کد خبر 1275334
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
بررسی‌ همه گزینه‌های جانشینی کومان در بارسلونا

با ثبت یک ناکامی دیگر در کارنامه فصل جاری بارسلونا، سرمربی این تیم روی لبه تیغ راه می‌رود و هر بازی می‌تواند حکم آخرین حضور او روی نیمکت تیم سابق دوران بازیگری‌اش باشد.

به گزارش مشرق و به نقل از نشریه مارکا، رونالد کومان روزهای سخت و پرفشاری را در بارسلونا سپری می‌کند. برای او تحقق رؤیایش که هدایت تیم دوران بازیگری خود بود فعلاً و در واقع از همان اول بیشتر شبیه یک کابوس بود تا رؤیا. نه بارسلونا شبیه هلند تحت هدایت او بوده که همه را شیفته خودش کرده بود و نه مدیران بارسلونا مانند مسئولان اتحادیه فوتبال هلند صبور خواهند بود تا او بتواند تیم را از بحران بیرون بیاورد.

تساوی خانگی یک - یک مقابل گرانادا که قرار بود فرصتی برای جبران باخت خانگی 3 بر صفر ماقبل از آن برابر بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا باشد، خیلی‌ها را نسبت به صلاحیت کومان برای ادامه دادن به هدایت آبی‌واناری‌ها دچار تردید کرد. با نگاهی تاریخ معاصر باشگاه بارسلونا مشخص می‌شود که این باشگاه همواره استخدام مربیان دست پروده خودش را ترجیح داده است و کمتر پیش می‌آید که این تیم به مربیانی غیربارسایی فرصت بدهد. البته در میان پیشکسوت‌هایی که طی یک دهه اخیر در این باشگاه کار کرده‌اند، فقط پپ گواردیولا و لوئیس انریکه توانسته‌اند انتظارات هواداران تمام و کمال برطرف کنند.

در صورت اخراج کومان به عنوان یکی از ستاره‌هایی که سابق بازی در بارسلونا را هم دارد، دو راه پیش رو خوان لاپورتا رئیس باشگاه و دستیارانش هست؛ یکی اعتماد دوباره به بازیکنان سابق یا استخدام مربیان آشنا با فلسفه بازی باشگاه بارسلونا است و دیگری استخدام مربیان نتیجه‌گرایی که تأثیر ورودشان خیلی زود محسوس باشد. با بحران مالی که بارسلونا این روزها درگیرش شده و به خاطر آن هم ضربه مهلکی مانند از دست دادن لیونل مسی خورد، عدم صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا و پاداش‌های مرتبط با آن، آخرین چیزی خواهد بود که مدیران باشگاه می‌خواهند، اتفاقی که با قرار داشتن کاتالان‌ها در یکی از گروه‌های سخت تورنمنت با حضور بایرن مونیخ، بنفیکا و دیناموکیف چندان هم غیرممکن نیست. به همین دلیل منطقی است که از همین حالا همه گزینه‌ها روی میز لاپورتا باشد و او بخواهد تعارف را با کسی که در ابتدای فصل حامی‌اش بود کنار بگذارد؛ اما در صورت اخراج لاپورتا چه گزینه‌هایی شانس جانشینی او را دارند.

بیشتر بخوانید:

جلسه اضطراری لاپورتا با هیئت مدیره بارسلونا

روبرتو مارتینس؛ آسان و در دسترس

سرمربی کنونی تیم ملی بلژیک، بارسایی نیست اما در میان جامعه بارسایی‌ها فرد محبوبی است. کارنامه او با تیمی که هدایتش را برعهده دارد درخشان بوده و سه سال است که این تیم را در صدر جدول رده‌بندی فیفا نگه داشته است. این اولین باری نیست که نام او به عنوان گزینه هدایت بارسلونا مطرح می‌شود. مارتینس با اینکه تا سال 2022 با اتحادیه فوتبال بلژیک قرارداد دارد اما قابل تصور است که او در صورت دریافت پیشنهاد مربیگری یک باشگاه بزرگ مانند بارسلونا دست از هدایت شیاطین سرخ بکشد و جدا کردن او از این تیم هم برای بارسلونا آسان خواهد بود. از نظر مالی هم این کار برای بارسا هزینه زیادی نخواهد داشت چرا که پرداخت غرامتی ناچیز به بلژیکی‌ها می‌تواند او را به خدمت بگیرد. با این حال باید دید که خود مارتینس حاضر به پذیرش چنین پیشنهادی خواهد بود آن هم در حالی که تیمش در ماه اکتبر باید در مرحله نیمه نهایی لیگ ملت‌های اروپا به میدان برود. مردان او در این رقابت‌ها حریف فرانسه هستند و پس از آن باید به مصاف برنده بازی ایتالیا و اسپانیا بروند.

ژاوی هرناندس؛ دوست داشتنی اما دور

نام ژاوی هرناندس از مدت‌ها قبل در متن بسیاری از شایعات درباره کادر فنی بارسلونا به گوش می‌رسد. او همان کسی است که ویکتور فونت نامزد مغلوب انتخابات ریاست باشگاه وعده داده بود در صورت پیروزی قطعاً برای هدایت تیم استخدامش می‌کرد و به همین دلیل هم توانست برای خودش کلی رأی جمع کند. لاپورتا هم البته درباره این موضوع صحبت کرد اما به اندازه فونت روی این موضوع تأکید نداشت. ژاوی در میان همه گزینه‌ها، برای هواداران بارسلونا خوشایندتر خواهد بود. او اما با تیم فعلی‌اش تیم السد قطر قرارداد دارد و زمان زیادی از تمدید قراردادش هم نمی‌گذرد. به همین دلیل مشخص نیست که او چگونه می‌خواهد به تعهدش نسبت به قطری‌ها پایان دهد. ژاوی در السد انتظارات را تا حد زیادی برآورده کرده است اما فشار مربیگری در لیگی مانند لیگ قطر کجا و استرس و اضطراب هدایت یکی از بهترین باشگاه‌های دنیا که هوادارانش به کمتر از قهرمانی لالیگا و اروپا قانع نیستند، کجا.

آنتونیو کونته؛ سراپا شخصیت

برای تغییر رویکرد و متوسل شدن به فلسفه‌ای نتیجه‌گرایانه به منظور خروج از بحران، شاید در حال حاضر هیچ گزینه‌ای بهتر از آنتونیو کونته وجود نداشته باشد. این مربی ایتالیایی نشان داده خیلی زود می‌تواند بر تیم‌هایی که هدایت آنها را قبول می‌کند تأثیر بگذارد. از قهرمانی‌هایش با یوونتوس در بدو ورود به این تیم گرفته، تا فتح لیگ برتر انگلیس در اولین فصل حضورش در چلسی و پس از آن هم فتح سری A با اینتر در دومین فصل حضورش در این تیم در حالی که در فصل اول هم تنها با یک امتیاز اختلاف مغلوب یوونتوس شد. کونته یک برنده ذاتی است. ویژگی بارز تیم‌های کونته، به ارث بردن شخصیت و جنگندگی ذاتی این مرد ایتالیایی است. اگر برنامه بارسلونا فرار هرچه سریعتر از بحران باشد، کونته گزینه ایده‌آلی خواهد بود.

فیلیپ کوکو و آندره‌آ پیرلو، ریسک‌ به معنای واقعی

یکی دیگر از بازیکنان سابق بارسلونا که می‌تواند در فهرست گزینه‌های جانشینی کومان باشد، فیلیپ کوکو، سرمربی فعلی تیم پی‌اس‌وی آیندهوون هلند است، جایی که با این تیم سه بار قهرمان لیگ شد. او نوکمپ و ذائقه مدیران و هواداران بارسا را می‌شناسد. امکان برقراری ارتباط حداکثر با بازیکنان هلندی بارسلونا می‌تواند برگ برنده کوکو برای هدایت این تیم باشد.

آندره‌آ پیرلو سرمربی فصل گذشته یوونتوس هم کسی است که نامش برده می‌شود اما واقعیت این است که او غیرمحتمل‌ترین گزینه است به خصوص با تجربه‌ای که در اولین و تنها فصل مربیگری‌اش داشت و در پایان آن هم اخراج شد. تنها چیزی که سبب می‌شود بارسایی‌ها به او هم فکر کنند علاقه‌اش به فوتبال هجومی است. سرخی بارخوان سرمربی فعلی تیم نونهالان باشگاه بارسلونا هم می‌تواند جزو گزینه‌ها باشد اما شانس او نیز مانند پیرلو کم است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس