جعفر قنادباشی

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: عربستان همزمان در حالت ضعف است و همسویی با غرب نتوانسته در حل مشکلات یا پیشبرد اهداف او موثر واقع شود.

به گزارش مشرق، عبرت‌آموزی از افغانستان و خروج ذلت‌بار آمریکا از این کشور، کشورهای منطقه را بر آن داشته تا بدون دخالت بیگانگان به عادی‌سازی روابط بپردازند، چراکه آمریکا ثابت کرده حتی برای متحدان خود نیز قابل‌اعتماد نیست. حال عربستان که چند سالی با اجرای بی‌چون‌وچرای سیاست‌ها و دستورات آمریکا خود را منزوی و شکست‌خورده می‌بیند، سعی دارد راه رفته اشتباه را جبران کند.

ملک سلمان، پادشاه عربستان در هفتادوششمین مجمع عمومی سازمان ملل عنوان کرد، ایران کشور همسایه ماست و امیدواریم گفت‌وگوهای ما با آن‌ها منجر به اعتمادسازی شود؛ سخنانی که بهانه‌ای شد تا شاهد دیدار مقامات ایران و عربستان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل باشیم؛ دیپلمات‌های ارشد ایران، عربستان و اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار کردند.

این دیدار که در محل اقامت سفیر عراق در نیویورک برگزار شد، در آن وزرای خارجه و نمایندگان ارشد ایران، عربستان، کویت، مصر، قطر، اردن، ترکیه، فرانسه، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج‌فارس حضور داشتند.

در همین رابطه روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

آل سعود به اشتباهات راهبردی خودشان در منطقه پی برده است

- در رابطه با سخنان پادشاه عربستان در سازمان ملل و ابراز امیدواری در گفت‌وگوهای ریاض با ایران که منجر به اعتمادسازی می‌شود باید بگویم مقامات عربستان‌سعودی چند سالی است که اینگونه سخنان شعارگونه را بر زبان می‌آورند، اما بیان سخنان این‌بار پادشاه عربستان در سازمان ملل به گونه‌ای دیگر بود.

- اگرچه حرفی است که چند سالی است بر زبان می‌آورند تا ندانم‌کاری‌های گذشته را جبران کنند اما گویا به اشتباهات راهبردی خودشان در منطقه پی برده‌اند.

سخنان ملک سلمان نوعی ندامت و کوشش برای تصحیح سیاست‌های گذشته است

- آل سعود الان که بیش از ۶سال از جنگ یمن می‌گذرد، به این نتیجه رسیدند که سیاست زیان‌بخشی را اجرا کردند و در منطقه وجهه آن‌ها خراب شده و نظام پادشاهی آن‌ها زیر سوال رفته است.

- درحال‌حاضر سخنان پادشاه عربستان، نوعی ندامت و کوشش برای تصحیح سیاست‌های گذشته است و نگرانی‌های آن‌ها را از آینده بیان می‌کند.

سعودی‌ها دیر دارند ابراز پشیمانی می‌کنند

- سعودی‌ها می‌دانند که ایران در راه توسعه و پیشرفت گام برمی‌دارد و اگر به‌سمت قدرتمند شدن برود آن‌ها به انزوا می‌روند، چراکه اقداماتی نابخشودنی کردند.

- آن‌ها به‌دنبال سرنگونی انقلاب ایران بودند اما توطئه‌های آن‌ها راه به جایی نبرد. درواقع، الان دیر بیان کرده و دیر ابراز پشیمانی می‌کنند چراکه باخت آن‌ها در جنگ یمن قطعی شده است و همچنین سیگنال عقب‌نشینی غرب را از منطقه می‌بینیم که دیگر حامی‌ای مثل آمریکا در منطقه ندارند.

 همسویی با غرب از مشکلات عربستان کم نکرد

- ما با کشورهای منطقه کار یا دشمنی نداریم و حتی گفت‌وگو و تنش‌زدایی و مسالمت‌آمیز را دنبال می‌کنیم. آن‌ها وارد تنش شدند.

- درهرحال ریاض در سال‌های اخیر در موضع ضعف قرار گرفته است و علاوه‌بر شکست در جبهه‌های سوریه، عراق یا یمن، حتی در برابر قطر هم با شکست روبه‌رو شد و زمانی که به دوحه گفت که باید با حماس قطع رابطه کند، موفق نشد و حتی بدون پذیرش شرط‌هایی که گذاشته بود از مواضع خود در برابر قطر عقب‌نشینی کرد.

- این موضوعات نشان می‌دهد که عربستان همزمان در حالت ضعف است و همسویی با غرب نتوانسته در حل مشکلات یا پیشبرد اهداف او موثر واقع شود.

آل‌سعود به زبان بی‌زبانی می‌گوید شکست خورده و تنها مانده است

- آل‌سعود با  زبان بی‌زبانی می‌گوید که ما حامی نداریم و آسیب‌پذیری ریاض در منطقه بیشتر شده است.

- حتی سیگنال‌های توسعه روابط ایران در سازمان شانگهای و نگرانی از آینده و مهم‌تر اینکه عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان، آن‌ها را به این فکر فروبرده است که از مواضع تروریستی و ظالمانه خود در منطقه و به‌ویژه یمن دست بردارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    1 0
    لابد ایران پیشرفت کرده؟؟؟؟
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    3 0
    فعلا امارات بعنوان نماینده اسرائیل در منطقه نقش نمائی میکند . تا چه زمانی باید منطقه و ما هزینه این ها را بپردازیم و وقتی که در آستانه شکست قرار بگیرند . وارد گفتگو شوند و انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده . و هزینه های تحمیلی را برای گل رویشان هم انتظار دارند بمیان نیاید . هفت سال جفا در حق یمنی ها فقط یک قلم کار است . از ابتدا در کنار صدام و آمریکا علیه ما از هیچ چیزی فروگذاری نکردند .... حداقل حداقلش . عزت و احترام شیعیان. عربستان حتما باید لحاظ شود .
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    9 0
    بله ایران پیشرفت کرده اگر حوصله داری کمی مطالعه و تحقیق کن تا به پیشرفت ایران پی ببری.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس