کد خبر 1290012
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۸
پاسخ فدراسیون فوتبال درباره حواشی‌های VAR

فدراسیون فوتبال در خصوص حواشی و جوسازی­ های پیرامون پروژه VAR، بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش مشرق، متن بیانیه این فدراسیون در خصوص حواشی و جوسازی ­های پیرامون پروژه VAR به شرح زیر است: 

با توجه به اینکه طی چند روز گذشته شاهد انتشار اطلاعات و اخبار کذب و خلاف واقع از سوی چند نفر مشخص و یک سایت خبری داخلی در باره پروژه VAR فدراسیون فوتبال بودهایم.

نظر به اینکه چند رسانه خارجی که هویت آنان برای ملت شریف ایران مشخص است با سوءاستفاده از اخبار کذب منتشره در داخل کشور و سکوت فدراسیون فوتبال به صورت کاملا هدفمند، پروژه اختلاف ­افکنی بین نهادهای حاکمیتی و فدراسیون فوتبال و در نهایت ضربه­ زدن به فوتبال پرافتخار ایران را شروع کرده ­اند.

 فدراسیون فوتبال مراتب ذیل را از باب روشنگری به استحضار ملت شریف، مسئولان محترم کشور و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی میرساند.

اتهامات ناروایی که به مدیران فدراسیون فوتبال منتسب کرده ­اند، شامل موارد ذیل است که به همه آنها پاسخ داده می­‌شود.

اتهام واهی شماره ۱- استفاده از تکنولوژی VAR جزء الزامات میزبانی در رقابتهای مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نیست.

اتهام مذکور کاملا مردود است. در این­ خصوص تصاویر نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا به شماره ۱۴۰۰۸۳۸۳۴ مورخ ۱۴۰۰/۵/۴ به همراه دستورالعمل راهنمای ارسالی از AFC برای تمامی فدراسیون ­های ملی قاره آسیا و اقیانوسیه در ادامه همین بیانیه منتشر می ­شود.

اینکه در مسابقه بین تیم ملی فوتبال کشورمان با تیم ملی فوتبال سوریه یا کره­ جنوبی از VAR استفاده نشده، به منزله عدول AFC از رعایت الزامات مربوط به VAR در مسابقات آتی تیم ملی فوتبال ایران نبوده و عدم استفاده از VAR در آن مسابقه، به­ دلیل امتناع شرکت طرف قرارداد با AFC چند روز قبل از مسابقه مذکور از بیم اعمال عواقب نقض تحریم ­های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا بوده است.

عده­ ای که بنا به مقاصد شخصی و با سوء­نیت در صدد ضربه زدن به فوتبال پرافتخار کشورمان بوده‌اند، از باب ایجاد تشکیک در اذهان عموم این پرسش را مطرح کرده­ اند که اگر شرکت طرف قرارداد با AFC شرکت دیگری بوده است، چه دلیلی وجود داشت که فدراسیون فوتبال، با شرکت Simply Live قرارداد ببندد؟

پاسخ سوال فوق این است که با توجه به روند فراگیر استفاده از VAR در بیشتر کشورهای جهان، استفاده از آن همواره جزء رئوس برنامه ­های فدراسیون فوتبال بوده لیکن طی یک دهه گذشته، تهدید دولت آمریکا برای شرکت‌­های خارجی که در صورت ورود آنها به مناسبات تجاری، اقتصادی و بانکی با اشخاص و نهادهای ج.ا.ایران، مورد تحریم ­های آن کشور قرار خواهند گرفت.

 مانعی بر سر راه ورود تکنولوژی VAR که در انحصار ۱۵ شرکت مورد تایید فیفا می­‌باشد، به ایران بوده است.

بیشتر بخوانید:

پایان زودهنگام VAR؛ فسخ قرارداد شرکت جنجالی با فدراسیون

فدراسیون فوتبال ایران با علم به این موضوع، از همه توان در جهت ورود این تکنولوژی به کشور اقدام کرده است و توانسته برای اولین‌بار در همه این سال‌ها، تجهیزات VAR را از طریق یکی از ۱۵ شرکت مورد تایید فیفا وارد ایران کند.

نیاز به توضیح اضافی نمی ­باشد که عدم بهرهمندی از VAR، محتملا می توانست یکی از بهانه ­ها و دلایل فراروی سلب حق میزبانی تیم ­های ملی و باشگاهی ایرانی گردد.

اتهام واهی شماره ۲- فدراسیون فوتبال از ظرفیت شرکت­های دانش ­بنیان داخلی برای بهره­ مندی از تکنولوژی VAR استفاده نکرده است.

گرچه اتهام مذکور ظاهری اقناع­ کننده برای زیر سوال بردن مدیران فدراسیون فوتبال دارد اما مغرضان آگاه که به زودی هویت و سوءنیت آنها برای مراجع ذیصلاح کشور هویدا خواهد شد، در این­ خصوص اذهان عمومی را مشوش کرده ­اند.

زیرا تنها شرکت­های ۱۵ گانه فیفا که موفق به اخذ تاییدیه یا لیسانس از این نهاد شده ­اند، مجاز به نصب، راه‌اندازی و آموزش VAR زیر نظر فیفا و نرم‌افزار مورد تایید این نهاد بین‌المللی می­ باشند.

لذا بکار گیری تکنولوژی VAR سایر شرکت‌­های داخلی یا خارجی، غیر قابل استفاده در رقابت‌­های ملی و باشگاهی فیفا و AFC می ­باشند.

در غیر این صورت، فدراسیون فوتبال بدون کمترین تردید از توانایی شرکت ­های دانش بنیان داخلی استفاده می ­کرد.

اتهام واهی شماره ۳- مدیران فدراسیون فوتبال بدون تصویب کمیسیون معاملات و با ترک تشریفات با شرکت Simply Live مناقصه برگزار و در انعقاد قرارداد خرید مذکور، سالیانه  ۹  میلیارد تومان نصیب شرکت واسطه ایرانی (نماینده ایرانی) آن شرکت کرده ­اند.

این اتهام نیز کاملا مردود است. فدراسیون فوتبال هرگز اقدام به عقد قرارداد خرید از شرکت Simply Live نکرده است تا نیاز به اخذ مصوبه کمیسیون معاملات و ترک تشریفات خرید باشد.

بنابراین این ادعا مبنی بر اینکه سالیانه ۹ میلیارد تومان نصیب شرکت واسطه ایرانی (نماینده ایرانی) می­‌شود، مغرضانه، بدون ‌دلیل، کذب محض و از اساس باطل است.

فدراسیون فوتبال تنها مبادرت به درخواست استفاده اجاره­ ای از تجهیزات VAR در حد الزامات حداقل یا Minimum Requirement برای حداکثر شش ماه جهت تست استفاده آفلاین و آنلاین، آموزش داوران ایرانی و سنجش و ارزیابی قابلیت تطبیق فنی یا Synchronize شدن با زیرساخت­ های فنی، مخابراتی و تلویزیونی و صدور گواهینامه ­های بهره برداری و آموزش داوران ایرانی کرده است.

همچنین مقرر شد که اگر در پایان اجاره محدود و مدت معین، استفاده از آن فناوری برای نیل اهداف مذکور موفقیت­ آمیز باشد، نسبت به خرید آن تکنولوژی با رعایت آیین ­نامه معاملاتی و مالی فدراسیون اقدام شود. لازم به ذکر است که کل مبلغ اجاره نیز ۴۳۰۰۰ یورو می­ باشد و لاغیر.

اتهام واهی شماره ۴- مدیران فدراسیون فوتبال بدون هماهنگی با مراجع حاکمیتی و نظارتی مبادرت به عقد قرارداد خرید VAR کرده ­اند.

به وضوح مشخص است که اتهام عدم هماهنگی با مراجع ذیصلاح حاکمیتی و نظارتی در انعقاد قرارداد اجاره با شرکت Simply Live نیز مغرضانه و با هدف تشویش اذهان عمومی و ضربه ­زدن به حیثیت و اعتبار فوتبال پرافتخار ایران و هتک حرمت مدیران فدراسیون بوده است.

فدراسیون فوتبال اعلام می­ کند که در خصوص این موضوع، با مراجع ذیربط هماهنگی‌های لازم را انجام داده و مسئولان آن مراجع محترم را از تمامی جزئیات به‌طور رسمی مطلع کرده است.

به­ علاوه، پس از اینکه ابهامات مغرضانه در یکی از سایت­های داخلی مطرح شد، قبل از اینکه نمایندگان شرکت مذکور با تجهیزات VAR وارد کشور شوند، توضیحات و اطلاعات خود را در اختیار نمایندگان مراجع ذیربط قرار داده ­اند.

مدیران فدراسیون کتبا درخواست کردند چنانچه ممنوعیت یا مخالفتی با این موضوع دارند به‌طور کتبی و رسمی به فدراسیون فوتبال اعلام کنند تا وفق نظر و ملاحظات قانونی و ملی آن مراجع اقدام شود، اما نه قبل از عزیمت نمایندگان شرکت طرف قرارداد، نه در زمان حضور آنها در ایران و نه تاکنون به مورخ ۲ آبان ۱۴۰۰، هیچ مخالفتی از سوی مراجع ذیربط به فدراسیون فوتبال اعلام نشده است.

از قضا فدراسیون فوتبال از آن مراجع درخواست‌ نمود که باید مشخص شود خط تخریب داخلی که عامدانه با تهمت و افترا به این اقدام، آن ‌را به رژیم صهیونستی ربط داده‌اند و متاسفانه خوراک رسانه‌ای را برای فرصت‌طلبان مهیا ساختند، باید پاسخگوی شکایت رسمی فدراسیون فوتبال باشند.

 درصورتی‌که نتوانند ادعای خود را ثابت کنند، باید هزینه‌های مادی و معنوی این موضوع را بپردازند تا درسی باشد برای همه‌ آن‌هایی که از طریق افرادی معلوم‌الحال، اقدام به تخریب و زیر سوال بردن منافع کشور و فوتبال ایران می‌کنند.

فدراسیون فوتبال ایران تا پایان، این ماجرا را از طریق مراجع قضایی پیگیری کرده و نتیجه آن را اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

اتهام واهی شماره ۵- انعقاد قرارداد اجاره فدراسیون با شرکت Simply Live بر اساس ارتباطات رانتی و متضمن کسب منفعت سالیانه چند ۱۰ میلیارد تومانی برای نماینده آن شرکت بوده است.

اتهام مذکور مردود و مغرضانه است. زیرا فدراسیون فوتبال به‌طور رسمی از تمام شرکت‌های ۱۵ گانه فیفا استعلام و درخواست همکاری کرده است. از آن تعداد شرکت، فقط دو شرکت Simply Live و شرکت روسی Slomo، جهت همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند.

 اما شرکت روسی تنها حاضر به فروش تکنولوژی و تجهیزات VAR بوده است و نه اجاره آن. لذا تنها شرکت Simply Live آن هم با لحاظ شرایطی، حاضر به اجاره تجهیزات به فدراسیون شد که مهمترین آن، پرداخت اجاره­ بها از طریق سیستم بانکی و دادن ضمانتنامه بانکی بین‌المللی از سوی فدراسیون به آن شرکت، جهت تضمین خروج تجهیزات پس از پایان مدت محدود اجاره بوده که این امر با توجه به مشکلات و تنگناهای ناشی از تحریم های ایالات متحده، به استفاده از تدابیری منجر شد تا شرایط فوق محقق شود.

لذا فدراسیون فوتبال هرگز ریالی بیشتر از اجاره­ بهای مورد توافق، پرداخت نکرده و تحصیل درآمد سالیانه چند میلیارد تومانی توسط شرکت ایرانی نماینده Simply Live، خلاف واقع و ادعایی مغرضانه و به قصد تشویش اذهان عمومی و ضربه ­زدن به فوتبال کشور بوده است (کل مبلغ قرارداد اجاره تا پایان مدت، ۴۳۰۰۰ یورو).

لازم به ذکر است تمام مستندات مربوط به مکاتبات فدراسیون فوتبال با شرکت‌های ۱۵گانه مورد تایید فیفا نیز  در اختیار مراجع ذیربط قرار گرفته و توضیحات لازم داده شده بود.

اتهام واهی شماره ۶- انعقاد قرارداد فدراسیون فوتبال با یک شرکت اسرائیلی

گرچه فدراسیون در مقام و جایگاهی نیست که در این­ خصوص قاطعانه اعلام نظر کند و این موضوع در صلاحیت مراجع رسمی ذیربط می­ باشد، اما آن سایت اینترنتی داخلی که مغرضانه و با سوءنیت و به قصد ضربه ­زدن به فوتبال کشور و فدراسیون فوتبال، این اتهام سطحی را مطرح کرده است. مستنداتی را منتشر کرده و در اختیار رسانه­ ها قرار داده که با نگاهی اجمالی به آنها، باید این ادعا را نیز بی ­اساس شمرد.

زیرا تا زمان صدور و انتشار این بیانیه، هیچ مقام و مرجع رسمی و قانونی نظارتی، ادعای اسرائیلی بودن آن شرکت و مدیران و سهام داران آن را تایید نکرده ­اند.

از سوی دیگر، شرکت Simply Live که مورد تایید فیفا بوده و در کشورهای مختلف و متعدد دارای فعالیت و شعب رسمی است که نام و آدرس آنها در سایت رسمی آن شرکت وجود دارد.

گرچه شرکت موصوف به مانند بسیاری از شرکت­های تجاری و بین­ المللی و برای استفاده از معافیت­ های مالیاتی و غیره در هنگ ­کنگ ثبت شده، اما محل اداره و استقرار آن در کشورهای مختلف از جمله بلژیک می‌­باشد که جزئیات مربوط به آن شرکت به ­راحتی قابل احراز است.

نکته دیگر اینکه مگر انعقاد قرارداد با یک شرکت ثبت­ شده در چین یا هنگ کنگ خلاف قانون است یا به­ منزله اسرائیلی بودن آن شرکت و مدیران آن می­باشد؟

علاوه‌برآن، فدراسیون فوتبال به محض طرح شائبه اسرائیلی بودن شرکت و مدیران آن، پیش از موج رسانه‌ای هدفمند که به بهانه وجود مشخصات چند نفر در سایت لینکدین مطرح شده بود، به‌طور رسمی و قبل از اینکه نمایندگان آن شرکت از بلژیک عازم ایران شوند.

 در این­ خصوص از مدیران شرکت Simply Live استعلام و مدیران آن شرکت اعلام کردند که صفحات مذکور به‌تازگی و طی روزهای اخیر در لینکدین ساخته شده‌اند و حساب­های کاربری مذکور، جعلی یا فیک می­باشند که عامدانه به­ منظور تخریب این شرکت ایجاد شده­ است!

لازم به­ ذکر است که این موضوع نیز به‌سرعت به استحضار مراجع ذیصلاح رسانده شد. دامنه سوءنیت مغرضان آن سایت اینترنتی داخلی تا جایی پیش رفت که برای اثبات ادعای دروغین خود و فریب نهادهای قانونی کشور و مردم شریف ایران، یک صفحه وب به زبان عبری مربوط به دامنه www.simplylive.tv را مربوط به سال ۲۰۱۲ منتشر نمودند.

در حالیکه شرکت طرف مذاکره فدراسیون در سال ۲۰۱۶ ثبت شده و اولین فعالیت شرکت ثبتی در دامنه مذکور در تاریخ ششم سپتامبر ۲۰۱۶ مشاهده می­ گردد.

همچنین در فاصله سال­های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ هیچ فعالیتی در دامنه مذکور ثبت نشده است. ضمن اینکه با استفاده امکانات سایت گوگل (Language setting صفحات سایت­ها) می.­توان زبان هر سایتی را به ده ها زبان دیگر تبدیل نمود و البته وجود زبان عبری در یک دامنه اینترنتی آنهم ۴ سال قبل از ثبت شرکتی که با مجموعه فدراسیون قصد همکاری داشته است، دلیلی بر اسراییلی بودن آن نمی­ شود و مشخص می­ گردد که این هم یک ترفند نخ­ نما برای تخریب فدراسیون فوتبال و ضربه­ زدن به فوتبال کشور بوده است.

با توجه به مراتب فوق، این سوال مطرح می‌شود که پایگاه‌ خبری منتشر کننده شایعات مذکور طبق استعلام از کدام نهاد نظارتی و امنیتی کشور، اخبار جعلی و سراسر کذب فوق الذکر را منتشر کرده‌ است که از تبعات آن، ورود آسیب به منافع ملی در حوزه ورزش پرطرفدار فوتبال می‌باشد.

در پایان، اعلام می ­دارد فدراسیون فوتبال و مدیران آن خود را متعهد به نظام و حاکمیت مقدس جمهوری اسلامی ایران دانسته و هرگز اجازه نخواهند داد بدخواهان و دشمنان این مرز و بوم پرگهر، سوءاستفاده نموده و علیه اهداف و آرمان­های آن توطئه نمایند.

بدیهی است که این بار نیز تلاش های رسانه های معاند در جهت القا دخالت نهادهای داخلی در اداره فدراسیون فوتبال بی نتیجه بوده و فدراسیون فوتبال در بهترین شرایط تعامل و همکاری با تمامی دستگاه های اجرایی بوده و همواره برای افتخار آفرینی در عرصه های جهانی و قاره ای، مورد حمایت بی دریغ آنان بوده و خواهد بود.

همچنین از مراجع ذیصلاح کشور استدعا دارد نسبت به بررسی دقیق موضوع و جوانب مختلف آن و نیز شناسایی و تحت تعقیب قانونی قراردادن عوامل انتشار شایعات بی ­اساس فوق­ الذکر در سایت­ها و رسانه ­های داخلی اقدام نمایند.

منبع: فدراسیون فوتبال

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس