موشک قیام- نمایه

کلاهک موشک قیام به عنوان یکی از بالستیکهای مطرح ایرانی، در ارتقاء جدید خود به سرعت ۸.۵ ماخ رسیده که با این ویژگی مهم، به سرعت هایپرسونیک دست پیدا کرده و عملا از سامانه‌های پدافندی به راحتی عبور می‌کند

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، موشک های بالستیک به عنوان اصلی ترین ارکان توان بازدارندگی نظامی جمهوری اسلامی ایران، از دوره پس از جنگ تحمیلی تا به امروز معرفی شده و مشخصا تا سالها بعد نیز این سلاح به عنوان ستون اصلی دکترین دفاعی کشور به حساب خواهد آمد. اگرچه تنوع و کیفیت موشکهای کشورمان، موضوع جدیدی محسوب نمی شود اما هر از چند گاهی، یک دستاورد جدید در این حوزه معرفی می شود که نشان می دهد متخصصان صنعت دفاعی کشورمان، روی ارتقاء موشکهای فعلی، برنامه ای مستمر دارند. طی روزهای اخیر، خبر مهمی در خصوص یک ارتقاء قابل توجه روی موشک بالستیک سری قیام منتشر شده که برای علاقمندان به این حوزه، نکته جذابی محسوب می شود.. پیش از پرداختن به این خبر و تشریح اهمیت آن، بهتر است نگاهی به ریشه های این سلاح داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

موشک ضد داعشی این بار اربابان آنها را تنبیه کرد/ ترکیب مرگبار فاتح و قیام این بار بر سر "سنتکام" نازل شد+فیلم

تست موفق کلاهک جدید موشکهای ایرانی برای تنبیه فرماندهان داعش/ «قیام» هم به خانواده نقطه‌زن‌ها پیوست +عکس

شگفتی و ترس کارشناس مشهور صهیونیست از دقت و قدرت موشک‌های ایران/ جمهوری اسلامی توان فلج کردن اسرائیل را دارد + فیلم

برد موشک قیام به ۱۰۰۰ کیلومتر رسید

مشخصا وقتی از خانواده موشک های بالستیک ایرانی صحبت به میان می آید، نام "شهاب" بیش از دیگران برای مردم خاطره انگیز است. خانواده موشک های شهاب خصوصا مدل ۳ آن، به معنی واقعی و برای اولین بار، بحث بازدارندگی و دست تهاجمی برد بلند را برای کشور ما ایجاد کرد. اما عضو کمتر شناخته شده از این سری شهاب ۲ نام دارد که یک موشک بالستیک تاکتیکی با سوخت مایع و به نوعی نزدیک به طراحی اسکاد سی شوروی سابق است که در دهه های قبل، برخی از مدل های آن به کشور وارد شد.

قیام هم به جمع موشک‌های «اسراییل زن» سپاه پیوست/ نصب «کلاهک هایپرسونیک» برای جانشین شایسته شهاب ۲ +جزییات

موشک بالستیک شهاب ۲

 این موشک با برد بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر در دوره زمانی تقریبی اوایل دهه ۷۰ شمسی ساخته شده و ماموریت ایجاد بازدارندگی در محیط پیرامونی کشور را بر عهده داشت. مشخصا و در این برد از موشک ها، با توسعه توانایی علمی و صنعتی ایران و روی کار آمدن موشک های جدیدتر - خصوصا زیر مجموعه های خانواده فاتح ۱۱۰ با سوخت جامد- فشار کاری از روی سری شهاب برداشته شد اما پیش از رسیدن به این نقطه، صنایع دفاعی کشورمان، تعداد مورد نیاز از این موشک ها را تولید و ذخیره کرده بود که در چنین شرایطی، یک ارتقاء مهم، می توانست بسیار مناسب باشد.

موشک قیام که در مرداد ماه سال ۱۳۸۹ رونمایی شد، در حقیقت پاسخ به این نیاز و ارتقایی روی موشک های شهاب ۲ به حساب می آید. اولین موشک بالستیک بدون بالک ایرانی که جزو ابداعات و طرح های مهم پدر موشکی ایران شهید حسن طهرانی مقدم بود. در طرح جدید همچنان از سوخت مایع استفاده شده و برد در حدود ۸۰۰ کیلومتر بود و وزن سر جنگی آن ۶۴۵ کیلوگرم اعلام شد. این موشک به نسبت مدل قبلی از سطح مقطع راداری کمتر بر خوردار بود و توان پرتاب از لانچرهای مختلف را نیز داشت.

قیام هم به جمع موشک‌های «اسراییل زن» سپاه پیوست/ نصب «کلاهک هایپرسونیک» برای جانشین شایسته شهاب ۲ +جزییات

 نمونه اولیه موشک قیام

این موشک در تعداد بالایی تولید شده و شهرهای زیرزمینی بزرگی با حضور آن، در چندین مورد به نمایش درآمدند. این حرکت از چشم یوزی رابین، کارشناس معروف نظامی صهیونیستی نیز دور نماند و وی در جلسه معروف خود در تابستان سال ۱۳۹۴ اینگونه صحبت می کند: "ایرانی ها در دو سال اخیر چندین تصویر را از انبارهای موشکی خود به نمایش گذاشته اند که مشخصا انبارهای متفاوتی است. ایرانی ها در این انبارها موشک های قیام و قدر را انبار کردند. قیام موشکی با بردی ۸۰۰ کیلومتر است که به نوعی ارتقاء ایرانی بر اساس موشک اسکاد سی است. در اینجا هم ایرانی ها یک مهندسی خوب را به نمایش گذاشتند."

در سالهای بعد و با معرفی سرهای جنگی بالک دار که مرحله بعدی ارتقاء روی موشک های قیام انجام شد. با نصب سر جنگی جدید، یک گام مهم در افزایش بقاء پذیری این موشک ها در مقابل سیستم های پدافندی انجام شده و در عین حال دقت آنها نیز افزایش پیدا کرد. موشک قیام در اصل توسط شهید طهرانی مقدم با ماموریت اصلی حمله به پایگاه های نظامی دشمن در اطراف ایران طراحی شده بود. سرهای جنگی مجهز به ریز مهمات از جمله گزینه های بسیار عالی برای این گونه حملات هستند که این مهم روی موشک های قیام نیز به انجام رسیده است. در سال ۱۳۹۹ نیز یک مرحله از دیگر ارتقاء های انجام شده برای این موشک ها به نمایش درآمد که مربوط به محموله سر جنگی بود.

قیام هم به جمع موشک‌های «اسراییل زن» سپاه پیوست/ نصب «کلاهک هایپرسونیک» برای جانشین شایسته شهاب ۲ +جزییات

سرجنگی جدید موشک قیام مجهز به بالک‌های کنترلی

قیام هم به جمع موشک‌های «اسراییل زن» سپاه پیوست/ نصب «کلاهک هایپرسونیک» برای جانشین شایسته شهاب ۲ +جزییات

سر جنگی موشک قیام مجهز به دو نوع بمب‌لت

قیام هم به جمع موشک‌های «اسراییل زن» سپاه پیوست/ نصب «کلاهک هایپرسونیک» برای جانشین شایسته شهاب ۲ +جزییات

مدل دیگری از بمب‌لت‌های ساخته شده برای موشک های بالستیک ایرانی

در نمایشگاه دستاوردهای هوافضای سپاه ، شاهد حداقل سه مدل "بمب لت" نصب شده روی نمونه سر جنگی موشک قیام بودیم که در رنگ های آبی، مشکی و قرمز رنگ طراحی و ساخته شده اند. بمب های آبی از همه کوچکتر، مدل های مشکی رنگ در اندازه متوسط و مدل قرمز رنگ از همه بزرگ تر بودند و با توجه به اندازه بمب لت‌های مورد نظر می‌توان این طور تصور کرد که حداقل بخشی از این بمب‌های کوچک (برای نمونه مدل های آبی رنگ) را می‌توان در سر جنگی موشک‌های کوچک‌تر و حتی راکت‌های واحدهای توپخانه‌ای مثل فجر یا زلزال نیز استفاده کرد. ترکیب این بمب‌های کوچک و راکت‌های توپخانه‌ای می‌تواند گزینه‌ای بسیار عالی برای واحدهای عملیاتی میدان نبرد در مقابل نیروهای پیاده و مکانیزه دشمن  و همچنین محل های تجمع در فواصل پشت خطوط اصلی جبهه نبرد باشد.

قیام در نبرد با داعش و اربابان آن

موشک قیام اما در حوزه رزم واقعی نیز دارای سابقه بوده و در جریان حملات موشک سپاه به مقر گروه داعش در سوریه و عملیات انتقام ترور سردار شهید سلیمانی مورد استفاده قرار گرفت. بحث قابلیت جدا شدن کلاهک و افزایش دقت باعث شد که این موشک در این عملیات ها به عنوان یکی از سلاح های منتخب مورد استفاده قرار بگیرد.

قیام هم به جمع موشک‌های «اسراییل زن» سپاه پیوست/ نصب «کلاهک هایپرسونیک» برای جانشین شایسته شهاب ۲ +جزییات

موشک قیام در جریان عملیات ضربت محرم در سال ۱۳۹۷

ارتقاء جدید چه با قیام کرده است؟

در نهایت به آخرین ارتقاء انجام رسمی روی موشک های سری قیام می رسیم. بر اساس اطلاعات جدید، برد این موشک به ۱۰۰۰ کیلومتر و خطای اصابت آن نیز به زیر ۵۰ متر رسیده است. این موشک از یک سر جنگی به‌وزن حدودا ۶۰۰کیلوگرمی بهره می‌برد و سرعت این موشک به ۲۹۳۵ متر بر ثانیه می‌رسد. قطر موشک قیام ۸۸۰ میلی‌متر و طول این موشک ۱۱ متر و ۸۴۶ سانتی‌متر است، علاوه بر این، مدت زمان آماده‌سازی موشک قیام ۲۰ دقیقه و وزن نهایی این موشک نیز ۷۰۲۹ کیلوگرم است.

قیام هم به جمع موشک‌های «اسراییل زن» سپاه پیوست/ نصب «کلاهک هایپرسونیک» برای جانشین شایسته شهاب ۲ +جزییات

موشک قیام با برد هزار کیلومتر از نقطه نزدیک به مرز غربی، توان انهدام بخش هایی از سرزمین های اشغالی فلسطین را دارد

در اینجا به چند مسئله مهم بایستی اشاره کرد. اولا رسیدن به برد هزار کیلومتر می تواند ناشی از اقداماتی چون کاهش سر جنگی، ارتقاء سیستم های پیشران، نصب سیستم پیشران مستقل روی کلاهک و یا بهره گیری از مواد سبک تر در بخشی از قطعات موشک باشد. مسئله دوم این که با رسیدن به برد هزار کیلومتر، مشخص بخش هایی از سرزمین های اشغالی ، همان طور که در نقشه بالا مشاهده می شود، به صورت مستقیم از خاک ایران و توسط این موشک در دسترس قرار گرفته که این مسئله باعث می شود که قیام نیز به لیست "اسراییل زن" های ایران اضافه شود. طبیعتا در صورت نیاز به اجرای سناریو یک تهاجم گسترده موشکی به رژیم صهیونیستی، هر چه تعداد پرتابه ها بیشتر باشد ، انهدام اهداف مورد نظر و پایان پرونده این رژیم سریعتر است. با اضافه شدن موشک های قیام به این گروه از تسلیحات ایرانی، مشخصا حجم آتش در برابر صهیونیست ها به صورت قابل توجهی اضافه خواهد شد.

مسئله بعدی سرعت بالای این موشک ها به حساب می آید. پیش از این رقمی با این دقت در خصوص سرعت موشک قیام منتشر نشده بود و البته لازم به ذکر است که به احتمال فراوان سرعت مورد نظر مربوط به این موشک در مرحله نهایی و برای سر جنگی جدا شده باید باشد. سرعت ۲۹۳۵ متر بر ثانیه چیزی در حدود ۸.۵ ماخ بوده و سر جنگی موشک مورد نظر را در زمان شیرجه نهایی در وضعیت پرواز با سرعت هایپرسونیک قرار می دهد که دفاع در برابر آن را اگر نگوییم غیر ممکن ولی برای هر مدافعی بسیار سخت و تقریبا محال است.

قیام هم به جمع موشک‌های «اسراییل زن» سپاه پیوست/ نصب «کلاهک هایپرسونیک» برای جانشین شایسته شهاب ۲ +جزییات

اطلاعات جدید از موشک بهینه شده قیام

و البته مسئله نهایی در خصوص این موشک کاهش خطای آن به کمتر از ۵۰ متر است. برای این که بفهمیم چرا رسیدن به این دقت مهم است در ابتدا مکانی مثل یک نیروگاه عادی تولید برق را تصور کرده و سپس به این صحبت ها از یوزی رابین مربوط به همان کنفرانس معروف در سال ۱۳۹۴ دقت کنید: "آنها (ایران) می توانند با این موشک های ۲۰۰۰ کیلومتری که دقت بالایی پیدا کرده جایی مثل اسراییل را فلج کنند. اگر عاقلانه اهدافی را مثل نیروگاه ها انتخاب کرده و آنها را هدف قرار بدهند، پس بدون نیاز به سلاح هسته ای، می توانند دشمن را فلج کنند."

باید این مسئله را مورد تاکید قرار داد که امروز دیگر، موشک های هزار کیلومتری ایران هم از مناطق مرز غربی کشور بخشی از سرزمین های اشغالی را تحت برد خود قرار می دهند و البته دقت کافی برای نابودی اهداف فراوانی را نیز دارند. خطای کمتر از ۵۰ متری برای اصابت و از کار انداختن بسیاری از اهداف مورد نیاز همچون مراکز نظامی و استراتژیک کفایت می کند. با این اوصاف، به نظر می رسد در سالهای اخیر سرریز دانش و توانمندی های صنعتی جدید در برنامه های مربوط به افزایش برد و دقت موشک های بالستیک نسل جدید، مشخصا به موشک های قدیمی تر نیز منتقل شده و گزینه هایی مثل قیام را نیز برای ایفای نقش مهمتر و موثرتر در آینده مهیا شده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 34
  • خلیج پارس iran IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    36 4
    درود بر بزرگان و دلسوزان میهن ، اندیشمندان، دانشمندان و اساتید حوزه صنایع دفاعی ایران عزیز ، هر چقدر هم برای صنایع دفاعی و نظامی وقت و انرژی و هزینه صرف شود کم است و باید بیشتر به این موضوعات دفاعی توجه و بها داده شود ، قوی شو گر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است ! شیر غرب آسیاست ایران زمین
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      5 6
      کلاهکهاش فضای خالی زیادی داره بهتر نیست تمامش پر ازسی فور بشه تاانفجاری به مراتب قوی تر و مخربتر رو شاهدباشیم
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      9 2
      جنس ماده منفجره کارگذاشته شده درون کلاهکها خیلی مهمه چرا بطری بطری کردنش؟! فضای خالی هم زیاد داره همیشه باید لب به لب پرش کنید تا وقتی میخوره به هدف تا شعاع 300 متری نابودگر باشه
  • مغزمتفکر FR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    5 18
    آواکس،آواکس اوجب واجبات است
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      9 5
      مرگ تو واجب است
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      6 9
      مغز پوسیده وزنگ زده والبته غرب پرست ک همش چشمش به دستان دیگرانه.. نه مغزمتفکر.. مغزی متفکره ک. خودش باور داشته باشه میتونیم ازاوکس بهتربسازیم. دوره دوره ی پهپاد و هواگردهای کوچک وهمچنین موشکه وگرنه عربستان واسراییل بهترین هواپیماهارادارن چه غلطی تونسنن بکنن توغزه ویمن؟؟ درودبه دانشمندان وامنیت سازندگان ایران بزرگ
  • ایران iran IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    33 5
    دهه شصت زمان جنگ تحمیلی حدود شاید 11 سال داشتم در حیاط منزل ایستاده بودم موشک رو برای اولین بار در فاصله چند متری بالای سرم دیدم ! موشکی که از عراق آمده بود ظاهرا" سوخت موشک تمام شده بوده موشک در ارتفاع خیلی پایین حالت معلق در حرکت بود بعد از چند ثانیه موشک عراقی حدود دویست یا سیصد متر جلوتر از منزل ما سقوط کرد که خوشبختانه عمل نکرده بود و در محوطه باز افتاده بودکه منجر به اتفاقی نشد خدا رو شکر ! همان زمان که هیچ یک از کشورهای سازنده موشک حاضر نبودن به ایران موشک و تجهیزات دفاعی بدهند ولی تمام دنیا از متجاوز ( صدام ملعون) حمایت و پشتیبانی و تجهیزش می‌کردند !!! قاون جنگل در جهان حکم فرماست به حکم قانون جنگل ضعیف محکوم به فنا و نابودی است، تنها راه بقا و حیات عزتمندانه هر ملتی قوی شدن ، قوی شدن در همه امور خصوصا" در صنایع نظامی و دفاعی و ایجاد بازدارندگی های قوی ... خصوصا" در منطقه ما ... !!! پاینده باد ایران بزرگ و مقتدر
  • IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    14 24
    کلاهک هایپرسونیک و پاناسونیک در مقابل کلاهک اتمی بیشتر به یک شوخی شباهت داره پس دشمن صهیونیستی و حامیان خبیث اون را دست کم نگیرید و فقط به فکر ساخت بمب اتم باشید
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      19 7
      اونم داریم، خوبش هم داریم .. انشاالله
    • سید عبدالله قریشی بوکانی IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      7 5
      ارابان شما همونهایی بودند که به قایق های تندرو ما هم در مقابل ناوگان های جنگیشون می خندیدن، حالا می فهمن که در شرایط جنگی ناوگان جنگی اونها بیشتر حکم هله هوله رو برای ما داره ... برو بشین توی تشت آب سرد خنک بشی
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      7 2
      وقتی مختصات سایت دیمونا را داشته باشی نیازی به موشک اتمی نیست همان طور که وقتی چوب کبریت را درست در انبار باروت بیاندازی با کمترین هزینه بیشترین حجم انفجار و تخریب. را خواهی داشت
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      3 2
      ان شاءالله اصله
    • CA ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      12 5
      پس چرا مذاکره می کنید؟ تحریم ها چی میگه این وسط؟
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      2 2
      قدرت‌های بزرگم مذاکره می‌کن با هم مهم اینه از حق خودت کوتاه نیای
  • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    45 12
    گنبد آهنین را باید با خمپاره و موشکهای کوچک و چابک که از غزه و لبنان شلیک میشه سوراخ کرد چون موشکهایی که از فواصل دور شلیک میشه را به راحتی منحرف یا منهدم میکنه
  • سید IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    9 6
    فراصوت
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    13 68
    موشک اسرائیل زدن سپاه عالیه بود خدا قوت به رزمندگان سپاه پاسداران
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    14 6
    اقتدار یعنی همین. تنها زبانی که غرب می فهمد صحبت مقتدارانه است
  • DE ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    12 11
    منفجر هم میشه ؟
    • ایران IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      7 6
      منفجر که میشه هیچ، به تن و بدن آمریکاییها هم خوب چفت میشه چون توسط مردم ایران ساخته شده نه مردم بی غیرت آلمان
    • محمد IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      6 4
      می خواهی برو جلوش واستا
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    4 12
    مگر کلاهک اینها هدایت شونده نیست؟بازم خطای 50 متر داره
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      10 4
      خطای زیر پنجاه متر نوشته ، یعنی در واقع چند متر خطا دارند شاید در حد پنج یا ده متر خطا ..
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      0 0
      چی میگی حالت خوبه رفیق موشک قابل مانور فقط زیر ۵۰ متر خطا فوق‌العاده است اونم در این شرایط تحریم اون سرعت موشک اصلاً می‌دونی عزیزم ۸ ماخ سرعت یعنی چی اون قدرت انفجاری کلاهک ۷۰۰ کیلو گرمی می‌دونی چه انفجاری ایجاد می‌کنه از آمریکایی های ترسو که زدیمشون بپرس چی دیدن طرف داره میگه امیدوارم دیگه چنین صحنه‌ای نبینم برد ۱۰۰۰ کیلومتر خدا شاهده اگه بالای هزار متر خطا داشته باشه باز معجزه است بعد تو گیر دادی به فقط ۵۰متر اصلاً چیزی محصوب نمیشه در این سطح از موشک هیچی هست
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    10 18
    با این موشکها نهایتا میشه محل جلسات مخالفان نظام در کردستان عراق را زد تازه نصف اونا را هم که توی این مانور مصرف کردین
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    8 13
    رئیس سنتکام پیش بینی یک جنگ خونین نهایتا یکساله را کرده آیا به اندازه چند روز موشک برای شلیک هست با این توضیح که از هر پایگاهی حتی یک موشک شلیک بشه بلافاصله شناسایی و منهدم خواهد شد
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    6 5
    موشک‌های هایپر سونیک، ماهواره زن، معادل س-۵۰۰، قاره پیما و تلفیقی با هوش مصنوعی از الزاماتند.
  • RU ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    13 4
    واقعا خیلی عالیه موشکهای اوایل دهه هفتاد با اون کیفیت کم مواد و ساخت تو این برد به این دقت رسیدن..کشور ایران جز معدود کشورای جهانه که بومی به این دقتهای عالی توی موشکهاش رسیده..
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    9 3
    درود خدا بر شما سپاهیان اسلام هرچه خبر ناتوانی و بدبختی از سیاسیون و غربگراها می شنویم ولی با تلاشهای شما امیدوار می مانیم.نصرمن الله وفتح قریب.پیروزی نزدیک است
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    5 3
    (فارغ از متن این خبر) لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج
  • کارگر عسلویه DE ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    4 14
    سلام اگر یک ازمایش بمب اتمی ایران انجام بدهد کل مشکلات واسترسهای مردم رفع میشه..ما میتوانیم.اگر نسازیم مشکلات اقتصادمون بیشتر میشه.واقتدارمون را قبول نمیکنن...الهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم..یافاطمه الزهرا..(س)
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    6 1
    درود بر تهرانی مقدم های سپاه ...
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 2
      آیا دانشمند بود
  • DE ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    4 6
    خیلی عالی . درود بر سپاه و ارتش که ایران را قدرتمند کرده اند اما برای تکمیل قدرت دفاعی احتیاج به بمب اتم هم داریم .
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
      1 1
      اخوی برادر یا خواهر گرامی برای تکمیل قدرت دفاعی نیازی به بمب هسته ای نیست و نبوده است. اگر اینطور باشد کشورهای دارای سلاح هسته ای باید امنیت صد در صد داشته باشند ولی در عمل اینطوری نیست. ما فقط جنگنده در طراز جهانی کم داریم که ان شاالله به آن هم خواهیم رسید.
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۱
      0 0
      اتفاقا کشورهایی که بمب اتم دارن مثل آمریکا بیشتر ضربه خوردن تا ماها! چیزی که رهبری تحریم کردن و بعضیا مسخره کردن رو حالا میفهمیم
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    1 2
    برنامه ما برای نابود کردن اسرائیل و آزادسازی قدس اولا روشن کردن ذهن ملت هاست که صهیونیست ها در هیچ کجای دنیا راحت و آزاد نباشن خصوصا در منطقه خودمان دوما خفت کردن جغرافیایی این رژیمه شما ببینید یک زمانی این ها چپ و راست به لبنان حمله می کردند امروز لبنانی به کمک حزب الله به بازدارندگی مقابل این رژیم رسیدن یعنی شمال بروی اسرائیل بسته شد حالا سوریه و ارتفاع پست مرزی با لبنان باید بسته بشه و از جنوب انشاله مقاومت یمن با رونمایی از شهرهای موشکی اش به مسیر دریای سرخ و بندر ایلات فشار خواهد آورد سوما هدف ما آزادسازی قدس به دست خود فلسطینی هاست ما روی تفکر و تجهیز این ها کار می کنیم یعنی قرار نیست ما به اسرائیل حمله کنیم ما اصلا در زمانه فعلی اجازه جهاد تهاجمی نداریم نیروی نظامی ما فقط وقتی وارد کار می شه که به کشور حمله شده باشد یا دشمن مقدمات حمله به ایران را می چیند .
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 0
    آمدی جانم به قربانت ولی دیرآمدی زمان جنگ شهرها کجابودی عزیز غرشت مستدام
  • علی IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 1
    درود بر شما دلاوران . خدا قوت . بزنید با خاک یکسان کنید اسرائیل رو مرگ بر آمریکا و اسرائیل
  • IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 1
    ۵۰ متر خطاز زیادیه برای موشک بالستیکی که حاوی کلاهک اتمی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس