کد خبر 1287492
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۵
کالین پاول

رسانه‌های آمریکایی از مرگ وزیر پیشین خارجه این کشور که با دروغگویی در سازمان ملل سعی در توجیه حمله به عراق داشت، بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر دادند.

به گزارش مشرق، رسانه‌های آمریکایی امروز (دوشنبه) از مرگ «کالین پاول» وزیر خارجه دولت «جورج بوش پسر» خبر دادند.

شبکه «سی‌ان‌ان» به نقل از خانواده وی گزارش داد که پاول ۸۴ ساله بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده است. به گفته خانواده پاول، او هر دو دُز واکسن کرونا ساخته شرکت فایزر را نیز دریافت کرده بود.

پاول، اولین وزیر خارجه سیاه‌پوست آمریکا بود که در چند دولت جمهوری‌خواه آمریکا در شکل‌گیری سیاست خارجی کاخ سفید در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌ویکم نقش داشت.

وی از اکتبر ۱۹۸۹ تا سپتامبر ۱۹۹۳، دوازدهمین رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بود که بالاترین مقام نظامی در زمان وزارت دفاع این کشور است. در این مدت، او در ۲۸ بحران آمریکا، از جمله حمله به پاناما در سال ۱۹۸۹ و عملیات طوفان صحرا در جنگ خلیج فارس علیه عراق در ۱۹۹۰-۱۹۹۱ نقش داشت.

پاول در پنجم فوریه ۲۰۰۳ که وزیر خارجه در جلسه عمومی شورای امنیت سازمان ملل متحد سخنرانی و به دفاع از حمله جنایتکارانه آمریکا و متحدانش به عراق صحبت کرد. پاول در این جلسه با نشان‌ دادن ویالی از یک ماده سفید رنگ و با استناد به منابع گمنام عراقی، مدعی شد: «هیچ شکی وجود ندارد که صدام دارای سلاح‌های بیولوژیک است و توانایی تولید سریع و انبوه آنها را دارد».

این مقام سابق آمریکایی همچنین ادعا کرد: «هیچ شکی در ذهن من وجود ندارد که صدام برای دستیابی به اجزای کلیدی برای تولید سلاح‌های هسته‌ای نیز تلاش می‌کند». این دروغگویی پاول در حالی است که او دو سال قبل از آن، در بیانیه مطبوعاتی خود در ۲۴ فوریه ۲۰۰۱ گفته بود که تحریم‌ها علیه عراق مانع از تولید سلاح‌های کشتار جمعی توسط صدام حسین شده است.

پاول در ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۴، به کمیته امور دولتی سنا احضار شد و در آنجا اذعان کرد منابعی که بسیاری از اطلاعات ارائه شده وی در سخنرانی سازمان ملل را در اختیار او قرار داده بودند، «اشتباه» بودند و «بعید است» که ذخایر سلاح‌های کشتار جمعی در عراق پیدا شود.

او همچنین ده سال بعد از دروغ‌هایی که در سازمان ملل گفت و زمینه حمله به عراق را فراهم کرد، در کتابی به‌نوشته خودش اعتراف کرد که آن اظهارات «لکه ننگی» در کارنامه شغلی‌اش است و مدعی شد که مأموران سازمان سیا او را به اشتباه انداخته بودند.

این اعتراف به دروغگویی مقابل چشمان میلیون‌ها نفر در حالی است که همان ادعاهای کذب شعله جنگی را شعله‌ور کرد که ۸ سال طول کشید و حدود ۲۰۰ هزار غیرنظامی را به کام مرگ کشاند.

این البته تنها دروغ پاول نبود و او درباره ایران نیز مدعی شده بود: «من فکر می‌کنم ایرانی‌ها به وضوح مصمم به داشتن برنامه هسته‌ای هستند. و ما باید فرض کنیم که آنها با داشتن برنامه هسته‌ای، توانایی و اراده‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای خواهند داشت».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    1 0
    به درک واصل شد رفت پیش جرج بوش پدر. پاول هم آرزوی سرنگونی رو به گور برد. جهنم مهمان جدیدی داره: محمدرضا پهلوی،صدام حسین،مسعود رجوی،جرج بوش پدر،شیمون پرز،عزت الدوری،غلامرضا پهلوی،اشرف پهلوی،جان مک کین،موشه آرنس،ابوبکر البغدادی،شاهزاده فیلیپ،محمود موسوی مجد، پرویز کاردان،روح الله زم،مانوک خدابخشیان،رافی خاچاطوریان،شالدون ادلسون،بنی صدر و... الان نیز کالین پاول نیز به آنها اضافه شد. تا شاید سرنگونی اتفاق بیافتد. به امید ملحق شدن ترامپ و پمپئو به آنها.
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    2 0
    این خبر را باید اونایی بخونند ک خیلی دلخوش کرده بودن به واکسن امریکایی وفقط فایزر براشون مهم بود
  • مهماندار هواپیما IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    2 0
    به درک واصل شد
  • هادی IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    2 0
    به درک
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    1 0
    تف تو روحش
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    1 0
    آغاز مرگ های وحشی های آمریکا
  • حسین حسین زاده فومنی IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    2 0
    او یک جنایت کار جنگی به تمام معنا بود که بنا حق جنگی را بر مردم مظلوم عراق تحمیل وچقدر بر کشور عراق هزینه سنگین و چه تعداد زیادی از مسلمانان بی گناه و برادران دینی ما را قتل و عام کردند و متاسفانه سازمان نا ملل با سکوت مرگ بار خویش عامل تشویق این ابر جنایت کاران گردید . و هنوز که هنوز است کشتار در عراق قطع نشده و فشار های فراوانی متوجه مردم عراق است . از خدا می خواهم این مردک جنایت پیشه را با اجداد خبیثش یزید بن معاویه محشور و معدوم بگرداند و لحظه ای عذاب الهی بر این شیطان صفت کاهش نیابد و در اسفل السافلین و عذاب الیم باقی بماند .
  • صدام IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    1 0
    به جهنم سلام کن
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    1 0
    به میمنت و مبارکی ان شاءالله با کفار و کمونیستها محشور شود. الهی آمین
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    2 0
    خب خداروشکر، این شیطان صفت هم به درک پیوست
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    برو به جهنم
  • DE ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    بی شرف! حالا خودت موندی و جواب اون همه خونی که از بیگناهان ریختی!
  • SE ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    قاتل خونخوار در جهنم خوب بسوزی
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    1 0
    رفت به درک این شیطان کثیف.
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    اشغال کمتر زمین پاکتر
  • سعید IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    ورودش به جهنم قطعا خبر بدی برای اهالی آنجا هست ،قاتل ۲۰۰۰۰۰ غیر نظامی زن و کودک و پیر،جهنم را آلوده و به مکانی غیر قابل تحمل تبدیل خواهد کرد.
  • CA ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    این هم بدنش خوراک مار و مور شد حالا راست میگه از امروز بازم گردنکشی کنه و جواب جانهایی که گرفته رو بده
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    ا ا ا مگه فایزر معجزه نمی کرد . هر هر هر به جهنم سلام کن پاول

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس