افشای مذاکرات پرتنش بین وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و بلینکن درباره شهرک‌سازی

سایت عبری "والاه" از گفت‌وگوهای بین آنتونی بلینکن و بنی گانتس در روز سه‌شنبه پرده برداشت که بسیار تند و تیز بود.

به گزارش مشرق، سایت عبری والاه گزارش داد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تماس تلفنی پرتنشی را در روز سه‌شنبه با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی داشته که در جریان آن به تصمیم موافقت با طرح ریزی و ساخت ۳۰۰۰ واحد مسکونی جدید در شهرک‌های کرانه باختری اعتراض کرده است.

این سایت توضیح داد، این چیزی بوده که مسؤولان اسرائیلی برجسته و آگاه به تماس گفته‌اند، در حالی گه گانتس پاسخ داده، ما سطح ساخت و ساز را تا حد امکان پایین آوردیم و گام‌های بیشتری برای فلسطینی‌ها برخواهیم داشت.  

اعلام موافقت رژیم صهیونیستی با ساخت و ساز واحدهای مسکونی در مناطق مختلف کرانه باختری با موجی از انتقادات جهانی و عربی روبه‌رو شده که مهمترین انتقاد از جانب آمریکا بوده است.

مذاکرات بلینکن و بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بالاترین سطح نارضایتی در دولت جو بایدن نسبت به تصمیم دولت اسرائیل در خصوص شهرک‌سازی بوده است. این بعد از پیام‌هایی بود که کانال‌های آرامتر در سطح پایین و نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا رد و بدل کردند.

دولت اسرائیل ساخت بیش از ۳ هزار واحد مسکونی جدید به شکل شهرک‌های یهودی نشین در کرانه باختری را در دستور کار قرار داد.

کمیته مسئول امور شهروندی اسرائیل اعلام کرد که ساخت هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی و هزار و ۳۴۴ واحد اداری و تجاری را تایید کرده است.

به گزارش رسانه‌های محلی در قدس، کمیته برنامه ریزی وزارت جنگ اسرائیل با احداث ۳ هزار و ۱۴۴ منزل مسکونی غیرقانونی در کرانه باختری موافقت کرده‌ است.

این اقدام علیرغم واکنش‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، با موافقت دولت تل‌آویو با ساخت غیرقانونی واحدهای مسکونی صورت گرفته است.

با این تصمیم، اسرائیل برای نخستین بار از زمان ریاست جمهوری جو بایدن، با ساخت مسکن غیرقانونی موافقت کرده است.

گفتنی است بیش از ۲۵۰ شهرک غیرقانونی یهودی‌نشین در کرانه باختری اشغالی وجود دارد و نزدیک به ۴۵ هزار مهاجر یهودی در اینجا زندگی می‌کنند.

پس از پایان جنگ ۶ روزه در سال ۱۹۶۷، اسرائیل ساخت این شهرک‌ها را در مناطق اشغال بیت المقدس، نوارغزه، کرانه باختری رود اردن و بلندی‌های جولان آغاز کرد.

برنامه شهرک های یهودی نشین سال هاست که مهم ترین مانع صلح بین دولت خودگردان فلسطین و اسرائیل است.

بر پایهٔ آمارهای رسمی تنها در کرانه باختری رود اردن بین ۲۲۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در شهرک‌های اسرائیلی زندگی می‌کنند. اتحادیه اروپا و سازمان ملل ساخت شهرک‌های یهودی نشین در مناطق اشغالی را «غیرقانونی» می‌دانند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس