چین و امریکا

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد مقامات تایوانی و آمریکایی در نشستی مجازی، گفت‌وگویی با تمرکز بر "حمایت از توان تایوان در مشارکت معنادار در سازمان ملل" برگزار کردند.

به گزارش مشرق، در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: مقامات عالی رتبه تایوانی و آمریکایی به دعوت موسسه آمریکایی در تایوان و دفتر نمایندگی اقتصادی و فرهنگی تایپه در این نشست شرکت کردند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت: این گفت و گو ها بر حمایت از توانایی تایوان برای مشارکت معنادار در سازمان ملل متحد و اشتراک گذاری تجارب و تخصص آن در رسیدگی به چالش های جهانی از جمله بهداشت عمومی جهانی، محیط زیست و تغییرات آب و هوایی، کمک به توسعه، استانداردهای فنی و همکاری اقتصادی متمرکز شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: نمایندگان آمریکایی تعهد آمریکا به مشارکت معنادار تایوان در سازمان بهداشت جهانی و کنوانسیون چارچوب سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا را تکرار کردند و در مورد روش های افزایش توانایی تایوان برای مشارکت در طیف وسیعی از مسائل گفت و گو کردند. شرکت کنندگان از گسترش چشمگیر چارچوب همکاری و آموزش جهانی در سال جاری که نشان دهنده تمایل و ظرفیت تایوان برای مقابله با چالش های جهانی از طریق همکاری چندجانبه است تمجید کردند.

دولت دموکرات بایدن که مقابله با چین را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده، با موضع گیری های جدید خود در قبال تایوان، در حال افزایش تنش میان خود و پکن شده است.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به تازگی اظهار داشت اگر چین به تایوان حمله کند، واشنگتن از تایوان دفاع خواهد کرد. او در  پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آمریکا در صورت حمله احتمالی چین به تایوان، از تایوان دفاع خواهد کرد،  گفته است: بله، ما چنین تعهدی داریم.

کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی و پس از این صحبت بایدن اعلام کرد موضع آمریکا در مقابل تایوان تغییری نکرده است.

یک سخنگوی کاخ سفید درگفت و گو با تارنمای هیل کاخ سفید گفت: رییس جمهوری آمریکا تغییر سیاست آمریکا را اعلام نکرد و این سیاست در مقابل تایوان تغییر نکرده است.

وی افزود: روابط دفاعی آمریکا با تایوان بر اساس قانون روابط با تایوان است. ما بر اساس این قانون به تعهدات خود عمل خواهیم کرد، ما از دفاع  تایوان از خود ادامه خواهیم داد و ما همچنان با هرگونه تغییر وضعیت یک طرفه مخالف هستیم.

این اظهارات بایدن در تضاد با بیانیه های پیشین آمریکا در خصوص تایوان است. وی در ماه اوت سال جاری نیز اظهاراتی مشابه منتشر کرد و گفت سیاست آمریکا در مقابل تایوان برابر با تعهدات امنیتی آمریکا در مقابل کره جنوبی و ژاپن است.

کاخ سفید در ماه اوت نیز برای روشن سازی اظهارات بایدن اقدام و اعلام کرد موضع آمریکا در مقابل تایوان تغییر نکرده است و این سیاست همچنان "عدم شفافیت راهبردی" است.

آمریکا مدعی شده است تعهداتش در مقابل تایوان به این کشور اجازه می دهد تا  برای توانمند سازی قابلیت های دفاعی تایوان، به آن  سلاح نظامی بفروشد. با این حال آمریکا هیچگاه آشکار اعلام نکرده است که در صورت وقوع یک  حمله، به تایوان نیروی نظامی اعزام خواهد کرد.

در همین حال چین از این اظهارات بایدن انتقاد کرده و آن را دخالت در امور داخلی چین دانسته است.وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه گفت: مساله تایوان صرفا امور داخلی چین است که اجازه دخالت خارجی را نمی دهد. هیچ کس نباید عزم، اراده و توانایی مردم چین برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود را دست کم بگیرد.

وی افزود: ما از آمریکا می خواهیم که به طور جدی از اصل و مقررات چین واحد که در سه اعلامیه مشترک چین و آمریکا به آن اشاره شده است، پیروی کند و در گفتار و اقدامات خود در مورد مسئله تایوان محتاط باشد و از ارسال پیام های اشتباه به نیروهای جدایی طلب "استقلال تایوان" خودداری کند. مبادا این امر به روابط چین و آمریکا و صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان آسیب جدی برساند.

 تنش ها بین چین و امریکا در مورد تایوان، جزیره ای در جنوب چین که ادعای استقلال دارد، درحال افزایش است. پکن این جزیره را سرزمین اصلی خود می داند و معتقد است سراسر جهان از جمله آمریکا باید بر اساس «اصل چین واحد» با آن برخورد کنند.

اگرچه آمریکا آمریکا در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد، اما همچنان گوشه چشمی به این جزیره دارد و می خواهد از آن به عنوان کارتی برای فشار بر چین استفاده کند؛ به ویژه اینکه در دوره ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا این وضعیت تشدید شد و تنش ها میان دو کشور بر سر ارتباط واشنگتن با تایوان افزایش یافت.

با این حال در روزهای اخیر که تنش های چین و تایوان افزایش یافته، واشنگتن از یک سوی می گوید به سیاست اصل چین واحد پایبند است اما از سوی دیگر ادعا می کند در صورت بروز جنگ میان چین و تایوان از تایوان دفاع خواهد کرد؛ موضوعی که باعث خشم چین شده است.

همچنین نیروی دریایی آمریکا چندین بار و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس