کد خبر 1290644
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
چین طالبان پکن طالبان

وزیر امور خارجه چین با تأکید بر لزوم همکاری جامعه بین‌الملل برای کمک به بازسازی افغانستان، خواستار لغو تحریم‌های غرب و آمریکا علیه افغانستان شد.

به گزارش مشرق، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در دیدار با «عبدالغنی برادر» معاون اول نخست وزیر دولت موقت طالبان، از ایالات متحده و کشورهای غربی درخواست کرد که تحریم‌ها علیه افغانستان را لغو کنند.

بیشتر بخوانید:

آمریکا: تحریم‌ها علیه طالبان را ادامه می‌دهیم

وب‌سایت وزارت خارجه چین گزارش کرد، وانگ با تأکید بر لزوم لغو تحریم‌های غرب به ویژه آمریکا علیه افغانستان گفت: «چین، برای مشکلات انسانی که افغانستان در حال حاضر با آن مواجه است، اهمیت زیادی قائل است و ایالات متحده و کشورهای غربی را ترغیب به لغو تحریم‌ها می‌کند».

وزیر امور خارجه چین تصریح کرد که تمامی طرف‌ها به شیوه‌ای معقول و عملگرایانه با طالبان همکاری کنند تا از این طریق به افغانستان کمک کنند در مسیر توسعه گام بردارد.

وی ادامه داد: «چین آمادگی دارد با تمام توان به ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم افغان ادامه دهد و با جامعه بین‌الملل برای کمک به مردم افغان برای غلبه بر مشکلات موقت‌، دستیابی به بهبودی اقتصادی و خودسازی همکاری کند».

وانگ یی تأکید کرد که پکن هرگز به دنبال مداخله در امور داخلی افغانستان نیست و هرگز به دنبال دستاوردهای شخصی و اعمال نفوذ در افغانستان نیست و تنها از تلاش‌های مردم افغان برای ثبات‌بخشی و بازسازی افغانستان حمایت می‌کند.

این مقام ارشد چین تأکید کرد که غلبه بر معضلاتی که افغانستان با آن مواجه است، نیازمند حمایت و درک بیشتر جامعه بین‌المللی است.

وی در این خصوص توضیح داد: «افغانستان در حال حاضر در مرحله‌ کلیدی از گذار از هرج و مرج به سمت نظم است...در عین حال، با چالش‌هایی در بخش انسانی، اقتصادی، مبارزه با تروریسم و مدیریت مواجه است».

وی سپس با اشاره به چالش‌های افغانستان گفت: «غلبه بر این مشکلات نیازمند درک و حمایت بیشتر جامعه بین‌الملل است».

وزیر امور خارجه چین در ادامه ابراز امیدواری کرد که گروه طالبان نسبت به تمامی جناح‌ها و گروههای قومی در این کشور برای بازسازی صلح‌آمیز، حفاظت از حقوق و منافع مشروع زنان و کودکان، پایبندی به سیاست، همبستگی بیشتری از خود نشان دهد و در ساخت کشوری مدرن که منافع مردم این کشور را تأمین کند، سهیم شود.

وزارت خارجه چین روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که وانگ یی در بازه زمانی ۲۵ و ۲۶ اکتبر (سوم و چهارم آبان ماه) برای دیدار با نمایندگان گروه طالبان در قطر حضور پیدا کردند.

معاون اول نخست وزیر دولت موقت طالبان روز گذشته با وزیر امور خارجه چین دیدار کرد و وضعیت سیاسی و اقتصادی افغانستان و روابط دو جانبه افغانستان و چین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پیش از این نیز «ملا عبدالغنی برادر» معاون اول نخست وزیر طالبان با «آخیم اشتاینر»، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در قطر دیدار و گفت‌وگو کرده بود و خواستار افزایش کمک‌های سازمان ملل به مردم افغانستان شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    دم چین گرم، خاک تو سر یانکی‌های دزد که پول و طلای مردم فقیر افغانستان رو دزدیدن، واقعأ که خااااک....!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس