل باشه هیچ وقت کیفیتش بالا نمیره نمونه اش ایرانخودور و سایپا ... میخایین فقط تولید داخل باشه؟کسی نمیگه نه ... ول چرا بنجل؟تا یه جنس بهتر نباشه رقابتی هم نیس و درنتیجه جنسای تولید نه 100 درصد داخل میشه اجبار مردم ...یه تلویزیونایی هم بود اسمش پارس بود ولی لامپ تصویرش آلمانی بود ...این تلویزیونا تا 20 سال هم کار میکنن باور کنین این تولید داخل نیست
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 1
      ایرانی نداریم، اون ها مونتاژ چین یا بعضا ساخت چین با لیبل ایرانیه
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      1 0
      البته جسارت نباشه ولی دو تا خواهش دارم یک واردات لوازم خانگی دارای مشابه در داخل ممنوع بشه دوم شرکت های تولید کننده داخلی هم به قیمت واقعی به مردم ارایه خدمات بدن نه اینکه به قیمت برند های خارجی
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      1 0
      جواب دهنده ساکت آلبانی نشین
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    19 0
    باید نقدی بدن. ابدا جنس قبول نمی‌کنیم.. چه بدهکار پررویی؟؟؟!!!!!!!!!!
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    5 19
    لوازم خانگی داخلی گرانه باید برگردن
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      4 1
      اشتباه مثبت دادم،خیال کردم میگی قیمت ها باید برگردن
    • جواد IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      8 1
      اگر هم گران هست بخاطر گرانی دلار هست اجناس کره ای بیاد گرونتر هم میشه تازه اگه بیان مسخره هم میکنن و میگن خاک بر سر بیغیرت تون
    • SE ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      1 0
      تجار دلال صفت که حاضر به سرمایه گذاری در تولید داخلی نیستند طرفدار واردات هستند چون از نوسانات سقوط ارزش ریال در برابر ارزهای دیگر سود هنگفت به جیب میزنند
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 1
      ایران توانایی تولید جنس الکترونیکی با کیفیت مدل خارجی ندارد و بشدت در مصرف است. و همون چیزهایی که دارد مونتاژ است.
    • مجید IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 0
      درصورتی برمیگردن که کالاهاداخل ایران تولیدبشوند وبا رفتنشان دیگه دست ایران تو پوست گردو نتوانند بگذارند.
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    15 1
    ننگ به مزدوران واجیرشدگان داخلی شرکتهای کره ای ک اگه بخواهندباز این نوکران غربی راپاشون بازکنن توبازارکشور.
  • مهدی IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    4 3
    ایرانی جماعت به فکر سوده مال جمع کردن تا لب گور
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      0 0
      ساکت اسرائیلی
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    16 1
    راهش اینه بگین اول پول‌های بلوکه شده رو نقد و جیرینگ میریزین تو حساب بعد ما جنس سفارش میدیم چند میلیون دلار نسیه می‌فرستین بعدا پولشو میدیم. حالا این وسط تقی به توقی خورد میگیم بانک مرکزیمون اجازه ارسال پول نمیده، یه چند سال صبر کنین ببینیم چی میشه!!!! با این شرایط اگه میخواین در خدمتیم!! خخخخخخ
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    15 1
    ما یخچال ایرانی از اول ازدواج داریم و ۱۴ سال مثل بنز کار کرده.
    • سود سوز آور IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      5 1
      در سال 1366 پدر بنده يك يخچال فريزر ارج خريد هنوز هم مثل ساعت كار مي كنه. فاميلمون يك يخچال سايد باي سايد سامسونگ خريد شش ماه نشده موتورش سوخت. يكسال گوشه مونده و فقط جا اشغال كرده. نمي دونه متورشو بخره يا نمايندگي بياد تعميرش كن.
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 0
      دوست عزیز ماشین بنز هم خار جی ی هست بهتر هست بگویید مثل پیکان کار می کند
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    7 0
    شما کیفیت وصداقت درتولیدرابالا ببرید وفرهنگ داشتن عرق ملی جنس ایرانی را چرا یک ایرانی سراغ اجنبی برود وبرای اجنبی درامد وشغل ایجاد کند وجوان ایرانی بیکار وسرگردان وعلاف !ازماست که برماست برای خیلی ها پول حرف اول واخر رامیزند نه عرق ملی وتعصب ایرانی ....
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    7 0
    همین الان بازار پر از محصولات قاچاق کره ای هست کهکه از دبی میاد پس اینها هیچوقت ایران رو ترک نکردن
  • پرویز DE ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    5 0
    مگر ایران دولت ندارد ؟ مگر وزیر و وکیل و مدیر ندارد ؟ مگر وظیفه این افراد صیانت از حقوق ملت ایران نیست ،
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      0 0
      وقتی ملت غربزدن چی؟
  • پرویز IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    8 0
    خواهشمند است جلو این کره ای هاکوتاه نیایید...
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    2 4
    آیا همین حساسیت رو در مورد چینی ها هم دارید؟ دانگ فنگ و برلیانس از ایران نرفتن؟ شرکتهای نفتی چین کار رو رها نکردن؟ کدوم شرکت چینی در ایران سرمایه گذاری کرده؟
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      3 2
      نه نداریم! چون اونها نوکر ارباب نیستن و اگه دولت قبل عین آدم باهاشون برخورد کرده بود نمی‌رفتن، آینده متعلق به پیمان شانگهای هست، دست و پای بیخود نزنید!!!
  • محمدرضا IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    9 1
    مومن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود ، کره ای ها قابل اعتماد نیستند
  • ناشناس IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    0 1
    نباید احساسی برخورد کرد . تولید داخلی 10درصد نیاز جامعه هست و فالحال خیلی گران . باید برای تنظیم بازار هم شده واردات این کالاها انجام شود
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      1 0
      ساکت احمق
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
      0 0
      آقا یا لوازم خانگی وارد کنید .یا قیمت این آشغال تولید داخل ارزون کنید .نمیتونم جهاز دخترم بخرم .شما تولید کنند ها از شمر سال ۶۱هجری بدترید. مگه من پدر چرا باید بخاطر گرانی شرمنده باشم.بااین کار راه به جایی نمی برید.حالا بگید من اسرائیلی یا آلبانی .برام مهم نیست .
  • علی IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    1 0
    بجای اجازه ورود به این شرکتهای خارجی شرایط بهبود کیفیت تولیدات داخلی رو فراهم کنید.
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      0 0
      اتفاقا کالای داخل با کیفیتن بیشتر
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    3 0
    اگر هم بخوایم برای تامین کسری لوازم خانگی و رقابتی شدن بازار، لوازم خانگی خارجی وارد کنیم این واردات نباید از سامسونگ و ال جی باشه. باید با شرکت های دیگه کار کنیم تا بفهمن ترک ایران و بازار ایران هزینه و ضرر داره و هر وقت دلشون بخواد نمیتونن برن و دوباره بیان
  • علی IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    2 0
    یه جمله از تولید کنده لوازم خانگی ایرانی از شبکه مستند هنوز توگوشمه. بنده خدا می گفت این فرصت تولید و دشمن به ما داد نه دولت. واقعا سنگینی حرفش نیازمند دو تا استعفا در سطح وزارته.
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 0
      مردم چی؟
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    3 0
    به دو دلیل نباشد شرکت های کره ای یا امثال آنها به ایران بازگردند1- آنها همراه با آمریکا در تقویت تحریم ها علیه ایران مشارکت داشتند و با بلوکه کردن غیر قانونی پول های ایران فشارها و سختی های زیادی به ملت ایران تحمیل کردند 2- ایران قصد دارد با احیای صنایع داخلی نیازهای خود را با اتکا به خودکفایی در داخل تولید کند و فرصت های شغلی برای جوانان ایرانی ایجاد کند نه برای کارگران و بیکاران کره ای و سایر کشورها
  • محمدجواد IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    1 3
    اینکه اصلا اجازه ورود کالای اونها رو ندیم کار اشتباهیه. دقیقا صنعت خودرو ما هم همین مشکل رو داره که اجازه واردات خودرو ندادن تا سایپا و ایرانخودرو هر کاری دلشون خواسته بکنن. اتفاقا باید اجازه واردات محدود داده بشه تا رقابت ایجاد بشه. بعنوان نمونه من خودم یخچال .... که اینقدر تبلیغش رو میکنن خریدم آشغال دراومده . یک هفته نشده یخ سازش خراب شده. یک هفته نشده چراغ های توی یخچال خراب شده وووو
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 0
      مثلا وارد کردیم چه گلی سرمون اومد؟
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
      1 0
      لوازم خانگی ایرانی را میشود به اروپا هم صادر کرد ، فروشگاه های المان پر است از جنس های چینی و یوگوسلاوی و غیره . ولی اشکالات اگر دارد باید درست شود
  • ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    4 0
    کارمندهاتون به چه درد ما میخورن که نگه شون داشتید
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    0 1
    ولله فقط برید ببینید نظر مردم چیه درباره لوازم خانگی ایرانی
  • کارمند ساده IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    2 0
    کشور کره جنوبی که مستعمره آمریکا است فقط یک شر ط دارد که شاید بتواند وارد بازاز کشور جمهوری اسلامی ایران شود و آن این است که ارز هایمان را نقد پس دهد و ما هیچ کالایی از آنها بابت این بدهی نمی خواهیم و تو خود بخوان حدیث مفصل از ....
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    3 0
    اگه تولید کنندگان داخلی یکمی وجدان داشتند اینهمه گرون نمیکردن اجناس مونتاژیشونو اونموقع میشد بگی حرف شما درسته
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 1
      ساکت احمق وجدان دارن ما هم جنس ایرانی داریم
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    0 0
    راس میگه۱۰۰برندچ خبر ۱۰ بشن جنس با کیفیت تولید کنن
  • مهدی از بندر بوشهر IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    2 0
    من یک ساحل نشین هستم و مرتب هم از دبی و قطر بعر میارم ولی این مارکها رو ضرر هم کنم نمیارم تولید داخلی هم البته باید تلاش کنه بازارهای حهانی رو‌دست بگیره
  • ابی IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    0 0
    تولید ایرانی نداریم،همش موتوراشون چینیه، وبه قیمت سامسونگ، باید گمرک رو‌کم کنن نه اینکه لباسشویی سامسونگ توی ایران بیست میلیونه‌ وعراق همون ده میلیونه
  • DK ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    1 0
    کره و دیگر نوکران امریکا بلافاصله بعد از برداشته شدن اولین تحریمها قرداد میبندند و اجناس اشان رو میریزند تو بازار
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    1 0
    حمایت از تولید ملی واقعا لازم هست ولی باید از کالاهایی حمایت کرد که بعد چندین سال پیشرفت هم داشته باشند
  • علی IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    1 0
    ما یخچال ایرانی ..... تو شهر آمل ساخته شده، سال ۹۲ موقع عروسیمون خریدیم، آخ نگفته، با اینکه ۵ سال اول زندگیمون مستاجر و ناچار به جابجایی بودیم...
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    1 0
    باشه برگردن فقط تعرفه گمرکی ۱۰۰ درصد براشون بزارید تا قیمت جوری باشه که کمر تولید داخلی هم نشکنه و از طزفی درآمد زایی برای کشور بشه.تا اونا باشن دیگه ازین کارا نکنن
  • حسن NL ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    1 0
    با این روشهای یکروز سفت یکروز شل بجای نخواهیم رسید. واردات باید آزاد باشه برای رقابت البته با مالیات مناسب. تولید باید تقویت بشه با مالیات پایین. جلوش را که بگیری میشه قاچاق.
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    1 0
    من از خدامه جنس ایرانی بخرم. ولی وقتی بازار انحصاری بشه تولید کننده ایرانی رو هوا برمیداره. خدمات پس از فروش ماشین لباسشویی ایرانی 2 سال پیش قربون صدقه آدم می رفت. الان اصلا جواگو نیستن. این یه نمونش
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    1 1
    خدا رو شکر یخچال، فرگاز، آون توستر ایرانی استفاده میکنم و کاملا راضی هستم. منزل پدرم یخچال ساید سامسونگ دارند. به جرات میتونم بگم یخچال ایرانی من چیزی از یخچال کره ای کم نداره. هم از نظر ظاهر و هم تکنولوژی
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    1 0
    یخچال ازمایش هنوز داره کار میکنه . فریزر المانی بعد از دو سال ترموستاتش خراب شد ،
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 0
    کره جنوبی یک کشور کاملا وابسته ب امریکاست. چندی پیش کره ای ها رو مجبور کردند که نفت انهار را گرانتر از قیمت نفت جهانی بخرند. بنابراین انتظار چندانی نمیشه از انها داشت. عمده صادرات کره ب امریکاست و نرم افزار ها ی مهم هم در انحصار امریکا قرار دارد. با این تفاصیل با این کشور بهیچ وجه وجه نباید بدون گرویی کار کرد. چین در مقابل خیلی مستقل تر میباشد. هند بسیاری از لوازم الکترونیکی چین را منتاژ میکند، همینطور پاکستان و کشورهای خاور دور. یهودی ها در حال وارد کردن امریکایی ها بتونل جهنم هستند.
  • رضا CH ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    1 0
    ما بایستی صرف نظر از علایق سیاسی فقط روی عرق ملی ایرانی کار کنیم هر ایرانی باید در جریان پیشرفت کشورش قرار بگیره و جنس داخلی را به جنس خارجی در هر حالتی ترجیح بده و البته تولید کننده عزیز هم بایستی این اعتماد را با تولید خیلی خوب و خدمات بعد از فروش مناسب جواب بده دولت هم بایستی با تعرفه بالا جلوی ورود بی اندازه کالای ساخته شده رو بگیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس