.

آنگونه که مقامات ذیربط ادعا کرده اند قرار است این شهر خودکفا با بندر و فرودگاه بین المللی اختصاصی اش از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی درب های خود را به روی سرمایه گذاران و تجار و بازرگانان بزرگ دنیا باز کند.

سرویس جهان مشرق _ «اُکساجون» یا «اُکساگون» را نقطه عطف پروژه «نیوم» ولی عهد عربستان می دانند، برخی از ناظران آن را عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان از جنس «نیوم» می دانند و این سؤال را مطرح می کنند که آیا بن سلمان با این پروژه رؤیای «اسرائیل بزرگ» را محقق خواهد کرد.

شهری که شبیه هیچ شهری روی کره خاکی نیست ... محل سکونت شرکت ها و خانواده هایی است که به دنبال زندگی ماورایی و بسیار خاص هستند ...

اُکساگون نقطه عطف پروژه Neom دولت سعوی/ آیا بن سلمان با نیوم رؤیای اسرائیل بزرگ را محقق می‌کند؟ +تصاویر

با این جملات شرکت سعودی «نیوم» شهر صنعتی و ما فوق مدرن خود به نام «اُکساجون» یا «اُکساگون» را در وبگاه‌اش معرفی می کند.

بنابر آنچه «محمد بن سلمان»، ولی عهد عربستان سعودی و مدیر عامل شرکت «نیوم» ادعا می کند: «طراحان و پیمانکاران احداث کننده ی «اُکساگون» تلاش دارند، این شهر به الگو و نمونه ای جدید برای تمام شهرهای صنعتی و پیشرفته دنیا در آینده تبدیل شود».

ولی عهد سعودی این اظهارات را هفته گذشته و به مناسبت اعلام احداث این شهر ایراد کرد و افزود: «اُکساگون به انگیزه و هدفی برای رشد و پیشرفت متنوع و چند بُعدی اقتصادی در منطقه ی نیوم به طور خاص و در عربستان به طور عام تبدیل خواهد شد و به خواسته های ما جهت تحقق اهداف مشخص شده در چشم انداز ۲۰۳۰ کمک خواهد کرد».

اُکساگون نقطه عطف پروژه Neom دولت سعوی/ آیا بن سلمان با نیوم رؤیای اسرائیل بزرگ را محقق می‌کند؟ +تصاویر

چشم انداز ۲۰۳۰ یا همان برنامه بلند مدت رشد و توسعه عربستان سعودی که از سوی محمد بن سلمان، ولی عهد این کشور دو سال قبل ارائه شد، بر جذب سرمایه گذاری های خارجی با هدف ایجاد تنوع در منابع درآمدی و اقتصادی عربستان استوار است که هم اکنون بر نفت استوار است.

در این ارتباط، «نظمی النصر»، رئیس اجرایی شرکت نیوم نیز در سخنانی از شرکت هایی که آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در «اُکساگون» اعلام کرده اند، قدردانی نمود و گفت: «سرمایه گذاران در اُکساگون پرچم دار تکنولوژی مدرن و بسیار پیشرفته ی دنیا در شهری خواهند بود که مجهز به پیشرفته ترین تکنولوژی های روز و آینده دنیاست، شهری که آغازگر انقلاب چهارم صنعتی دنیا خواهد بود».

آنگونه که مقامات ذیربط ادعا کرده اند، قرار است این شهر خودکفا با بندر و فرودگاه بین المللی اختصاصی اش از ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی درب های خود را به روی سرمایه گذاران و تجار و بازرگانان بزرگ دنیا باز کند.

مشخصات و ویژگی های شهر «اُکساگون»

شهر اُکساگون در منطقه ای بزرگ در نقطه جنوب غربی منطقه ی نیوم قرار دارد و بخش مهم و اساسی آن را بندری بسیار پیشرفته و مجهز به تمام خدمات لجستیکی تشکیل می دهد و براساس برنامه ریزی ها قرار است، بخش اعظم ساکنین منطقه نیوم را در خود جای دهد.

اُکساگون نقطه عطف پروژه Neom دولت سعوی/ آیا بن سلمان با نیوم رؤیای اسرائیل بزرگ را محقق می‌کند؟ +تصاویر
حدود جغرافیایی شهر اُکساجون یا اُکساگون

این شهر، همچنین بزرگ ترین سازه شناور جهان را تشکیل خواهد داد و با تکیه بر دریاها یا همان «اقتصاد آبی» کانون توسعه و پیشرفت پایدار منطقه نیوم خواهد بود، به همین دلیل نام «اُکساگون» یا «اُکساجون» برای آن در نظر گرفته شده است، نامی که از دو بخش «اُکس» مختصر واژه «اکسیژن» و «گون» یا «جون» به معنای «ارزشمند و گران قیمت» است تا نشان دهد، در این شهر به حفظ محیط زیست توجه ویژه ای شده و وجود اکسیژن مهمترین نشانه ی سالم بودن این شهر و توجه به محیط زیست آن است.

اُکساگون نقطه عطف پروژه Neom دولت سعوی/ آیا بن سلمان با نیوم رؤیای اسرائیل بزرگ را محقق می‌کند؟ +تصاویر

ساکنین این شهر در دل طبیعت زندگی خواهند کرد و به دلیل قرار داشتن بر سواحل دریای سرخ با کانال «سوئز» فاصله چندانی ندارد که ۱۳ درصد تجارت جهانی از آن عبور می کند.

برای ساکنین مجتمع‌ های مسکونی این شهر مسیرهای مجزا و خاصی شامل مسیر پیاده‌ روی، مسیر دو چرخه سواری و مسیرهای خودرویی در نظر گرفته شده و سوخت و انرژی وسایل خودرویی به ویژه حمل و نقل عمومی از «هیدروژن» استفاده می شود که به عنوان سوخت دوست محیط زیستی شناخته شده است.

از نظر فناوری، شهر «اُکساگون» بر فناوری های متعددی، از جمله اینترنت اشیا (IoT)، هوش مصنوعی، روبات ها و غیره متکی است که همگی توسط شبکه تماما خودکار و مستقل حمایت و پشتیبانی می شوند.

از لحاظ زیست محیطی، تمام فعالیت های شهری و تجاری و بازرگانی شهر اُکساگون از جمله بنادر و فرودگاه و مراکز خدماتی و شهری بر استفاده از انرژی و سوخت هایی با انتشار کربن صفر متکی است.

 در واقع، شهر اُکساگون تلاش دارد، به کانون و مرکز صنایع پاک و پیشرفته تبدیل شود، به گونه ای که همه ی فعالیت های جاری در این شهر با استفاده از انرژی پاک و انتشار کربن صفر صورت گیرد.

اُکساگون نقطه عطف پروژه Neom دولت سعوی/ آیا بن سلمان با نیوم رؤیای اسرائیل بزرگ را محقق می‌کند؟ +تصاویر

پروژه نیوم عربستان یا پروژه ای صد در صد صهیونیستی

بنابر آنچه بن سلمان می گوید، هدف پروژه نیوم تبدیل عربستان به کشوری پیشرفته و مدرن در تمام ابعاد است تا به الگویی برای منطقه و جهان عرب و اسلام تبدیل شود.

اما هرکس کتاب «خاورمیانه جدید» تألیف «شیمون پرز»، رئیس پیشین رژیم صهیونیستی (۲۰۱۴-۲۰۰۷) را بخواند، با شرح مفصلی از طرح نیوم بن سلمان مواجه می شود که پرز آن در چهار فصل (هشتم تا یازدهم) کتابش به صورت مشروح پرداخته است.

این درحالی است که شالوده و اساس این طرح را هم پرز از «طرح آیالون» به عاریت گرفته و پرز پیاده سازی آن را نشانه ی هم پیمانی و اتحاد سرمایه های «عربی» و هوش و ذکاوت «صهیونیستی» دانسته و تاکید کرده، تحقق آن منافع و سودهای بسیاری برای اسرائیل به همراه خواهد داشت.

در توضیح طرح نیوم بن سلمان این منطقه را منطقه خاصی توصیف می کند که در آن خبری از قوانین و مقررات رایج و متداول در کشورهای کنونی مانند مالیات و گمرک و قوانین کار و قید و بندهای قانونی بر فعالیت های تجاری و بازرگانی نیست و این همان چیزی است که پرز در صفحه ۱۵۴ کتاب خود به آن اشاره کرده است.

به گفته بن سلمان، پروژه نیوم احداث منطقه آزاد تجاری و گردشگری به مساحت ۲۶.۵ هزار کیلومترمربع را دربر می گیرد که از شمال و غرب به دریای سرخ مشرف است. قرار است، یکهزار کیلومترمربع از پروژه نیوم در شبه جزیره سینا مصر و مشخصا در منطقه سیاحتی «شرم الشیخ»، دو جزیره «تیران» و «صنافیر» و باریکه ای به طول ۴۶۸ کیلومتر از سواحل خلیج عقبه پیاده سازی شود.

اُکساگون نقطه عطف پروژه Neom دولت سعوی/ آیا بن سلمان با نیوم رؤیای اسرائیل بزرگ را محقق می‌کند؟ +تصاویر

علاوه بر مصر، پروژه نیوم در بخشی از خاک اردن نیز پیاده سازی می شود که مرزهای شرقی منطقه نیوم با کوه هایی به ارتفاع ۲۵۰۰ متر را تشکیل می دهد. بر این اساس پروژه نیوم در محور سینا – خلیج عقبه و بخش سعودی شبه جزیره العرب پیاده سازی می شود که مسیر حضرت «موسی» و قوم یهود از مصر به فلسطین است و در مسیر آن کوه های مقدس «جبال اللوز» و «جبال الدک» قرار دارند.

توضیح اینکه، جبال اللوز، در شمال غربی عربستان و در ۵۰ کیلومتری شهر «تبوک» واقع شده و نزد یهودیان مقدس است، چون معتقدند، «ده فرمان» خداوند بر حضرت موسی پیش از ورود به «طور سینا» و نزول «تورات» در اینجا بر موسی نازل شده است.

همچنین، لشگریان فرعون پس از شکافتن دریا توسط حضرت موسی و عبور ایشان و قومش از دریا در اینجا و مشخصا در منطقه ای رخ داده که امروزه به «ساحل نوبیع» معروف است.

اُکساگون نقطه عطف پروژه Neom دولت سعوی/ آیا بن سلمان با نیوم رؤیای اسرائیل بزرگ را محقق می‌کند؟ +تصاویر
حدود جغرافیایی نیوم در کشور عربستان سعودی

محل و مساحت اجرای پروژه نیوم

پروژه نیوم در منطقه ای به مساحت ۲.۵ برابر کشور لبنان و ۱.۵ برابر فلسطین اشغالی با موقعیت بسیار راهبردی، از جمله مشرف بودن به دریای سرخ و خلیج عقبه اجرایی می شود و مرزهای دولت – کشور در آن بی معناست، به همین دلیل است که اولین سرمایه گذاران این طرح صهیونیست ها بوده اند.

اُکساگون نقطه عطف پروژه Neom دولت سعوی/ آیا بن سلمان با نیوم رؤیای اسرائیل بزرگ را محقق می‌کند؟ +تصاویر
تصویری ماهواره ای و نمایی دیگر از حدود جغرافیایی پروژه نیوم

در این میان بسیاری از ناظران بر این باورند، پروژه نیوم بخشی از «معامله قرن» است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا از آن رونمایی کرد و با انتشار نقشه جغرافیایی، آن را نسخه ای از طرح «اسرائیل بزرگ» دانسته اند که پرز در کتابش به آن نیز پرداخته است.

این نقشه برای اولین بار در کتاب « A Zionist Primer » تألیف «ایتمار بن آووی» در سال ۱۹۱۷ توسط سازمان "Young Judaea" با هدف فرهنگ سازی در جوانان یهودی آمریکا و آشنایی با تاریخ تورات و سرزمین موعود در نیویورک چاپ و منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    73 22
    نفرین خدا همواره همرا قوم بی سرزمین و پیامبر کُش یهود است هرکس همراهشان شود فقط عاقبت خودش را ختم به شر کرده
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      3 1
      سلام غار اصحاب كهف، از نظر جغرافيايى نه رو به شرق بود، نه غرب، بلكه در شمال شرقى بود كه هيچگاه نور خورشيد تا عمق غار نمى تابيد. در مورد مكان غار اختلاف است؛ بعضى مى گويند در كوههاى اطراف دمشق بوده كه به غار اصحاب كهف مشهور است. برخى هم آن را در اطراف شهر عمان پايتخت اردن مى دانند كه تعدادى قبر در آنجاست ونقش يك سگ نيز بر ديوار آن است، وبالاى غار، صومعه اى قديمى است ومسلمانان نيز مسجدى ساخته اند.(18) به هر حال ويژگى هاى غار، نمونه اى از رحمت الهى است كه در آيه قبل به آن وعده داده شده بود. ----- 18) تفسير فرقان.
    • DE ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      9 4
      شالوده و اساس این طرح را هم پرز از «طرح آیالون» به عاریت گرفته و پرز پیاده سازی آن را نشانه ی هم پیمانی و اتحاد سرمایه های «عربی» و هوش و ذکاوت «صهیونیستی» دانسته و تاکید کرده، تحقق آن منافع و سودهای بسیاری برای اسرائیل به همراه خواهد داشت./ سرمایه های «عربی» و هوش و ذکاوت «صهیونیستی» خخ این همان طرح گاوهای شیرده است گاو تویی شیر دوش من خخ
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    46 5
    جدی جدی آخر الزمان هستیم یارو عملا دیگه داره داد می زنه بابا من نوچه یهودم البته یکسری از محققان جهان اسلام اثبات کرده بودن که اینا جد در جد یهودی هستن خوبه دیگه یواش یواش باید با محمد بن سلمان یهودی هم در کنار اسرائیلی های صهیونیست خداحافظی کنیم چه روزی بشه اون روز دست تو دست شیعیان مظلوم عربستان جشن پایان ظلم کنار خانه خدا :))))
  • SE ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    28 1
    حالا کاری نداریم که جزیره مصنوعی مال مناطقی است که جا کم آورده اند و خاک نیست و ناچار در دریا جزیره احداث می کنند. و کاری هم نداریم که برج هم مال حایی است که روی زمین جا کم آورده اند و به آسمان رفته اند. کاری هم ندارد که حماقت مشابه دوبی با آن برجهای خالی مانده مثل الخلیفه هم به این اندازه حماقت بار و مایه استهزاء نیست. اما بدانید قرار است این پروژه بهانه ای برای اندلسی کردن عربستان در مقیاس بزرگ باشد. بسیاری از مسلمانان سعودی را الگوی راستین اسلام می دانند. اگر ببینید در سرزمینی که خود اسلام برخاسته است زنان نیمه برهنه و همجنس بازان آزاد هستند، قطعا آنها هم در اعتقاد خود به شک خواهند افتاد. اصلا این هدف اصلی پروژه دویست ساله انگلستان در ایجاد حاکمیت سعودی است.
    • ی IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      21 2
      کسانی که الگوی اسلام شون عربستانه چیزی جز داعش و القاعده ازشون در نمیاد ،
  • علی IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    35 1
    عربستان ساخت و آباد کردن این شهر رو در حالی انجام میدهد که کشور یمن رو ویران و خسارتهای زیادی بهش وارد می کند . جا دارد رزمندگان یمن هم چند موشگ به این شهر صهیونیستی بزنند تا جگر بن سلمان یهودی آتش بگیره .
  • مصطفی IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    32 26
    ماهم سند چشم انداز ۱۴۰۴ داشتیم قرار بود بهترین در غرب آسیا باشیم. فعلاً سال ۲۰۲۲ با جام جهانی قطر که اندازه یک استان ایران هم نیست لذت ببریم
    • SE ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      27 10
      اسم حماقت را پیشرفت نگذارید. این جنون یک عرب نوکیسه است. هیچ وقت اروپایی چنین حماقتی نکردند و نمی کنند.
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      25 15
      غلط کردید فتنه ۸۸ برپا نمودید و ۱۲ سال سیگنال تحریم فلج کننده فرستادید و با تدبیر و امید و برجام ایران را ۱۰۰ سال عقب بردید اگر دولت اول دکتر و دولت الان سید ۱۰ سال سرکار باشد ایران به مراتب جلوتر خواهد رفت انشاالله
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      15 2
      شما جالبه بدونی که اگر اشتباه نکنم از حدود ۲۰۰ کشور دنیا کمتر از بیست کشور میزبان جام جهانی شده اند. یه جور بیان میشه انگار فقط ما میزبان نشدیم. در مورد پیشرفت ها هم متاسفانه چندسالی به خاطر رای اشتباه عقب افتادیم، ولی گذشته باید درس بگیریم و ان شاءاللّٰه در ادامه پر قدرت جبران می کنیم. همونطور که در ۴۳ سال گذشته به لطف خدا کلی پیشرفت کردیم.
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      11 0
      ای بابا حالا جام جهانی و توپ شوت کردن زیر نظر اینفانتینو و کسایی که واسه توپ طلا دو شب قبل همدیگر را اب کشیدند و پهن کردند شد پیشرفت ؟! قطر هم که اگه ایران به دادش نرسیده بود با ان تحریم نصف و نیمه اخوانش تا حالا غرق شده بود
  • هادی IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    22 2
    برادران یمنی! جایی خوبیه برای شلیک
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      1 3
      خاک بر سرت با طرز فکرت میگم چرا نمیری یمن؟؟؟؟
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    9 1
    ایا اینهمه سرمایه گذاری در منطقه پرتنشن و ناامن خاورمیانه ارزش داره البته از دید شرکتهای چند ملیتی و سرمایه گذاران بین المللی اگه بخواهیم بررسی کنیم این منطقه به دلیل ماهیت بنیادگرایانه و اسلامی اصلا مکان مناسبی برای اینکار نیست والا نه تکنولوژی اش مال عربهاست نه خودشون به تنهایی توان ساختش را دارند فقط حکم یه شکلات را داره که بهشون بدهند و راضی نگهشون دارند.
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    9 0
    خداوند متعال مکرتان به‌ خودتان‌ برمی گرداند اين وعده الهي است‌ درآخر زمان دنيا در دست صالحین خواهد بود دوران‌ کدخدا وصهیونیست وآل سعود پلید به پايان خواهد رسيد
  • یس IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    7 0
    توسعه طرز تفکر افراد یه جامعه ست نه اینکه پول بریزی از اینور و اونور وسیله بخری یه جا جمع کنی! البته این تیپ پروژه ها برای تلکه کردن یا تست تکنولوژی های جدید با پول دیگران خصوصا کشورهایی مثل عربستان خیلی خوبه یهودی ها هم استاد اینجوری پول درآوردن....
  • DE ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    17 1
    از نظر فناوری، شهر «اُکساگون» بر فناوری های متعددی، از جمله اینترنت اشیا (IoT)، هوش مصنوعی، روبات ها و غیره متکی است که همگی توسط شبکه تماما خودکار و مستقل حمایت و پشتیبانی می شوند./ عجب یعنی هکرها میتونند سالانه میلیاردها دلار درآمد داشته باشند و باج بگیریند تا اوضاع این شهر را با ویروس پگازووس !! به هم نریزن. اونوقت مثلا اگه یه ویروس کرونای جدید رفت تو این شهر کسی مریض نمیشه چون همه شون رباط شدند.....!؟ خخخ بعد چطوری میخوان کباب شتر بخورن ؟؟ پس بایستی دست از بدویت و وحشیگری و انسانکشی در کشورهای اسلامی مخصوصا یمن بردارند وگرنه پگازوسی خواهند شد.
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    8 1
    فقط ببینید چه تعداد از سرمایه داران ایرانی از حالا دارن اماده میشن که به هر طریق هست خودشون رو به این شهر برسونند. حالا خواهید دید. مثل دبی.
    • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      2 0
      باشه به سلامتی حالا تا اون موقع کی زنده و کی مرده
    • فرید IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 3
      طبیعیه! جایی که امنیت و مخصوصا امنیت اقتصادی باشه سرمایه‌گذار هم جذب اونجا میشه
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    21 2
    صد سال دیگه نه ما تو این دنیا هستیم ،نه بن سلمان ،نه ترامپ،نه بایدن،نه نتانیاهو ،نه ............. هممون جلوی خدا وایسادیم و داریم حسرت جایگاه کسایی مثل شهید سلیمانیرو میخوریم.البته انشالله مثل اونا از قعر جهنم این حسرتو نمیخوریم . به قول خیام ،آن قصر که بهرام در آن جام گرفت ،آهو بچه کرد و روبه آرام گرفت . زندگی خوب خیلی ارزشمنده ،ولی به نظر منی که سی سال از عمرم گذشته و این سی سال به اندازه یه پلک زدن بودنه،این دنیا ارزش خراب کردن آخرتو نداره
  • أبن الأهواز IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    4 9
    نه مشرق اشتباه میکنی، سعودیا درسته زیاد خیانت کردن ولی دیگه محاله که تمام پروژه رو بدن دست صهیونیستا، بخدا قسم شما صهیونیست‌هارو نمیشناسی، صهیونی ها فقط در پروپاگاندا خیلی ماهرن، اینا همیشه سعی میکنن خودشون رو خیلی باهوش جلوه بدن تا محبوبیت پیدا کنن بویژه اگه موضوع مربوط به یه کشور عربی یا اسلامی باشه. وگرنه این بی شرفای عقب مونده هیچی نیستن
  • ذوالفقار IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    8 1
    قبل از همه چیز ،عربستان باید برای احداث این شهر امنیت پایدار ایجاد کنه. شاید یکی از دلایلی که به دنبال صلح با ما هست همین باشه. این یعنی همیشه برای ساعی بودن امنیت سرش پیش ایران پایین هست و همچنین ما هر وقت بخوایم میتونیم با موشک هامون تار و پودشونو به باد بدیم.
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 0
    قطعا این پروژه منحوس با خون و نفرین کودکان یمنی مختوم به شکست است
  • ایرانی US ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    3 0
    در حال حاضر یهودی ها در خاورمیانه در خلیج فارس در اروپا در کانادا در استرالیا در امریکا در حال چپاول سرمایه با مال خود کردن همه پرژه های بزرگ می باشند و قیمت های اجرایی را بحدی بالا برده اند که مبالغ دیوانه کننده است. مثلا در کانادا خانه ای که تا 10 سال پیش قیمتش 200 هزار دلار بوده را به 2 تا 4 میلیون دلار می چپانن به ایرانی ها و چینی ها. حالا تجسم کن در پروژه های دیگر چه خبر است.
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 0
    بجای این که دلارهای نفتی را خرج جبهه مقاومت بکنن متاسفانه بابت زخارف دنیوی هزینه میکنن . خدا لعنتشون کنه این دنیاپرستان را
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    6 2
    خرجش نهایت چند تا موشک هست حالا یا برادران یمنی زحمتش رو میکشند یا اینکه خودمون به عهده میگیریم هر چیزی اونجا ساخته بشه در نهایت دست خودمون میفته
  • محمد IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 0
    صهیونیستا اول از پشت اون دیوار بتونی که دور خودشون کشیدن خارج بشن بعد درباره این پروژه صحبت کنند.
  • IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    3 0
    کشورهای غربی اجازه نمیدن سرمایه توی کشورهای اسلامی وارد بشه. عربستان باید گاو شیرده بمونه. غربی ها قتل خاشقچی را رسانه ای کردن تا سرمایه گذاران رو از عربستان بترسونن.
  • Hamed IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    توجه شما رو به متراژ ترسیمی روی نقشه جلب می‌کنم! ۷ عدد مقدس یهودیت هست و طول و عرض این شهرک ۷*۷ کیلومتر هست!!!!
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 0
    یه عده فقط به فکر آباد کردن کشور خودشون هستند یه عده هم مثل عریستان دارند کشورشان را نابود میکنند در حالی که 90 درصد مردم اونجا دچار فقر و فلاکت و افسردگی شدن
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    4 6
    این نشاندهنده حسادت شماست.
  • فتحی IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 6
    مشرق جون!اگر روحانی رییس جمهور بود الان گیر میدادی که عربستان در حال پیشرفته و ما ... صدتا حرف و حدیث . حالا که رییسی هست جیکت در نمی شه
  • CA ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 0
    اکساگون بیشتر از این که آدمو یاد اکسیژن بندازه یاد هکساگون یا اکتاگون میندازه که یعنی شش ضلعی و هشت ضلعی مثل پنتاگون که میشه پنج ضلعی. جالبه بدون مقررات و قوانین و مالیات سنتی یعنی عملا این تکه رو از خاک حجاز جدا کردن و کسی صاحبش خواهد بود که نفوذ بیشتری توش داره (اونا که هوش و زیرکیشون رو آوردن وسط خخخخ). پیدا کنید پرتقال فروش رو. فقط پول ساختش رو از فروش نفت منطقه جنوب خلیج پارس میدن. بن سلمان هم انقدر خر نیست قاعدتا میفهمه اینارو ولی این هدیه رو اجبارا داده برای به دست آوردن سلطنت و به رسمیت شناخته شدنش توسط مجامع مثلا بین المللی. همیشه استعمار در زمان جابجایی قدرت از نفر جدید امتیازهایی میگیره با قول کمک و به رسمیت شناختن و نفر تازه وارد فاقد قدرت چاره ای جز این نمیبینه.
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 0
    اگر دقت کنید با این طرح شوم آن قسمت از کشور عربستان که هم مرز با اسراییل و مصر است از خاک عربستان جدا نموده اند و با این طرح ارتباط زمینی کشور عربستان با اسراییل قطع میشود تا امنیت اسراییل کاملاً حفظ شود و حاشیه امنی و برای اسراییل از طرف مجاهدان آینده عربستان ایجاد شود
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 1
    باچند پهپاد انتحاری دود می‌شه می‌رود فضا گردی (((( گاو شيرده ترامپ وصهیونی
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    این پروژه صهیونیستی نیست بلکه سرمایه داری است و تا وقتی یمن مبارزه و مقاومت می کند شانس موفقیتی ندارد تنها در صورتیکه روسیه در این پروژه سهمی در خور بگیرد این اتفاق میسر است
  • سید مجتبی IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 0
    به نظر شما شبیه به برج و کاخ نمرود نیست؟(مدرنیته)البته
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    7 9
    کامنت ها می خوانی یاد آدم های. ضعیف.. حسود.. مریض فکر.. فاشیست.. می افتی. دیگران برای رفاه کشور شون. و. ابرشهر درست می کنند.. نژاد پاک آریایی. شعار میدهند.. چون نژاد پاک آریایی.با . شعار وتوهمات. بزرگ شده......... ... جهت یادآوری. آریایی مفهوم نژادی نیست یک مفهوم سیاسی و فاشیستی. ونژاد پرستی هست درزمان پهلوی ها وارد فرهنگ ما شد
    • SE ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      4 0
      اگر کسی با عرب یا ترک یا هر نژاد دیگری دشمنی داشته باشد و خود را نژاد برتر بداند کافر و نجس است. اما تو هم بدان این کاری که سعودی می کند پیشرفت نیست. عقده داشتن برج و جزیره مصنوعی است. والا به اندازه کافی زمین خالی دارند و نه برج نیاز دارند نه جزیره
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    به قولشهیدامیر توکل کامبوریا یهودتاریخ دارداما جغرافیا ندارد
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 3
    خوب الحمدالله دشمنان ما هر چه میگذره به هم نزدیک تر و درهم گره خورده تر میشن و ما متحدهامون کین ؟ و چه برنامه ای برای گسترش همکاری ها داشته ایم ؟ سوریه ، عراق ! وقتی دشمن در حال اجرای طرح های بزرگشه ما فقط از نظر اخلاقی محکوم میکنیم
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 4
    ما اینجا نشستیم در مورد شعار روی موشک بحث میکنیم و لزوم توانمندی های اقتصادی و غلبه میدان بر دیپلمسای و از این چرت و پرتا اون طرف دشمن با طرح های واقعی هر روز سریع تر از دیروز جلو میره و اهدافش میرسه . خاک بر سر فرقه گرایی که داره ممکلت رو عقب میندازه و باعث سلب ارامش مردم شده
  • محمد مینوی US ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    امیدوارم بشر به حدی رشد کند که تمام مرزهای جغرافیایی و نژادی و قومی را کنار بزند و این جهان را آنچنان جای زیبایی درست کند که تمام رنجهای بشر در گذشته فراموش شود ما همه انسان هستیم چه اهمیتی دارد که کجای این کره متولد شده ایم چه رنگی بر پوست بدنمان خودنمایی می‌کند مادر آغاز هزاره سوم باید تمام مشکلات بشری که بخاطر آنها جنگها برپا شده منجمله حس خودبرتربینی و مرزهای جغرافیایی و.... را کنار گذاشته تمام بشریت خدمتگزار همدیگر باشند و دیگر انسانها بر اساس کشورهای خود شناخته نشوند و امتیازات بر اساس خدماتی که انسانها بهم میدهند داده شود . آمریکایی‌؛ایرانی؛ عرب ؛آفریقایی؛ چینی و.... جای خود را به ساکنین کره زمین بدهد . شهر نیوم آغاز این پیشرفت های بشری ا ست .
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 0
    مفید بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس