کد خبر 1309727
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۱
اردوغان: آتش سوزی مسجد در قبرس بی پاسخ نخواهند ماند

به دنبال آتش زدن مسجدی در یکی از شهرهای قبرس، رئیس جمهور ترکیه گفت که این حادثه بی‌پاسخ نخواهد ماند و عاملان بهای سنگینی پرداخت خواهند کرد.

به گزارش مشرق، رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه متعهد شد که به حادثه آتش‌سوزی مسجدی در قبرس پاسخ دهد .

به نوشته وبگاه «المانیتور» به نقل از خبرگزاری «آناتولی» «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه  گفت که آنکارا در این مورد تحقیق خواهد کرد. اردوغان گفت که این حادثه بی‌پاسخ نخواهد ماند و عاملان بهای سنگینی خواهند پرداخت.

بر اساس این گزارش، شخصی در دوم دسامبر(پنجشنبه ۱۱ آذر) مسجدی را در شهر ساحلی «لارناکا» در قبرس به آتش کشید. مطبوعات قبرس مدعی شدند که این آتش سوزی ارتباطی به درگیری بین یونانی‌ها و ترک‌های قبرس نداشته است.

روزنامه «سایپرس میل» به نقل از مقام‌های محلی مدعی که یک پناهجوی سوری ۲۷ ساله پس از اینکه مسجد اجازه نداد در آنجا بخوابد، این مکان را آتش زد.

ترکیه سال ۱۹۷۴ وارد بخش شمالی جزیره قبرس شد و این بخش را به اشغال خود در آورد. در آن سال دولت سراسقف «ماکاریوس»، رئیس جمهور وقت قبرس، در کودتای نظامیان سرنگون شد و ترکیه با استناد به موقعیت خود به عنوان یکی از تضمین کنندگان حق حاکمیت قبرس، واحدهای ارتش خود را در شمال این سرزمین مستقر کرد. همین مسئله منجر به تقسیم جزیره قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی و در حقیقت ترک نشین و یونانی نشین شد. هم اکنون بحران مالکیت اراضی یکی از اصلی ترین بحرانهای میان دو طرف محسوب می‌شود.

حتی برگزاری نشستهای متعدد در سازمان ملل نیز تاکنون نتوانسته تاثیری در حل بحران قبرس داشته باشد. معضل تاثیرگذار دیگر در مذاکرات میان دو قبرس به نحوه تقسیم قدرت سیاسی باز می گردد. در این میان دو بخش یونانی نشین و ترک نشین بر سر نحوه تقسیم قدرت در پارلمان و دولت با یکدیگر اختلاف دارند. 

آخرین مذاکرات ترکیه با قبرس که  با میانجیگری برخی کشورها از جمله انگلیس در «ژنو» در سوئیس برگزار شد نیز با شکست مواجه گشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • رامین IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    4 2
    ایران باید بعنوان حامی همیشگی مسیحیان از قبرس و فرانسه و یونان و ارمنستان حمایت کنه و هر کجا مسلمون دید بهش حمله و تهمت بزنه.... اینجام وظیفه ذاتی خودمونا باید نشون بدیم
    • پانترکیسم نابود است IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      1 0
      باشه،تو خوبی.تو آینه نگاه میکنی چی میبینی؟! رجب تور اورشلیم گردی قراره راه بندازه بدو چمدونت رو ببند که ایندفعه مستقیم از آنتالیا و استانبول گردی میبرنت تل آویو ...پاشو جمع کن خودتو مفتی اعظم عربستان شده حالا ،فتوا میده پانترک دوزاری..
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    1 0
    با قبرس هم درگیر شده؟؟ با همه همسایه ها یعنی؟
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      0 1
      آره تازه نیست که! به قبرسی ها میگه شما طورکید طورک طورک طورک روزی چند بار تکرار کنید مثه من که خودطورک پندار بشید.ببینید چقدر شبیه ترکستان شرقی هستید!حتا مثه اونا حرف میزنید!قبرسی ها هم مثه یونانی ها و مثه باقی ملتهایی که اردوغان پینوکیو همراه گربه نره و روباه مکار که همه میشناسین،وقتی رجب این قصه ها رو براشون میخونه،هر وقت به آیینه نگاه میکنن شاخ در میارن بنده خداها! از خودشون میپرسن مگه ما ننه مون طورک بود؟!بابامون طورک بود؟! کی آلتایی زبون شدیم ما که از هند تا اروپا همه زبانمون از یک خانواده است!این وسط وصله ناجور آلتایی چیکار میکنه،ما کجامون شبیه مردم اولان باتور سینک شیانک هست؟!
  • DE ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    1 2
    یکی در مسجد کار بسیار زشتی میکرد شخصی رد میشد گفت ای غافل این چه کار زشتی است که تو میکنی حقت صدها ضربه شلاق است تف و آب دهان ریخت روی زمین . و آن لات مست خراب کار گفت کف مسجد تف میکنی و آب دهان می افکنی الان ترا با چاقو تکه تکه میکنم.حالا عردوپا نظری به خیابانهای ترکیه و خصوصا که هزاران توریست سالهاست می آیند آنکارا برای اونکارا بینداز به آدمکشی های خودت و حمایت از داعش نگاه کن منافق و از خدا خجالت بکش .آتش زدن مسجد را افراد پاک و کسانیکه دستشان به خون افراد آلوده نیست پاسخ خواهند داد.در سوریه چکار میکنی قاتل؟؟
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 1
    اندازه این حرفا نیستی آخه
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    1 1
    یکی اینو ببنده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس