محمد مخبر

معاون اول رئیس‌جمهور رئیسی در سخنانی تأکید کرد: مشکلاتی که در جمهوری اسلامی هست نسبت به راه حل‌هایی که خداوند در آن به ودیعه گذاشته اصلا قابل مقایسه نیست.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

چمران بر مدار افشاگری؛ آنچه در دولت روحانی بر تهرانی‌ها گذشت

چمران بر مدار افشاگری؛ آنچه در دولت روحانی بر تهرانی‌ها گذشت/ دردسرسازی نماینده سابق برای این و آن!

مهندس مهدی چمران، فعال اصولگرا و رئیس ادوار شورای شهر تهران که در دوره جدید نیز ریاست این شورا را بر عهده دارد به تازگی در بخشی از یک مصاحبه پیرامون وضعیت حمل و نقل مترویی تهران گفته است: اکنون در تهران فقط هزار واگن مترو کم داریم که برای افزوده شدن این تعداد واگن‌ها به مترو پایتخت دو سال زمان نیاز است یعنی به عبارتی اگر اعتبار و پول هم اکنون آماده باشد و آن را بخرند و بخشی هم در کشور مونتاژ کنند دو سال طول می‌کشد وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود.

به گزارش مشرق، او می‌افزاید: متأسفانه ۸ سال است که هیچ واگنی به مترو تهران افزوده نشده و تعداد اندکی هم که اعلام کردند به این ناوگان اضافه شده مربوط به دوره‌های قبل بوده که تهیه و خرید آن صورت گرفته است اکنون ما در تلاش هستیم که با همکاری هیأت دولت و وزیر کشور چرخه حمل و نقل بر مدار مطلوب قرار گیرد شهردار تهران برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده و جلسات آن با دولت در حال انجام است و ما خواهش می‌کنیم و پیگیر هستیم که این رویه ادامه یابد تا حداقل دو سال دیگر این واگن‌ها به مجموعه مترو افزوده شود.[1]

*اشاره چمران به نمره صفر دولت روحانی در کمک به حمل و نقل مترویی در تهران در حالی است که او پیش از این و در اشاره به کارنامه شورای شهر اصلاح‌طلبان نیز تأکید کرده بود که اصولگرایان تهران را با ۶ هزار اتوبوس تحویل شورای پنجم دادند و اکنون تنها ۲ هزار اتوبوس در تهران فعال است!

افشاگری مهمی که یک عضو شورای سابق نیز به آن واکنش منفی نشان داد و در یک تقلای ناموفق برای تکذیب اطلاعات مهندس چمران ادعا کرد که او تحت فشار روانی چنین حرف‌هایی را مطرح می‌کند![2]

آنچه که رئیس شورای شهر تازه تهران از کارنامه اصلاح‌طلبان و دولت اصلاح‌طلبان در شورای شهر و قوه مجریه پیرامون حمل و نقل عمومی تهرانی‌ها بیان کرده است؛ بخشی از حقیقتی است که مردم حتما باید بدانند و به تأثیر انتخاب و رأی خوب یا بد در سرنوشت خودشان بیشتر آگاه شوند.

دقت شود که در انتهای دوره شورای شهر جدید نیز سخنانی نظیر آنچه که مهندس چمران بیان کرده است؛ تبدیل به مقیاسی برای ارزیابی کارنامه شورای شهر فعلی خواهد شد و آقایان باید از همین امروز کاری کنند که در پایان دوره شورای شهر ششم؛ دستی پُر و رأسی برافراشته در مقابل مردم عزیز تهران داشته باشند.

بدیهیست که کمک دولت رئیس‌جمهور رئیسی به حمل و نقل در تهران نیز یک ضرورت اجرایی و البته گفتمانی است که بایستی پیرامون آن اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد.

***

دردسرسازی نماینده سابق برای این و آن!

چمران بر مدار افشاگری؛ آنچه در دولت روحانی بر تهرانی‌ها گذشت/ دردسرسازی نماینده سابق برای این و آن!

عزت‌ا... یوسفیان ملا، از نمایندگان سابق مجلس که چندی قبل اظهاراتی حاشیه‌آفرین را درباره دکتر لاریجانی نیز مطرح کرده و گفته بود لاریجانی هرکجا که رهبری مصلحت بدانند آماده کار است![3] اخیرا اظهاراتی را پیرامون کارنامه مجلس یازدهم نیز مطرح کرد.

او در مصاحبه با ایلنا اظهار می‌کند: در بخش حل مشکلات  معیشتی و اقتصادی ما خروجی خوبی را از مجلس نداشتیم و حتی نمایندگانش موفق نشدند شرایطی را برای حل این مشکلات فراهم کنند.

یوسفیان ملا می‌افزاید: امروز با کمال تاسف مشاهده می‌کنیم قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است؛ قیمت خودرو، سکه، ارز خارجی چقدر بوده است و امروز چقدر شده است. قیمت ارزاق عمومی و نان چقدر بوده است و امروز به کجا رسیده است؟ این یعنی اینکه حتی نمایندگان حاضر نشدند افزایش قیمت را متوقف کنند و نتوانستند بروند دنبال این که گره کار از کجاست؟

این چهره نزدیک به دکتر لاریجانی همچنین تصریح می‌کند: همه کالاهایی که در بازار نیاز اولیه مردم است، مانند گوشت قرمز و سفید، برنج و تخم مرغ  محصولاتی که قوت غالب‌ است و نیاز اولیه‌شان است، امروز حتی به یک مورد را نمی‌توانید اشاره کنید که این مجلس نه تنها افزایش قیمتش را متوقف کرده بلکه شرایط خریدش را برای مردم بهتر کرده باشد.

وی با بیان این‌که ما امروز هیچ کالایی را نداریم که از زمان شروع مجلس قیمتش افزایش پیدا نکرده باشد، گفت: نمایندگان مجلس اطلاعات‌شان در آن حد نیست که بتوانند قیمت‌ها را کنترل کنند، تسلط‌شان را بر بازار نمی‌توان لمس و احساس کرد.

یوسفیان ملا در ادامه ادعاهای خود اظهار کرد: گفته می‌شود این وظیفه دولت است که قیمت‌ها را درست کند درحالیکه اینطور نیست، قطعا و یقینا دولت هم می‌خواهد مشکلات معیشتی و اقتصادی حل شود اما مجلس هم باید در این راه پشتیبانش باشد.

این نماینده مجلس دهم همچنین گفته است: نمایندگان باید مطرح کنند، آنقدر از دستور کار بررسی مشکلات معیشتی خارج نمی‌شویم تا خروجی پیدا کنیم، بعد از این جلسات هم در خصوص کالاهای اساسی مردم اگر خروجی حاصل نشد، باید صادقانه اعلام کنند که نتوانستیم راهی پیدا کنیم و گیر قضیه در کجا است.[4]

*اساسا باید دانست کسی که در اجرائیات روز کشور؛ انگشت اشاره به سمت مجلس و نمایندگان دراز می‌کند؛ معلومات چندانی از سیاست و اجرا و تقنین ندارد.

چه اینکه مجلس اساساً قانونگذار است و حتی اختیار باز کردن یک در را هم بصورت علی‌الرأس ندارد.

بلکه این دولت و رئیس‌جمهور است که ناصیه تمام امور، اجرائیات و درآمد و پول‌های کشور را در اختیار دارد و بلکه هم‌اوست که می‌تواند مصوبات مجلس را بصورت پرتأثیر یا کم‌تأثیر اجرا کند.

بدین روال پیرامون مجلس یازدهم و کارنامه آن باید بدانیم که اگرچه برخی نمایندگان محترم در روزهای تبلیغات انتخاباتی حرف‌هایی زدند که در حیطه اختیارات نمایندگی نیست! اما مجلس یازدهم در دولتین آقایان روحانی و رئیسی اقدامات جهادی فراوانی انجام داد.

اقداماتی از قبیل مصوبه اخذ مالیات از خانه‌های خالی(که منجر به کاهش قیمت مسکن می‌شود)، مصوبه هسته‌ای، مصوبه الزام دولت به پرداخت یارانه به مستضعفین، قانون جوانی جمعیت، تعیین تکلیف بحث رتبه‌بندی معلمان و...

دقت شود که در وهله اول بایستی این اقدامات را با مقیاس کارنامه مجلس قبلی قضاوت کرد که چگونه در مسئله برجام با دولت وقت همکاری می‌کرد و هیچ نمی‌گفت و یا چگونه از زیر بار مسئولیت‌پذیری پیرامون تعیین تکلیف خانه‌های خالی (به دلیل ضد رأی بودن آن یا دلائل دیگر!) شانه خالی کرد.

مسئله مهمتر نیز مدیریت میدانی و حضور منطقه‌ای نمایندگان است که به مقولات مهمی مثل احقاق حقوق کارگران هفت‌تپه و یا زنده شدن مزارع کشت پنبه در سیستان و بلوچستان منجر شد.

آیا این اقدامات بینظیر و کم‌نظیر نبودند؟!

در سمت دیگر ماجرا نیز کسانی مثل آقای یوسفیان ملا باید بدانند که مجلس مسئول نیست اگر طرح خوب و عقلانی اخذ مالیات از خانه‌های خالی به هر دلیلی تا امروز توسط دولت‌های وقت اجرا نشده و ماه‌ها ریالی به حساب خزانه واریز نشد.[5]

آیا بر منتقدان مجلس یازدهم مسجل نیست که اجرای محکم و قاطع این طرح می‌تواند قیمت لجام گسیخته مسکن و اجاره را تا حدی زیادی کاهش دهد؟ و یا همینطور پیگیری مدام مجلس در بحث وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش اقلام غذایی مورد نیاز مردم. و ایضا تأکیدات مدام قالیباف و نمایندگان مجلس یازدهم بر لزوم نظارت بر بازار برای کنترل قیمت‌ها. که البته همانطور که تأکید کردیم این تأکیدات هرگز نمی‌تواند به دست مجلس وارد فضای اجرا شود.

شاید در اینجا کسی بگوید که چرا مجلس با رؤیت کم‌کاری در قبال مصوبات خود دست به استیضاح نمی‌زند!

بله! استیضاح و سؤال یک ابزار قدرتمند در دست مجلس است اما استفاده از آن تابع مصالح و تدابیر مهمی است.

مثلا آیا مجلس می‌تواند ارکان دولتی که با هزاران امید برآمده از رأی مردم و به تازگی روی کار آمده و هنوز ساختار اداری آن نیز کاملا شکل نگرفته را برای استیضاح به پارلمان بکشاند؟!

به لحاظ قانونی بله اما به لحاظ منطق قانونی خیر.

آیا مجلس می‌تواند وزیری که فی‌المثل یکی از قول‌های او در روز رأی اعتماد محقق نشده را بلافاصله احضار و استیضاح کند؟

از لحاظ قانونی و در یک حکومت خشک و بیروح کمونیستی بله اما در منطق تقنین و نظارت و در حکومتی که عاقلانه می‌اندیشد؛ بایستی به "رواداری‌های اجرایی" و دادن وقت معقول به مدیران ارشد کشور نیز اندیشید.

لذاست که باید بدانیم سیاست‌ورزی معقول، عرصه بردباری خردمندانه است و یک رجل سیاسی همواره باید از هیجانات به دور باشد و پیرانه‌سر بیاندیشید.

در بحث کارنامه مجلس یازدهم البته هشدارهای مهمی نیز وجود دارد.

جمعی از نمایندگان این مجلس در یک اقدام اشتباه از رئیس‌جمهور فعلی برای حضور در انتخابات دعوت کرده‌اند و یا برخی از آنان ارادت‌های ویژه‌ای را به دولت فعلی نشان داده‌اند.

این مسئله مثل یک کارد دو لب عمل می‌کند و در صورتی که مردم و مراجع اجتماعی ببینند این نمایندگان در مقابل اشتباهات صریح دولت نیز سکوت کرده‌اند و یا مشغول ارادت‌ورزی با وجود رؤیت خطاها هستند؛ آنگاه کار بر نمایندگان مجلس یازدهم سخت خواهد شد و وزر و وبالی بیشتر از مجالس قبلی دامان آنها را خواهد گرفت.

دفاع از کارنامه خوب مجلس یازدهم اگرچه لازم است اما هشدار خطرات احتمالی آینده نیز ضروری به نظر می‌رسد.

***

مخبر: مشکلات در برابر ظرفیت‌ها هیچ است

چمران بر مدار افشاگری؛ آنچه در دولت روحانی بر تهرانی‌ها گذشت/ دردسرسازی نماینده سابق برای این و آن!

محمد مخبر، معاون اول دولت سیزدهم، روز یکشنبه گذشته طی سخنانی در آیین افتتاحیه پروژه‌های محرومیت زدایی بسیج، تأکید کرد: امروز کشور با مشکلات متفاوت و مختلفی مواجه است. خوشبختانه نظام و جمهوری اسلامی نعمت‌های زیادی در اختیار دارد. مشکلاتی که در جمهوری اسلامی است نسبت به راه حل‌هایی که خداوند در آن به ودیعه گذاشته اصلا قابل مقایسه نیست. ما مشکل بیکاری، تورم و گرانی داریم اما واقعا نعمت‌های خداوند در این کشور می‌تواند هر کدام از این مشکلات را بر طرف کند.‌

به گزارش مشرق، او با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در کشور وجود دارد، گفت: در بخش دریا و معدن و حتی در بخش کشاورزی راه حل‌هایی برای نجات کشور وجود دارد. ما در معضلاتی که به مردم رجوع کردیم موفق بودیم. هر کجا گرفتاری در کشور بوده و نظام و حکومت و دولت به مردم مراجعه کردند، موفق شدند.

مخبر در بخش دیگری از سخنان خود همچنین تصریح کرده است: امروز تدابیر خوبی شکل گرفته است اما زمانبر است.[6]

*آقای مخبر کاملا صحیح می‌گویند و ما نیز پیش از این طی گزارشی در وبلاگ مشرق تصریح کردیم که مشکلات کشور اولا راه حل دارد، ثانیا لوازم رفع مشکلات نیز در دست مدیران کشور هست و ثالثا وقتی راه حل و ظرفیت آن وجود دارد یعنی می‌توان مشکلات را به سادگی حل کرد و با بحران مواجه نیستیم.[7]

مع‌الوصف به مصداق "که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل‌ها"! بیان این نکته هم ضروریست که راه حل‌ها می‌توانند به راحتی منزوی شوند اگر پای شهوات عده‌ای در میان باشد، اگر مدیران بی‌جسارت و مجلس‌آرا در صحنه میدان باشند و اگر قرار باشد مصلحت مردم فدای خواسته‌های لحظه‌ای و پوپولیسم شود.

ما همچنین از باب خیرخواهی به آقای مخبر و همکاران ایشان می‌گوییم که مقامات دولت سابق نیز تصریح داشتند که دولت ثروتمند است و ظرفیت‌های زیادی وجود دارد اما دست آخر کارنامه‌ای مشحون از ناکارآمدی بر جای گذاشتند.

حتما در ستاد دولت کسی باید به این فکر باشد که مقامات دولت سابق چگونه با دانستن این حقایق اما به سمت راه‌حل های معقول و البته ساده نرفتند؟!

***

1_ mshrgh.ir/1302256

2_ mshrgh.ir/1298373

3_ mshrgh.ir/1299308

4_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1158148

5_ https://www.isna.ir/news/1400062921158/

6_ mshrgh.ir/1302348

7_ mshrgh.ir/1301638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    11 3
    تا صد سال مورد برای افشاگری وجود داره. یعنی واقعیت اینه که همه چی الان داره خلاف انجام میشه مگر مواردی، الان اونی که بخواد افشا کنه باید دو سال بگرده تا یه مورد کارِ درست پیدا کنه و اونو افشا کنه و گرنه خلافها دیگه نیاز به افشا نداره چون کار روتین و طبیعی اغلب دستگاه‌ها شده
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      8 0
      مردم باید بدانند که در 8 سال گذشته هیچ واگنی به خطوط ریلی مترو تهران اضافه نشد و تعداد اتوبوس های شهری تهران از 6000 به 2000 عدد کاهش یافت دانستن حق مردم است.
  • مهدی IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    14 3
    اقای مخبر کار کنید و گزارش کار بدید بجای اینکه یه روز بگید مشکل داریم فرداش بگید راه حل برای مشکلات داریم
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      5 4
      گندهای دولت اصلاحاتی روحانی باید به اطلاع افکار عمومی برسد تا از مظلوم نمایی و طلبکار شدنشان جلوگیری بشود
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      5 3
      دولت روحانی و شهرداران اصلاح طلب خیلی خرابکاری کردند انتظار معجزه نداریم.
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    9 0
    درود بر مشرق
  • ناشناس IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    4 3
    این آقای چمران تو همه دوره ها و دولت سرکارهست
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    4 0
    برای مردم وضعیت مالی واستخدامی شهرداری تهران و ادارات مرتبط شهرداری دوران احمدی نژاد ،قالیباف ‌شهرداران دوران روحانی را برای مردم بدون اغماض اعلام کنید وبه مردم بگویید هر شهردار با چه میزان بدهی آمد وچه میزان بدهی رفت و در دوره خودش چه کارهایی کرد منظور از بدهی غیر از کسری بودجه فروش اموال وبدهی به نهادها وپیمانکاران هم هست
  • US ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 1
    ...
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    2 1
    مشرق نوشته اصولا مجلس هیچکاری نمیتونه بکنه)))
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    2 0
    هرکس یه حرف میزنه شما باید منتشر کنید؟
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 0
    احسنت
  • سعید IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    آقای چمران دولت تغییر کرده
  • mostafa sohraby IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    0 0
    ضاهرا شما نميخواهيد اصل موضوع را بپذيريد دليل اصلي گراني ازاد بودن دست پولداران وکارمندان شمااست وربط چنداني به کاهش ارزش ريال ندارد حتي دليل اصلي کاهش ارزش ريال بالابردن ازادانه قيمتها در ايران است{اگر امروز شما به سايپا اجازه بدهيد قيمت خودروي خود را ده درصد افزايش بدهد با اين کار ارزش ريال ما در بازار جهاني ده درصد کاهش ميابد}
  • Aliostad IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    ما ملت ایران بابت خدمات ارزنده دولت اصلاحات واقعا شرمنده آیم. ناپدید شدن 37 میلیارد دلار.بتن ریختن رآکتور اراک.سرخوردگي دانشمندان هسته ای.تضمین امضای کری .التماس کردن به غرب برای هیچ.به وجود آوردن این همه آقا زاده.ووووکدام دولت را سراغ دارید که آنهمه خدمت به ملتش کند.فقط نمیدا نیم هنوز سنگ پا پیدا میشود!!!¿¿¿¿تو رو خدا دست از سر ملت بردارید.شما بیش از حد ملت را اصلاح کردید ما و حتی چند نسل بعد هم از شما سپاس گذاریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس