ترمینال سلام

رئیس اداره کنترل ترافیک هوایی فرودگاه امام خمینی(ره) گفت: به دلیل عدم وجود زیر ساخت لازم، ترمینال سلام برای پروازهای اربعین امسال انتخاب نشد.

به گزارش مشرق، امسال و همزمان با اعزام هوایی ۶۰ هزار زائر اربعین ترمینال یک فرودگاه امام خمینی برای سرویس دهی به مسافران پروازهای اربعین در نظر گرفته شد درحالی که ترمینال سلام با ظرفیتی بیش از ترمینال یک، امکان سرویس دهی به مسافران را داشت اما هم چنان بسته و بدون پرواز است.  

همزمان فروش بلیت بدون روادید برای مسافران به مقصد نجف مشکل ایجاد کرد و مسافران شرکت العراقیه مجبور شدند شب را در ترمینال یک فرودگاه امام خمینی صبح کنند و ازدحام جمعیت در ترمینال یک این سوال را باقی گذاشت که چرا برنامه ریزان در فرودگاه امام از ابتدا ترمینال پروازهای اربعین را از سایر پروازها جدا نکردند؟

در همین راستا «احمد نیکنام» رییس اداره کنترل ترافیک هوایی فرودگاه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره اینکه‌ چرا پروازهای اربعین امسال از ترمینال «سلام» انجام نشد تا تجمع مسافران بدون روادید در ترمینال یک، مدیریت فرودگاه را سخت نکند، گفت: استفاده از ترمینال سلام برای پروازهای اربعین امسال را به چند دلیل جایز ندانستیم و این تصمیم کارشناسی با برگزاری چندین جلسه در فرودگاه امام قبل از شروع پروازهای اربعین اتخاذ شد.

نیکنام با بیان اینکه در حال حاضر ترمینال سلام زیرساخت لازم برای انجام پروازهای اربعین را ندارد، تصریح کرد: بر اساس استانداردهای ایکائو در صورت عدم دید کافی کنترلر به «تاکسی وی» و «اپرون» که اکنون وضعیت در ترمینال سلام این گونه است، ساخت یک برج جداگانه یا استفاده از سیستم های SMR یا  ASMGCS مورد نیاز است.

به گفته نیکنام، مدیریت عبور و مرور این حجم از خودروهای عملیاتی و هواپیماها در سطوح پروازی فرودگاه بویژه در شرایط بد آب و هوایی و دید کم، بدون بهره گیری از سیستم های نوین کنترل ترافیک ممکن نیست. سامانه هوشمند مدیریت ترافیک زمینی فرودگاه (A-SMGCS) با بهره گیری از سیستم های راداری و نظارتی امکان کنترل و مدیریت تردد تمام وسایل نقلیه و هواپیما را با ایمنی و بازدهی بالا در تمام شرایط  فراهم می آورد و موجب صرفه جویی قابل توجه در مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شود.    

وی اضافه کرد: بررسی انجام شده نشان می دهد که اکنون فرودگاه های مهرآباد، امام خمینی و مشهد نیازمند اجرای این سامانه در سطح ۴ هستند و باید هرچه سریع تر برنامه ریزی برای تجهیز آنها به این سامانه اقدام شود.

نیکنام خاطرنشان کرد: از سوی دیگر  وجود راه‌های ورود و خروج متفاوت برای دسترسی به اپرون سلام ضروری است اما اکنون تنها یک تاکسی وی، اپرون ترمینال سلام را به باند پروازی متصل می کند.

رئیس اداره کنترل ترافیک هوایی فرودگاه امام خمینی(ره) افزود: یکی از موارد مهم ایمنی مدت زمان حضور خودرو آتش نشانی در اپرون ترمینال سلام است که با توجه به فاصله این ترمینال از ترمینال یک وجود یک ایستگاه آتش نشانی در اپرون ترمینال یا تجهیز ایستگاه B راهگشا خواهد بود و تا زمانی که ایستگاه آتش نشانی ساخته نشود ایمنی پروازها در خطر است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    1 0
    فلسفه ساخت ترمینال سلام در آن قسمت دور افتاده فرودگاه ؟ جز اینکه زائران و حاجیان را مسافران لندن و ترکیه و هر خراب شده دیگه جدا کنید تا مبادا باعث افت کلاس فرودگاه شوند ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس