یمن - موشک - پهپاد

سفارش اخیر ارتش سعودی برای خرید موشکهای هوا به هوا، نشان‌دهنده این است که پرنده‌های بدون سرنشین روزهای سختی را برای متجاوزان رقم زده‌اند و هزینه‌های عربستان در این تجاوز به میلیاردها دلار رسیده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، از زمان آغاز تجاوز همه جانبه ارتش سعودی و برخی کشورهای همپیمان به یمن در سال ۲۰۱۵ میلادی، تا به امروز شاید هیچ سلاحی مثل پرنده های بدون سرنشین مقاومت این کشور، عربستان سعودی را آزار نداده باشد. حملات سریع و عمقی پهپادهای یمنی در موارد مختلفی آسیب های وحشتناکی را به زیرساخت های عربستان سعودی وارد و علامت های سوال بزرگی را در خصوص توانایی ارتش این کشور ایجاد کرده است.

ماجرای حمله به تاسیسات شرکت نفتی آرامکو به سال ۲۰۱۹ میلادی شاید یکی از معروف ترین این موارد بود که به صورت ترکیبی توسط پرنده های بدون سرنشین و موشک های کروز انجام شد و شهرتی جهانی پیدا کرد.

بیشتر بخوانید:

شاهکار گرانفروشی دولت آمریکا به گاوهای شیرده منطقه بابت «هزینه تسلیم شدن» / باید پاتریوت و کروز را ۲ تا ۳ برابر قیمت رسمی بخرید! +عکس

راز تدبیر رهبر انقلاب برای خودکفایی پدافندی بیشتر از گذشته عیان شد/ تلاش جدید ارتش آمریکا برای رفع نقص فاحش «پاتریوت» پس از نابودی آرامکو +عکس

فاکتور گران‌قیمت غرب برای اثبات «هزینه‌های سازش» با قطر/ ۴۲ میلیارد دلار برای جنگنده‌های آمریکایی، شناورهای ایتالیایی و زره پوش‌های فرانسوی +عکس

سعودی ها نا امید از پاتریوت، دست به دامان اف ۱۵ شدند

بعد از شروع تجاوز به خاک و آسمان یمن، یکی از اولین تسلیحات مورد استفاده توسط مقاومت این کشور علیه تجاوزهای سعودی، موشک های بالستیک بود. حملات موشک های بالستیک در مواردی تا شهر ریاض پایتخت عربستان نیز رسید. سعودی ها برای مقابله با این سلاح دست به دامان موشک های پاتریوت شده و در کنار مدل ۲ این موشک، گونه ۳ را نیز بعد از مدتی وارد خدمت کردند. عملکرد پاتریوت در برابر بالستیک های یمنی به قیمتی گزاف و در بسیاری از موارد به وسیله شلیک چندین موشک در مقابل هر بالستیک یمنی انجام می شد.

اما از زمانی که موشک های کروز و پرنده های بدون سرنشین یمنی وارد میدان نبرد شدند به طور واضح و آشکار شاهد این مسئله بودیم که عملا بود یا نبود سیستم دفاع هوایی زمین پایه سعودی ها چه در شکل موشک های پاتریوت، هاوک، کورتال و توپ های ۳۵ میلی متری اورلیکن تفاوتی ایجاد نمی کرد. در این شرایط عملا ورق جنگ به شدت در حال برگشتن به ضد سعودی ها بوده و در نهایت آن ها مجبور شدند به یک روش گران قیمت برای دفاع روی آورند.

بر این اساس، ناوگان جنگنده های اف ۱۵ سعودی ماموریت سنگین کشف و درگیری با پرنده های بدون سرنشین و موشک های کروز یمنی را بر عهده گرفتند. البته بخشی از این ماموریت نیز بر عهده ناوگان جنگنده های تایفون بوده اما عمده بار کاری، بر عهده ایگل ها است.

رهگیری پهپاد یمنی ها توسط جنگنده اف ۱۵ سعودی

رهگیری یک پهپاد یمنی از دید سامانه شناسایی و هدف گیر فروسرخ جنگنده سعودی

وقتی نگاهی به جبهه زمینی در یمن داریم مشاهده می شود که عملا نیروها مبارز یمنی و ارتش این کشور، در مواردی در حال پیشروی به طرف اهداف خود در خاک این کشور بوده و در حال حاضر نیز در آخرین مراحل از نبرد حساس و سرنوشت ساز برای تصرف شهر مارب است؛ جایی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با سقوط آن، ای بسا پروند جنگ یمن با پیروزی برای مردم ان کشور مظلوم و بی بضاعت به پایان برسد. اما در این مدت، حفظ فشار به طرف مقابل در عمق خاک خودش نیز مسئله ای مهم است.

یکی از روش های جالب توسط یمنی ها، ارسال پرنده های بدون سرنشین به عمق خاک عربستان است که عملا هزینه زیادی برای آنها نداشته ولی در مقابل دفاع در برابر آنها برای سعودی ها یک چالش سنگین و البته گران قیمت است. اما چطور؟

وقتی حجم موشک های به کار رفته برای رهگیری پرنده های بدون سرنشین و در عین حال ساعت پروازی جنگنده ای مثل اف ۱۵ را مشاهده می کنیم، بحث هایی مثل پرواز پلتفرم های پشتیبانی به مانند هواپیماهای آواکس و سوخت رسان نیز به جای خود، به این نتیجه می رسیم که این پروسه فشار شدیدی را به منابع مالی سعودی ها و در عین حال بر روی ناوگان آنها وارد خواهد کرد. از طرف دیگر، هزینه های ارتش سعودی صرفا مربوط به سلاح مورد استفاده در این درگیری نیست چراکه هزینه هر ساعت پروازی جنگنده های اف ۱۵ در مدل های جدید، مثل گونه SA که در چند سال اخیر به سعودی ها تحویل شده چیزی در حدود ۲۹ هزار دلار برای هر ساعت پرواز است.

سعودی ها چند موشک شلیک کرده اند؟

با توجه به خیری که در روزهای اخیر منتشر شد می توان به یک آمار در مورد حداقل موشک های سری AIM-۱۲۰ امرام سعودی رسید. چند روز پیش بود که ایالات متحده آمریکا اعلام کرد با فروش ۲۸۰ تیر از این موشک در مدل های C۷ و C۸ به قیمت حدودی ۶۵۰ میلیون دلار موافقت کرده است. قبل از پرداختن به بحث موشک های امرام، به صورت تخصصی تر باید بگوییم که این موشک تنها سلاح استفاده شده توسط سعودی ها در نبرد علیه پهپادها و موشک های کروز یمنی نبوده و موشک هایی مثل AIM-۹ و IRIS-T نیز مورد استفاده قرار گرفته اند.

موشک‌های میلیون دلاری ارتش سعودی برای شکار پرنده‌های بدون سرنشین تمام شد/ هزینه 200 برابری عربستان در نبرد با پهپادهای دست‌ساز یمنی +فیلم

جنگنده اف ۱۵ نیروی هوایی عربستان سعودی

موشک های سری AIM-۱۲۰ در حقیقت تلاش آمریکا برای پیدا کردن یک جایگزین برای موشک های هدایت راداری سری اسپارو بوده است. این موشک ها در فاز نهایی حمله توان کشف هدف و مسیریابی مستقل را ندارند و اصطلاحا از وضعیت فعال راداری برای هدایت بهره می برند. نگاهی به آمار خریدهای عربستان سعودی از آمریکا در خصوص این موشک به ما می گوید که چیزی در حدود ۱۲۰۰ تیر مدل C۵ و ۵۰۰ تیر نسخته C۷ به این کشور تحویل داده شده است.

موشک‌های میلیون دلاری ارتش سعودی برای شکار پرنده‌های بدون سرنشین تمام شد/ هزینه 200 برابری عربستان در نبرد با پهپادهای دست‌ساز یمنی +فیلم

جنگنده تایفون نیروی هوایی عربستان سعودی

از طرف دیگر سعودی ها ادعا کرده اند که از ابتدای جنگ تا به امروز، ۵۲۶ فروند پهپاد را رهگیری و منهدم کرده اند. اگر در یک فرض بسیار خوشبینانه برای طرف سعودی تصور کنیم که برای زدن هر پهپاد صرفا یک موشک شلیک شده (در بسیاری از تحلیل ها و برآوردها در حوزه شلیک بر علیه این اهدافی این چنین احتمال از دست دادن هدف بسیار بالا است) ۲۸۰ فروند از پهپادها توسط موشک های امرام شکار شده و ۲۴۶ شکار نیز توسط دیگر سیستم ها، عمدتا موشک های IRIS_T  شکار شده است. باز هم تاکید می کنیم که این رقم بسیار خوشبینانه برای نیروهای سعودی بوده و قطعا تعداد بیشتری موشک شلیک شده است.

موشک‌های میلیون دلاری ارتش سعودی برای شکار پرنده‌های بدون سرنشین تمام شد/ هزینه 200 برابری عربستان در نبرد با پهپادهای دست‌ساز یمنی +فیلم

موشک هوا به هوای AIM-۱۲۰

موشک‌های میلیون دلاری ارتش سعودی برای شکار پرنده‌های بدون سرنشین تمام شد/ هزینه 200 برابری عربستان در نبرد با پهپادهای دست‌ساز یمنی +فیلم

موشک هوا به هوای IRIS-T

اگر به صورت متوسط قیمت هر تیر موشک امرام شلیک شده را در حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در نظر بگیریم یعنی تقریبا سعودی ها ۶۷۲ میلیون دلار موشک امرام به طرف هدف ها شلیک کرده اند. سفارش جدید نیز ۶۵۰ میلون دلار بوده و در مجموع باید گفت هزینه خرید، استفاده و پر کردن مجدد دارایی موشک های AIM-۱۲۰ برای سعودی ها چیزی در حدود ۱ میلیارد و ۳۲۲ میلیون دلار بوده است!

از طرفی اگر فرض کنیم ۲۴۰ شکار نیز توسط موشک هایی مثل سری IRIS_T انجام شده و در اینجا نیز نرخ موفقیت صد در صد را به شکلی کاملا خوشبینانه برای این سلاح هوا به هوای کوتاه برد فرض کنیم، با در نظر گرفتن بهای در حدود ۵۰۰  هزار دلار برای هر کدام از این موشک ها به عدد ۱۲۰ میلیون دلار می رسیم. دقت کنید در این محاسبه هیچ روایتی از موشک های گران تر سری AIM-۹X نیز به میان نیاوردیم. پس تا اینجا به فرض دو مدل سلاح، سعودی ها صرفا در بخش تسلیحاتی رقمی در حدود ۱ میلیارد و ۴۲۲ میلیون دلار هزینه کرده اند.

اگر بخواهیم تصور کنیم که اف ۱۵ ها و تایفون های سعودی برای زدن هر هدف صرفا یک ساعت پرواز کرده اند، عدد ۲۸۰ ساعت پرواز برای اف ۱۵ ها و ۲۴۰ ساعت نیز برای تایفون ها ثبت کنیم. اگر بهای هر ساعت پرواز با اف ۱۵ را در حدود ۲۹ هزار دلار و بهای هر ساعت پرواز با تایفون را با وجود اعداد مختلف در حدود ۱۸ هزار دلار فرض کنیم به رقم ۸ میلیون و ۱۲۰ هزار دلار برای اف ۱۵ ها و رقم ۴ میلیون و ۳۲۰ هزار دلار برای تایفون های سعودی می رسیم. جمع این دو رقم چیزی در حدود دوازده میلیون و ۴۴۰ هزار دلار برای هزینه ساعات پروازی این دو جنگنده خواهد بود. در نهایت وقتی این رقم با هزینه تسلیحات اضافه شده جمع شود به عددی در حدود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خواهیم رسید.

رقم مورد نظر در خوشبینانه ترین حالت ممکن به معنی صرفا شلیک فقط یک موشک برای هر هدف و پرواز صرفا یک ساعت برای هر هدف و بدون در نظر گرفتن هزینه پرنده های پشتیبانی مثل سوخت رسان و آواکس ها مطرح شده که اطلاعات دقیقی از آنها در دسترس نیست.

عربستان سعودی در مبارزه مستقیم علیه صرفا پرنده های بدون سرنشین یمنی رقمی در حدود یک میلیارد و پانصد میلیون دلار هزینه کرده و همچنان نیز شاهد نفوذ ها و آسیب های پهپادهای یمنی به زیرساخت های این کشور و متحدان آن در یمن هستیم که آخرین آن، همین چند روز پیش بود. نکته جالب اینجاست که برآورد منابع غربی درباره هزینه ساخت هر پهپاد یمنی، برای گران ترین مدل بهایی در حدود ۱۵ هزار دلار بوده و به این بدین معنی است که اگر کل ۵۲۶ فروند پهپاد رهگیری شده توسط سعودی ها را از این مدل بدانیم نهایتا هزینه یمنی ها ۷ میلیون و ۸۹۰ هزار یا به زبان ساده تر ۸ میلیون دلار بوده است آنهم با فرض های تحلیل های غربی.

با فرض قبول چنین برآوردی، یمنی ها با هزینه ۸ میلیون دلار، سعودی ها را مجبور به هزینه کردن نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار یعنی ۲۰۰ برابر کرده اند که حتی تصور آن نیز هر شخص عاقل و اندکی منصف را درباره اثرات و نتایج حمله عربستان از یک سو و اثر بخشی واقعی این ارتش با وجود تمام حمایت های غرب و خریدهای تسلیحاتی آن دچار تفکر و پرسش می کند. همین ارقام در خصوص موشک های بالستیک در برابر پاتریوت ها الی تلفات سنگین سعودی ها در نبردهای زمینی، از دست دادن بالگردها و پهپادها در برابر پدافند یمن و موارد دیگر قابل پرداختن است و در نشان می دهد که عربستان سعودی در چه باتلاق بزرگی گرفتار آمده و در نهایت نیز با وجود همه گرفتاری ها و تنگناها، این مقاومت یمن است که امروز در آستانه پیروزی نهایی در این نبرد نابرابر قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    17 5
    سلام به همه ی عزیزانم ممنونم مخاطبینم اگر ناحق بوده هر چیزی گفتم و هر کاری کردم خلاصه همگی حلال السون حلال بفرمایید انشاءالله الهی آمین لا حول و لا قوت الا باالله العلی العظیم لا موثر فی الوجود الا الله لا اله الا الله الله اکبر من ان یوصف سبحان الله عما یشرکون و یصفون الا عبادالله المخلَصین انشاءالله الهی آمین ماشاءالله برای حزب الله انشاءالله الهی آمین الا ان حزب الله هم الغالبون و هم المفلحون حضرت امیر میفرماید برای مشرک و منافق و کافر و فتنه گر جولانی میباشد و است و نهایت هلاکت و خزلان و خسارت محض دنیا و آخرت میباشد و است ولی دولت و غایت و نتیجه و نهایت و سعادت دنیا و آخرت برای مومن و امت و ملت حزب الله و اهل ولایت مطلقه فقیه و علما و عقلا میباشد و است انشاءالله الهی آمین
    • شاکی IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      8 3
      ترامپ/ به به عجب گاو هایی دارم . ماشاا.. به شیرشون
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      5 15
      مشرق موشک میلیون دلاری مهمه (اونم برای عربستان پولدار) یا ده ها هزار کشته و زخمی و عقب ماندگی و ناامنی و جنگ و ... برای یمن؟!!!!
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      7 2
      مو‌شک میلیون دلاری و شکسته شدن هیمنهٔ اربابات، سؤال بعدی!!!!
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      1 0
      عزیزجان 19:45 دلبندم اول نیروی انسانی مهمه که تلفات به حداقل برسه بعد ضرر میلیارد دلاری اربابای سعودیت
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    6 5
    سلام به همه ی عزیزانم ممنونم مخاطبینم اگر ناحق بوده هر چیزی گفتم و هر کاری کردم خلاصه همگی حلال السون حلال بفرمایید انشاءالله الهی آمین لا حول و لا قوت الا باالله العلی العظیم لا موثر فی الوجود الا الله لا اله الا الله الله اکبر من ان یوصف سبحان الله عما یشرکون و یصفون الا عبادالله المخلَصین انشاءالله الهی آمین ماشاءالله برای حزب الله انشاءالله الهی آمین الا ان حزب الله هم الغالبون و هم المفلحون حضرت امیر میفرماید برای مشرک و منافق و کافر و فتنه گر جولانی میباشد و است و نهایت هلاکت و خزلان و خسارت محض دنیا و آخرت میباشد و است ولی دولت و غایت و نتیجه و نهایت و سعادت دنیا و آخرت برای مومن و امت و ملت حزب الله و اهل ولایت مطلقه فقیه و علما و عقلا میباشد و است انشاءالله الهی آمین
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      10 1
      کاش میشد با این هواپیمای بدون سر نشین انتهاری کوبید به اف15 نمیشه ولی اگه بشه چی میشه برادرای یمنی روی این موضوع تلاش کنید شاید هم شد.
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      0 0
      عزیز جان دلبندم اون انتحاریه
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    13 33
    مهم این است که سعودی تحمل این هزینه را دارد. اما ۸ میلیون دلار برای یمن سنگین است. اگر هزینه سالانه جنگ را برای سعودی غیر قابل تحمل کرد. آنوقت ال سعود تسلیم میشود.
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      16 4
      8 میلیون دلار در این مقیاس یعنی هیچ! یمنی ها خیلی ارزان و موثر و تکنیکی میجنگن ولی سعودی ها میلیاردها دلار هزینه کردن! خسارت عربستان به اینجا ختم نمیشه. تلفات انسانی، حمله به فروگاه ها و پالایشگاه ها خسارت سنگینی به سعودی ها زده در طرف مقابل یمنی ها چیزی برای از دست دادن ندارن
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    25 1
    گاوشیرده آمريکا کی شیرش تموم می‌شه
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    13 7
    وقتی در روز ملیونها بشکه نفت داره میفروشه این پولا براشون عددی نیست قطعا یمنی ها باید مساله ترور در خاک عربستان رو به اجرا بزارن تا هزینه انسانی بهشون تحمیل بشه با این همه یمنی که در خاک عربستان کارگری میکنن
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      11 4
      این بخش کوچکی از خسارت های عربستان فقط برای مقابله با پهباد های یمنی هست. عربستان هزاران برابر در زمینه تلفات و حمله به مناطق استراتژیکش ضربه جانی و مالی و امنیتی و حیثیتی خورده. فکر میکنی چرا به فکر مذاکره با ایران افتادن؟
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    18 20
    اینها برای ایران پول زیادی هست. برای عربها پولی نیست.
    • افشین IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      5 4
      همین عربها بقول شما و مخصوصا عرعرستان همین الان کسر بودجه دارن.یه سرچ بکن تا ببینی.بعد توهم فانتزی بزن.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    14 4
    الله اکبر یا لیتنا کنا معکم فئفوز فوزاً عظیما
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    11 15
    پول فروش یک روز نفتشون هم نمیشه
    • افشین IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      4 1
      مگه روزی چقدر نفت میفروشن ؟؟ روزی،یک و نیم میلیارد دلار نفت میفروشن ؟؟ وقتی بدون مطالعه حرف بزنی نتيجش میشه این. البته مشکل آینه که کم کم هم.ن نفت رو هم نمیتونن بفروشن. با یک حمله توليدشون نصف شد.اگر تصمیم بگیرن با چندتا حمله ميتونن تولید نفت رو به صفر برسونن.
  • عبدالله مومن واقعی CA ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    7 13
    با همین موشک ها تا حالا پانزده هزار نفر از رزمندگان حوثی رو به درجه رفیع شهادت نائل کرده برادر، پس بهتره مقایسه تعدادی هم از نظر تلفات انجام بدین
    • افشین IR ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      4 1
      بعد از هفت سال جنگ پانزده هزار شهید !!! رقم کمی هست. اما شما چرا تلفات اونا رو نگفتي؟؟ بعید میدونم مزدوران ائتلاف با این همه تجهييزات کمتر سقط شده باشند. ضمن اینکه فرق هست بین شهید تا مزدوريکه نفله میشه.
    • CA ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      1 2
      خطاب به ۴:۳۹، دوست عزیز این تعداد شهید فقط برای از اول تابستان تا الان بوده یعنی پنج ماه اخیر، ضمنا عربستان یه مشت مزدور سودانی و سومالیایی اجیر کرده، سرباز خودش رو اونجا نفرستاده که، جنگ مارب هیچ نتیجه ای واسه ما نخواهد داشت، خیالت راحت
    • افشین IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      2 0
      اولا مگه قرار،جنگ مارب برای ما سودی داشته باشه؟؟ هر پیروزی،و شکستی متعلق به ملت مظلوم یمن هست. تشخیص سود و زیانش هم باز،بر عهده ما نیست چرا که در آن حد استراتژیست نیستیم. اما چهدسوداني و چه هر کشور ديگه ای وقتی تلفات بدن میشه تلفات ائتلاف. آمار پانزده هزار نفری که شما میگید منبع معتبری نداره اونم در این مدت ولی ما هم در جنگ با صدام به یک عبارت دویست و یک عبارت دیگر سیصد هزار شهید عزیز دادیم در هشت سال .چندان با این آمار شما تفاوتی نداره اما نتیجه آن شد ندادن یک پشت ناخن خاک عزیز کشور و البته امنييت امروز کشور. برای من جالب اینه که ملت یمن خودشان به این مقاومت راضی هستند چرا که ظلمی که قبلا دیدن اگر بیشتر نبوده کمتر هم نبوده و اینجا خیلی ها شدن کاسه داغتر از آش.
    • محمد مهدی IR ۰۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      خطاب به این دوست عزیزی که با ip کانادا وارد شده,گیریم ده برابر سعودی ها به یمن ضربه زده باشن همینکه پایگاهشون تو یمن یعنی امثال عبدربه و عبدالله صالح ازدست میدن و یمن میشه جزئی از محور مقاومت برای ما پیروزیه
  • مغزمتفکر IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    4 7
    آواکس آواکس اوجب واجبات است
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    11 2
    مهم اینه که مقاومت کنی و پیروزی بدست بیاری بعد تا ابد عربستان باید خسارت بده به یمن. مگه عراق تا الان به کویت خسارت نمیده باید یمنی ها برای تمام خسارت هاشون تا ابد پول بگیرن و کوتاه هم نیان خاین و منافق نابودیش اش حتمی و پیروزی مومنان نزدیک و قطعی است. این پیام خداوند است و باورش برای ما پذیرفته شده است
    • CA ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      2 4
      البته باید بتونی خسارتت رو بگیری. مگه عراق خسارت ایران رو داد که عربستان به یمن خسارت بده؟
    • افشین IR ۰۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      4 0
      عراق نه به ایران و نه به کویت هیچ خسارتی نداده. هر کی بشما گفته کویت خسارت گرفته دروغ گفته.البته ازش بعنوان اهرم فشار میشه استفاده کرد.اما مهم پول نیست.عزت و اقتدار یک کشور و ملت قیمت نداره. عربستان داره اينها رو از دست میده. البته شما با مقاسهاي مهم خودت ارزیابی کردی که پول نقش اول رو داره
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    9 2
    هواپیماهای فوق پیشرفته اما چه فایده؟ فقط کودک کش و مظلوم کش
  • مهدی FI ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    8 24
    دنیا رو به گند کشیدین، خوب احمق ها، فایده اش چیه، این پول ها اثری تو زندگی سعودی ها نداره ولی برای ما و یمنی ها فرق مرگ و زندگیه.
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      11 3
      شما که فکر می کنی عاقلی و دیگران را متهم به حماقت میکنی اگر کسي به خونه ات حمله کرد زندگی و ناموس رو تقدیمش می کنی یا میجنگی و دفاع می کنی؟! لطفا اندکی فکر کن‌ و بعد جواب بده به نطر من هیچ موجودی تجاوز رو برنمی تابه
    • افشین IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      4 0
      دو خط نوشتی و نشون دادی که امثال تو و ال سعود احمق هستند و دنیا رو به گند کشیدید یا یک ملت مظلوم که با چنگ دندان از شرف و غیرتش دفاع می کنه؟ آدمهای بی ریشه و اصطلاحا بی بوته با چند کلمه راحت اندازه خودشون رو نشون میدن
  • US ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 3
    سلام به همه ی عزیزانم ممنونم مخاطبینم اگر ناحق بوده هر چیزی گفتم و هر کاری کردم خلاصه همگی حلال السون حلال بفرمایید انشاءالله الهی آمین لا حول و لا قوت الا باالله العلی العظیم لا موثر فی الوجود الا الله لا اله الا الله الله اکبر من ان یوصف سبحان الله عما یشرکون و یصفون الا عبادالله المخلَصین انشاءالله الهی آمین ماشاءالله برای حزب الله انشاءالله الهی آمین الا ان حزب الله هم الغالبون و هم المفلحون حضرت امیر میفرماید برای مشرک و منافق و کافر و فتنه گر جولانی میباشد و است و نهایت هلاکت و خزلان و خسارت محض دنیا و آخرت میباشد و است ولی دولت و غایت و نتیجه و نهایت و سعادت دنیا و آخرت برای مومن و امت و ملت حزب الله و اهل ولایت مطلقه فقیه و علما و عقلا میباشد و است انشاءالله الهی آمین
  • US ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 3
    سلام به همه ی عزیزانم ممنونم مخاطبینم اگر ناحق بوده هر چیزی گفتم و هر کاری کردم خلاصه همگی حلال السون حلال بفرمایید انشاءالله الهی آمین لا حول و لا قوت الا باالله العلی العظیم لا موثر فی الوجود الا الله لا اله الا الله الله اکبر من ان یوصف سبحان الله عما یشرکون و یصفون الا عبادالله المخلَصین انشاءالله الهی آمین ماشاءالله برای حزب الله انشاءالله الهی آمین الا ان حزب الله هم الغالبون و هم المفلحون حضرت امیر میفرماید برای مشرک و منافق و کافر و فتنه گر جولانی میباشد و است و نهایت هلاکت و خزلان و خسارت محض دنیا و آخرت میباشد و است ولی دولت و غایت و نتیجه و نهایت و سعادت دنیا و آخرت برای مومن و امت و ملت حزب الله و اهل ولایت مطلقه فقیه و علما و عقلا میباشد و است انشاءالله الهی آمین
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 8
    قضیه قضیه دعوای دو آدمی هست که یکی یدونه گوسفند داره ولی اون یکی 10 تا. این میزنه چهارتا از گوسفندای اونو میکشه و اون میزنه همون یدونه گوسفند اینو میکشه! آخرش درسته این یکی چهار برابر به اون آسیب زده اما خودش هر چی داشته و نداشته از دست داده
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    6 2
    درمقابل دارن نفت یمن می دزدن اين پادوهای آمریکا
  • محمد IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    10 1
    انشاالله مارب آزاد میشه آن موقع سعودی‌ها وخائنین به اسلام دست ازپا دراز تر باید خفه خون بگیرن
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    7 1
    شما در مجموع می توانید رقم 2 میلیارد دلار را بابت این بحث کنار بگذارید البته طی عملیات موشکی پهبادی به فرودگاه ها و پایگاه های نظامی عربستان هم میلیاردها دلار خسارت به این ها وارد شده + انهدام اف 15 مارس 2015 خلیج عدن ، آپاچی می 2015 صعده ، پهباد سیکر جولای 2015 صعده ، 2 آپاچی اگوست 2015 جیزان ، پهباد سلکس فوریه 2016 میدی ، آپاچی جولای 2016 جوف ، سیکر آگوست 2016 کتاف ، آپاچی دسامبر 2016 نجران ، یوروکوپتر sa365 ژانویه 2017 حدیده روی ناو مدینه ، سیکورسکی s70 آوریل 2017 مارب ، تایفون سپتامبر 2017 ابین ، سیکورسکی s70 نوامبر 2017 ابها ، تورنادو ژانویه 2018 کتاف ، اف 15 مارس 2018 صعده ، تورنادو جولای 2018 عسیر ، آپاچی سپتامبر 2018 مهره ، آپاچی نوامبر 2019 حجه ، تورنادو فوریه 2020 جوف هم فقط بخشی از خسارات رسمی عربستانه خسارت امارات و آمریکا لیستش جداست یک عده می گن عربستان پولداره این ها چیزی نیست اما اقتصاد جنگ برنده و بازنده جنگ را تعیین می کند صحبت از خسارت متفاوت و 800 میلیارد دلاری عربستان در جنگ یمنه حتی گفته می شود که ذخائر ارزی ریاض تقریبا نصف شده حداقل می شود گفت یک سوم ذخائر ارزی شان نابود شده و بحث اصلی زمانه اگر عربستان امروز بتواند این هزینه ها را تحمل کند آیا تا سال بعد هم می تواند ؟ 2 سال دیگه چی ؟ عربستان هر چقدر هم ثروت نفتی داشته باشد نمی تواند برای سال های سال چنین وضعیتی را تحمل کند آنطرف یمنی ها از قبل هم مستضعف بودند خیلی با فقر و فشار بی گانه نیستند و ادوات جنگی شان یا غنیمتیه یا نهایتا هزینه های 10 تا 20 هزار دلاری می بره کمر عربستان شکسته مارب بازپس گرفته بشه عربستان رسما با دستاورد نهایتا صفر حدی خجالت زده ، منفور و شکست خورده باید از یمن خارج شود درحالیکه انصارالله فقط یکی از شعبات مقاومته ! که برای عزت و استقلال یمن و یمنی ها می جنگد شما نقاط استراتژیکی مثل تنگه باب المندب را هم جز دارایی های مقاومت حساب کنید امارات که کم کم فهمیده کت تن کیه آمریکا هم رو به افوله بیش از این کشش ندارد کم کم باید لنگ و پاچشو از منطقه جمع کنه .
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 5
    لطفا دشمن را دست کم نگیرید وپیروزی را زیاد نکنید عربستان حتما در یمن بازنده است با دهها میلیارد دلار هزینه مهم‌ترین ضربه به عربستان شکست تئوری رهبری جهان اسلام است اما اقتصاد عربستان بیدی نیست که با این بادها بلرزد عربستان قبل ازجنگ عراق سوریه یمن وایبی وسودان ۷۵۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت که العان۵۰۰ میلیارد دلار دارد کهدلایل فوق رکودجهانی از کرونا ‌تعطیلی حج و،،،،دلایل آن است که باتوجه به ۱۰ تا۱۲ میلیون بشکه صادرات نفت وبالا رفتن قیمت نفت به ۸۰ دلار قسمت اعظم این مبلغ باز خواهد گشت اما مهم شکسته شدن اعتبار آنها است که میخواهند با ارتباط با تسرائیل آنرا جبران کنند پس اینکه عربستان ورشکست شود خیالپروری است
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    5 2
    باید وسیله نقلیه کوچک، سبک و بسیار تندرویی برای برادران یمنی بسازیم که توانایی حرکت در صحرا داشته باشد. اگر بتوانند به استعداد یک لشکر خیلی سریع خود را به ریاض برسانند کار آل سعود تمام خواهد شد.
    • مصطفی IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      0 4
      احتمالاً فیلم مد مکس اخیراً تماشا کردی
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    5 2
    واقعا کار نیروهای قدس و سپاه ایران همیشه عالی و و فوقالعاده حرفه ای و هوشمندانه بوده :)
  • US ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    4 0
    بهترین راه حل برای پیروزی جبهه مقاومت - شکست عربستان و ائتلاف عربی در مقابل انصارالله یمن است به همین دلیل جبهه مقاومت به هر طریق که میتواند باید انصارالله را تجهیز کند. اگرحملات به عربستان افزایش یابد و در مرحله اول ابوظبی نیز مورد حمله قرار بگیرد و بخصوص چاههای نفت شان هدف قرار بگیرد سقوط این رژیم ها بدست مردم خودشان حتمی است و وقتی پولی در دست رژیم های شرور منطقه نباشد شرارتی هم نخواهد بود بخصوص اسرائیل شدیدا ضربه خواهد خورد.
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    1 0
    انشاءالله کلیه همسایِان جنوبی در خلیج فارس . به ایران میپیوندند و در آسودگی و آسایش بسر میبرند . اطمینانم مطمئنه . بیاری خدا نزدیکه
  • GB ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 0
    خاندان سعودی این همه هزینه میکنه که سر قدرت بمونه. مثل اینکه خودشون هم فهمیدن وقتشون تموم شده. عاقبت پهلوی و صدام رو ندیدم. خدا کنه ایران برای او روز آماده باشه.
  • مهدی IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 0
    خدواند به برادران یمنی ما کمک کند و آن ها را پیروز گرداند ان شاء الله
  • افشین IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    1 0
    پروژه ال سعود درست مثل صدام هست. تاریخ مصرفش تمام شده و همین هایی که الان ميدوشنش سرنگونشون میکنند و بجای یک حکومت بی آبروی دیکتاتور یک رئیس جمهور بر اساس دموکراسي غربی میارن که هروقت دلشون خواست با صندوق رای عوضش کنند. البته همه اینها طی چند سال جنگ داخلی و ابتدا خارجی و دوشیدن طراحی شده و بعد از جنگهای داخلی نوبت پروژه بيست ساله باز سازی و دوشیدن بعدی هست. عاقبت صدام و قزافي . عاقبت هر دیکتاتور و مزدور بی استقلالی همینه.حالا دنیایی پول داشته باشه.
  • علی CA ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    تمام هواپیماهای جنگی تیرباردارند و بهپاد ها را لزوما با موشک نمیزنند
  • قاسم شهبازی IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    بهتره بنویسید یمن با پهپاد 10 هزار دلاری، موشک 2 میلیون دلاری عربستان را منهدم کرد
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    درسته بار مالی زیادی داره ولی اگه اون پهپاد بتونه هدف رو بزنه خسارت بیشتره
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    البته خسارتی که یمنی ها به عربستان زدن 1 هزارم خسارتی که عربستان به یمن زد نیست ولی خب باز خوبه با وجود تحریم همه جانبه و برتری مطلق هوایی سعودی ها هنوز سرپا هستن و میتونن یه ذره به عربستان هم خسارت بزنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس