ادعای سخیف شبکه دولتی ترکیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی

وبسایت سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه در گزارشی در سالروز ورود نیروهای نظامی ایران به جزایر بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، این جزایر را متعلق به امارات دانست.

به گزارش مشرق، وبسایت عربی سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه (تی آر تی) در گزارشی به ادعای امارات متحده عربی در خصوص جزایر بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک پرداخت و مدعی شد که ایران در ۵۰ سال پیش این جزایر را متعلق به امارات بود به کنترل خود در آورده است.

در تیتر این گزارش آمده است: «ابوموسی و تنب کوچک و تنب بزرگ ...جزایر اماراتی که ایران ۵۰ سال پیش بر آن‌ها مسلط شد.»

تی آرتی همچنین بارها در این گزارش از لفظ جعلی «خ. ل.ی. ج ع. ر.ب. ی» استفاده کرده و مدعی شده است که چون پس از خروج انگلیس از خلیج فارس، هیچ قدرت نظامی بزرگی در این منطقه وجود نداشت، ایران از فرصت استفاده کرده و سه جزیره را به کنترل خود در آورد.

ادعای سخیف شبکه دولتی ترکیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی

نکته قابل توجه اینکه این رسانه دولتی ترکیه، اذعان کرده که ورود نیروهای ایرانی به سه جزیره دو روز قبل از تأسیس کشور امارات متحده عربی صورت گرفته است. یعنی اصولا در آن زمان کشوری به نام امارات وجود خارجی نداشت.

تی آرتی همچنین نوشته است که ایران تاکنون به درخواست‌های امارات و تلاش‌های بین‌المللی برای میانجیگیری بی اعتنا بوده است. این ادعا در حالی است مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند حاضرند در گفت‌وگو با طرف اماراتی سوءتفاهمات را برطرف کنند، اما هیچ کشوری بر سر خاک خود با کشور دیگری مذاکره نمی‌کند و حاکمیت ایران بر سه جزایر یادشده خدشه‌ناپذیر و غیر قابل گفت‌وگو است.

گزارش شبکه ملی ترکیه در حالی است که روابط ترکیه و امارات در ماههای اخیر پس از سال‌ها تنش رو به بهبودی رفته و «محمد بن زاید» در سوم آذر ماه با سفر به ترکیه با اردوغان دیدار کرد. رئیس‌جمهور ترکیه نیز اعلام کرده است که در ماه فوریه سال آتی میلادی قصد سفر به امارات را دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    55 9
    اينا مثل هرزه هايي هستن كه هر كي پول بيشتر بده اونطرفي هستن
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      31 13
      شبکه دولتی ما هم باید کشتار ارامنه توسط ترک ها را به رسمیت بشناسد.
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      10 6
      بهترین توصیف رو کردین. «« هرزه»». مختصر و مفید
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      7 3
      دوست عزیزی که به ترک‌ ها خورده میگیری بحث ملی هست چرا قومیتیش میکنی؟ الان با امارات مشکل داری باید یمن و سوریه هم بزنیم واقعا که
    • رامین IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      5 7
      وقتی کوچه ای تو تهران به نام های (بادکوبه شوشی و آران...) اسم گذاری میکنید انتظار دارین اونا هم بشینن براتون کف بزنن؟!
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    26 5
    احتمالا اردوغان با شیخ زاید بده و بستان کردند
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    24 9
    دولت ترکیه اخیرا بطور آشکار و بی پروا امنیت و یکپارچگی ایران رو مورد تهاجم پی در پی قرار میده.آیا واقعا وقتش نرسیده که جوابی مناسب دریافت کنند یا باید مانند دولت قبلی منفعلانه منتظر بمانیم که ببینیم چه خواهد شد؟آقای اردوغان مشکلات عدیده اقتصادی و تجزیه طلبی های داخلی و مشکلات خارجی خود با قبرس و یونان و دستگیری و ارعاب افسران ترک بدلیل کودتا و مشخصا برنتابیدن سیاست های اردوغان رو فراموش کرده و مثل کنه خون آشام چسبیده به منافع ملی ایران.به نظر بنده اگر جوابی قاتع دریافت نکند قطعا گستاخ تر خواهد شد
    • علی IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      13 7
      دستمال بدستان جادوی پانترک بریزید بیرون برای حمایت از اربابشان
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      10 5
      ترکیه سگ کی باشه فعلا داره از گدایی دستش رو جلوی همه دراز میکنه این دم تکون دادن هم برای پوله باید کالا های ترکی رو تحریم کنیم البته وطن پرستان
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      2 5
      اردوغان با جسارت تمام از روسای جمهور اگر درخواست به رسمیت شناختن استقلال قبرس شمالی کرد.
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    14 6
    دوباره خردوغ افتاد به گدایی از یک طرف و خیانت به طرف دیگر.گدایی و خیانت تنها کاری است که خردوغ که در آن تخصص دارد. البته قرارداد سواپ گاز بین ترکمنستان و ایران و آذربایجان هم خوب ماتحت اردوغان را به درد آورده است.
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    11 5
    امارات: کاکا چقدر بریزم به حسابت؟!
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    10 6
    اردوغان خون کردها از دستهای کثیفش میچکد
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    8 6
    قبرس هم خاک یونانه اینو صدا و سیما که داغانه همینجا هم منتشر بشه کافیه این جواب ترکیه در ضمن یه باریکه مرزی از ترکیه به نخجوان راه داره که خاک ایرانه توسط ترکیه اشغال شده یک نفر باشرفبرا پس گرفتنش اقدام کنه پس بگیره لعنت به پهلوی
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    8 6
    مرگ بر ترکیه فاشیست اشغالگر
  • سرباز وطنم ایران IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    8 5
    اینجوریه پس ، جزیره قبرس یونانیه غرب ترکیه مال یونان
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    4 13
    اکر پانتورک هستین پس هم باید با ایران هم عرب ها غریبه باشید ولی این روزنامه معلوم کرد پانتورک یک دروغ است برای تجزیه فقط ایران چون تنها کشوری که میتواند تمدن پرشکوه شرق را احیا کند ایران است و رقیب قدرتهای جهانی بشود.
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    10 7
    چرا در نقشه های چندهزار سال پیش ایران، نام آذربایجان وجود دارد ولی حتی یک عدد سنگ نوشته باستانی به ترکی در این مناطق آذربایجان و خاورمیانه و ایران و قفقاز نیست؟؟؟؟؟؟ چون زبان اجدادی و اصلی آذری ها اصلا ترکی نبوده و ترکی یک زبان بیگانه زردپوستان منطقه قرقزستان و ترکمنستان است. مثل کشور مصر که زبانشان عربی است.
    • FR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      3 13
      شما هم‌قبل از اسلام یک کتیبه به زبان فارسی نشان دهید، آنهایی که موجود است به زبان پهلوی است نه فارسی یعنی زبان اجدادی شما پهلوی بوده نه فارسی
    • US ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      3 0
      به زبان پهلوی (زبان پارسی میانه) بوده، بخاطر اینکه زبان پهلوی نیای زبان پارسی کنونی است. پارسی همینطوری الکی زبان ملی و رسمی کشور نیست، پارسی بازمانده تمام زبان های ملی ایران در هر دوره گذشته است. اشتباه و مشکل شما تجزیه طلبان اینه که چون مثلا در حال حاضر به یک زبان خاص صحبت می کنید، تصور می کنید، که از تبار و نژاد سخنوران باستانی و اصلی آن زبان نیز هستید، درحالی که اینطوری نیست. ایرانی های آذربایجان و اران، از اصیل ترین ایرانیان هستن.
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    5 5
    آذری ها از قوم ماد هستند و کوروش نوهٔ دختری شاه ماد است _____ایران یک بندر در دریای مدیترانه را در سوریه برای ۱۰۰ سال گرفت. آری ای برادران آریایی قوم ماد( آذری ها ) سرهایتان را بالا بگیرید و به جد تاجدار خودتان کوروش بگویید باز هم ایران بعد از ۲۵۰۰سال دوباره به مدیترانه رسید.
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    5 7
    خون جاری در رگ گردن منِ آذریِ ایران، تقدیم آن شهید افغانی که در سوریه با داعش جنگید تا زن آذری ایرانی کنیز قصرهای عربستان سعودی نشود. این است تفکری که من آذری به آن چسبیده ام تفکر امت امام زمان ع که افغانی را کنار آذری قرار میدهد و اتحاد طلایی شرق را تشکیل میدهند.____ سرنوشت زنان عراقی که با آهن داغ علامت کذاری شده و به اعراب خلیج فارس فروخته شدند چه شد؟؟؟ _____
    • ناشناس IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      7 3
      من هم به عنوان یک فارس ناموسم را مدیون ترکهای لشگر عاشورای تبریز هستم..که جان خود را فدا کرد تا ناموس من فارس دست صدام نیفته
    • US ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 1
      (9:09) همه شهیدان از هر استانی جانشون رو برای نوامیس همه ایرانیان فدا کردن. بنده خودم شخصا دستبوس تک تک همه ایشان هستم. این جور کامنت ها هدفی جز تفرقه نداره. کسانی که تو کامنتشون می گن "من به عنوان یه فارس" سایبری های تجزیه طلب هستن. از جمله تفرقه افکنی های پانترکها، تفکیک شهیدان بر اساس ناحیه، منت گذاشتن، و بزرگنمایی غیرعادی از شهیدان ناحیه خود، با قصد تحقیر کردن دیگر ایرانیان است. محض اطلاع، استان اصفهان نسبت به جمعیتش، بیشترین شهید رو تقدیم ایران کرده.
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    3 8
    آذری ها از قوم ماد هستند و کوروش نوهٔ دختری شاه ماد است _____ایران یک بندر در دریای مدیترانه را در سوریه برای ۱۰۰ سال گرفت. آری ای برادران آریایی قوم ماد( آذری ها ) سرهایتان را بالا بگیرید و به جد تاجدار خودتان کوروش بگویید باز هم ایران بعد از ۲۵۰۰سال دوباره به مدیترانه رسید.
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    5 7
    // آذر=آتش // بایجان=پایگاه //در عربی ب=پ و گ=ج // آذربایجان=پایگاه آتش/ آذری ها خانواده سلطنتی آریایی ایرانی زرتشتی بودند که مسئول محتفظت از آتش اهورایی در سبلان را به عهده داشتند.
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    3 7
    (برادران آریایی ی آذری های آریایی) از شرق عالم تا غرب عالم‌را فتح کرده اند انگلیس ایران آلمان روسیه هند امریکا اسپانیا فرانسه کروتسی لهستان پاکستان افغانستان برزیل و ...... آذری ها این فرزندان قوم اریایی ی ماد، شکوه قوم آریایی را با ترک ها عوض نمیکنند.
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    2 7
    سردار نوری اقدم و سردار حقیقت پور‌ سردار های ایرانی که برای باکو در جنگ‌قرباق اول حنگیدند ایران ده ها شهید دفن شده در کشور آذربایجان دارد. اگر ایران نبود ارمنستان و روسیه مسیحی باکو را خورده بودند.
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    5 4
    تازه جزایر آریانا در جنوب بومو در اشغال امارات هست باید آزاد بشه
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    1 3
    آذری ها از قوم ماد هستند و کوروش نوهٔ دختری شاه ماد است
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 1
    تجاوز به قبرس را فرانوش کردند تقصیر ماست زیادی مماشات نی کنیم
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 2
    بعد شما به دریای مازندران ما بگویید: خزر .
    • عبدالرضا IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      1 2
      صدها اسم روستا روذ کوه شهر و غیره را به فارسی تغییر دادند این خزر هم روش ببینیم بعدا چکار می کنید ارمنستان هم اسامی قره باغ مناطق اطراف انرا به زارتان زارتانیان تغییر داد ولی همه ان زارت شد حالا شما هم فردا این نامها را خواهید دید که به ترکی برگشتند هیچ اسامی شهرهای فارسی هم ترکی می شوند
    • US ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      1 0
      پاسخ به عبدالرضا: چون نامشون الان به زبان ترکیه، پس همیشه ترکی بوده؟ خیر. نام های باستانی مناطق مذکور، ایرانی بوده. نام درست دریاچه کاسپین هست نه خزر. خودتون رو هم با خزرها قاطی نکنید چون یک قطره خون مشترک ندارید. همین الان هم مردم ایرانی نژاد ساکن آذربایجان هستن، پس دلیلی نداره بخوان مشکلی با نام های ایرانی داشته باشن.
  • IR ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 1
    ترکیه برای شریک استراتژیک اصلا قابل اعتماد نیست
  • IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    3 2
    نقطه ضعف ترکیه بیشتر از ماست ترکیه بزرگ‌ترین ارتش ناتو را دارداما درگیرترین ارتش را دارد ۱- ارتش ترکیه در کردستان ترکیه عراق وسوریه درگیر است ۲- ارتش ترکیه در سوریه در گیر است ‌ادلب وعفرین نقطه درگیری اصلی آنها است وارتش باید کل مرز را جهت جلوگیری از مهاجرین بشدت محافظت کند ۳- در غرب با یونان وقبرس درگیری دیرینه دارند ۴- در شمال ودریای سیاه باناوگان روسیه شاخ به شاخ هستند ۵- با ارمنستان بشرت درگیراندوکشتارارامنه از یاد ارامنه نمیرود ۶- در شرق ایران رقیب اصلی آنها است که ناچار به کشیدن دیوارشده ۷- آنها در لیبی قطر واذزبایجان نیروی ویژه پیاده کرده اند ۸- بلند پروازی اردوغان کلا رابطه با غرب را نابود کرده ۹- شرق وروسیه فقط با ترکیه بازی میکند ۱۰- اعراب به دلیل رقابت دیرینه از زمان عثمانی بشدت مخالف قدرتمند بودن ترکیه هستند به این مسایل اقتصاد متلاشی را باید افزود لذا ایران به راحتی می‌تواند با کارت شرکایش با ترکیه مقابله کند ۱- اتحاد با یونان وارمنستان ۲- تحریک سوریه وعراق ۳- حمایت مطلق از ارمنستان ۴- درگیر کردن ترکیه در خارج از مرزها
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      1 3
      چیزی به اسم کردستان ترکیه و عراق وجود نداشته و ندارد آنجا آناتولی و ترکمانیه هست که از زمان امپراتوری روم تاکنون اسمش همین است آناتولی و ترکمانیه هنوز که هنوزه اسم مناطق کردستان جعلی عراق اسم مناطقشون ترکی هست
  • GB ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    1 3
    بله مثل ترکیه که ادعا میکنه عراق و سوریه جزو امپراطوری عثمانی بوده و باید به ترکیه ملحق بشه.
  • ح ر IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    3 1
    این منافق برای پول چشم رو همه چیز می بندد بعد یک عده پول مملکت را می برند ترکیه الان چرا دولت جواب این ها را نمی دهد
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    7 2
    حالا نیس که ترکیه با اون امپراطوری عثمانی ده ها کشور رو اشغال نکرد و نسل کشی راه ننداخت. و الانم سوریه و عراق رو اشغال کرده. اینا اقتصادشون داره متلاشی میشه میخوان باج بدن به امارات تا کمک اقتصادی بگیرن
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    8 1
    چرا فقط کشورهای اطرف ما ادعای سخیف میکنن؟ چرا ما ادعای سخیف نمیکنیم؟
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    1 0
    ایران چرا سرزمینهای جدا شده. در جنگ چالدران بواسطه عثمانی ها ی وحشی را طلب نمیکند ؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟
  • اس SE ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
    0 0
    رفتن نفت لیبی رو صاحب بشن اوقت حرف از جزایر ما میزنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس