کد خبر 1308625
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰

ثبت علامت تجاری به عنوان یکی از اقدامات ضروری برای هر مشاغل و کسب و کاری به شمار می رود که در واقع باید صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان یک نام را برای محصولات خودشان انتخاب کنند و به بیان ساده تر می توان گفت آبروی حرفه ای تجارت محسوب می‌شود که بعد از اینکه شغل و حرفه شان در بازار معرفی گردید به واسطه این نام تجاری شناخته و مطرح می گردند.

به همین دلیل باید علامت تجاری که برای کسب و کار انتخاب می شود به دقت و با حساسیت انجام شود و نیاز است که ثبت علامت تجاری به عنوان نخستین گام برای آغاز فعالیت تولیدی، تجاری و خدماتی انجام گردد. شما پس از انتخاب نام تجاری از نظر محصول و ارائه خدمات با رقبا متمایز خواهید شد و مشتریانتان به واسطه این نام در بازار شما را می شناسند و به همین جهت قوانین و دعاوی علامت تجاری می تواند نشانگر اهمیت بسیار زیاد علامت تجاری به شما بیاید.

وجود علامت تجاری می‌تواند این امکان را برای شما به وجود بیاورد که مشتری پس از شنیدن آن نام خصوصیت ها و ویژگی های محصولات شما را در ذهن تصور کنند؛ پس نام تجاری و ثبت علامت تجاری فقط صرفا داشتن یک نام علامت نخواهد بود بلکه در بازارهای جهانی و ملی نیز می‌تواند معیاری برای شناسایی شما به شمار بیاید.

دعاوی علامت تجاری

پروسه ثبت برند شامل چندین مرحله است؟

در ادامه برای اینکه شما بتوانید با ثبت برند و علامت تجاری بیشتر آشنا شوید به صورت کلی چندین مرحله مطرح می شود که پس از طی کردن آن موفق به ثبت برند خواهید شد که عبارتند از انتخاب نام برند، استعلام نام قبل از ثبت، آماده نمودن مدارک مورد نیاز، ثبت اظهارنامه در سایت اداره مالکیت، پرداخت هزینه اظهارنامه در سایت، چاپ آگهی تقاضای ثبت در روزنامه رسمی، مراجعه حضوری به اداره مالکیت، پرداخت حق الثبت برند،پرداخت هزینه روزنامه رسمی نوبت دوم و تحویل گرفتن گواهی تحصیل ساله ثبت برند.

ثبت علامت تجاری چه مزیت های خواهد داشت؟

ثبت علامت تجاری می‌توانند حق استفاده از آنرا به واحد خدماتی یا شرکت شما ارائه نماید و قطعاً موجب حفظ و تلاش به منظور بهبود کیفیت محصول خواهد شد و همچنین برای شرکت در جهت دریافت وام و تسهیلات مالی نیز تأثیرگذار و مفید محسوب می شود.

افراد با ثبت برند و ثبت علامت تجاری می‌توانند سرمایه گذاران بیشتری را برای همکاری با شرکت و خدماتشان پیدا کنند و از همه مهمتر این که منجر به متمایز شدن خود با دیگر شرکت ها خواهند شد.

اگر تا این قسمت مطلب را مطالعه کرده باشید قطعا متوجه شده اید که با توجه به اهمیت ویژه ثبت علامت تجاری برای آن موضوع دعاوی علامت تجاری نیز مطرح می شود که نیاز به بررسی و ارزیابی دقیق داشته است.

با دعاوی علامت تجاری و پروسه انجام آن آشنا شوید....

در خصوص دعاوی علامت تجاری قوانین متعددی اعمال و مطرح گردیده اند که تمامی این قوانین برای عدم رعایت حقوق مالکین علامت تجاری بوده است و از این دعاوی می توان به مواردی چون ابطال علامت تجاری، توقیف علامت تجاری، جرم استفاده از علامت تجاری و جعل علامت تجاری اشاره نمود. بعد از اینکه ثبت علامت تجاری صورت گرفت حق انحصاری استفاده از آن به مالک علامت تجاری داده میشود و اگر تعرضی در خصوص علامت تجاری صورت بگیرد مالک علامت تجاری برای پیشگیری از تعرض و رسیدن به حق مطلوب خود می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست دعاوی تجاری خود را طبق قوانین و مقررات موجود ارائه بدهد تا رسیدگی ها و بررسی های لازم در خصوص دعاوی علامت تجاری انجام گردد.

در این خصوص مقرراتی وجود دارد که دعاوی علامت تجاری تابع آنهاست و شامل دادگاه صلاحیت دار و  تامین دلیل و توقیف محصول خواهد بود.

برای اینکه به دعاوی جزایی یا حقوقی که مرتبط به علامت تجاری است، رسیدگی شود باید در دادگاه های تهران این پروسه انجام شود و اگر دعاوی جزایی از تهران خارج باشند یا متهم در شهر دیگری دستگیر شده باشد به منظور انجام تحقیقات مقدماتی و دستگیری متهم یا کشف جرم در محل مورد نظر امور لازم انجام خواهد شد و پس از آن برای رسیدگی به پرونده به دادگاه تهران ارجاع خواهد شد.

دعاوی علامت تجاری

توقیف علامت تجاری

توقیف علامت تجاری جز یک از دعاوی علامت تجاری محسوب می شود که بسیار مهم نیز می‌باشد چرا که علامت تجاری از ارزش و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و منظور از ارزش در قوانین  توقیف به ارزش معاملاتی و مالی اشاره دارد چراکه این برند و علامت تجاری را میتوان انتقال داد یا حتی خرید و فروش نمود پس از نظر مالی نیز از ارزش فراوانی برخوردار است.

در معنی لغوی بازداشت کردن شی که شامل معلومات قانون نباشد و نگه داشتن و یا فردی که بر خلاف قانون عمل کرده باشد در این شرایط طبق قوانین عملیات توقیف صورت می‌گیرد که علامت تجاری نیز شامل این قوانین خواهد بود.

یک نکته مهم در خصوص دعاوی علامت تجاری به اشخاصی اشاره دارد که حق اعتراض دارند؛ در دعاوی علامت تجاری افرادی که می‌توانند اعتراض خودشان را انجام بدهند شامل دو گروه هستند:

گروه اول که قانون به آنها اجازه را می‌دهد تا اعتراض خودشان را به ثبت علامت مذکور انجام بدهند اشخاصی هستند که به علامت مذکور دقیقا علامت تجاری شأن آگاه هستند و گروه دوم به این صورت است که این امکان وجود دارد که علامتی که به ثبت رسانده اید شباهت هایی را با علامت تجاری معروف از پیش ثبت شده داشته باشد و در این شرایط مورد قبول است چرا که در اعتراض اول علامت تجاری معترض زمان و هزینه ها را به منظور بازار اقتصادی و رقابت صرف کرده است تا بتوانند معرفی گردد و اعتراض دوم به گونه است که مشتری ها ممکن است دچار اشتباه شوند چراکه مدتی را به منظور شناخت علامت تجاری صرف نموده اند.

ابطال علامت تجاری

پس نتیجه میگیریم که اگر کسی برای ثبت از نام تجاری مشابه شما استفاده کنند می توانید شکایت خود را بر مبنای این سوء استفاده اعلام کنید و حتی قادر هستید درخواست لغو برند کپی شده را نیز بدهید و در این خصوص شرایط لغو و علامت تجاری مطرح است که اولین و مهمترین شرط ابتلال و لغو علامت تجاری به در این صورت است که باید نام تجاری ثبت شود و اگر برای سه سال از علامت تجاری استفاده نگردد حداکثر از تاریخ درخواست لغو علامت تجاری به مدت یک ماه قبل هر شخص علاقمند می توانند درخواست خود را مبنی بر لغو آن به دادگاه ارائه بدهد. این علامت امکان فسخ را داشته  و شرایطی که در بند الف ماده ۳۰ و شرایط ماده ۳۲ را نداشته است.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس