زوبین

سامانه جدید پدافندی رویت شده در رزمایش اخیر نیروهای مسلح، نشان دهنده توسعه فناوری و رفع گلوگاه‌های فنی در حوزه کوچک سازی اقلامی مثل رادار و لانچرهای عمودی در داخل کشور است که دستاورد بزرگی محسوب میشود

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پدافند هوایی متحرک و مدرن، یکی از تجهیزات بسیار مهم و مورد توجه صنایع دفاعی و نیروهای مسلح کشورمان در سالهای اخیر بوده و آنها همگام با ارتش های مهم جهان، به سمت تحقیق و توسعه این نوع سامانه ها حرکت کرده اند؛ از توسعه سامانه خوش نام "سوم خردادگ با مدال شکار جاسوس بلند پرواز آمریکایی ها در سال ۹۸ تا متحرک کردن توپ های ضد هوایی ۳۵ میلی متری و عملیاتی شدن سامانه های ۱۵ خرداد در ارتش، همه در راستای توسعه قابلیت تحرک برای پدافند هوایی است. اما با شروع رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ در روزهای اخیر، به نظر می رسد که یک سیستم پدافندی متحرک جدید با ویژگی های قابل توجه، آماده ورود به یگانهای رزمی کشورمان است.

بیشتر بخوانید:

«مجید» شکارچی جدید ریزپرنده‌ها و کروزهای متجاوز به کشور/ امکان تبدیل تانک‌های قدیمی به سکوهای مدرن پدافند هوایی فراهم شد +عکس و فیلم

عقاب؛ ترکیب موفق «تور و پانتسیر» برای تکمیل پدافند بومی ایران/ حمله غافلگیرانه به نقطه قوت دشمن در ارتفاع پست +عکس

اعلام ویژگی‌های مهم «اولین توپ لیزری ایران» / انحصار قدرت‌های مشهور نظامی در تولید یک «سامانه پدافندی استراتژیک» شکست +فیلم

در جریان این رزمایش بزرگ و مشترک نیروهای مسلح کشورمان، یک سیستم پدافندی متحرک روی شاسی چرخ دار رویت شده که دارای ویژگی های خاص و جالبی است. در ابتدا باید گفت که طبق تصاویر به نمایش درآمده از رسانه ملی، این سامانه شامل ۴ پرتابگر عمودی تقریبا کوچک است که روی یک کشنده ۳ محوره قرار گرفته. تا پیش از این تنها سامانه پرتاب عمودی بومی در کشور ما، باور ۳۷۳ بود که البته آن سامانه در کلاس پدافندی برد بلند قرار دارد. یک نکته بسیار مهم و حائز توجه در خصوص سیستم های دفاعی به صورت کلی و سیستم های موشکی و پرتاب کننده های عمودی به صورت خاص، قابلیت طراحی آنها در اندازه های کوچک و فشرده است. به نظر می رسد با سر ریز فناوری های دفاعی از ابر پروژه باور ۳۷۳ در حوزه پرتابگرهای عمودی، حالا به نسل پرتابگرهای کوچک عمودی نیز در کشور رسیده ایم.

رونمایی از برادر کوچک «باور ۳۷۳» با ۴ پرتابگر عمودی جدید/ شناورهای سپاه و ارتش آماده تست نسل جدید سامانه‌های پدافندی +عکس

سامانه پدافند ناشناخته در رزمایش پدافند هوایی در استان سمنان

یک سوال مهم دیگر که برای مخاطبان پیش خواهد آمد این است که ما با یک سیستم پرتاب سرد رو به رو هستیم یا گرم؟ پیش از این در بحث های مربوط به خرید سامانه اس ۳۰۰ روسی و باور ۳۷۳ ایرانی تفاوت این دو حالت پرتاب شرح داده شده است. به صورت کلی باید گفت که در پرتابگرهای سرد، معمولا از یک منبع تولید هوای پرفشار استفاده می شود که موشک مورد نظر را به سمت بالا و به بیرون از آن فرستاده و سپس موتور موشک فعال می شود. سامانه هایی مثل اس ۳۰۰ یا "تور" که هر دو ساخته روسیه هستند و در سازمان رزم نیروهای مسلح ما نیز وجود دارند از سیستم پرتاب سرد بهره می برند.

اما در سیستم های پرتاب گرم، موشک مورد نظر در درون مخزن مورد نظر خود فعال شده و معمولا از طریق محل های خاصی که در اطراف آن در نظر گرفته شده حرارت خارج می شود و موشک حرکت عمودی خود را آغاز کرده و شروع به پرواز می کند. اگرچه در حال حاضر تصویری از شلیک موشک از این سامانه منتشر نشده، ولی فضای خالی تعبیه شده در پایین سلول های عمودی، احتمال استفاده از حالت شلیک گرم را تقویت می کند چراکه این احتمال وجود دارد که این فضای خالی برای خروج گازهای گرم به کار برود.

ترکیبی از ویژگی های سامانه اروپایی و روسی در محصول ایرانی

نگاه به سامانه جدید و ناشناخته ایرانی، از بحث طراحی و ساخت پرتابگرهای عمودی تا سیستم راداری نصب شده روی آن، یادآور سامانه های پدافندی مدرنی در دنیا است که به نظر می رسد مورد توجه مهندسان ایرانی قرار گرفته است اما از هر کدام از آنها، برخی ویژگی ها انتخاب شده که نشان دهنده اشراف متخصصان دفاعی کشورمان روی نمونه های مدرن خارجی و انتخاب گزینه های مورد نیاز از میان همه ابعاد و عناصر تشکیل دهنده آنهاست. سامانه پدافند هوایی اوموخنتو ساخت آفریقای جنوبی که در اصل برای عملیات دریا پایه توسعه پیدا کرده دارای یک مدل زمین پایه متحرک است که شباهت هایی به این سامانه جدید ایرانی دارد.

رونمایی از برادر کوچک «باور ۳۷۳» با ۴ پرتابگر عمودی جدید/ شناورهای سپاه و ارتش آماده تست نسل جدید سامانه‌های پدافندی +عکس

سامانه پدافند هوایی اوموخنتو

در اروپا نیز یک پروژه موشک سطح به هوا وجود دارد که بر پایه موشک هوا به هوای IRIS-T توسعه پیدا کرده است. این موشک در اصل توسط آلمان و تا حدی با مشارکت دیگر کشورها مثل سوئد، ایتالیا و یونان ساخته شده و در مدل زمین پایه، شباهت هایی به طرح جدید پدافندی ایران دارد.

رونمایی از برادر کوچک «باور ۳۷۳» با ۴ پرتابگر عمودی جدید/ شناورهای سپاه و ارتش آماده تست نسل جدید سامانه‌های پدافندی +عکس

سامانه پدافند زمین پایه بر پایه موشک IRIS-T

اما مسئله مهم اینجاست که در دو سامانه خارجی مورد اشاره در بالا، بخشهای راداری از واحدهای حامل موشک جدا شده و روی کشنده های دیگری حمل می شود. اما در سامانه ایرانی با الگو گرفتن از طراحی روسی سامانه هایی چون پانتسیر و با شناختی از ویژگی های محیطی و تهدیدات پیش روی کشورمان، سیستم راداری نیز روی همان شاسی نصب شده و با این روش کل سامانه های شناسایی، رهگیری و سیستم سلاح روی یک پلتفرم سوار و نیاز به خودروهای مختلف کاهش پیدا می کند.

در خصوص نوع رادار نصب شده روی این سامانه پدافندی مشخصا نمی توان به صورت دقیق، تحلیل یا نظری داد ولی با توجه به شکل کلی و نگاهی به طراحی های مشابه در دنیا، احتمالا با نوعی رادار آرایه فازی رو به رو هستیم. در تصاویر موجود سیستم اپتیکی روی شاسی مورد نظر مشاهده نشده ولی لینک شدن این سیستم با واحدهای اپتیکی دور از ذهن نخواهد بود.

رونمایی از برادر کوچک «باور ۳۷۳» با ۴ پرتابگر عمودی جدید/ شناورهای سپاه و ارتش آماده تست نسل جدید سامانه‌های پدافندی +عکس

سامانه پانتسیر

طبیعتا به دلیل فقدان اطلاعات رسمی، در حال حاضر هیچ گونه اطلاعاتی از این سیستم ناشناخته پدافندی در دسترس نیست ولی در تصاویر مربوط به رزمایش، این سامانه در نزدیکی دیگر سامانه پدافندی جدید کشور یعنی "مجید" مشاهده شده و ابعاد بخصوص طول سلول های پرتاب عمودی نیز نشان می دهد احتمالا با یک موشک در کلاس کوتاه برد یا میان برد (در کلاس ۲۰ الی ۴۰ کیلومتر) رو به رو باشیم. به نظر می رسد این سامانه جدید پدافندی در حقیقت لایه جلوتر از سامانه مجید با برد ۸ کیلومتر را پوشش خواهد داد. به نظر می رسد با رصد تحولات در جهان و خصوصا مناطق اطراف ایران، بحث پدافند ارتفاع پایین و مقابله با پرنده ها و پرتابه ها در این ارتفاع، در دستور کار ویژه صنایع دفاعی کشور قرار گرفته و این سامانه جدید نیز در راستای مقابله با همین تهدیدات توسعه پیدا کرده است.

نداجا و ندسا؛ مقصد بعدی سامانه مرموز

نوع طراحی سلول های عمودی در سیستم مورد نظر در کنار رادار آن، این سامانه را به یک گزینه بسیار عالی برای مجهز کردن ناوهای هم نیروی دریایی ارتش و هم نسل جدید شناورهای سنگین نیروی دریایی سپاه بدل کرده چراکه می توان، تمامی مجموعه پدافندی مورد نظر را که به راحتی روی یک کشنده چرخ دار ۳ محوره نصب شده، به یک شناور منتقل کرد. مشخصا در یک ناو جنگی چند صد یا بیش از هزار تنی، تعداد بسیار بیشتری از سلول های عمودی پرتاب موشک به همراه رادار، قابلیت نصب داشته و با کمک گرفتن از سیستم های هدف یابی دیگر شناور نیز می تواند به امر کشف و تعقیب اهداف در این سامانه کمک کرد.

https://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1399/03/29/13990329232204418206187210.jpg

استقرار سامانه پدافندی سوم خرداد روی شناور لجستیکی شهید سیاوشی نیروی دریایی سپاه

نکته مهم دیگر این که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر با داشتن یک سامانه برد بلند بومی با پرتابگر عمودی یعنی باور ۳۷۳ و یک سامانه با اندازه کوچک، توانایی توسعه سلول های عمودی در اندازه های بزرگتر از نمونه به نمایش درآمده جدید را نیز دارد که هم در بحث پدافند زمینی و هم دریا پایه یکی از کلیدی ترین مسائل و گلوگاه های فنی و اجرایی به حساب می آید. در هر صورت باید منتظر بود تا در آینده اطلاعات بیشتری از سامانه جدید پدافندی کوتاه برد ایرانی بشنویم ولی می توان گفت حالا دانش و توان فنی اجرای انواع سامانه ها با لانچر عمودی و پرتاب گرم، در کشورمان نهادینه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 85
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • مغزمتفکر IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    44 20
    آواکس،آواکس اوجب واجبات است
    • علی IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      65 2
      تو هنوز زنده ای؟!
    • حامد IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      33 4
      باز تو پیدات شد!!!. بابا یه آواکس واسه این بابا بخرین دست از سر ما برداره
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      11 2
      واکسن زدی تب کردی یا نه؟
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      18 4
      پستونک این بچه رو بدید بهش، تا دست از سر کچل ما برداره، 1 ساله تو هر مطلبی میاد همینو مینویسه.
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      10 6
      آواکس میخای فسقلی ؟ اصلا میدونی آواکس چیه جیزغاله
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      14 2
      قوقولی برو لالا کن ، وقت جیش کردنته .... فردا صبح مدرسه داری یادت رفت کرونا تموم شد
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      4 5
      دلغک آلبانی خودتو مسخره کن!
  • امريكا ابرقدرته IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    19 76
    تنها كشوري كه ارتشش اسباب بازي نميسازه آمريكاست
    • امیرو IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      50 3
      اسباب سازی نمیسازه اما تا دلت بخواد احمق پرورش میده
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      31 1
      آره ! از اینکه بعضیهاش میشه نشوند و بعضیهاش ترکوند معلومه
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      14 1
      همونم الان نابود شده
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      4 20
      مدیونید اگر فکر کنید اینها تمام و کمال ساخت آفریقای حنوبیه. جمع کنید بابا این بساط مسخره بازی رو.
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      16 1
      همین ابر قدرت بود که دموکراسی رو به افغانستان هدیه داد و طالبان را کلا حذف کرد. الان هم مردم افغانستان هیچ مشکلی ندارن
    • تبریزی IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      9 0
      آفرین گلم شما بخواب، وقتش که شد بیدارت میکنیم
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      23 0
      اسباب بازی های امریکا تو عربستان و جلو حمله پهباد های چند دلاری یمنی ها خودشو نشون داد ! بی خودی از امریکا تعریف نکن ! ایران سرور امریکاست
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      12 1
      موشک های ما اسباب بازی نی، فوتوشاپه همشون ( به نقل از برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران )؛ البته بعدا که تست موشک های فوتوشاپی رو ، روی بزرگترین پهبادشون که چند برابر F35 قیمت داره دید، به قدرت فوتوشاپ پی برد؛ قدرت فوتوشاپ ما این بود، وای به حال اسباب بازی، بهرحال ما تجهیزاتمون رو خودمون میسازم و مهندسی معکوس میکنیم، مثل برخی کشورها نیستیم که فقط کلکسیون تجهیزات از دیگران بخریم.
    • ... IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      13 1
      آره بهترین پهبادشون رو دیدیم که تو خلیج فارس پوکید
  • TR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    12 80
    شما اگه پدافند ملی داشتید تو سوریه مستقر می کردید تا اسراییل نتونه پایگاه های شما رو هدف قرار بده
    • امیرو IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      16 16
      بنده خدا استقرار پدافند در کشور سوریه برای مقابله با اسرائیل یعنی اعلام جنگ به اسرائیل است. و این الان به نفع ایران نیست. باید اسرائیل را آرام آرام با فکر و تدبیر بدون کمترین خسارت از روی زمین نیست و نابود کرد.
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      33 2
      اتفاقا مستقره بزودی خواهی مرد ان شاءالله
    • محمد IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      16 2
      شما که نمیدونی چه خبر و چه اتفاقی افتاده اظهار نظر نکنی خیلی بهتره
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      33 5
      فعلن که شما ترکارو تو سوریه ترکوندیم اگه روسیه نبود لت پارتون میکردیم
    • US ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      25 2
      اره پانترک دوزاری مثل ترکیه دوزاری شما که استر ۱۵ فرانسه رو خرید چندین ساله هنوز نتونسته همون کپی کنه بعد فرار کرد از روسیه اس۴۰۰ خرید
    • یاور IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      38 1
      آدم پدافند نداشته باشد بهتر است که رگ و ریشه و غیرت نداشته باشد. شما اگر غیرت و شرف و مردانگی داشتی مزدوری یک کشور دیگر را نمیکردی. به زودی همه تان را زیر پایمان له میکنیم
    • ... IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      14 2
      اسرائیل هم اگه پدافند داشت تو کشورش مستقر میکرد که از غزه شکست نخوره. ترکیه هم اگه تجهیزات درست حسابی داشت اون موقع به پای ایران نمیفتاد برای نجات کشورش
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      23 0
      مرگ بر ترکیه
    • محمد SG ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      13 0
      شما پان ترک ها یادتان رفته آتا ترک تان یک یهودی اهل یونان بود و الان دارید برای اردوغان که یک یهودی اهل گرجستان است، سینه چاک می دهید
    • رحمت عیدی IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      7 0
      آره داریم خوبشم داریم این که چیزی نیست مزدور جان اربابات مزه پدافندای مارو چشیدن مثل سگ هم ازشون میترسن حالا تو هی بیا اینجا بگو ندارین مثل بچه های شیش ساله هی کل کل کن بگو ندارین آره خوش باش
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    19 5
    آنقدر که در پدافند قدم های مستحکم داریم ، برعکسش در بخش هوایی حسرت به دل ماندیم .
    • مهدی IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      14 1
      پهپاد ها راه حلی بهتر از جنگنده هستند! هم از بعد تکنولوژی هم از بعد هزینه!
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      9 1
      پهپاد جای خودش . ما احتیاج به یک جنگنده سنگین داریم تا رادار آرایه فاز بزرگ و موشک های فرادید حمل کند که به نوعی کارکرد مینی آواکس داشته باشد و از هسته موتور بدون آن هم در هواپیمای باری استفاده کنیم که سرریز تکنولوژی در بخش حمل و نقل هوایی مشاهده شود .
    • احمد IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      11 13
      تف به شرفت که نیروی هوایی ایران مسخره میکنی جنگنده های ایران توسط نیروهای مسلح ارتقاع پیدا کردند و کاملا بومی شده اند ولی توف به شرف تو که ابنجوری میگی
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      4 3
      بی شرف ؟! حضرت آقا فرمودند انقلابی گری با عقل همراه باشد .
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    5 37
    فلاخن داوود هست . از ارباب اسرائیل گرفتن
    • شهید IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      10 0
      حرف مفت نزن مزدور ،اگه همچنین فناوری هایی رو ایران نداشت و ارتش و سپاه نبودن تو الان باید کفش های نتانیاهو رو لیس میزدی مرگ بر منافق مرگ بر اسرائیل مرگ بر آمریکا
    • سیاوش IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      9 0
      بیشرف خجالت نمیکشی کشورتو مسخره میکنی ؟ شما همون آدمایی هستین که موقع جنگ بجای دفاع از کشور مثل سگ فرار میکردین اونوقت الان اومدین حرف مفت میزنین تف به شرفت مرگ بر منافق درود بر جمهوری اسلامی ایران
    • رحمت عیدی IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      5 0
      زارت،فلاخن داوود از اسقاطیل!! منظورت دقیقا همون سامانه حلبیه که به همراه اون یکی دیگه آرو یا پیکان که توسط یک گروه کوچک از یگان جنگال هوافضای سپاه مستقر تو سوریه کلا مختل شد و از کار افتاد بعد بصورت کاملا محرمانه واسه تعمیر و بازسازی بخشهای الکترونیک سوختش فرستادنش آمریکا که شرکتهای سازندش لاکهید و ریتون و هیوز بتونن کاری کنند تا جای ممکن موضوع بایکوت خبری شد بلکم بتونند جلوی آبروریزیشو بگیرند که البت نشد و اونایی که باس بدونند فهمیدن(مثلا یکی از نشریات تخصصی نظامی آمریکا همون موقع خبر نحوه از کار افتادن و ارسال به خاک آمریکا جهت تعمیر به شرکت لاکهید رو کار کردکه موجب اعتراض شدید مقامات اسقاطیلی و لابی آیپک قرار گرفت) ، تاریخش هم مربوط به حدودا یکی دوماه قبل از جنگ اخیرِ 12روزه با غزه بود،واسه همین تو اون جنگ بجز گنبد حلبی و پاتریوت آمریکایی چیزی دیگه عملیاتی نداشتند و اصلا حرفی از اون دوتا سامانه زده نشد و راکتهای بلند پراوزتر از سقف گنبد حلبی همه خیلی راحت به هدف میخوردن بدون هیچ مزاحمتی حالا فک کن ما بیایم همچی سامانه زِپرتی رو بخواهیم که خودمون سوخوندیمش اونم واسه دست گرمی و منباب مزاح خخخخخ، ضمنا مزدور خان اسقاطیل واسه تو ارباب است واس ما سگِ در خونه هم نیست پس شرف و غیرت و شعور نداشته تو با بذل و بخشش اربابیتِ اربابِ کثافتت بیشتر ازاین جار نزن،طبق پیش گویی تمام ادیان الهی حتی کتاب تورات یهود ما ایرانیها همان قومی هستیم که از شرق دور مانند عقاب برسر اربابانت (صهیونیستهای اسقاطیل) هجوم می آوریم و آنها را از سرزمین مقدس موعود بیرون میکنیم آره داداچ حالا برو حالشو ببر
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    2 28
    تبعات زیست محیطی این مسخره بازی ها چیه ؟ اصن توان محاسبه اش رو دارید ؟ مثلن ی اف۱۴ دو ساعت پرواز میکنه چقدر اکسیژن میسوزونه ؟ و تولید اکسیژن در کره ی زمین چقدره ؟؟؟
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      4 4
      چقدر...
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      18 2
      به به جناب محیط زیستی ! اینا برای برطرف کردن مزاحمان خطرناکتر محیط زیستن خیلی دلت میسوزه به اربابت بگو جلوتولیدی گازهای گلخونه ایش بگیره
  • جاویدایران NL ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    17 1
    من نگران عراقم، ایران هرچی از دستش برمیاد انجامدبده، نفوذ ایران بایدحتی بسیاربیشتر از حالا باشه، ایران ازهمه توانش استفاده کنه، مبادا نفوذایران کن بشه هااااااا. ایران هرچی میتونه باید زرنگ باشه، ایران باید طرح های خیلی زیرکانه داشته باشه که صحنه رو به یکباره تغییربده، نمیدونم دیگه هر کاری لازمه بایدانجام بشه.
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    6 3
    قاهره قاهره تا کی باید دفاعی فکر کنیم خندق بکنیم باید تهامی تر بشیم ت دشمن بترسد
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      5 1
      خو وقتی پهبادامون کار هواپیما و جت و ... رو میکنن و تازه ارزون تر هم هستن، چرا باید جت بسازیم؟
  • رشاش FI ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    4 5
    به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آفریقای جنوبی برای دریافت مجوز فروش سامانه‌ موشکی به ایران به ارزش تقریبی 118 میلیون دلار، درخواست خود را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است.نشریه «راپورت» گزارش داده است که در صورت تأیید، این قرارداد بزرگترین معامله فروش سامانه موشک‌های زمین به هوای دِنِل اومخونتو (Denel's Umkhonto) است.این سامانه موشکی برای استفاده در ناوچه‌های کلاس مکو (SA Navy's Meko A200) توسعه داده شده‌ است.
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      8 0
      تحت چه عنوانی ؟! ایرانی که مولده بره بخره ؟!
    • افشین IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      2 0
      این مال اول برجام هست و نه الان که تحریم تسلیحاتی تمام شده.اما اون زمان اجازه ندادند. البته اگه منظورت آینه که با اين قیمت فناوری تولید این سامانه رو از آفریقا خریدن معلومه که اصلا در باغ قیمتها نیستی.داین قیمت یک اتشبارشدبيشتر نیست.ضمنا ایران تقاضای خرید سامانه دریا پایه آن را داشت نه زمین پایه. اما احتمال همکاری هست و هیچ عیبی هم نداره. ما آنقدر سامانه و رادار بومی داریم که اسمهای اونا رو نمی تونیم بياددبياريم. به یقین میگم . در منطقه شماره یک هستیم.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    7 36
    یعنی چرت و پرت به صورت روزانه ، تخم مرغ چند ؟
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      9 1
      حرفای چرت. تخم مرغ. سوختن اکسیژن. خو شما بلدید یکاری انجام بدید. از شکم سیری چرت میگید
    • امیرو IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      11 1
      اگر همین اقتدار نبود روحانی تخم مرغ رو به اونی که اصلاً نمیتونی تصورش رو کنی میرسوند
    • حامد IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      11 1
      از بابات حسن روحانی بپرس
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      9 1
      ساکت اسرائیلی تخم مرغ خیلی ارزونه تا حونت دراد
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      2 1
      کله های تخم مرغی !
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      7 1
      همین موشکها بودند الان تخم مرغی پیدا هم نمیشد که بخوای نگران قیمتش باشی
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      11 0
      توی البانی که تو توشی مگر تخم مرغ ارزون نیست
  • امیرو IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    15 1
    الحمدُ للهِ رَبِّ العالَمین
  • شاکی IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    22 1
    نا شناخته برای الان هستش . وقتی که یک پهباد گلو بال دیگه به سمت زمین کله کرد یا بردش ته دریای عمان و یا ته خلیج همیشه فارس مون اونوقت خوب شناخته میشه .
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    9 0
    دو نکته به ذهن من میرسه....یک اگه موتور برق سیستم مجید 24 ساعت کار کنه یعنی تولید صدا ...اگه پهپاد یا جنگنده دشمن صدا را رهگیری کنه جای سیستم مجید را پیدا میکنه و جای غافلگیر شدن غافلگیر میکنه ....پس برای تولید برق موتور استرلینگ که کم صدا است میخواد(تو زیر دریایی های کیلو هم بدرد میخوره).....در مورد پرتاب گرم و سرد ، روس ها احتمالا نگران سنسورهای حرارتی ماهواره ها و جنگنده های امریکا بودن که پرتاب سرد استفاده می کنن ....یعنی بعد از پرتاب لوله شلیک موشک روس ها سرده و در دوربین حرارتی دیده نمیشه ولی مال ما محل شلیکش را لو میده.............
    • رضا IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      6 2
      موتور برق رو الان گذاشتن روی سامانه و بعد از مدتی اون رو برداشته یا در داخل سیستم جا ساز میکنند و اینکه اون موتور برق صداش تا فاصله ۳ کیلومتری که نمیرسه این سامانه تا ۸ کیلومتر برد داره
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      4 0
      راست میگه استرلینگ مصرفش کمه 24 تو شکاف دره های و کوه ها برای متجاوزین مرزی کمین کنه میدونی چه هزینه سوختی میشه .....با استرلینگ هزینه جنگ هم پایین میاد هم برای زیردریایی اتمی ایران مفیده و از سلول داغ اتمی میتونه برق تولید کنه .....بعضی از محققین تو دانشگاه های ایران روش کار کردن..... اینا تجمیع و جهت دهی کنید یه موتور خوب به بازار بدن تا هم مردم عادی استفاده کنن هم بخش نظامی....
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    2 2
    ببین میشه سیستم مجید را برای سوار کردن روی جنگنده کوثر سبک سازی و کوچک سازی کرد .....حالا که دنبال چابک سازی و متحرک سازی پدافند هستی از این چابک تر گیرت نمیاد ....تو مناطق خاکستری بدون نیاز به سیستم شناسایی دوست از دشمن میتونه پرسه بزنه.....بخصوص اگر یه لوله سوختگیری جمع شونده کنار کانوپی خلبانش هم نصب کنیم ......
  • بند ه خدا IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    13 1
    ایران در حال توسعه استراتژی خارپشت است. پس از توسعه موشک های بالستیک و اعمال منطق بازدارندگی متعارف که عملا پایگاه های هوایی و ناوهای طرف مقابل را بی ارزش می کرد حالا هرگونه تهاجم هوا پایه نیز هر روز دشوار تر می شود. گام بعدی که اعمال حاکمیت و برتری هوایی است، بسیار پرهزینه تر خواهد بود اما قدرت ما را بسیار بسیار معتبر تر خواهد نمود.
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      5 0
      تمثیل جالبی بود واقعا هم ایران همین کارو کرده در تمام این سالها با توجه به اینکه دور تا دورش پایگاه های آمریکایی بود سعی کرد بیشتری تمرکزش رو روی دفاع بگذاره و در نهایت اونارو مجبور به ترک پایگاه هاشون کرد ولی باید از یه زمان از این لاک دفاعی بیرون بیاد و جنگنده ی نسل جدید کار کنه حداقل چندتا روسی و چینی بخرن چی میشه آخه
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    3 4
    ما احتیاج به 5000 جنگنده داریم
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      2 1
      حالا چرا 5000 تا؟ مثلا چرا نگفتی 4000 تا؟ یا مثلا 6000 تا به یاد 6 تایی شدن بعضیا تو ایران و آسیا :)
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
      3 1
      5عدد خوش یومنی هست و2500در اسکادران شمال بجنگنند و 2500در اسکادران جنوب فعلا همیدن قدر کافی هست
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    8 0
    من در عجبم از علاقه نیروهای مسلح به کامیون های اویکو و نساختن یک حامل اختصاصی برای نیروهای مسلح .
    • افشین IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      1 0
      منم در عجبم از اینکه شما اینهمه خودروی نظامی ساخت داخل رو ندیدی و نمیدونی که استفاده از خودروهای شخصی دو مزیت دارند.اول اینکه استتار راحتی دارند و تشخیص دادن این خودروها بدلیل ازدیاد برای ماهواره ها غیر قابل شناخت هست و دوم اینکه از قیمت پایین تری برخوردار هستند و در برخی مأموریتها نیازی به استفاده از نسخه نظامی و گرانتر نیست. الان ما از جیپ سفیر و انواع امرپها گرفته تا خودروهای پنج محور ظفر و نسخه های تانکبر کیان ۷۰۰ رو داریم می سازیم. در برخی داخلی سازی ضد در صد هست و در برخی بالای پنجاه درصد. شما ندیدی یا نمیخوای بینی.
  • رضا IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    5 1
    به نظر من روی سامانه باور ۳۷۳ دولانچر پرتاب کم بود اما الان که چهار لانچر قرار داره خیلی خوبه و از قبل هم به نظرم برنامه چهار لانچر وجود داشته اما نیازی نبوده اما الان لازمه
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    2 0
    پهپاد جای خودش . ما احتیاج به یک جنگنده سنگین داریم تا رادار آرایه فازی بزرگ و موشک های فرادید حمل کند که به نوعی کارکرد مینی آواکس داشته باشد و از هسته موتور بدون پس سوز آن هم در هواپیمای باری استفاده کنیم که سرریز تکنولوژی در بخش حمل و نقل هوایی مشاهده شود .
  • بی نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 3
    چقدر خوب بود،همزمان با ساخت این حجم عظیم موشک،بفکر اصلاح صنعت خودروسازی،مخصوصاخودروی پراید هم بودند!!!
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      2 1
      ربطی به سپاه و ارتش نداره بعدش اگه بیان باید با درخواست خودرو سازان باشه
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    4 0
    بسیار عالی، اما چرا روی ساخت هواپیمایی شکاری اقدام نمی شود؟ هیچ خبری نیست.
  • رضا FR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    4 0
    خیلی خوشحال کننده ودل گرم کننده واسه دفاع از کشوروم هست چشای که نمی بینه کور بشه منافق
  • GB ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    5 1
    خدا قوت همگی خسته نباشید، امنیت دفاعی ملی ایرانیان مرز ندارد و جهان شمول است و نهایتی هم برایش متصور نیست و پیوسته درحال شکوفایی توسعه های تکنولوژیکی می باشد . درود بر رزمندگان آفندی و پدافندی ایران 🌻🌻🌻🌻
  • مشروطه خواه SG ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    2 0
    فقط مونده بازگشت به دوران شکوه و عظمت ایران از نظر رفاهی و اقتصادی که اونم گام دوم انقلاب سفیده!!! به یاری امام رضا.
  • سید مرتضی IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 1
    رزمایش بسیار عالیی بود شروع مناسبی بود چرا برای این که سیستم پدافند کوتاه بردی مناسبی ازمایش کردیم مشکلاتی هم داشت مثل تعداد کم موشکهای پدافندی میان برد وکوتاه برد در یک سامانه میان بردها به دلیل بزرگیشون که انشالله سالهای بعدی حل بشه یک مشکلی دیگه بود سامانه دزفول بود مقایسه نمیشه با تور ام۲برای این که اون سامانه۱۶موشکل حمل میکنه و بردش۱۶کیلومتره اما دزفول وتور ام۱, ۸موشک و۱۲کیلومتر بعد رادار دزفول انشالله ارایه فازی شه با توحه به سطح تکنولوژی خوب ما در رادار ودید اپتیکی، اما از دیدن سامانه مجید که شبیه موشک ریمه خیلی خوشحال شدم چون تعداد بالایی موشک میشه سواری یک کامیون کرد که بسیار عالیه مثل مار۱۳که روی ناوشکنهای امریکا نصبه یرای دفاع کوتاه برد، یکسامانه دیگه سامانه اوموخنتو ایرانی که نمیدونم واردشدن یا ماتولید کردیم،وشایدم...به یاد موشک فلاخان داوود که احتمالا دست مقاومت افتاده بود شاید این همون باشه!؟ امایک ایرادی هست به صدا وسیما که این سنت بد از دوران رئیس جمهور قبل به دلایل خریت بنظرم نمیزاشتن این رزمایشها درست دیده شه در رسانه ملی وتبلیغات مناسبی بروی رزمایش که به اندازه رزمایش مهمه چون رزمایشو دو نوع بیننده نگاه میکنن یکی دشمن که با ماهوارها میبینه چه خبره ویکی مردم که اونها از رسانه میبینن اگر رسانهای ما مرجع نباشن در زمینه رزمایش یکی دیگه مرجع میشه و ضرر میکنیم مردم باید ببینن تجخیزات دفاعی رو وبدونن وزارت دفاع به اندازه وزارت نفت واقتصاد مهمه بلکه مهتره به دلایل امنیت وتکنولوژی
  • خلیل IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    2 1
    دوستان وهموطنان عزیزی که به خاطر ابراز عقیده شخصیه یک هم وطن تر ک زبان اینجوری به تمام ترکان کسور توهین میکنن یادشون بیارن زمان جنگو .یادشون بیارن حماسه های لشگر عاشورا رو .جهت یاد اوری عرض میکنم اگر استان خوزستان که خود در وسط شعله های جنگ بود هر چند هزار شهیدی که داده باشد استانهای ترک زبان دو یا سه برابر ان شهیدو جانبازو اسیر دارن .برید تحقیق کنید اگر غیر از ان بود من شرمنده شمایم .از ان گذشته پریدن به هم دیگر توهین به هم در زمانی که ما نیاز شدید به وحدت داریم کاریست بسیار اشتباه .نه از انی که ادعای وطن فروشی دارد و نه از طرف کسی که وطن پرست هست .اگر قرار باشد به خاطر زبان .قومیت ووو کشوری چند پارچه شود بهترین گزینه تمام کشوهای اتحاذیه اروپایند .اگر چنین نیتی رادر مردم انجا دیدید ،شما نیز دریغ نکنید .اگر قرارباشد به خاطر مذهب کشوری از هم بگسلد بهترین کزینه هند است اگر انجا خراب شد شما ایران را ویران کنید . بس کنید و کمتر اب در اسیاب دشمن بریزید
    • افشین IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      2 0
      من همه نظرات رو خوندم و هیچ توهین کلی نبود الا خود شخصی که نظرش،مستحق همین برخورد بود. مشکل آینه که اصلا ما ترک نداریم و شما نمی فهمی. هموطنان ما آذری هستند و ترک زبان. در اصل هم اول ای،آنی هستند و ترک زبان. الان در خوزستان ما خوزستانی داریم و عرب زبان یا لر زبان. در خراسان خراسانی داریم و ترک زبان.خراسانی داریم و فارس زبان.خراسانی داریم و کرد زبان. ولی همه اینها اول ایرانی هستند. این دوستان هم جواب یک پانترک رو دادن نه اذريهاي هموطنشان را. هر کسی هم برای این کشور جنگیده وظیفه ذاتيشو انجام داده چون ایرانی بوده و هست. منتی نداره.
  • Mahdi IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    3 0
    آفرین ماشالله
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    1 0
    درسته پدافند داریم اما هیچ دشمنی از پدافند هوایی و زمینی نمیترسه درنهایت شما یک نیروی بی ضرر هستید که حتی کشورهای کوچک هم می دانند فاقد داشتن قدرت عملیاتی برای هجوم هستید اگر میخواهید محاسبات کشورهای متخاصم را برهم بزنید باید سلاح هجومی داشته باشید مثل جنگنده و تانکهای پیشرفته به این معنی که ما تا پایتخت کشور شما را میتوانیم اشغال کنیم و موشک این معنی را نمی دهد در ثانی اینقدر از لفظ دشمن استفاده نکید چرا فضا را برای خودتون متشنج میکنید اینها علم سیاسی می خواهد کشور را بیشتر از این در مخمصه نیاندازید
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      پس موشکهای ایرانی کجای مسئله هستن؟ آقا تهاجم در ابتدا پدافند خوبی میخواد.
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    مرده حسابی مگه ما منگولی چیزی هستیم 4 تا نیست حداقل 8 تا ظرفیت داره!
  • آریوبرزن IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 1
    یعنی هنوز نتونستن این سیستم های پدافندی رو نصب کنن روی شناورها که دیگه مجبور نشن کامیون وارد کشتی کنن!!! این واقعا خجالت آوره و هیچ جای دنیا مرسوم نیست بغیر از ایران..
  • مهدی IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    2 0
    ما می توانیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس