کد خبر 1308481
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۰
نحوه تنظیم بخاری خودرو در هوای سرد

چیزی به فصل زمستان نمانده است؛ روزهایی که صاحبان وسایل نقلیه باید خود را برای خرید ضد یخ آماده کنند. دیگر کم کم نوبت به راه اندازی بخاری خودرو در فصل سرما هم می‌رسد.

به گزارش مشرق، معمولا در فصول بهار و پاییز، از سیستم گرمایشی و سرمایشی خودرو استفاده کم‌تری می‎شود، اما با فرارسیدن تابستان یا زمستان، این سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکنون نیز در روزهای منتهی به زمستان، بسیاری از مردم یا به دنبال راه اندازی بخاری خودرو یا تعمیر بخاری خودرو هستند.

برخلاف باور عمومی، بخاری خودرو شبیه کولر نیست که برای گرم کردن خودرو، به انرژی بیشتری نیاز داشته باشد؛ بلکه گرمایی که انواع بخاری خودرو به داخل کابین می‌فرستد، همان انرژی گرمایی تولیدشده توسط موتور است که حتی اگر از آن استفاده نشود، هدر خواهد رفت.

با این وجود، برخی از رانندگان همواره درگیر تعمیر بخاری خودرو در فصل سرما هستند. هرچند گاهی برخی از مشکلات به تعمیرات تخصصی نیازمند است، اما در ادامه این مطلب، به نکاتی پرداخته می‌شوند که شاید رانندگان را از سرویس بخاری خودرو بی‌نیاز کنند.

نحوه تنظیم بخاری خودرو در هوای سرد

1. اول حرکت!

خودروهای مدرن، پیش از حرکت به زمان زیادی برای گرم شدن احتیاج ندارند، اما با این وجود، گرم شدن موتور خودرو مدتی زمان می‌برد، بنابراین اگر رانندگان هرچه سریع‌تر حرکت کنند، موتور و در نتیجه بخاری زودتر گرم خواهد شد.

۲. روشن کردن کلید A/C

بسیاری به خیال اینکه A/C تنها برای سرد کردن خودرو به کار می‌رود از آن در زمستان استفاده نمی‌کنند. استفاده از کلید A/C باعث روشن شدن کمپرسور تهویه هوا می‌شود و به همین سبب رطوبت موجود در فضای کابین کمتر خواهد شد. خاموش کردن این دکمه در اکثر مواقع باعث بخار گرفتن شیشه‌ها می‌شود. زمانی که هوای بیرون خیلی سرد باشد، کمپرسور فعالیت چندانی ندارد و به صورت خودکار روشن و خاموش خواهد شد و فشار زیادی به موتور خودرو وارد نمی‌کند.

نحوه تنظیم بخاری خودرو در هوای سرد

۳. جریان هوا با پنجره‌ها

گاهی رانندگان چندین مسافر سوار و سپس بخاری را روشن می‌کنند. در این حالت، حتی کلید A/C هم بخار شیشه‌ها را رفع نمی‌کند. باید دانست که بخار روی شیشه خطرات زیادی به همراه دارد، از این رو بهتر است در این شرایط تنها کمی از یک پنجره باز شود تا هوا داخل خودرو جریان پیدا کند.

۴. بخاری به صرفه‌تر است

بسیاری معتقد هستند که در تابستان، روشن کردن کمپرسور به موتور فشار می‌آورد و به صرفه نیست؛ اما در زمستان روشن کردن این کلید، مصرف سوخت را بالا نمی‌برد. همچنین بخاری نیاز به تولید گرما ندارد و گرمای خود را از موتور خودرو می‌گیرد به همین دلیل می‌توان بدون نگرانی از مصرف سوخت، آن را روشن کرد.با این تفاسیر، شاید برای برخی سوال شود که چقدر طول می‎کشد تا بخاری خودرو، داخل کابین را گرم کند؟

نحوه تنظیم بخاری خودرو در هوای سرد

مدت زمان گرم شدن خودرو توسط بخاری

اولین عامل در گرم شدن هوای ورودی از سمت بخاری ماشین، گرم بودن آب موتور است. اگر آب موتور گرم نشود، هر قدر هم جنس رادیاتور رسانای حرارت و گرما باشد، خودرو گرم نخواهد شد. خودروهای قدیمی‌تر که کاربراتوری بودند، نزدیک به ۱۵ دقیقه زمان لازم داشتند تا به دمای مطلوب برای استفاده از آن برسند. این زمان در خودروهای انژکتوری امروزی به حدود ۳ دقیقه کاهش پیدا کرده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس