کد خبر 1276094
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
وضعیت مرزهای زمینی به سمت عراق/ مرز به روی زائران کماکان بسته است

آخرین وضعیت مرزهای چهارگانه زمینی به سمت عراق حکایت از انسداد آن‌ها دارد، از خسروی تا مهران و شلمچه و چذابه کماکان به روی زائران اربعین بسته است و مسئولان خواسته‌اند کسی به مرز مراجعه نکند.

به گزارش مشرق، امسال مراسم پیاده‌روی اربعین زائران ایرانی با توجه به شیوع کرونا و محدودیت‌های مختلف همچون سال گذشته به گستردگی سال‌های قبل برگزار نمی‌شود، عراق موافقت کرده است که ۶۰ هزار زائر ایرانی فقط از طریق مرز هوایی به عتبات عالیات مشرف شوند و مرزهای زمینی بسته است.

تا این لحظه مطابق اعلام کشور عراق هیچ زائری حق مراجعه به مرز را ندارد و برابر قوانین عراق ورود غیرقانونی به این کشور تا سه سال زندانی دارد.

بر اساس تقویم رسمی کشور پنجم مهر اربعین حسینی در ایران است و تاکنون یعنی امروز دوم مهرماه همچنان مرزهای زمینی برای تردد زائران به کشور عراق بسته است.

آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان امروز در جریان سفر به ایلام در حاشیه زیارت یادمان شهدای قلاویزان و در جمع زائران قبور مطهر شهدا اظهار داشت: این ایام به خاطر شرایط کرونایی برای عاشقان زیارت اباعبدالله‌الحسین (ع) بسیار تأسف‌برانگیز است و سال‌های زیادی میلیون‌ها زائر از همین مسیر مهران به زیارت امام حسین (ع) می‌رفتند و شخصاً نیز چندین بار از همین مسیر برای زیارت راهی شدم. امیدواریم و دعا می‌کنیم با ریشه‌کن شدن کرونا بار دیگر شرایط و زمینه حضور میلیون‌ها عاشق اباعبدالله‌الحسین (ع) فراهم شود.

وی افزود: تلاش داشتیم تعداد زیادی از مردم کشورمان بتوانند به کربلا اعزام شوند اما دولت عراق فقط با حضور ۶۰ هزار نفر موافقت کرد و امکان افزایش آن برای دولت میزبان وجود ندارد.

این در حالی است که احمد وحیدی وزیر کشور نیز گفته است: در حال حاضر مشکل ما این است که عراق ورود زائران اربعین را از مرز زمینی نمی‌پذیرد، فرمانده مرزبانی و فرمانداری در حال رایزنی با طرف عراقی هستند و در صورت موافقت طرف عراقی مرز زمینی بازگشایی می‌شود.

مرز مهران بسته است / مردم به شایعات توجه نکنند

مجتبی سلیمانی مدیر پایانه مرزی مهران  اظهار کرد: تردد در مهران تحت هیچ شرایطی انجام نمی‌شود و درب‌های پایانه مرزی بسته است.

مدیر پایانه مرزی مهران با اشاره به اینکه مرز مهران بسته است، گفت: مردم به شایعات توجه نکنند.

احمد کرمی معاون عمرانی استانداری ایلام اظهار کرد: مرز مهران بسته است و هیچ‌گونه ترددی در آن انجام نمی‌شود، فقط قرار است از این مرز برای بازگشت زوار استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای بازگشت زوار در مرز مهران اندیشیده شده است، افزود: تمامی زیرساخت‌های حمل‌ونقل و بهداشتی برای بازگشت زوار در این مرز فراهم است.

مرزهای چهارگانه زمینی به سمت عراق کماکان بسته است

فرمانده انتظامی خوزستان گفت: خبر باز بودن مرز شلمچه کذب بوده و مرزهای چهارگانه زمینی ایران به سمت عراق کماکان بسته بوده و تردد زوار از سمت ایران به عراق ممنوع است.

سردار سید محمد صالحی در خصوص جزئیات این خبر گفت: گزارش‌ها حاکی است که اخبار کذبی در فضای مجازی منتشرشده مبنی بر اینکه مرز شلمچه باز است و زائران می‌توانند ازآنجا به سمت عراق بروند که از مردم خواسته می‌شود که به شایعات کذب و بی‌اساس منتشره در فضای مجازی مبنی بر باز بودن مرزهای زمینی جمهوری اسلامی ایران و عراق توجهی نکنند.

وی ضمن رد تمام شایعات منتشره در فضای مجازی مبنی بر باز بودن مرزهای جمهوری اسلامی ایران با عراق افزود: بر اساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین تمام مرزهای چهارگانه زمینی جمهوری اسلامی ایران با عراق کماکان بسته بوده و تردد زوار از سمت ایران به عراق ممنوع است و اعزام زائران فقط از طریق هوایی امکان‌پذیر خواهد بود.

فرمانده انتظامی خوزستان گفت: از مردم عزیز تقاضا می‌شود که به شایعات و اکاذیب بی‌اساس در این خصوص توجهی نکرده و اخبار مربوط به اعزام زائران به عراق را از رسانه ملی و خبرگزاری‌های رسمی پیگیری کنند.

زائران به‌هیچ‌وجه به مرز شلمچه مراجعه نکنند

محمد حیدری فرماندار ویژه خرمشهر افزود: تصاویری که به‌تازگی در فضای مجازی به نام شلمچه منتشرشده مربوط به مرز شلمچه نیست و افرادی که به پایانه مرزی شلمچه مراجعه کردند با آرمش به خانه‌های خود برگشتند.

وی تصریح کرد: از همه عاشقان حسینی تقاضا می‌شود برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی در عراق، به‌هیچ‌وجه به مرزهای زمینی ازجمله مرز شلمچه مراجعه نکنند.

فرماندار ویژه خرمشهر گفت: زائران اربعین حسینی هوشیار باشند و به تبلیغات کاروان‌های غیرمجاز توجه نکنند و توجه کنند برابر قوانین عراق ورود غیرقانونی به این کشور تا سه سال زندانی دارد.

عبور از مرز چذابه امکان‌پذیر نیست / زائران اربعین مراجعه نکنند

فرماندار دشت آزادگان گفت: پایانه مرزی چذابه امسال برای اربعین حسینی بسته است و عبور از آن برای زائران امکان‌پذیر نیست.

حمید سیلاوی با اشاره به علت شرایط پاندمی کرونا، دو سال متوالی است که مردم مرزنشین دشت آزادگان افتخار میزبانی از زائران اربعین حسینی را از دست می‌دهند، اظهار کرد: امسال دولت عراق صرفاً اجازه ورود تعدادی معین از زائران آن‌هم از طریق مرز هوایی را داده است.

وی افزود: به همین دلیل امسال مرز چذابه برای تردد زائران اربعین حسینی بسته است و از مردم درخواست می‌کنیم به‌هیچ‌وجه به شایعات توجه نکرده و به مرز برای عبور به سمت عراق مراجعه نکنند.

سیلاوی تأکید کرد: زائران در صورت مراجعه به مرز از سوی مأموران نیروی انتظامی بازگردانده می‌شود به همین دلیل مردم خود را به‌زحمت نیندازند و به مرز مراجعه نکنند چراکه اصولاً امکانات و خدمات تردد زائران در مرز وجود ندارد.

زائران اربعین حسینی از مراجعه به مرز خسروی خودداری کنند

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به فرارسیدن اربعین حسینی و محدودیت سفر به کشور عراق، گفت: زائران اربعین حسینی از مراجعه به مرز خسروی خودداری کنند.

محمدرضا آمویی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس اعلام دولت عراق مرزهای چهارگانه ایران به سمت این کشور مسدود و هیچ زائری به‌صورت زمینی نمی‌تواند برای مراسم اربعین سفر کند.

وی افزود: برای مراسم اربعین حسینی سهمیه‌های محدودی به کشور اختصاص پیداکرده است که آن‌هم زائران باید از طریق مسیر هوایی به عراق سفر کنند و هیچ سفری به‌صورت زمینی انجام نخواهد شد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه تصریح کرد: از عموم شهروندان کرمانشاهی و هم‌وطنان تقاضا داریم با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده برای سفر به عراق و بسته بودن مرزها ازجمله مرز خسروی از مراجعه به آن‌ها خودداری کنند.

آمویی بیان کرد: ازآنجایی‌که در هیچ شرایطی امکان سفر از طریق زمینی به عراق برای شرکت در مراسم اربعین وجود ندارد، در صورت مراجعه مردم این افراد بازگردانده خواهند شد.

وی با قدردانی از همکاری عموم مردم و زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برای خودداری از مراجعه به مرز خسروی، ابراز امیدواری کرد با بهبود وضعیت در سال آینده شاهد میزبانی کرمانشاه از زوار کربلا برای شرکت در مراسم اربعین باشیم.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس