جدیدترین اخبار کرونا در ایران| رشد ۵۳.۴۰ درصدی نرخ ابتلای روزانه نسبت به ابتدای هفته/ ردپای پیک ششم دیده شد+ نقشه

درحالی که نرخ رشد روزانه ابتلا همچنان نسبت به ابتدای هفته وجود دارد مسئولان وزارت بهداشت خبر از احتمال وقوع پیک ششم می‌دهند.

به‌ گزارش مشرق، در شرایطی که روند نرخ ابتلای روزانه نسبت به ابتدای هفته رشدی قابل توجه داشته است مسئولان وزارت بهداشت با اشاره به آغاز فصل زمستان و همچنین کاهش توجه هموطنان به پروتکل‌های بهداشتی احتمال وقوع پیک ششم در این فصل را دور از انتظار نداسته و شواهد نشان می‌دهد صدای پای موج جدید شنیده شده است.

در این زمینه رئیس  مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران رسماً این روند را تایید کرد و گفت: علی‌رغم اینکه نتایج بسیار خوبی از گسترش سطح واکسیناسیون در سراسر کشور طی سه ماه گذشته داشتیم اما احتمال آغاز پیک ششم در فصل زمستان ۱۴۰۰ دور از انتظار نیست، اما اگر هموطنان در این زمینه مثل اوایل آغاز همه‌گیری همراهی کنند قطعاً در پیک ششم هزینه مدیریت شرایط بسیار پایین است.

محمدمهدی گویا با بیان این که یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در کاهش میزان مرگ و میر در کشور، واکسیناسیون گسترده به‌ویژه در سه چهار ماه اخیر بوده است؛ تاکید کرد: اکثر افرادی که در بیمارستان‌ها به دلیل ابتلا به کووید۱۹ بستری می شوند، بدحال هستند و یا فوت می‌کنند، واکسن تزریق نکرده و یا به طور کامل(دو دوز) واکسینه نشده بودند. هیچ وقت واکسیناسیون به تنهایی عامل کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر نیست.

گویا ادامه داد: واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش ابتلا و فوت است و از سوی دیگر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه عدم حضور دسته جمعی در اجتماعات مختلف که بارها تاکید شده، می‌تواند در کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا موثر باشد.

به گفته وی موج ششم بیماری کرونا می‌تواند در کشور ایجاد شود و دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. هنوز به واکسیناسیون کامل و با پوشش بالا دست پیدا نکرده‌ایم. فرا رسیدن فصل سرما، حضور در اجتماعات و بازگشایی مدارس اگر کارشناسی نشده و حساب نشده باشد می‌تواند باعث افزایش موارد بیماری در کشور شود و ما را به سمت موج ششم بیماری ببرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: از مردم تقاضا داریم که علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، افرادی که هنوز برای واکسیناسیون اقدامی نکرده‌اند، به سرعت این کار را انجام دهند. واکسیناسیون دانش آموزان برای ما خیلی مهم است و پوشش واکسیناسیون در این گروه سنی باید افزایش پیدا کند تا اطمینان خاطر بیشتری داشته باشیم.

گویا معتقد است هنوز سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، راضی‌کننده نیست و کمتر از ۴۵ درصد است البته میزان رعایت پروتکل‌ها در نقاط مختلف کشور، متفاوت است به گونه‌ای که در برخی شهرستان‌ها به بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد اما در برخی دیگر کمتر از ۴۰ درصد است. افزایش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور نیاز به تبلیغات، اطلاع‌رسانی و گفت‌وگوی محلی با مردم در مناطق مختلف دارد.


استان آذربایجان غربی/ شمار فوتی‌ها به ۷۱۷۰ نفر رسید

محمدامین ولی‌زاده با اشاره به فوت چهار نفر دیگر بر اثر کرونا در استان اظهار داشت: با جان‌باختن این تعداد، شمار کلی فوتی‌ها به هفت هزار و ۱۷۰ نفر رسید.

وی در ادامه از ابتلای ۱۸۳ نفر دیگر به کرونا خبر داد و تصریح کرد: تاکنون ۳۲۱ هزار و ۳۹۱ نفر آلوده به کروناویروس شده و ۷۳ هزار و ۱۶۳ نفر بیمار بستری نیز ترخیص شده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه  هم‌اکنون ۴۸۸ نفر به علت سندروم حاد تنفسی در استان بستری هستند گفت: ۲۹ نفر نیز با مشکلات تنفسی وصل به دستگاه ونتیلاتور هستند.

وی با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته ۲۸۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شدند افزود: ۱۳۹ نفر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه در حال مداوا هستند.

ولی‌زاده در ادامه از واکسیناسیون ۱۷ هزار و ۱۹۳ نفر خبر داد و اظهار داشت: همچنین تاکنون ۴۵ هزار و ۶۳۳ نفر دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

استان اصفهان/ ۱۵۲ مورد ابتلای جدید ثبت شد

پژمان عقدک در جمع اصحاب رسانه با اشاره به تعداد کل موارد ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا از ابتدا تاکنون، اظهار داشت از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تعداد یک میلیون و  ۲۵۷ هزار و ۷۷۳ ابتلای قطعی و مشکوک به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل گزارش شده است.

وی افزود: در این بازه زمانی تعداد کل موارد ابتلای قطعی به کرونا در استان ۴۲۷ هزار و ۱۷۹ نفر بوده که از این تعداد ۱۸۴ هزار و ۷۹۷ نفر به همین علت بستری شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ۱۲۴ هزار و ۵۹۰ بیمار کرونایی از ابتدای ورود ویروس منحوس کرونا بهبود یافتند، گفت: متاسفانه تا کنون ۱۷ هزار و ۱۱۹ نفر نتوانستند در برابر این ویروس مقاومت کنند و فوت شدند.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۲ مورد جدید کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شناسایی و ۸۹ بیمار کرونایی نیز در این مراکز بستری شدند که حال ۹۱ نفر آنها وخیم گزارش شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و ۸ خانواده هم داغدار مرگ عزیزان خود در اثر ابتلا به کرونا شدند.

عقدک تصریح کرد: در حال حاضر با ترخیص ۱۱۸ بیمار تعداد مجموع بستریان به ۴۶۵ بیمار با تشخیص ابتلا به کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رسیده و امیدواریم هر چه زودتر چرخه انتقال بیماری مسری کرونا قطع شود و هیچ بیمار بستری کرونایی نداشته باشیم.

 معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان از تمدید طرح واکسیناسیون"شهید سلیمانی" در استان اصفهان تا رسیدن به میزان مطلوب بالای ۸۵ درصد جمعیت واکسینه شده خبر داد و گفت: با توجه به اینکه طرح شهید سلیمانی در واکسیناسیون موفق بوده اما هنوز به مورد مطلوب نرسیده؛ این طرح  تمدید می‌شود.

محمدرضا جان‌نثاری افزود: از فرمانداران درخواست داریم از تمام ظرفیت شهرستان به خصوص پایگاه‌های مقاومت بسیج برای واکسیناسیون بیشتر استفاده کنند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان تصریح کرد: سرعت دریافت دوز دوم واکسیناسیون کمتر است که انتظار داریم مردم در این زمینه اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: اجرای طرح با محوریت فرمانداران است اما همه نهادها باید این فرایند را تسهیل کنند و خوشبختانه میزان واکسیناسیون در شهرستان‌های خمینی‌شهر، نجف‌آباد و برخوار نسبت به گذشته با همکاری مردم افزایش داشته است.

جان‌نثاری با اشاره به جدی گرفتن تزریق واکسن، تاکید کرد: اگر در واکسیناسیون به درصد قابل قبول نرسیم افرادی که واکسن نزده‌اند می‌توانند شروع کننده اپیدمی جدید باشند.

استان بوشهر/ بازهم روز بدون فوتی ثبت شد

سعید کشمیری، تزریق نوبت اول واکسن کرونا را در استان بوشهر بیش از ۹۰ درصد از جمعیت هدف دانست و اظهار داشت: تزریق واکسن کرونا هر ۲ نوبت بیش از ۷۸ درصد ثبت شده و این درحالی است که تزریق نوبت سوم آغاز شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تعداد بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر را اکنون، ۶۲ نفر دانست و افزود: روز گذشته ۲۲ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شده‌اند که از این تعداد ابتلای یک مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند افزود: از این مجموع موارد بستری در بخش‌های ویژه کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر، ۲ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری با اشاره به اینکه روزی دیگر در بوشهر بدون ثبت فوتی کرونا پشت سر گذاشته شد تصریح کرد: تاکنون در مجموع ۲۱ ماه گذشته تعداد جانباختگان کرونایی استان بوشهر ۲ هزار و ۳۱ نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه روز گذشته ۲۸ بیمار بخش کرونایی با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شده‌اند، که از این تعداد ۶ نفر از آنها مثبت قطعی بوده‌اند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۸۹ هزار و ۲۰۰ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا شده‌اند.

استان خراسان جنوبی/ ۱۷ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان اظهار داشت: در شبانه روز گذشته از ۳۱۱ آزمایش تشخیص کرونا که در استان ۵۵ بیمار و از ۵۰۰ تست سریع ۶۱ مورد مثبت جدید کرونا شناسایی شد.

غلامرضا شریف زاده افزود: از این تعداد ۲ مورد از بشرویه، ۳۰ مورد از بیرجند، ۹ مورد از خوسف، ۵ مورد از درمیان، ۷ مورد از زیرکوه، ۳ مورد از سرایان، ۷ مورد از سربیشه، ۲۵ مورد از طبس ، ۶ مورد از فردوس ، ۳ مورد از قاین ۱۹ مورد از نهبندان شناسایی شد.

به گفته وی در حال حاضر ۱۷۵ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۶۰ نفر کرونا مثبتند و از این تعداد ۱۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۲ نفر نامساعد است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان افزود: در ۲۴ ساعت گذشته خوشبختانه موردی از فوت ناشی از کرونا در استان ثبت نشد و آمار جان باختگان این بیماری همچنان در هزار و ۲۴۵ نفر  ثابت ماند.

استان کرمان/ ۲۰۱ کرونا مثبت بستری هستند

حسین صافی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار واکسیناسیون کرونا در استان کرمان اظهار داشت: طبق آخرین آمار منتشر شده تا ظهر روز گذشته در مجموع ۳ میلیون و ۸۷۶ هزار و ۲۴۴ دوز واکسن کرونا در استان کرمان تزریق شده است.

وی با بیان اینکه از این تعداد دو میلیون و ۱۰۳ هزار و ۷۰۸ دوز در نوبت اول، یک میلیون و ۷۳۱ هزار و ۷۱۴ دوز در نوبت دوم و ۴۰ هزار و ۸۲۲ دوز واکسن تزریق شده کرونا در نوبت سوم در استان کرمان است عنوان کرد: بیش از ۸۰ درصد جامعه‌ی هدف در استان کرمان دوز اول و حدود ۶۷ درصد هم‌استانی‌ها نیز دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه تمام افراد بالای ۴۰ سالی که از تزریق نوبت دوم واکسن آن‌ها سه ماه گذشته باشد، می‌توانند برای تزریق نوبت سوم به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه کنند گفت: افراد بالای ۶۰ سالی که واکسن‌های آسترازنکا و یا اسپوتنیک تزریق کردند و بیش از شش ماه از تزریق نوبت دوم آن‌ها گذشته نیز می‌توانند برای نوبت سوم مراجعه کنند.

سعید صحبتی سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ تا ظهر روز گذشته اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان ۲۰۱ مورد است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۱۶ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۱۸ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۷ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۴ مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۴۶ مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری ۲۸ بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید ۱۹، تاکنون به ۴۳ هزار و ۶۳۴ مورد رسیده است.

وی به فوت ۲ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به ۵ هزار و ۹۲ مورد رسیده است.

استان مرکزی/ ۹۱ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند

سیدمحمد جمالیان، با اشاره به واکسیناسیون جمعیت بالای ۱۲ سال در استان مرکزی اظهار داشت: ۹۱ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال استان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و پوشش دوز دوم در این جمعیت هم به ۷۶ درصد رسیده است.

وی با اشاره به تزریق دز سوم واکسن کرونا افزود: تاکنون بالغ بر ۳۵ هزار نفر از جمعیت استان هم دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۴۰ سال در استان آغاز شده و آن دسته از افراد بالای ۴۰ سال که در دوز اول و دوم واکسن برکت، سینوفارم و یا بهارات دریافت کرده‌اند با گذشت ۳ ماه از تزریق واکسن خود می‌توانند نسبت به دریافت واکسن از همان خانواده اقدام کنند.

جمالیان بیان کرد: افراد بالای ۶۰ سال هم که در دوز اول و دوم واکسن‌های آسترازنکا و اسپوتنیک تزریق کرده‌اند، در صورتی که ۶ ماه از زمان تزریق آنها گذشته باشد می‌توانند دوز سوم را از این دو واکسن دریافت کنند.

وی با اشاره به عدم تزریق دوز اول واکسن آسترازنکا ادامه داد: تزریق دوز دوم واکسن آسترازنکا ۳ماه پس از تزریق دوز اول انجام می‌شود و چون از این نوع واکسن برای تاریخ انقضای سه ماه آینده در کشور وجود ندارد، احتمال می‌رود که به سبب تاکید بر تزریق واکسن با برند ایرانی، دیگر واکسن خارجی به کشور وارد نشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: طرح مدیریت هوشمند کرونا از روز یکشنبه ۲۱ آذرماه در استان مرکزی اجرایی می‌شود و اجرای آن در ۵ فاز است که در مرحله نخست اجرای این طرح، کارکنان ادارات در ورودی دستگاه‌های اجرایی باید مدارک لازم در این سامانه را ارائه دهند تا وضعیت واکسیناسیون این افراد در معرض دید عموم قرار گیرد.

جمالیان افزود: در مراحل بعد، مراجعه‌کنندگان به ادارات، اصناف در گروه‌های صنفی مختلف و رانندگان خودروهای شهری هم باید اطلاعات خود را برای ارائه یا دریافت خدمت در دسترس داشته باشند.

وی تصریح کرد: در هفته نخست آذرماه ۹۵ نفر به سبب ابتلا به ویروس کرونا در مراکز درمانی استان مرکزی بستری شده‌اند که تعداد این افراد نسبت به هفته چهارم آبان ماه ۱۰ درصد کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: همچنین در هفته نخست آذرماه ۶۰۱ نفر به صورت سرپایی در مراکز درمانی درمان شدند که تعداد این افراد نسبت به هفته چهارم آبان ماه ۲۶ درصد کاهش داشته است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس