هواپیماهای نظامی افغانستان

مقامات امنیتی طالبان از بازگرداندن تعدادی از هواپیماهای نظامی ربوده شده توسط برخی کشورهای همسایه در جریان سقوط دولت پیشین خبر دادند.

به گزارش مشرق، با ورود طالبان در ۱۵ آگوست به کابل، تعدادی از افسران نظامی و خلبانان نیروهای هوایی به تاجیکستان و ازبکستان فرار کردند.

به نوشته «نن تکی» یک رسانه نزدیک به طالبان، فرمانده قول اردوی ۲۰۹ الفتح به تازگی گفته که در نتیجه تلاش‌ها توانستند تعدادی از این هواپیماها را به افغانستان بازگردانند و تلاش می‌کنند تا وسایل و هواپیماهای دیگر را نیز برگردانند.

به گفته وی، مهندسان بخش فنی توانستند یک هواپیما را ترمیم کنند و اگر این هواپیما در خارج از افغانستان تعمیر می‌شد هزینه گزافی بر دست دولت می‌گذاشت.

در همین حال مقامات دولتی طالبان از خلبانان و مهندسانی که در خارج از افغانستان زندگی می‌کنند درخواست کردند که به وطن‌ باز گردند.

همچنین قول اردوی الفتح با پرواز دادن هواپیماهای نظامی از فعالیت دوباره این نیروها خبر دادند.

در همین حال چند روز پیش پرسنل نیروی هوایی قول اردوی الفتح ولایت بلخ با برگزاری رژه جنگنده‌ها در مزارشریف از فعالیت مجدد نیروی هوایی در شمال افغانستان خبر دادند.

این در حالی است که چندی پیش «ملامحمد یعقوب مجاهد»، وزیر دفاع دولت موقت طالبان گفت که این گروه تلاش می‌کند یک نیروی هوایی مستقل و بدون وابستگی به سایر کشورها تشکیل دهد.

پیش از این «ذبیح الله مجاهد»، سخنگوی طالبان در نشستی با کارمندان فرودگاه کابل گفته بود که این گروه در نظر دارد نیروهای هوایی ایجاد کند که به کمک سایر کشورها از جمله آمریکا، هند و پاکستان نیازی نداشته باشد. 

 این در حالی است که اغلب هواپیماها و بالگردهای نیروهای هوایی دولت پیشین افغانستان ساخت آمریکا بود و بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند که بدون کمک این کشور یک روز هم این کاروان توانایی ادامه کار نخواهد داشت. 

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس