کد خبر 1306765
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
اقدامی برای حذف دلالان سفر به مشهد

قرار است سفر زیارتی، درمانی و سیاحتی عراقی‌ها به مشهد تحت پوشش تورهای گردشگری ساماندهی و انجام شود، اقدامی که منجر به حذف دلالان، مراکز غیرمجاز درمانی و اقامتی خواهد شد.

به گزارش مشرق، شهر مشهد ٢۴٠ هتل، ٣٠٠ هتل آپارتمان، ٣٩٠ مهمانپذیر و ٧۵٠ خانه مسافر دارد با بیشترین خانه‌های غیرمجاز و البته بیمارستان‌های مجهز و دلالانی که در پی کسب سود بیشتر از مسافران این شهر هستند. مسافرانی که یا به قصد درمان به مشهد می‌روند یا برای درمان.

مبدا بسیاری از کشورهای گردشگرفرست نیز کشورهای عربی هستند. کویت، عربستان، عراق، بحرین مهمترین گردشگران مشهد بوده‌اند. در کنارش آذربایجانی‌ها و پاکستانی‌ها و افغانستانی‌ها نیز به این شهر سفر می‌کنند. اما در میان همه آنها عراق بیشترین گردشگر را به مشهد می‌فرستد. گردشگرانی که بیشتر خانوادگی یا انفرادی به ایران می‌آیند.

بیشتر بخوانید:

سود سفر عراقی‌ها به ایران کجا می‌رود؟

یوسف بیدخوری معاون گردشگری استان خراسان رضوی، می‌گوید که شاید از ۹ میلیون گردشگر ورودی ایران نصف آن گردشگران عراقی بوده‌اند. آمار بالای مسافران عراقی زمانی ملموس‌تر می‌شود که مجتبی احمدی رئیس یکی از مدیران آژانس‌های مسافرتی مشهد که در حوزه ورودی کار می‌کند نیز  می‌گوید در آبان ماه امسال یعنی از زمانی که روادید گردشگری ایران پس از ۲۰ ماه وقفه صادر شد، هر روز تقریباً هزار نفر به مشهد آمده‌اند.

یکی از معضلاتی که همیشه ایرانی‌ها و عراقی‌ها در حوزه ورود گردشگران عرب زبان به ایران داشته‌اند؛ وجود دلالانی است که به دلیل تسلط به زبان عربی، با هماهنگی مراکز درمانی کمتر شناخته شده یا حتی غیرمجاز، مسافران بی خبر از همه جا را به ایران کشانده و با گرفتن هزینه‌های هنگفت آنها را به مراکز درمانی یا اقامتی هدایت می‌کردند و بعضاً مشکلاتی به وجود می‌آوردند. مشکلاتی مانند راضی نبودن مسافر از مراکز درمانی، هزینه‌ها یا محل اقامت.

این مشکلات زمانی به مرحله بحرانی می‌رسید که ضرر یا اتفاق جبران ناپذیری متوجه مسافر می‌شد در آن صورت نه دلال پاسخگو بود نه مراکز نظارتی می‌توانستند کاری از پیش ببرند.

اقدامی برای حذف دلالان سفر در مشهد

اما حالا اتفاقاتی پیش رو است که اگر به درستی اجرا شود هم مشکلات برطرف خواهد شد هم گردشگران خارجی با رضایت بیشتری سفر کرده و خدمات می‌گیرند و هم ایرانی‌ها از حضور خارجی‌ها منتفع می‌شوند. به خصوص گردشگران شهر مشهد که زوار امام رضا (ع) محسوب شده و باید تکریم شوند.

چندی پیش پس از اینکه ایران اقدام به صدور روادید گردشگری کرد، دستورالعمل ورود گردشگران خارجی به ایران نیز منتشر شد. در این دستورالعمل آمده برای سفر در ایران لازم است همه گردشگران، واکسن معتبر زده و دو هفته از دز دوم آن گذشته باشد. همچنین تست پی سی آر آنها منفی بوده و محل اقامت شأن از قبل رزرو شده باشد. این افراد یا به صورت گروهی یا انفرادی با این پیش شرط‌ها می‌توانند وارد ایران شوند.

از آنجا که عراق مهمترین بازار هدف ایران چه در حوزه ورودی و چه خروجی است، لازم بود هماهنگی لازم برای هدایت و ساماندهی سفر عراقی‌ها به ایران با نگاهی به این دستورالعمل انجام شود.

به همین منظور تشکل‌های صنفی در مشهد برای اولین بار پس از انقلاب، نشستی را با حضور آژانس‌های مسافرتی ایرانی فعال در مشهد و عراقی برگزار کردند. تعداد ۴۰ آژانس فعال در کربلا، نجف اشرف، بصره به ایران دعوت شدند که در حوزه سیاحت، زیارت و درمان با ایران کار می‌کنند.

طی ۷۲ ساعت، از سوم تا پنجم آذرماه ۱۴۰۰ این افراد که برخی از آنها تجربه سفر به استان‌های مرزی از جمله کردستان و کرمانشاه را نیز داشتند در شهر مشهد با آژانس‌های ایرانی جلسات مختلفی برگزار کردند که نتیجه آن امضای قراردادهایی برای اعزام گردشگران عراقی به ایران شد. مدیران آژانس‌های گردشگری عراقی در طول برگزاری جلسات رو در رو خواسته‌های خود، مشکلات و پکیج ها را بررسی کردند.

اقدامی برای حذف دلالان سفر در مشهد

ایرانی‌هایی که در این برنامه حضور داشتند نیز به آنها چند موضوع را تبیین کردند از جمله اینکه گردشگرانی که به ایران می‌آیند باید یا واکسن زده باشند یا تست آنها منفی باشد. برخی می‌گفتند که شرط تست برداشته شود. اما مدیرکل کنسولی وزارت خارجه که در این برنامه حضور داشت، این تصمیم گیری را به عهده ستاد کرونا دانست.

عراقی‌ها از وجود دلالان در مشهد برای کارهای درمانی گلایه کردند که مسئولان وزارت خارجه و وزارت میراث فرهنگی حاضر در این نشست‌ها پاسخ دادند: اگر عراقی‌ها با تور وارد ایران شوند هم امنیت آنها را می‌توان به راحتی تضمین کرد و هم نحوه خدمات دهی به آنها را. اما نمی‌توانیم سفر بدون برنامه‌ریزی آنها را کنترل کنیم.

عراقی‌ها درخواست کردند ایران لغو ویزای ورودی از طریق مرزهای زمینی را برای گردشگران عراقی انجام دهد اقدامی که نیاز به عمل متقابل است

مورد مطرح شده دیگر این بود که عراقی‌ها می‌خواستند تا ایران لغو ویزای ورودی از طریق مرزهای زمینی را برای گردشگران عراقی انجام دهد این درحالی است که محمود ادیب مدیرکل کنسولی وزارت خارجه گفت: چندی پیش ایران اعلام موافقت کرد در صورتی که عراق روادید زمینی را برای ایرانی‌ها انجام دهد ما هم عمل متقابل انجام خواهیم داد اما هنوز این اتفاق نیفتاده است و تنها ویزای سفرهای هوایی برای هر دو طرف لغو شده است.

در حاشیه این گردهمایی، سید موسی موسوی از آژانس داران عراقی به خبرنگار مهر گفت: ده سال است که به ایران مسافر تفریحی و زیارتی می‌آورم ما در حوزه ارز مشکل داریم. قیمت‌ها در ایران بسیار تغییر می‌کند و موجب می‌شود که بین هتلداران ایرانی و مسافران و آژانس‌ها اختلاف نظر پیش بیاید. عراقی‌های زیادی تنهایی به ایران می‌آیند قرار شد تا آنها در قالب سفرهای گروهی تنها بتوانند با آژانس‌ها سفر کنند. ما به ایران آمدیم تا از نزدیک هتلداران و آژانسداران ایرانی را برای همکاری بیشتر ببینیم. دیدارهای رو در رو اطمینان خاطر بیشتری را برای دو طرف به وجود می‌آورد. ما باید گردشگران عراقی را ترغیب و تشویق کنیم که به صورت گروهی به ایران سفر کنند این فرهنگ باید جا بیفتد. چون همیشه آنها از طریق فیس بوک پزشک پیدا کرده و اقامت‌هایشان را رزرو می‌کنند. ما با پزشک‌هایی که در ارتباط بودیم می‌توانستیم مسافران عراقی را هدایت کنیم. گردشگران عراق پس از درمان به مشهد، قم و جمکران می‌رفتند و در فصل گرم به استان‌های شمالی ایران سفر می‌کردند.

سید رائد معاون گردشگری کربلا هم در حاشیه همایش ایران و عراق که در مشهد برگزار شد به خبرنگار مهر گفت: هدف از آمدن به ایران تقویت روابط بین دو کشور ایران و عراق و هماهنگی بین آژانس‌های مسافرتی و کشور است. ۳۸ آژانس در این همایش از استان‌های مختلف عراق حضور پیدا کردند. هدف اصلی ایجاد زمینه همکاری به خصوص در حوزه گردشگری سلامت است. حدود ۳۰ درصد از آژانس‌های مسافرتی عراقی با ایران در زمینه گردشگری زیارتی و درمانی کار می‌کنند. قبل از کرونا تسهیلات سفر بین دو کشور زیاد بود ولی بعد از کرونا وزارت بهداشت قوانینی وضع کرد که باید به آنها احترام گذاشت چون قانون تنها برای عراقی و ایرانی نیست الان هم از کشورهای مختلف دنیا برای دیدن عراق می‌آیند پس باید پروتکل‌ها رعایت شود.

اقدامی برای حذف دلالان سفر در مشهد

طی این جلسات آژانس‌های مسافرتی ایرانی به همتایان خود پکیج‌هایی را معرفی کردند تا عراقی‌هایی که همیشه در فرهنگ شأن سفر انفرادی و شخصی به ایران وجود داشت را متقاعد به سفر گروهی کنند با این حساب هم آژانس ایرانی و هم عراقی که مدت‌ها پس از کرونا بیکار بوده‌اند، منتفع می‌شوند و هم گردشگران عراقی خدمات بهتری می‌گیرند و مهم‌تر از همه دست دلالان را از روند پذیرش مسافر کوتاه خواهد شد.

در واقع می‌توان گفت برای حل مشکلات بین دو کشور می‌بایست همتایان دولتی و خصوصی حضور می‌داشتند همچنین زمان بیشتری برای سخنرانی به بخش خصوصی داده می‌شد اما این برنامه که حول حل مشکلات دو طرف بود بیشترین تریبون به مقامات دولتی داده شد و تنها در جلسات رو در رو آژانس‌های مسافرتی با یکدیگر گفتگو می‌کردند. اما با تقاضای دو طرف، جلسه پرسش و پاسخی برگزار شد تا طرف عراقی بتواند مشکلاتش را مطرح کند.

در این همایش سه روزه نمایندگانی از کنسولگری‌های کربلا، بصره و نجف، مدیرکل امور کنسولی، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران، مدیران اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی و تعدادی از معاونان گردشگری استان‌های دیگر ایران نیز حضور داشتند اما از دولت عراق نماینده دولتی حضور نداشت. همچنین اگرچه نماینده آژانس‌های مسافرتی عراق دعوت شده بود اما در این برنامه رئیس انجمن دفاتر مسافرتی عراق نبود. آژانس‌های مسافرتی پس از مشهد راهی استان گلستان شدند تا بتوانند با جاذبه‌ها و فعالان گردشگری این استان نیز آشنا شوند.

به طور حتم برگزاری این جلسات برای کشورهای هدف نتایج مطلوب‌تری را به دنبال خواهد داشت به خصوص برای گرفتن نتایج بهتر درباره ساماندهی ورود گردشگران خارجی به ایران.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حمید مشهد IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    1 0
    با سلام دوستانی که رفتند و نشستند و الکی برای خودشون حرف میزنن باید بدونن همین دلال ها یا کسانی که مسلط به زبان عربی هستند باعث ارز آوری برای کشور و شهر مشهد میشند... خیلی از عراقی ها بنا به اعتقادات و عقاید خودشون سفر مستقل رو ترجیح میدن به سفر با گروه یا کاروان‌.. از انجایی که ایران و مشهد یکی از شهرهای ارزان قیمت جهت سیاحت و زیارت و درمان هست کاملا راضی از امکانات رفاهی و درمانی به شهر خودشون بر میگردند..حذف دلال عملا غیرممکنه هست اینایی که میگن دلال آسیب میزنه به گردش گری خراسان کاملا دروغگو هستند چون میخان همون دو قرونی که به جیب دلال میره رو هم ازش بگیرند... هر دلال با دعوت از یک شهروند عرب باعث میشه تا حداقل پانصد تا هزار دلار ارز وارد کشور بشه تازه اگر کار درمانی انجام نده...که اگر کار درمانی هم باشه این رقم چهار برابر میشه ‌..این سود توی جیب کی‌میره؟ دلال؟ خیر اگه یه خرده درست فکر‌کنند میبینند دلال نقش زنبور عسل رو داره فقط حمالی میکنه و سود اصلی توی جیب خزانه ی کشور میره...لطفا یکم درست فکر کنید و فاتحه توسعه ی توریستی درمانی مشهد رو نخونید ...
    • مهدی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      0 0
      آخی طفلی نگو اشکم درآمد.
  • سید سعید IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    0 0
    زمانی که چندآژانس منتخب اقدام به درخواست صدور ویزل می کردند خودشان در این بازار انحصاری که برای خود ایجاد کرده بودند چنان جولان می دادند که نگو ونپرس ودر بخش درمانی هم روی به اصطلاح واسطه ها راسفید کردند .پس لطفا ادای دایه دلسوز جهت به دست گرفتن امور درنیارند .در کل دنیا این مورد بستگی به اشخاص داردکه گروهی سفر برند ویا فردی .
  • علی IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    قطعا هر چه دخالت دولت کمتر باشد خدمات به مسافران مشهد هم بهتر می شود ، دولت بجای دخالت مستقیم نظارت خود را گسترش دهد.
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    کاش برای رفتن به عراق هم همینطور نفری 20 دولار می گرفتند
  • هانی IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    عالی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس