اتحادیه اروپا مذاکرات تجاری با آمریکا را به حال تعلیق درآورد

به گفته دیپلمات‌های اروپایی این اتحادیه در اعتراض به توافقنامه زیر دریایی بین آمریکا و انگلیس با استرالیا نشست شورای تجارت و فناوری اتحادیه اروپا – آمریکا را به حال تعلیق درآورد.

به گزارش مشرق به نقل از "ان تی وی" آلمان، اتحادیه اروپا در اعتراض به توافق نامه زیردریایی بین آمریکا، و انگلیس با استرالیا جلسه آماده سازی برای مذاکرات فنی وتجاری با آمریکا را به تعویق انداخت.

دو دیپلمات اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کردند که این دیدار که قبلا مورد توافق گرفته بود و قرار بود در ۲۹ سپتامبر( ۷ مهر ماه) در پیتسبرگ ایالت پنسیلوانیا آمریکا برگزار شود به تعویق می افتد.

مایکل رات، وزیر امور اروپایی آلمان هم در مناقشات بین فرانسه و آمریکا و هم پیماناش بر سر توافق نامه زیر دریایی از فرانسه حمایت کرده و تاکید کرد: ما فهم زیادی درباره دلسردی فرانسه داریم.

وی خطاب به همتایان اروپایی خود گفت: ما باید همه بر سر یک میز جمع شویم و در اینجا باید اعتماد از دست رفته دوباره به دست آید که البته این کار آسانی نخواهد بود.

وی افزود: این زنگ بیدارباش دیگری برای همه ما در اتحادیه اروپاست که از خود بپرسیم چگونه می توانیم حق حاکمیت مان را تقویت کنیم و جبهه ای متحد حتی در زمینه موضوعات مرتبط با سیاست خارجی و امنیتی ارائه دهیم.

"امید نوری پور"، سخنگوی سیاست خارجی حزب سبز آلمان هم از دولت آلمان درخواست کرد که در مناقشات زیر دریایی میانجی گری کند.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم پس از نشست غیرعلنی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در حاشیه گردهمایی سالانه رهبران جهان در سازمان ملل متحد، گفت: «ما برای دستیابی به یک منطقه با ثبات و صلح‌آمیز در اقیانوس هند-آرام که چین به عنوان قدرتی روزافزون در آن قرار دارد به همکاری و هماهنگی بیشتر و اختلاف کمتر نیازمندیم.»

بورل گفت: مطمئناً ما از این اعلام این خبر غافلگیر شدیم. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تاکید کرد که وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این نشست همبستگی کامل خود را با فرانسه اعلام کردند

آقای بورل همچنین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دبا ماریس پین، وزیر خارجه استرالیا دیدار کرد. او در این دیدار از عدم مشورت استرالیا با اتحادیه اروپا پیش از اتخاذ تصمیم هفته گذشته انتقاد و تاکید کرد که برقراری ثبات در منطقه اقیانوس هند-آرام با وجود چالش‌های کنونی مستلزم همکاری و هماهنگی بیشتر بین شرکای همسو و همفکر است. بر همین اساس، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از عدم جلب مشارکت شرکای اروپایی که در اقیانوس آرام حضوری قوی دارند، ابراز تاسف کرد.

"جوزف بورل"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی شب گذشته در دیداری در نیویورک همبستگی آشکار خود با فرانسه در این مناقشات را ابراز کردند.

"یان لودریان"، وزیر امور خارجه فرانسه هم در نیویورک بار دیگر بر ادعای خود مبنی بر نقض جدی اعتماد متحدان تاکید کرده و گفت: اروپایان اکنون باید با دقت بسنجند که چگونه باید به این مسئله واکنش نشان دهند.

"چارلز میشل"، رئیس شورای اروپایی هم ایالات متحده را به فقدان شفافیت و وفاداری آشکار در این مناقشات متهم کرد.

اورزو لا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اروپایی هم رفتار آمریکا، استرالیا و انگلیس در قبال فرانسه در مناقشات بر سر توافق زیر دریایی را غیر قابل قبول دانسته است.

به دنبال لغو قرارداد بزرگ استرالیا با پاریس برای خرید زیردریایی‌ها و عقد قرارداد جدید با واشنگتن به همین منظور، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه چندی پیش اعلام کرد که کشورش سفیران خود در ایالات متحده و استرالیا را برای رایزنی فراخوانده است.

پس از آنکه آمریکا، انگلیس و استرالیا روز پنجشنبه از امضای یک توافقنامه مشترک امنیتی-نظامی مشترک خبر دادند، فرانسه جو بایدن را متهم به زدن خنجر از پشت به پاریس کرده و گفته است بایدن همانند دونالد ترامپ رفتار کرده است، چرا که کاخ سفید تصمیم گرفته است تا فرانسه را از این پیمان مهم منطقه‌ای کنار بگذارد.

توافقنامه جدید موسوم به AUKUS سه کشور مذکور این موضوع را در یک بازه زمانی ۱۸ ماهه مورد بررسی قرار خواهد داد که استرالیا چگونه می تواند به بهترین فناوری زیردریایی هسته‌ای دست پیدا کند که سریعتر و کاربردی تر از زیردریایی های متعارف فعلی باشد. با انعقاد این توافق، عملا قرارداد ۴۰ میلیارد دلاری فرانسه با استرالیا برای توسعه زیردریایی هسته‌ای لغو شده است.

بر اساس توافقنامه ۳ جانبه بین امریکا، انگلیس و استرالیا، کانبرا حداقل ۸ فروند زیردریایی هسته‌ای خریداری خواهد کرد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا این توافقنامه را امضا کردند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس