دور هشتم مذاکرات وین. برجام. علی باقری

پس‌ازآنکه دور هفتم گفتگوها به‌صورت ناگهانی توسط آمریکایی‌ها دچار توقف شد؛ روز پنجشنبه و در آغاز دور هشتم از آن؛ طرف اروپایی پذیرفت بر اساس پیش‌نویس جدید مذاکرات را ادامه دهد.

سرویس سیاست مشرق- دور هشتم از مذاکرات وین باهدف لغو تحریم‌ها در حالی آغاز شد که حتی طرف‌های اروپایی نیز، از اعمال تحریم بیشتر توسط آمریکایی‌ها انتقاد کرده و آن را غیر سازنده خوانده‌ است. یک مقام دیپلماتیک ایرانی در مذاکرات اعلام کرد که در جلسه کمیسیون مشترک برجام، برخی از اعضای گروه ۱+۴ به‌صراحت به تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشورمان اعتراض کرده و خواستار اجتناب از اتخاذ چنین اقداماتی شدند. هفته گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی عجیب و البته نمایشی چند تحریم جدید علیه ۸ فرد و ۴ نهاد ایرانی وضع کرد. این تحریم‌ها فاقد اثر اقتصادی بوده اما نشانه‌ای از مانور آمریکا برای زنده نشان دادن ابزار تحریم است.

روز گذشته روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت که واشنگتن می‌خواهد تحریم‌های دیگری نیز علیه ایران وضع کرده و بایدن دستور وضعیت ویژه داده است؛ این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشته است که اعمال چنین تحریم‌هایی از سوی دیگر کشورها حمایت نخواهد شد؛ به‌عنوان‌مثال اماراتی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که هم‌زمان نمی‌شود هم با ایران همسایه باشند و هم در جنگ اقتصادی مشارکت کرد! [۱] انورقرقاش وزیر مشاور دولت امارات گفته است که ابوظبی از تحریم‌های جدید علیه تهران حمایت نخواهد کرد.

هرقدر که آمریکایی‌ها در ظاهر چنگ و دندان نشان می‌دهند؛ در هتل کوبورگ طرف اروپایی واقعیت‌های موجود را پذیرفته و منعطف‌تر عمل می‌کند. انریکه مورا معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وصف دور جدید از مذاکرات گفته است: امروز عزم و اراده جدید درباره نیاز به کار کردن و دستیابی به توافقی برای احیای برجام احساس کردم!

در هشتمین دور از مذاکرات وین چه می‌گذرد؟/ تروئیکای اروپایی مجبور به پذیرش پیش‌نویس ایران شد

غرب پیش‌نویس ایران را پذیرفت/ اروپا واقع‌گرا شد

پس‌ازآنکه دور هفتم گفتگوها به‌صورت ناگهانی توسط آمریکایی‌ها دچار توقف شد؛ روز پنجشنبه و در آغاز دور هشتم از آن؛ طرف اروپایی پذیرفت بر اساس پیش‌نویس جدید مذاکرات را ادامه دهد. علی باقری کنی رئیس هیئت نمایندگی ایران در مذاکرات می‌گوید که این پیش‌نویس مبتنی بر مبانی مشترک است و نشانه‌ای از عزم جدی تهران در مذاکرات است[۲] 

پیش‌نویس ارائه‌شده در ایران در دو بخش تدوین‌شده است. در قسمت اول پیشنهادهای ایران برای لغو تحریم‌ها و در بخش دوم گام‌های برجامی را شرح داده‌شده است. وضعیت مذاکرات نشان می‌دهد که اروپایی‌ها تنها به گفتگو فکر کرده و طرف آمریکایی نیز جز برجام گزینه دیگری ندارد. به‌عبارت‌دیگر بایدن باوجود فشار رژیم صهیونیستی و بازی با مهره تروئیکا؛ پلن B نداشته و ایران با همراهی چین؛ روسیه و نیز استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای (امارات و ترکیه) محاسبات رقیب را بر هم زده است. لارنس نورمن کارشناس و روزنامه‌نگار دراین‌باره می‌نویسد: مذاکرات در مسیر عقلانی قرارگرفته است!

در هشتمین دور از مذاکرات وین چه می‌گذرد؟/ تروئیکای اروپایی مجبور به پذیرش پیش‌نویس ایران شد

باوجود فضاسازی‌های رسانه‌ای و بیانیه‌های منفی صادرشده از سوی مقام‌های غربی (به‌ویژه انگلیسی‌ها) در یک هفته گذشته، به نظر می‌رسد پس از بازگشت هیئت‌های اروپایی از پایتخت‌هایشان و در پی بررسی متون پیشنهادی ایران، فضایی واقع‌بینانه‌تر بر گفت‌وگوها حاکم شده و زمینه برای ورود به گفت‌وگوهای جزئی‌تر بیش از دور پیش فراهم‌شده است.

نکته قابل‌تأمل آنکه واقع‌گرا شدن طرف اروپایی باعث می‌شود که دیگر آمریکایی‌ها نتوانند از ابزار «مقصر نمایی ایران» استفاده کرده و با استفاده از جملاتی چون «زمان به سو ایران نیست» و یا اینکه «مذاکرات تا همیشه ادامه ندارد» تنش روانی ایجاد کنند. در حال حاضر وضعیت به‌گونه‌ای پیش می‌رود که علی باقری با قاطعیت به‌طرف اروپایی می‌گوید؛ پنجره دیپلماسی برای همیشه بازنیست! این جمله به‌شدت اردوگاه آمریکایی‌ها را به‌هم‌ریخته و برای آن‌ها سنگین تمام‌شده است.

خاموش و روشن کردن دوربین‌های برجامی در وین

هم‌زمان با ادامه مذاکرات در وین رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که آژانس به دنبال توافق با ایران برای نصب مجدد دوربین‌ها در تأسیسات کرج است. دیپلمات آرژانتینی به الجزیره گفته است که عدم اطلاع ازآنچه در تأسیسات کرج روی می‌دهد ما را از ارائه اطلاعات به مذاکره‌کنندگان در وین بازمی‌دارد. گروسی ادعا کرده است که برخی از موضوعات مانند وجود مواد هسته‌ای در مکان‌های غیرمجاز نیازمند ارائه توضیحات از سوی تهران دارد. [۳]

 میزان همکاری با آژانس هیچ ارتباطی به مذاکرات وین ندارد، تا زمانی که لغو کامل تحریم‌ها و انتفاع ایران از برجام عملی نشود؛ موقعیت (Eyes Wide Shut) در آژانس تغییر نمی‌کند. از سویی طرف غربی باید تعهد دهد که در صورت دسترسی آژانس به بازرسی بیشتر و یا حتی افزایش تعداد دوربین‌ها، آن‌ها مانع از بروز هرگونه اقدام تروریستی و یا خرابکارانه می‌شوند.

دوران صدور بیانیه‌های دم‌دستی و تأسف‌آور از سوی اروپا به پایان رسیده است و غرب می‌تواند تاکتیک «اقدام در برابر اقدام» را با میزان جدیتش  نمایش دهد. تا پیش‌ازاین اجرای تعهدات پادمانی از سوی ایران، رفع ابهامات لازم را انجام داده و روندهای ضروری از سوی سازمان انرژی اتمی کشورمان برای همکاری با آژانس اعمال‌شده است.

در هشتمین دور از مذاکرات وین چه می‌گذرد؟/ تروئیکای اروپایی مجبور به پذیرش پیش‌نویس ایران شد

برجام سیاسی یا اقتصادی؟ کدام گزینه را انتخاب می‌کنید؟

این روزها بسیاری چشمشان به مذاکرات وین است، آن‌ها می‌پرسند که سرنوشت مذاکرات هسته‌ای چه خواهد شد؟ واقعیت آن است که تا زمانی که آمریکایی‌ها نگرش خصمانه را کنار نگذارند برآیند مذاکرات صفر است. البته حاصل جمع صفر به معنای شکست در گفتگوها نیست! طرف‌های اروپایی همواره آمریکا را به خاطر خروج از برجام نقد سیاسی کرده‌ اما هیچ‌گاه عدم انتفاع ایران از برجام  را نقد اقتصادی نکرده‌اند.

هیئت دیپلماتیک ایران در ۲ دور مذاکره سعی کرده طرف اروپایی را به سمت انتفاع اقتصادی متمایل کند؛ به عبارتی هدف از پیشنهادها ایران، اطمینان از پایداری توافق است. در سوی مقابل طرف آمریکایی با ارائه طرح «توافق موقت» سعی می‌کند ایران را به سمت برجام سیاسی هدایت کند. به اعتقاد آگاهان؛ تنها برنده توافق با زمان موقت آمریکایی‌ها هستند. اما می‌توان به گزینه‌ای چون «توافق متقابل موقت» فکر کرد؛ در این طرح با حذف گزینه زمان و افزایش پایداری هر طرف تعهدش را تا زمان ایفای تعهد طرف مقابل انجام می‌دهد؛ چنین توافقی مصداقی از توافق «برد- برد» است!

داستان هسته‌ای ایران در نه کلاس ماجرای لیبی است و نه در فرمت سال ۲۰۱۵ ترکیب میل آمریکایی‌ها به چشیدن «دست‌پختشان در منطقه» و «موقعیت ما» سرنوشت مذاکرات را مشخص می‌کند. بستن قرارداد بزرگ انرژی با دو همسایه (آذربایجان و ترکمنستان) باوجود داشتن تگ‌های SDGT و IFRS پیش چشم آمریکایی‌ها موقعیت ژئوپلیتیک ایران در وین را به‌خوبی نمایش داد. اظهار علاقه انریکه مورا (متخصص جنگ بالکان) به گفتگو با ایران از سر علاقه‌اش به بازیگر شرقی نیست؛ او به صورت دقیق از موقعیت و قطر دیوار امنیتی  جمهوری اسلامی ایران در منطقه خبر دارد!


[۲] https://www.tasnimnews.com/fa/news/۱۴۰۰/۰۹/۱۲/۲۶۱۹۳۰۳

[۳] https://www.isna.ir/news/۱۴۰۰۰۹۲۰۱۴۸۷۱

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    5 6
    کنار اومدین
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      10 1
      اخوی، سفرای اون کشور ها چیز دیگری میگویندا ؟!
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      11 4
      سلام - - وعده پيروزى كه خداوند به انبيا داده، حتمى است. «ثمّ صدقناهم الوعد» - وعده ى خداوند به انبيا نجات آنان وهلاكت مخالفان آنهاست. «فانجيناهم... و اهلكنا» - كيفرهاى الهى، نتيجه ى اعمال خودماست. «اهلكنا المسرفين» - اسراف، زمينه ساز هلاكت است. و هلاكت، سرنوشت همه ى اسراف كاران است. «المسرفين»
    • شاکی IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      0 0
      فقط به فقط لغو تحریم ها
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    8 9
    حال نداریم مذاکرات بر اساس پیش نامه تنظیم شده توسط دولت روحانی ادامه یافت‌
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      4 2
      حال نداری دوتا آسپرین بخور بخواب هزیون نگو!!
    • DE ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      4 2
      اگر مذاکرات بر حسب پیشنامه روحانی ادامه داره پس چرا این گروه جدید سینه خیز نمیروند التماس نمیکنند‌هر هر کر کر نمیکنند قدم نمیزنند ...خزانه خالی را تیتر اول نمیکنند چرا‌ موشک پرانی را جیغ بنفش نمیزنند و‌چرا کلا به مخالفین این مذاکرات کنونی بیسواد بچه تازه به دورا رسیده بیشناسنامه به جهنم...و دهها فحش دیگر نمیدهند؟ حالا برو مداد و کاغذ بردار با مَداد تا بامداد خجالت بکش. با مداد رنگی هم میتونی خجالت بکشی.
    • DE ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      0 0
      /۰۹/۲۰ حال نداری ده تا آسه برین بخور بخواب هزیون نگو!!
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    10 5
    مشرق بزار خیال همه را راحت کنم و نظر منو منتشرکن. مردم دیگه کم کم فهمیدن و به این نتیجه رسیدن که این مذاکرات هیچ فایده ای ندارد و از این مذاکرات پولی هم به جیب ملت نمی رسد و تاثیری بر اوضاع آشفته اقتصادی ایران هم ندارد. حتی توافق هم بشود هیچ کسی هم شادی و... نمی کند حتی اگر دستاوردی هم برای طرف ایرانی مذاکرات اعم از آزادسازی اموال بلوکه شده و.. داشته باشد
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    4 4
    اگر آمریکاکل تحریمها را رفع نکند وراست ازمایی نکنیم-بوسیله طالبان همان بلایی که سر ساختمانهای تجاریشون نابود شد کاخ سفیدشون هم سیاه میشه
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    5 1
    برجام یعنی برجا ایران یعنی ایران توقف
  • جاویدایران NL ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    8 1
    دیروز رویترز ادعاهایی رو به نقل از منبع نزدیک به مذاکرات منتشر کرد که میگفت ایران عقب نشینی کرده! رسانه هایی مثل بی بی سی و اینترنشنال هم خیلی زیاد روی این ادعای رویترز مانور دادن که بگن ایران ضعیفه، این حرفها نگرانمون‌ کرد، حالا از کجا بدونیم‌ اصل ماجرا چیه….! این همه دست پر در اتم داریم عجیبه اگه ایران عقب نشینی داشته باشه به خواست طرف مقابل! واقعاً حرف واقعی چیه
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      0 1
      این دروغ درباره رویترز رو تو همه سایتها مینویسی؟ خالی نبند!!
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    10 1
    باشه بابا باورمون شد که غربی ها بدون هیچ مشکلی با ایده جدید تیم مذاکره انقلابی ایران موافقت کردند و تسلیم این تیم انقلابی شدند و توافقات قبلی که در دوره تیم سازشکار ظریف انجام شده بود رو کنار گذاشتند. شما فقط توافق کنید که ما مردم از این باطلاق تحریم نجات پیدا کنیم
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      0 1
      از الان یه عده راه افتادن که اگه توافق نشه دولت رو بکوبن و اگر بشه باز هم بکوبن. ولی بدونید ما نمیگیم هر توافقی بهتر از عدم توافقه که ملت رو داخل چاه بندازیم، ما میگیم توافقی خوبه که همه تحریه ها لغو بشه.
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    4 0
    به اروپائیها اعتماد نکنید انها به هیچ وجه واقع‌گرا نمی شوند
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    8 6
    دوستان اصول گرا :این همون برجامی نیست که شما قبلا میگفتید چقدر عقه چقدر بده چطور شده حالا دربدر دنبال تصویبش هستید .الان عق نیست خخخخخخخخخخ
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      2 3
      اصلاحاتچی ، نه این ابدأ اون برجام نیست، سؤال بعدی!!!
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    3 0
    برجامچیهگور بابا برجام مفسدان اقتصادی را به درک واصل کنند همه چیز درست میشود
  • mojtaba SE ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    6 2
    تروئیکا هنوز باورش نشده که بغیر از نوکری و مزدوری برای امریکا در 120 سال گذشته ,باید انتخاب و تصمیم هم بگیره ,از صدقه سری ابر قدرت ایران.پاینده رهبر کورش دوم
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    5 1
    سلام - - وعده پيروزى كه خداوند به انبيا داده، حتمى است. «ثمّ صدقناهم الوعد» - وعده ى خداوند به انبيا نجات آنان وهلاكت مخالفان آنهاست. «فانجيناهم... و اهلكنا» - كيفرهاى الهى، نتيجه ى اعمال خودماست. «اهلكنا المسرفين» - اسراف، زمينه ساز هلاكت است. و هلاكت، سرنوشت همه ى اسراف كاران است. «المسرفين»
  • ایرانی وا داده بیکار IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    2 0
    هی با کلی گویی و انتخاب تیتر های درشت با احساسات پاک مردم بازی نکنید .
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 0
    هر چه شما قبول دارید نظر من ظریف تنهافردی بود که شبیه ایرانی ها صمیمی میشد
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 1
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 0
    الحمدلله
  • مهدی IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 0
    ول کنید تورو خدا فعلا که دارن براساس دوره قبل پیش می رن
  • مرتضی IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 2
    ما ایرانگراها با اصل مذاکره مخالفیم.با دشمنان وجودی ایران مذاکره ای نباید صورت بگیرد.خواه مذاکره کننده اصلاح طلب باشد خواه اصولگرا و ...
  • ایران IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 1
    اقتصاد ما بیش از بیست درصد به تحریم بستگی نداره! اقتصاد مارو زالوهای اقتصادی که اکثرا از اقازاده ها هستند خراب کرده! یا تصمیمات مسئولینی که جگر گوشه شان اونورآب هستند خراب کرده! ما الان داریم نفتمون رو میفروشیم تجارتمون رو با همسایه ها و چین گسترش میدیم توافق میشه بشه و اگه ادا در میآرند نشه ! فقط میزان خالص سازی میره جلو
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    2 1
    عل باقری وضع از اینی که هست بدتر نکن توافق پیش کش بیانیه ات رو بخون و برگرد
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    4 0
    قبوله! ما باور میکنیم غرب دچار شکست شده و تموم شروط ایران رو بیشتر از برجام قبول کرده! حالا کی نتیجه اش رو میبینیم؟!
  • مهدی FR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    3 0
    «توافق متقابل موقت» یه گزینه ی مزخرفه که جلوی سرمایه گذاری های بلند مدت رو میگیره و اقتصاد هر روزِ ایران رو به اینکه آمریکاییها اونروز با چی حال میکنن گره میزنه. یه بار مرگ یه بار شیون ولی هر روز نگرانی از اینکه «نکنه امروز روزیه که دوباره تحریممون کنن؟» بدترین وضعیت خواهد بود و هیچ چیزی پایدار نخواهد شد.
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    3 0
    بازم اروپا و آمریکا بازی زرگری سرمسئولین ایران کلاه گشاد ترازقبل میزارن.مدت کوتاهی چنتا ازتحریمارو شلو سفت میکنن تا همه اندوخته غنی شده ایرانو اکسید وسانتفیوژهارو بجز معدود انگشت شماری جمع .و زمانیکه صنعت هسته ای و اندوخته ایرانو بصفر رسوندند.ترامپ دوم میادو دوباره همان اشو همان کاسه
  • هادی IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 1
    تیم مذاکره کننده داره خوب عمل میکنه..تا وقتی که راستی آزمایی نشه که به تعهداتشون پاییندند نباید قراردادی امضا بشه..تنها مشکلی که این تیم داره ضعف رسانه ایی هست که امیدوارم با همراهی یه تیم قوی رسانه ایی این مشکل رو برطرف کنن..
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 1
    همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • هموطن GB ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    2 0
    واقعا باید باورمون بشه که اروپا قبول کرده و به آمریکا اعتراض کرده برای تحریم های جدید؟ ببخشید اما همین دیروز انگلیس ۳ نفر از جمله خبرنگار صدا و سیما علی رضوانی را تحریم کرد. یعنی نه تنها تحریم ها را بر نمیدارند، بلکه اضافه هم میکنند. وای بحال دروغگویان،
  • NG ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    2 0
    باید خوش بین باشیم ارام وبا حتیاط ب جلو حرکت کنیم. مهم ترین عامل کنترل و مهار غربی ها همانطوریکه دیدیم در دست داشتن اهرم بازرسی ها و انباشته اورانیوم غنی شده است تا در مواقع ضرور بکار گیریم.
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 0
    سلام - - مرد يا زن بودن، يا از فلان قبيله وقوم بودن، ملاك افتخار نيست كه اينها كار خداوند است. «خلقنا، جعلنا» - تفاوت هايى كه در شكل و قيافه و نژاد انسان ها ديده مى شود، حكيمانه و براى شناسائى يكديگر است، نه براى تفاخر. «لتعارفوا» - كرامت در نزد مردم زودگذر است، كسب كرامت در نزد خداوند مهم است. «اكرمكم عنداللّه» - قرآن، تمام تبعيض هاى نژادى، حزبى، قومى، قبيله اى، اقليمى، اقتصادى، فكرى، فرهنگى، اجتماعى و نظامى را مردود مى شمارد و ملاك فضيلت را تقوا مى داند. «ان اكرمكم عنداللّه أتقاكم» - برترى جويى، در فطرت انسان است و اسلام مسير اين خواسته ى فطرى را تقوا قرار داده است. «انّ اكرمكم عنداللّه أتقاكم» - ادّعاى تقوا و تظاهر به آن نكنيم كه خدا همه را خوب مى شناسد. «عليم خبير»
  • سید فروزان CH ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 0
    طبقه آخر پارلمان اروپا محل نمایندگان رژیم اشغالگر است و از آنجا سیاستهای اروپا تدوین می‌شود ،اطمینان به اروپا اشتباه محض است ،آنها حافظ منافع و امنیت رژیم اشغالگر هستند
  • سید فروزان CH ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    غنی سازی نود درصدی و سپس گفتگو در مورد برجام کشورهای طرف گفتگو باید ایران را بعنوان قدرت هسته‌ای بشناسند و ایران هم بعنوان بک قدرت هسته‌ای با آنها گفتگو
  • مهدی زارعی IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 0
    مشکل اساسی برجام اینه که براساس یکی از معالیل رلیشن شیب ایران و غرب نوشته شده است نه علت العلل تضاد بین ایران و غرب. مشکل ایران و غرب بسی فراتر و بنیادی تر از برجام است . مشکل از نظر غربی ها در جهان بینی و ایدلوژی جمهوری اسلامی است.و از منظر کشور ما در نظم سلطه گونه آنها.
  • CA ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    2 0
    نوبت یک نرمش قهرمانانه دیگه هست ؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس