کد خبر 1308865
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶
وضعیت ابتلا به کرونا شدید در کودکان دچار آسم

تحقیقات جدید نشان می دهد که کنترل نکردن بیماری آسم در کودکان ممکن است آنها را تا شش برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ شدید قرار دهد.

به گزارش مشرق به نقل از هلث دی نیوز، «عزیز شیخ»، سرپرست تیم تحقیق از مؤسسه آشر دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند، گفت: «با شروع فصل سرماخوردگی و آنفلوانزا و افزایش مجدد نرخ کووید ۱۹ در برخی مناطق، کودکان مبتلا به آسم باید تحت کنترل دقیق باشند.»

وی در ادامه افزود: «همچنین مهم است که از طریق واکسینه شدن در برابر کووید ۱۹ یک لایه حفاظتی بیشتری برای آنها ایجاد شود.»

بیشتر بخوانید

توصیه مهم به مبتلایان آسم در فصل سرما

برای این مطالعه، محققان داده‌های حدود ۷۵۰ هزار کودک ۵ تا ۱۷ ساله، از جمله ۶۳,۴۶۳ کودک مبتلا به آسم را از مارس ۲۰۲۰ تا ژوئیه ۲۰۲۱ بررسی کردند.

«بیماری آسم با کنترل ضعیف» در قالب بستری شدن در بیمارستان به خاطر آسم در گذشته یا تجویز حداقل دو دوره استروئید خوراکی برای درمان آسم تشدید شده در دو سال گذشته تعریف شد.

پس از کنترل سایر عوامل شناخته شده برای افزایش خطر ابتلاء به کووید ۱۹ حاد، از جمله برخی بیماری‌های زمینه‌ای، کودکانی که اخیراً با بیماری آسم در بیمارستان بستری شده بودند، شش برابر بیشتر احتمال داشت که به خاطر کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شوند.

همچنین برای کودکان مبتلا به آسمی که استروئیدهای خوراکی تجویز شده بود احتمال بستری شدن در بیمارستان سه برابر بیشتر از کودکان بدون آسم بود.

با این حال، عوارض جدی ناشی از کووید ۱۹ در کودکان، از جمله کسانی که آسم دارند، نادر است. یافته‌ها نشان داد از هر ۳۸۰ کودک مبتلا به آسم ضعیف در این مطالعه، یک نفر به دلیل ابتلاء به کووید ۱۹ در بیمارستان بستری شد.

به گفته شیخ: «این شریط احتمالاً به این دلیل است که این کودکان به دلیل عدم مدیریت بیماری آسم شأن، دارای التهاب در مجاری هوایی شأن هستند و اگر در معرض کروناویروس قرار بگیرند، بیشتر با عوارض جانبی روبرو هستند.»

به گفته محققان، این نتایج بدین معنا نیست که کودکان مبتلا به بیماری آسم بیشتر در معرض خطر ابتلاء به کووید ۱۹ شدید هستند، بلکه کودکانی که بیماری آسم شأن به خوبی تحت کنترل نیست در معرض خطر هستند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس