تعداد زيادي از بدافزارها نيز ساخته ميشوند که نابودگرهاي آنها فروخته شوند. عده زيادي از متخصصان امنيت معتقدند خيلي از بدافزارها، ساخت کساني است که خودشان آنتيويروس و ابزار مقابله با بدافزار توليد ميکنند چرا که اگر بدافزاري نباشد، آنتيويروس ارزشي نخواهد داشت!
در کنار اين دو دسته از بدافزارها، گروه بزرگتري از بدافزارها قرار دارند که به قصد ''تبليغات کردن'' منتشر ميشوند. حجم زيادي از بدافزارهاي منتشر شده در سال 2012 از اين گروه هستند و در حقيقت بدافزارهاي ديگر در کنار اين گروه، اقليت محسوب ميشوند. بدافزارهاي تبليغاتي آزار کمتري به مبتلايانشان ميرسانند.
اين بدافزارها دزد نيستند يا قصد ندارند به رايانه شما آسيب وارد کنند يا راه را براي ورود بدافزارهاي ديگر باز کنند. آنها فقط تبليغات ميکنند و نان از عرق جبين ميخورند و البته تبليغات را به زور به خورد کاربران رايانه ميدهند.
بدافزارهاي تبليغاتي در اصطلاح Adware ناميده ميشوند. Adwareها بستههاي نرمافزاري هستند که به طور خودکار تبليغاتي را براي کاربر رايانه پخش ميکنند و يا با ايجاد انحراف در مسيرهاي اينترنت، کاربر را به يک سايت تبليغاتي هدايت ميکنند. بعضي از اين بدافزارها به طور خودکار صفحات خاصي از اينترنت را نمايش ميدهند و يا صفحه خانگي کاربر را تغيير ميدهند. معمولا يک Adware خوب، يک تبليغاتچي تمام عيار است که هر کالايي را تبليغ ميکند.
اين تبليغاتچيهاي ماهر، همان چيزي را تبليغ ميکنند که کاربر دوست دارد، داشته باشد. بسياري از اين بدافزارها پس از ورود به رايانه قرباني خود بلافاصله ظهور نميکنند، بلکه تا مدتي در انتظار ميمانند تا پايگاه اطلاعاتي خود را تکميل و نقطه ضعف کاربر را شناسايي کنند. اين تبليغاتچيها، کلمات کليدي را که کاربر جستوجو ميکند مد نظر قرار ميدهند و تبليغاتي متناسب با علاقهمنديهاي او نمايش ميدهند.
از همينرو گاهي اوقات کاربران نه تنها از ديدن اين تبليغات ناراحت نميشوند بلکه خوشحال هم ميشوند! اما از نگاه فني، هر اتفاق ناخواستهاي در رايانه ناخوشايند است؛ پس به خودتان مسلط باشيد و خوشحاليتان را زود بروز ندهيد!
راههاي زيادي براي مقابله با اين تبليغاتچيهاي مزاحم وجود دارد. مرسومترين تبليغاتچيها که ضرر کمتري هم دارند، اسکريپتهايي هستند که کد آنها لابهلاي کد سايتها گنجانده ميشوند. اين اسکريپتها بهطور خودکار اجرا ميشوند و معمولا پنجرههاي کوچکتري در صفحه باز ميکنند و کالاهاي زيادي را تبليغ ميکنند.
معمولا صاحبان سايتها براي جبران هزينههاي خود، حاضر ميشوند تبليغاتي اين چنيني در سايتهاي خود قرار دهند. پس به اين تبليغات خيلي بيرحمانه نگاه نکنيد و اندکي به صاحبان آن حق بدهيد! بسياري از مرورگرها مانع نمايـش اين تبليغـات ميشونـد. Pop-up Blocker اين وظيفه را بر عهده دارد اما بسياري از اوقات اين تبليغاتچيها منتظر ميمانند تا کاربر روي يکي از لينکها کليک کند.
از همين رو ممکن است شما به دست خود با کليک کـردن روي يک لينـک، يک Adware را فعال کنيد. اولين پيشنهاد ما اين است که قبل از کيلک کردن روي لينکها، به نوار پايين صفحه نگاه کنيد و در صورتي که لينک به يک اسکريپت ختم ميشد با دقت و آگاهي روي آن کليک کنيد. در قدم دوم خوب است از ابزارهاي امنيتي استفاده کنيد.
دو تبليغاتچي بزرگ جهان سايبر يعني ياهـو و گوگل، بهترين ابزارهاي ضد تبليغات را طراحـي کردهاند! ابزارهاي ياهو و گوگـل براي مرورگـر از Pop-up Blocker قدرتمندي برخوردارند و اسکريپتها به اين سادگيها از زير دستشان فرار نميکنند. ابزار ياهو علاوه بر Pop-up Blocker، از يک ضد جاسوس نيز برخوردار هستند که ميتوانيد آن را بهطور جداگانه دريافت و نصب کنيد. اين ابزار علاوه بر محافظت از رايانه شما در مقابل آلوده شدن، ميتواند بدافزارهاي مقيم در حافظه و رجيستري را شناسايي و نابود کند.
در قدم بعد توصيه ميکنيم از ابزارهاي شرکت مکآفي براي آگاهي از وضعيت سايتها استفاده کنيد. SiteAdvisor، ابزاري کمکي است که به شما پيش از ورود به هر سايتي نشان ميدهد که اين سايت براي رايانه شما خطري دارد يا خير. هنگامي که نتايج جستوجو را دريافت ميکنيد، اين ابزار در کنار هر لينک، علامتي مناسب نمايش ميدهد که وضعيت مقصد آن لينک را نمايش ميدهد.
علاوه بر اين شما ميتوانيد براي کسب آگاهي از وضعيت هر پايگاه اينترنتي، آدرس آن سايت را به وسيله اين ابزار بررسي کنيد و نتايج را همان جا مشاهده کنيد.