روسیه: اوکراین قصد دارد منطقه دونباس را با زور تصرف کند

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ضمن هشدار درباره وخامت اوضاع در منطقه دونباس گفت، اوکراین قصد دارد این منطقه را با توسل به زور تصرف کند.

به گزارش مشرق،«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت، اوکراین قصد دارد منطقه خودمختار «دونباس» را با زور تصاحب کند.

به نوشته وبگاه شبکه «راشا تودی»، زاخاروا گفت، نیروهای اوکراینی در حال افزایش حملات به منطقه جنگ‌زده دونباس هستند و قصد دارد مناطق استقلال‌طلب را با زور تصرف کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به نگران کننده بودن اوضاع در مناطق شرق اوکراین گفت: «افراد خیره‌سر در رژیم کی‌یف ظاهراً احساس مصونیت کامل کرده و به راه‌حل نظامی برای حل بحران داخلی اوکراین تمایل دارند».

زاخاروا در ادامه گفت: «وضعیت در منطقه درگیری رو به وخامت است. اطلاعات بیشتر و بیشتری  از به کار گرفتن سلاح‌های ممنوع شده در توافق مینسک می‌رسد که از طرف ناتو به اوکراین داده شده‌اند».

پیش از این نیز مسکو به واشنگتن هشدار داده بود که تحویل تسلیحات مرگبار به اوکراین، امید برای رسیدن به صلح در دونباس را کمرنگ می‌کند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اخیراً در این‌باره گفته است: «تشدید تنش کاملاً مشهود است. تلاش‌هایی برای ایجاد شرایط تحریک‌آمیز صورت می‌گیر تا به نحوی شبه‌نظامیان و احتمالاً روسیه را به یک نوعی از استفاده از نیروی نظامی درگیر کنند».

ارتش اوکراین اعلام کرده توانسته پرتاب موشک از پهپاد بیرق‌دار خریداری شده از ترکیه را با موفقیت انجام دهد و تجهیزات توپخانه‌ای دشمن را نابود کند. این آزمایش در منطقه تحت منازعه دونباس انجام شده که در آن استقلال‌طلبان تحت حمایت روسیه و نیروهای ارتش اوکراین درگیری‌های پراکنده‌ای دارند.

دولت آمریکا به بهانه به افزایش فعالیت‌های نظامی روسیه و تقویت قدرت تدافعی و رزمی اوکراین، اعلام کرده که کمک ۶۰ میلیون دلاری به این کشور ارائه می‌دهد.  یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت که این کمک‌ها شامل سامانه‌های ضد خودروی زرهی «جاولین» و دیگر سامانه‌های تدافعی و رزمی خواهد بود.

ایالات متحده بعد از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و وقوع درگیری‌ها در منطقه خودمختار دونباس در شرق اوکراین، به بزرگترین تأمین‌کننده تسلیحات و تجهیزات نظامی برای کی‌یف تبدیل شده است.

چندی پیش «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین به سوالی درباره احتمال وقوع جنگ تمام عیار میان اوکراین و روسیه پاسخ داد: «فکر می‌کنم محتمل باشد». او با این حال وقوع چنین جنگی را «اشتباهی بزرگ» توصیف کرد.

از سوی دیگر «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس روز چهارشنبه گفت، حمله روسیه به اوکراین «اشتباهی بزرگ» خواهد بود.

تراس در پاسخ به سوال خبرگزاری «رویترز» درباره ادعای مطرح شده اخیر حمله احتمالی روسیه به اوکراین گفت: «معتقدم که چنین کاری، اشتباهی بزرگ از سوی روسیه خواهد بود».

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه گفت: «ما از متحدان بسیار نزدیک اوکراین هستیم و با شرکای خود در ناتو نیز همکاری خواهیم کرد و همچنین مستقیماً با اوکراین همکاری خواهیم کرد تا اطمینان یابیم از آن‌ها حمایت کامل صورت می‌گیرد».

این گمانه‌زنی‌های جدید پس از آن مطرح شده که «کایرلو بودانوف» رئیس سازمان اطلاعات دفاعی اوکراین روز یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با وبگاه «میلیتری تایمز» مدعی شده روسیه بیش از ۹۲۰۰۰ نظامی اطراف مرزهای اوکراین مستقر کرده و در حال آماده شدن برای حمله به اوکراین تا پایان ژانویه یا اوایل فوریه است.

پیش از آن «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفته بود: «ما نگرانی واقعی درباره فعالیت نظامی غیرعادی روسیه در مرز با اوکراین داریم. ما نگرانی‌های واقعی درباره نحوه گفتاری که از روسیه می‌شنویم و شاهد آن هستیم و همچنین در رسانه‌های اجتماعی داریم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • م IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    15 7
    شرق اوکراین متعلق به کشور اوکراین هستش به روسیه چه ربطی دارد ؟ رفتار روسیه هم مثل امریکا اشغالگریست یکم قدرت بگیره دوباره شوروی احیا میکنه
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      2 4
      شرق اوکراین اعلام استقلال کرده و اونها با روسیه همکاری میکنن عین غرب اوکراین که نوکر یانکی‌ها هستند. هرچقدر به یانکی‌ها و انگل لیس ها مربوطه، به روسیه هم مربوطه!!!
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    15 5
    واقعا روسیه هم وقیح هست کریمه رو الحاق کرد الان به فکر تصرف دونباس هست
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      2 3
      وقیح تر از اربابهای شما کسی در دنیا وجود نداشته و نخواهد داشت!!! کریمه خودش اعلام استقلال کرده و با رأی گیری به روسیه پیوسته، اگه بده بگین یوگسلاوی رو هم یانکی‌ها برگردونن به وضع سابقش!!!
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    16 5
    تو اومدی خاک اوکراینی هارا گرفتی .. عجبا
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      3 3
      واقعا، یانکیها کودتا کردن به گفته خودشون 5 میلیارد دلار خرج کردن تا اوکراین رو تصرف کنن که نصفه کاره موفق شدن، عجب پرروهایی هستن این یانکی‌ها، خجالت بکشین، همون نصفه غربی رو تصرف کردین بس نبود؟؟!!
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    7 10
    روسیه باید جنوب این کشور را و همچنین شرق اوکراین به مساحت 160 هزار کیلومتر مربع یا 30 درصد خاک اوکراین را به اوکراین شرقی تشکیل دهد و اوکراین را محصور در خشکی نماید و خود را به مرزهای مولدوای و رومانی برساند
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      1 1
      احسنت، پیشنهاد جالبی بود!!!
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    14 9
    تا اونجایی که میدونم دونباس خاک اوکراینه!
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      3 3
      کم میدونی، تو غرب اوکراین کودتای آمریکایی شد ولی کامل موفق نشد و ‌ شرق اوکراین اعلام استقلال کرد!!!
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    6 10
    روسیه نمی تواند به اوکراين حمله کند چون‌ هیبتش می شکند
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
      3 1
      روسیه به اوکراین حمله نمیکنه ولی ارتش جمهوریهای مستقل شرق اوکراین حتما جواب این اوکراین نوکر یانکی‌ها رو خواهند داد!!!
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    1 4
    ما تنها در ٱن قسمت یک منطقه خود مختار داریم که چچن است و هیچ کشوری حتی روسیه حق اعتراض ندارد منطقه دونباس هم متعلق به گرجستان است
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    3 0
    وقتی قدرتمند باشی همه باهات منطقی حرف میزنم منطقی رفتار میکنن ایران عزیز قدرتمند تر بشو
  • سید روح اله IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    3 2
    کلا غربی ها همیشه آدمای با عاطفه و با احساسی هستند و حس بشر دوستانشون گل کرده که از اوکراین حمایت میکنند. به تعبیر دیگر هندونه زیر بغل اوکراین میذارن تا جلو روسیه وایسه و جنگ نیابتی راه بندازن دقیقا همین هندونه را زیر بغل الهام علی اف گذاشتن تا جلو ایران قرار بگیره. قط روزی حالیشون میشه که خودشون و هندونونه ها همزمان ترکیدند.
  • رضا IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    2 4
    ذات روسیه استعمارگری است لعنت برروسیه
  • سید روح اله IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    5 0
    اگر میخواهید بی شرفی غربی ها را ببینید تاریخ مربوط به درگیری جزایر فالکلند را ورق بزنید اینها تنها و تنها منافع خود را میبینند و تمام
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    3 3
    کشورهای گرجستان اوکراین آذربایجان قزاقستان مورد طمع روسیه واقع شدند بایستی بشدت مراقب زیاده خواهی روسیه باشند و با هم همکاریهای نظامی داشته باشند گویا روسیه از فروپاشی شوروی ناخرسند هست و دوباره میخواد کشورهای استقلال یافته رو اشغال و به خاکش ضمیمه بکنه
  • ایرانی تبار IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    2 1
    طبق شنیده ها و دیده هااین منطقه ریشه تاریخی پارسی دارد، گویند در زمان های قدیم الایام این منطقه محل صادرات، واردات و کثرت مزارع نخل که بیشتر به کشت و برداشت خرمای دمباز بوده که بیشتر پارسی ها و ایرانیان در آنجا به این کار فعال و مشغول بودند که به همین نام معروف شده است، اما متاسفانه در بحبوحه جنگ های صلیبی و بعد از تسلط فرمانروایان بریتانیایی بر این منطقه نام آن را به دونباس تغییر دادند. منبع: کتاب واضح التواریخ فی واقع التواضیح، ادریس بونعلین
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      1 0
      اون مناطق اصلا حتی برای یک ساعت هم تو قلمرو ایران قرار نداشته چی میگی واس خودت عامو؟
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 1
    روسیه باید با 30 درصد خاک اوکراین بخش های جنوبی و شرقی که روس زبان هستند اوکراین شرقی را تا مرزهای رومانی تشکیل بدهد اینطوری مردم اوکراین خواهند فهمید که امریکا انها فریب می داده است و دوست نبوده است
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 0
    دولت اوکراین عقل داشته باشد به جنگ نیابتی نمی اید چون جنگ اینباراز داخل شهر کیف شروع خواهد شد و روسیه باید این جنگ را از داخل کیف آغاز نماید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس