گوترش نمایه

پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد از طالبان خواسته‌اند که یک دولت فراگیر را در افغانستان تشکیل دهند.

به گزارش مشرق، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در حاشیه نشست عمومی این سازمان به خبرنگاران گفته است که کشورهای آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و بریتانیا از طالبان خواسته‌اند دولتی را ایجاد کنند که همه اقوام در آن سهیم باشند.

بیشتر بخوانید:

جدیدترین موضع‌گیری آلمان درباره طالبان

هم‌چنان وزرای خارجه این کشورها خواستار برقراری صلح و ثبات بدون تبعیض در افغانستان شده‌اند. گوترش به خبرنگاران گفته است که اعضای دایم شورای امنیت بر رعایت حقوق زنان تأکید کرده‌ و گفته‌اند که افغانستان تحت هیچ شرایطی نباید به پناه‌گاه امن تروریستان مبدل شود.

گفتنی است که هم‌زمان با تسلط طالبان بر کشور و خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان، نگرانی‌های زیادی را مبنی بر قوت گرفتن دوباره القاعده و گروه داعش خلق کرده است.

کشورهای غربی اکنون نگران آن هستند که مبادا افغانستان بار دیگر مکان امن برای گروه‌های تروریستی تبدیل شود و از خاک این کشور حملات را علیه کشورهای غربی طرح و اجرا کنند. پیش‌تر وزیر دفاع بریتانیا هشدار داده بود که اگر طالبان نتوانند جلو گسترش تروریسم بین‌المللی را بگیرند، کشورش آماده هر نوع حمله به افغانستان است.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی از طالبان خواسته‌اند که یک دولت فراگیر را تشکیل دهند که آنان در شانزدهم سنبله ماه جاری، کابینه سرپرست‌ را اعلام کردند. طبق فهرست اعلام شده، ملا محمدحسن آخوند به‌عنوان رئیس‌الوزرا، عبدالسلام حنفی و ملا عبدالغنی برادر به‌ سمت‌های معاونان رئیس‌الوزرا تعیین شده‌اند. در میان اعضای کابینه اعلام شده، هیچ فرد از سایر اقوام حضور ندارد. همین‌طور زنان نیز در کابینه طالبان نماینده‌ای ندارند و به تازگی وزارت امور زنان حذف شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس