بار مهاجرت افغان ها روی دوش تاجیکستان، ایران و پاکستان است

صندوق بین المللی پول هشدار داد پذیرش سیل مهاجرت از افغانستان در بهترین حالت خود، برای تاجیکستان ۱۰۰ میلیون دلار و برای ایران و پاکستان به ترتیب ۳۰۰ و ۵۰۰ میلیون دلار هزینه اضافی خواهد داشت.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، صندوق بین المللی پول هشدار داد که تبعات اقتصادی بحران افغانستان به سیل مهاجرتی منجر خواهد شد که دامنگیر کشورهای همسایه، ترکیه و اروپا می‌شود.

طبق برآورد این نهاد، اقتصاد افغانستان طی سال جاری میلادی ۳۰ درصد کوچک‌تر خواهد شد که با سوق دادن میلیون‌ها افغان به فقر، به فاجعه انسانی منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

طالبان: به‌رسمیت نشناختن ما حقوق مردم افغانستان را نقض می‌کند

به گفته صندوق بین المللی پول، همسایگان افغانستان بیش از همه از این روند متاثر خواهند شد حال آنکه تاجیکستان هشدار داده که بیش از این قادر به پذیرش پناهجو نیست.

از منظر اقتصادی، هجوم پناهجویان به منابع عمومی کشورهای میزبان فشار می‌آورد، شوکی به بازار نیروی کار انسانی است و نهایت آنکه به تنش‌های اجتماعی منجر خواهد شد.

اگرچه مشخص نیست که هر یک از همسایگان چه مقدار از بار مهاجرت را به دوش می‌کشند اما با احتساب یک میلیون مهاجر اضافی برای هر کشور، هزینه تاجیکستان ۱۰۰ میلیون دلار، ایران ۳۰۰ میلیون دلار و پاکستان ۵۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

این گزارش ضرورت ارائه کمک‌های بین المللی به کشورهای همسایه افغانستان برای پذیرایی از پناهجویان را برجسته می‌کند حال آنکه به غیر از تاجیکستان، سایر کشورهای آسیای میانه به مشارکت در پذیرش مهاجران افغان روی خوش نشان نمی‌دهند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    1 0
    یه کم از رجب طورکیه یاد بگیرید والله.! بخاطر سه میلیون مهاجر سوری که خودش هم باعث و بانی شعله ور کردن جنگ سوریه بوده در عین حال تا حالا ده ها بار از اروپایی ها غربی ها باج خواهی کرده پول گرفته امتیاز گرفته برای ترکیه ... آنوقت ما ای انبان در شرایط سخت و دشوار تحریم باید بار 13 سیزده میلیون مهاجر افغانی رو هم به دوش بکشیم از گلوی ملت خودمون بزنیم خرج افاغنه کنیم ... کار بی حاصل و زیان باری که بیش از چهل سال داریم تکرار میکنیم هزینه می‌دهیم و ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس