توجیه ائتلاف سعودی برای خروج از الحدیده؛ «با راهبرد نظامی در یمن، همخوانی دارد» - کراپ‌شده

سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی مدعی شد که استقرار مجدد نیروهای مشترک در ساحل غربی، تصمیم نظامی فرماندهان ائتلاف بوده است.

به گزارش مشرق، «ترکی المالکی» سخنگوی رسمی ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی ادعا کرد که «استقرار مجدد نیروهای مشترک در ساحل غربی، تصمیم نظامی سران ائتلاف است».

شبکه خبری الجزیره به نقل از المالکی گزارش داد که استقرار این نیروها در روز پنجشنبه گذشته، با دستور فرماندهان ائتلاف صورت گرفته است.

وی همچنین ادعا کرد، تصمیم استقرار مجدد با «راهبرد نظامی در یمن، همخوانی دارد».

این در حالی است که نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی، اخیرا به صورت ناگهانی از مناطق بسیاری در اطراف «الحدیده» (غرب یمن) مانند منطقه کیلومتر ۱۶، «الصالح» در شمال شهر الحدیده، مجتمع صنعتی-تجاری «اخوان ثابت» و منطقه «المنظر» در جنوب الحدیده عقب‌نشینی کردند.

پس از خروج مزدوران ائتلاف، نیروهای صنعاء در مکان‌های خالی شده مستقر شدند و کنترل مسیر مستقیم میان الحدیده و صنعاء را در دست گرفتند.

نیروهای ائتلاف پس از خروج از الحدیده، به سمت شهر «المخا» واقع در غرب استان تعز حرکت کردند. کارشناسان احتمال دادند که هدف از این عقب‌نشینی ناگهانی، کمک به نیروهای دولت مستعفی یمن و حزب اخوانی الاصلاح در مأرب باشد.

منابع یمنی هم گفتند که عقب‌نشینی ائتلاف سعودی از سواحل غربی در پی نگرانی آمریکا و امارات از تحولات مأرب صورت گرفته است.

این منابع در این خصوص گفتند:‌ «ائتلاف پس از آنکه دانست آزادسازی ساحل غربی یک استراتژی پس از آزادسازی مأرب است، عقب‌نشینی کرد... نیروهای ائتلاف سعودی پیش از متحمل شدن شکستی سخت، هم‌اکنون در حال ساماندهی اوضاع خود در جنوب یمن هستند».

دولت مستعفی یمن به ریاست «عبد ربه منصور هادی» هم در واکنش به این مسئله گفت که عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف سعودی از الحدیده بدون هماهنگی و ائتلاف دولت مستعفی صورت گرفته است.

دولت هادی ادعا کرد که هرگونه پیشروی نیروهای صنعاء در مناطق تحت تسلط دولت مستعفی در الحدیده تحت هر شرایطی، نقض آشکار توافق استکهلم است و اتخاذ موضع شفاف بین‌المللی را می‌طلبد.

شهر استکهلم سوئد در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۹۷ به مدت یک هفته میزبان چهارمین دور مذاکرات صلح یمن با حضور طرف‌های یمنی به ریاست «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن بود و در تاریخ ۱۳ دسامبر (۲۲ آذرماه) با توافق آتش‌بس در الحدیده، به کار خود پایان داد.

توافق استکهلم سوئد میان طرف‌های یمنی به توافق آتش‌بس در استان الحدیده، خروج تمام افراد مسلح از بندر الحدیده و دو بندر دیگر در شمال این استان «رأس‌عیسی و الصلیف» و سپس خروج کامل نیروهای انصارالله و نیروهای وابسته به هادی از این از شهر الحدیده (مرکز استان الحدیده) اشاره می‌کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس