بدون توقف

تهیه‌کننده و سردبیر برنامه تلویزیونی «بدون توقف» گفت: درهای این برنامه به روی همگان باز است و ما به دنبال تضارب آرا بر مدار عقلانیت هستیم.

به گزارش مشرق،  برنامه چالشی «بدون توقف» به تهیه کنندگی رضا غلامحسین نژاد کاری از گروه اجتماعی شبکه سه سیماست و روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته از آنتن شبکه سه مهمان خانه‌ها می‌شود.

«بدون توقف» با گذر از فصل قبل که حول محور گام دوم انقلاب و پاسخگویی نهادهای مختلف حاکمیتی مثل شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس، شبهات ذهنی مردم به ویژه جوانان و... بود، در نهایت انتخابات را مد نظر قرار داد.

این برنامه در این فصل بیشتر به سوژه‌های روز پرداخته و با مقابل هم قرار دادن نظرهای متضاد شرکت کنندگان و در نهایت توضیحات استاد، درصدد پاسخگویی برمی‌آید.

رضا غلامحسین‌نژاد، تهیه‌کننده برنامه «بدون توقف»، درباره این برنامه توضیحاتی داد که در ادامه آن را می خوانید:

«بدون توقف» چه هدف و نتیجه‌ای را دنبال می‌کند؟

هدف برنامه «بدون توقف» تداوم بحث و گفتگو و ترویج کرسی‌های آزاداندیشی است. کرسی‌های آزاداندیشی از سال‌ها قبل مطالبه رهبری بوده‌اند. بدین معنا که دانشجویان باید در زمینه‌های سیاسی حضور پویا و فعالی داشته باشند، نه اینکه به نفع جریان خاصی مورد استفاده قرار بگیرند. دانشجو اساساً باید مطالبه‌گر باشد، لذا وقتی کرسی‌های آزاداندیشی شکل می‌گیرند، باب گفتگو باز می‌شود و به تبع آن عقلانیت پا به میدان می‌گذارد. اصلی‌ترین وظیفه «بدون توقف» شکل‌دهی این کرسی‌هاست.به‌نوعی شکل‌گیری گفتگو بر مدار عقلانیت، از اهداف اصلی «بدون توقف» است.برنامه جای خودش را هم در بین مخاطبین باز کرده است.

جوانان و حتی میانسال‌ها هم برنامه را می‌بینند. این موضوع در گزارش‌ها و نظرسنجی‌هایی که تهیه می‌کنیم و انجام می‌دهیم و همچنین در پیامک‌هایی که دریافت می‌کنیم کاملاً مشهود است. علت این است که امروز مردم بیش از هر زمان دیگری به گفتگو و عقلانیت نیاز دارند. رسانه‌ها خودآگاه یا ناخودآگاه دارند با هجمه‌شان عقلانیت را از ما می‌گیرند و همه در معرض بمبارانی از اطلاعات هستیم؛ بنابراین نیاز به عقلانیت داریم تا بتوانیم تشخیص دهیم چه رویدادهایی در حال وقوع هستند و ما باید چه کار کنیم و در مورد موضوعاتی که با آن‌ها روبرو می‌شویم چه تصمیماتی اتخاذ کنیم.

بدون توقف؛ تلاش برای تداوم گفتگو و ترویج کرسی‌های آزاداندیشی

به نظر شما آیا «بدون توقف» یک حوزه عمومی است و اگر پاسخ شما مثبت است، در این باره توضیح بفرمایید.

بله، ما هیچ وقت روی موضوع خاصی متمرکز نشده‌ایم و هر موضوعی را که مورد بحث قرار داده‌ایم، مطالبه عمومی بود. از حجاب گرفته تا اصل ولایت فقیه و علل گران شدن بنزین و تبعات آن تا ویژه برنامه چهل سالگی انقلاب که از مجلس و شورای نگهبان و قوه قضاییه، مسئولین مختلف نظام را دعوت کردیم و پاسخگو بودند تا بحث در باره سلبریتی‌ها، دینداری و حتی نقش مسجد که در برهه‌ای این بحث مطرح شده بود که نقش راهبردی‌اش حذف شده است.

بله، یکی از دغدغه‌های ما بود و اتفاقاً یکی از برنامه‌هایی که خیلی دیده شد همین برنامه مسجد بود. مسجد به‌ قدری فراموش شده است که امروز وقتی درباره آن حرف می‌زنیم، مورد سوال قرار می‌گیریم. در حالی که روزی پایگاه نظام اجتماعی و حتی سیاسی اسلامی بوده است و در واقع هم باید چنین باشد. به همین دلیل تمام موضوعاتی که مورد بحث قرار دادیم، عمومی بوده‌اند و علت عمومی بودنش هم این است که اکثریت جمعیت جامعه ما را جوانان تشکیل می‌دهند و باید پاسخ سوالات خود را بگیرند و حتی مسائلی را که فراموش کرده‌اند، به یادشان بیاوریم. البته این تصمیم خودشان است، اما یادآوری این موارد وظیفه رسانه است.

آیا طراحی استودیوی برنامه محل نشانه‌شناسی قرار می‌گیرد؟ آیا رمزگان خاصی مد نظر طراحان استودیو بوده است که با تأمل مخاطب شناخته می‌شود؟ اگر نشانه‌های خاصی در طراحی استودیو وجود دارد، کمی در موردشان توضیح بدهید. مثلاً ساعتی که در وسط صحنه است پیام خاصی برای مخاطب دارد؟

قطعاً هر دکوری مجموعه‌ای از نشانه‌ها و رمز و رازهاست. دکور برنامه «بدون توقف» هم بی‌هدف طراحی نشده است. از ساعت بگیرید تا چایخانه‌ای که در گوشه داریم، تا رنگ دکور و المان‌هایی که در دکور از آن‌ها استفاده شده است، تا بالکنی که آن بالا هست. پشت همه این‌ها قطعاً هدفی وجود دارد. ما بسیار تلاش کرده‌ایم که فضای برنامه به قهوه‌خانه‌های سنتی خودمان نزدیک شود، در عین حال که ما درگیر سنت و مدرنیته هم هستیم و نمی‌شود این دو را نادیده گرفت و یا از هم تفکیک کرد. به همین خاطر کافه‌های امروزی و قهوه‌خانه‌های قدیم مکانی برای گفتگو و تضارب آرا بودند. به همین دلیل سعی کردیم تلفیقی از مدرنیته و سنت‌گرایی در دکور برنامه اتفاق بیفتد، ضمن اینکه مسائل روان‌شناختی و زیبایی‌شناسی در آن در نظر گرفته شده‌اند و نیز چیدمان میز و صندلی‌ها یا ساعت وسط صحنه که اهمیت توجه به زمان را یادآوری می‌کند و بعضی موضوعات هستند که اگر زمان آن‌ها بگذرد، عملاً بی‌فایده خواهند بود.

بدون توقف؛ تلاش برای تداوم گفتگو و ترویج کرسی‌های آزاداندیشی

آیا «بدون توقف» به‌نوعی بازوی دموکراسی و زبان جمهور است یا اهرم و سوپاپ اطمینان حاکمیت؟

باید این را از مردم بپرسید و بازخوردش را ببینید. این من نیستم که بگویم سوپاپ اطمینان هستیم یا نیستیم. باید از جامعه بازخورد بگیرید. مردم که کار را پسندیده‌اند «سخن که از دل بر آید لاجرم بر دل نشیند». مردم پسندیده‌اند، ولی برچسب زدن کار ساده‌ای است؛ ولی اثبات صحت و سقم آن کار دشواری است. ما خیلی راحت می‌توانیم به هر کسی برچسب بزنیم، ضمن اینکه وقتی شما در عرصه اندیشه وارد می‌شوید، این‌ها به‌قدری به هم نزدیکند که به‌راحتی نمی‌توانید آن‌ها را از هم جدا کنید. یعنی اگر کسی الان بیاید و حرف نظام را بزند، شما نمی‌توانید قسم حضرت عباس (ع) بخورید و بگویید او با نظام هست یا نیست، چون در عرصه اندیشه، جهان فرق می‌کند.

رویکرد برنامه‌سازان «بدون توقف» برای دعوت از کارشناسان چیست و افراد چگونه می‌توانند درخواست خود را به عنوان کارشناس برای شرکت در برنامه ثبت کنند؟

جوانانی که به این مباحث علاقه‌مند هستند و می‌توانند صحبت کنند، از طریق فضای مجازی یا به سامانه پیامکی ما پیام می‌فرستند و می‌توانند به برنامه ما بیایند. ما در این زمینه محدودیتی نداریم. ضمن اینکه درخواست‌ها بسیار زیادند و ما هنوز داریم از دوستانی که سه سال پیش درخواست داده‌اند دعوت می‌کنیم. گاهی هم خود ما به سراغ دوستان می‌رویم و دیده‌اید از اهالی رسانه هم در برنامه ما بوده‌اند و ما به سراغشان رفته و از آن‌ها دعوت کرده‌ایم، ولی عمدتاً از طریق سامانه پیامکی یا فضای مجازی با ما تماس گرفته‌اند.

بدون توقف؛ تلاش برای تداوم گفتگو و ترویج کرسی‌های آزاداندیشی

رویکرد شما برای بیان آرای مختلف چیست؟ آیا فقط در موقعیت‌هایی مثل انتخابات که درباره‌شان برنامه ساختید از آن‌ها استفاده می‌کنید یا رویکردتان این است که آرای متفاوت، همیشه باید بستری برای مطرح شدن داشته باشند؟

تا به حال هیچ وقت در «بدون توقف» حتی در سخت‌ترین و پیچیده‌ترین موضوعات هم آرای یک شکل وجود نداشته‌اند. مثلاً در مورد دین، ما فرد مخالف دین داشتیم. همین‌طور در موضوع ولایت فقیه که اصلاً به دین یا ولایت فقیه باور نداشتند. پس انتخاب‌های ما هیچ‌وقت موضعی و مقطعی نبوده‌اند، اما در موضوعات اندیشه‌ای مثلاً اخلاق به‌طور طبیعی کسی پیدا نمی‌شود که با بی‌اخلاقی موافق باشد یا حتی اگر باشد اصلاً اعلام نمی‌کند؛ البته اگر انسان سالمی باشد. ما داریم درباره انسان سالم صحبت می‌کنیم. در بعضی از موضوعات اندیشه‌ای و یا حتی موضوعات اجتماعی ممکن است موضوعاتی وجود داشته باشند که مخالف نداشته باشند. برای مثال آیا شما می‌توانید کسی را بیاورید که موافق جرم و جنایت باشد؟ مثلاً اگر قرار باشد به موضوعات اجتماعی، از جمله فساد بپردازیم، قاعدتاً همه مهمانان مخالف این موضوع هستند، منتهی رویکردهایشان متفاوتند و برداشت‌ها و راهکارهای متفاوتی دارند، ولی عملاً نمی‌شود کسی را پیدا کرد که با جرم و فساد موافق باشد.

خواهشم این است که تشکل‌ها و جریانات دانشجویی بیایند و در کنار «بدون توقف» قرار بگیرند و بتوانیم با هم این مدل را برای مردم، جامعه و نظام پیش ببریم. ما هر کمکی که از دستمان برمی‌آید برای جوانان و جریان‌های دانشجویی انجام می‌دهیم، ولی آن‌ها هم بیایند. ما به آن‌ها کمک و از آنان حمایت می‌کنیم. این جلسات باید در دانشگاه‌ها و در بین جوانان شکل بگیرند. من از تمام کسانی که دغدغه زندگی خوب و گفتگوی سالم دارند، دعوت می‌کنم در کنار ما قرار بگیرند. ما در «بدون توقف» اتفاق بزرگی را رقم زدیم و ثابت کردیم مخالفین می‌توانند بنشینند و با هم صحبت کنند.

شما این مدل را در مناظره‌های ریاست جمهوری نمی‌توانید ببینید، ولی در اینجا شکل گرفته است. علت هم این است که در اینجا این جوانان هستند که نقش ایفا می‌کنند، هر چند کم صبرتر از آن دوستان هستند، اما پرانگیزه‌ترند؛ ولی جوانانی که اینجا می‌آیند و صحبت می‌کنند و قرار است آینده کشور را بسازند امید و برنامه و حرف دارند و صبورانه می‌نشینند و نظرات مخالف را می‌شنوند. هر چند بسیاری از مسئولین ما این را خوب یاد نگرفته‌اند، اما مردم ما خوب یاد گرفته‌اند. همین که می‌بینید با این همه مشکلات مردم همچنان پای انقلاب هستند به این دلیل است که مردم بسیار صبور و با فهم و درک هستند و این جوانان ثابت کرده‌اند که نظرات مخالف را می‌توانند به‌راحتی بشنوند. هر دانشگاه و تشکل و بخشی که اعلام آمادگی کرد کمک می‌کنیم تا این جلسات برگزار شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 0
    طالبان گفته احزاب آزاد هستند اما حق ندارند با ما مخالفت کنند . خخخخ حالا شده داستان کرسی های آزاد اندیشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس