مهرشاد

این که رسانه‌هایی که قبلا بیشترین پوشش را به مهرشاد دادند، امروز آرشیوهای خود را از نام او پاک کنند و با میزگردهای مثلا علمی بخواهند کل ماجرا را به «میل به دیده شدن» فرو بکاهند، اشتباهی بزرگ‌تر است.

سرویس سیاست مشرق- سال ۲۰۰۲، فیلمی در ژانر درام زندگینامه‌ای از استیون اسپیلبرگ اکران شد که سوژه‌ای بسیار عجیب، اما واقعی داشت. این فیلم روایتی از زندگی فرانک ابگنیل جونیور (با بازی لئوناردو دی‌کاپریو) است که در فاصله ۱۶ تا ۱۸ سالگی موفق شد میلیون‌ها دلار چک را جعل کند و خود را خلبان هواپیمایی خطوط هوایی سراسری آمریکا، دکتری در جورجیا و وکیلی در لوئیزیانا جا بزند. کارل هنراتی (با بازی تام هنکس) مأمور اف‌بی‌آی همواره در پی به دام انداختن فرانک است، اما همواره از این جوان نورسته رکب می خورد و یک قدم از او عقب می ماند. در نهایت هنراتی موفق می شود که فرانک را به دام بیاندازد. فرانگ ابگنیل بعدا، به واسطه هوش و نبوغ خود به همکاری با اف بی‌آی پرداخت و جالب این که در همین فیلم، فرانک واقعی حضوری کوتاه در نقش یک پلیس فرانسوی دارد. او در ۱۹۶۹ در فرانسه به چنگ پلیس افتاد.

 مصائب غلبه‌ آمارسازی بر کار فرهنگی/ «مهرشادیسم» و خطرات بزرگ «مشاوران» مشکوک

حدودا ۲۷ یا ۲۸ سال بعد، در ایران، اخبار سیمای جمهوری اسلامی از یک «نابغه» جوان رونمایی کرد. اواسط دی ماه سال ۱۳۷۶ بود که رسانه‌های کشور خبر از ظهور یک پدیده جوان در حوزه پزشکی و در تخصص حساس جراحی مغز و اعصاب دادند. «ابوالفضل بیات» جوانی خراسانی و حدودا ۲۲ساله بود که گفته می‌شد با وجود سن کم توانسته بود مدارج علمی را به سرعت پیموده و با داشتن مدارک علمی و پژوهشی خود را به عنوان جراحی متبحر و زبردست معرفی کند. جراحی که در حوزه ادبیات و فلسفه نیز مطالعات عمیق و معلوماتی قابل توجه داشت. چیزی که به عرضه تصویر او به عنوان یک نابغه در تلیوزیون و مطبوعات کمک بسیاری کرد، این ادعا بود که آقای «دکتر» حافظ قرآن کریم هم هستند! الغرض، با اعلام این خبر سیل عکس و مصاحبه و تحلیل و تحسین از جانب رسانه‌های مختلف آن دوره به راه افتاد. استاندار وقت خراسان و نهادهای فرهنگی و دانشگاهی و حتی مقامات مذهبی این استان دیدارهای متعددی با او داشته، تقدیر و تحبیبش کردند. تمام این جلسات با پوشش رسانه‌های محلی استان و در برخی موارد از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پوشش داده شد. اما هنوز دو، سه روزی از این ماجرا نگذشته بود که اخبار عصرگاهی رادیو خراسان اعلام کرد که با تحقیقات انجام گرفته از سوی نهادهای مسوول مشخص شد که ادعاهای این به اصطلاح نابغه ملی به هیچ عنوان صحت ندارد. او نه تنها تخصصی در پزشکی نداشته بلکه تحصیلات دبیرستان راهم به سختی به پایان برده! گفته شد که نامبرده از اختلالات شدید شخصیتی و روحی رنج می‌برد و با جعل مدارک و گواهینامه‌های تحصیلی و پژوهشی و با تکیه بر هوش و قدرت بیان و اقناعی توانسته بود مسوولان و افکار عمومی را بازی دهد. نکته مهم این که، تا جایی که ذهن نگارنده یاری می کند نه صدا و سیما و نه هیچ‌کدام از مطبوعات در آن زمان، بابت این اشتباه خود در تبلیغ ابوالفضل بیات، از مردم عذرخواهی نکردند و اصولا فرهنگ عذرخواهی در آن مقطع، ابدا باب نبود.

 مصائب غلبه‌ آمارسازی بر کار فرهنگی/ «مهرشادیسم» و خطرات بزرگ «مشاوران» مشکوک

همین موضوع، یعنی قرار گرفتن آدم‌ها در جایگاه‌های خاص اجتماعی(وکیل، خلبان، پزشک، بازیگر، فوتبالیست و...)بدون آن که حقیقتا این‌کاره باشند، چند باری هم سوژه فیلم و سریال قرار گرفت. عباس کیارستمی در فیلم «کلوزآپ»(۱۳۶۸) ماجرای یک شیفته‌ی سینما به نام حسین سبزیان را روایت کرد که نزد خانواده‌ای خود را «محسن مخملباف» جا زده بود(مخملباف در اواخر دهه شصت و دهه هفتاد شهرت عمومی داشت) و البته در نهایت به دام پلیس افتاد. یا مهران مدیری در سریال طنز «مرد هزار چهره»، همین سوژه را دستمایه کار خود قرار داد.

 مصائب غلبه‌ آمارسازی بر کار فرهنگی/ «مهرشادیسم» و خطرات بزرگ «مشاوران» مشکوک

وقتی در خرداد ماه امسال، در بحبوحه پیام‌های تبریک مقامات کشوری و لشکری به رییس جمهور منتخب، سید ابراهیم رییسی، پیام تبریکی هم از سوی یک نوجوان با  عنوان «فرمانده قرارگاه حضرت ولی‌عصر(عج)» نظر برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی را جلب کرد، ناگهان گویی رازی از پرده بیرون افتاد و شوخی شوخی، یکی از  عجیب‌ترین پرونده‌های سیاسی چند سال اخیر مثل بمب ترکید. همه از نوجوانی حرف می زدند که در حالی که هنوز محاسن او به درستی در نیامده و هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی هم نرسیده، یک قطار عکس و گزارش از دیدار او با چهره‌های مطرح مذهبی، سیاسی، هنری و حتی نظامی وجود دارد. نوجوانی که با وجود سن کم، مثل آدم‌بزرگ‌ها لباس می پوشد و انگشتر عقیق درشت به دست می کند و به سبک و سیاق روحانیون حرف می زند و با عناوینی پرطمطراق چون «فرمانده قرارگاه...» بیانیه امضاء می کند. این‌گونه بود که «مهرشاد سهیلی» و پدیده «مهرشادیسم» یکی از کمدی‌ترین و در عین حال تراژیک‌ترین پرونده‌های سیاسی-اجتماعی کشور را در سال ۱۴۰۰ رقم زد.

 مصائب غلبه‌ آمارسازی بر کار فرهنگی/ «مهرشادیسم» و خطرات بزرگ «مشاوران» مشکوک

درباره‌ی مهرشاد سهیلی، نوجوان اهل موسیان در ایلام، در ماه‌های اخیر صحبت‌های زیادی شد و بسیاری از رسانه‌ها به او پرداختند. برخی خبرگزاری‌های اسم و رسم‌دار کشور که وابسته به ارگان‌های معظم هستند، به صورت چراغ‌خاموش تلاش کردند همه رپرتاژهایی که برای اومنتشر کرده بودند، از آرشیو پاک کنند و به دم‌دستی‌ترین و خام‌ترین شکل، با مصاحبه با چند مثلا جامعه‌شناس، کل ماجرا را به «میل به دیده شدن» فرو بکاهند. یا مدیر فلان سایت خبری قم، که بیشترین رپرتاژها را برای مهرشاد منتشر کرده بود، خود به طلبکار تبدیل شد و کل تقصیر را به گردن دفتر استانی فلان خبرگزاری انداخت. اما جالب این بود که هر چقدر که رسانه‌ها و سخنگویان و دفاتر چهره‌های شناخته‌شده‌ی کشور، بیشتر انتساب سهیلی به خود و نقش خود را در برجسته شدن او را انکار می کنند، عکس‌ها و تفاصیل بیشتری از دیدارهای این نوجوان نوخاسته با شخصیت‌های قدرتمند و بانفوذ منتشر می شود. حتی خبرگزاری‌هایی وابسته به طیف‌های مختلف سیاسی هم برای او دلنوشته و دفاعیه منتشر کرده‌اند.

در روزهای اخیر، گزارش مفصل صادق امامی، خبرنگار روزنامه فرهیختگان از زادگاه مهرشاد سهیلی، که یک گزارش میدانی بسیار حرفه‌ای است و جزییات زیادی را از واقعیت‌ها و جزییات مرتبط با مهرشاد سهیلی در بر می گیرد، بار دیگر توجهات را به این پدیدار خاص جلب کرد.‎

حقیقت این است که ماجرای مهرشاد سهیلی و رشد آسانسوری او در کوتاه‌مدت در فضای رسانه‌ای کشور آن‌قدر عجیب بود که حتی برخی او را «پروژه‌ای» طراحی‌شده توسط یک نهاد امنیتی جهت ارزیابی برخی حفره‌های نفوذ در کشور می پنداشتند که متاسفانه چنین چیزی نبود! البته که قطعا مهرشاد سهیلی از هوشمندی خاصی در مطرح کردن خود به عنوان یک «شخصیت» و راه یافتن به محفل «بزرگان» برخوردار بوده، اما به هیچ عنوان نمی توان رشد او را به تمامی منحصر در هوش خود او دانست  و چه خوشمان بیاید و چه نیاید، او قطعا از حمایت یک شبکه برخوردار بوده است. او نه تنها موفق به دیدار با شخصیت‌های نامدار دینی چون مراجع شده، که از آن‌ها کمابیش تاییدیه نیز گرفته است. جدای از این، او موفق شده یکی از فرماندهان نظامی سطح بالا را برای دیدار دو سه باره به زادگاه خود دعوت کند و تصویر بوسه بر پیشانی او از سوی یک فرمانده نظامی ارشدتر هم در فضای نت وجود دارد.

 مصائب غلبه‌ آمارسازی بر کار فرهنگی/ «مهرشادیسم» و خطرات بزرگ «مشاوران» مشکوک

 مصائب غلبه‌ آمارسازی بر کار فرهنگی/ «مهرشادیسم» و خطرات بزرگ «مشاوران» مشکوک

 مصائب غلبه‌ آمارسازی بر کار فرهنگی/ «مهرشادیسم» و خطرات بزرگ «مشاوران» مشکوک

و او و تیم هادی و حامی او آن اندازه هوشمند بودند که بدانند برای افزایش سرمایه و نفوذ اجتماعی این «پدیده»، به ویژه در بین نسل نوجوان و جوان، تنها حمایت و تایید مراجع و شخصیت‌های مذهبی کافی نیست و در نتیجه شاهدیم که از فلان خواننده پاپ مشهور تا فلان بازیگر معروف سریال‌های طنز تلویزیون نیز از آقا مهرشاد تعریف کرده‌اند. مهرشاد سهیلی(که حتی نامگذاری او هم شبیه نامگذاری رایج در شرکت‌های فعال در عرصه کشف استعدادهای موسیقی است) محصول یک طراحی دقیق رسانه‌ای و تبلیغاتی از سوی تیمی است که هم به خوبی فضا و مکانیسم‌های ارتباط‌گیری با بزرگان را می شناخته و هم با نحوه‌ی بازی رسانه‌ای و عملیات روانی موثر بر ذهن مسوولان آشنا بوده است. اگر بتوان ارتباط‌گیری او را با دفتر مراجع محترم و دیدار اختصاصی با مراجع و روحانیون تراز بالا را به عواملی چون نداشتن پروتکل و چارچوب‌های خاص فروکاست(که نمی توان!)، دیدار با مدیر بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه کشور، مدیرعامل بانک شهر یا فرمانده سپاه تهران بزرگ را  به هیچ عنوان نمی توان تصادفی یا الله‌بختکی  و بدون هماهنگی و تلفن‌های قبلی از طرف‌ «معرف»های سنگین‌وزن ممکن دانست.

 مصائب غلبه‌ آمارسازی بر کار فرهنگی/ «مهرشادیسم» و خطرات بزرگ «مشاوران» مشکوک

 مصائب غلبه‌ آمارسازی بر کار فرهنگی/ «مهرشادیسم» و خطرات بزرگ «مشاوران» مشکوک

 مصائب غلبه‌ آمارسازی بر کار فرهنگی/ «مهرشادیسم» و خطرات بزرگ «مشاوران» مشکوک

او در گفتگو با خبرنگار فرهیختگان مدعی شده که تنها با سماجت توانسته از مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشور، یعنی «همراه اول»، وقت ملاقات بگیرد. ملاقاتی که فقط ملاقات نبود، بلکه ظرفیت فنی همراه اول به کمک «قرارگاه» ادعایی مهرشاد سهیلی آمد و پیامک‌های پولساز چند صد میلیونی برای او به دنبال داشت!

از سوی دیگر، طیف متنوعی از رسانه‌های کشور، از صدا و سیما تا خبرگزاری‌های بزرگ و سایت‌های معروف خبری(از طیف‌های سیاسی مختلف)، نه تنها اخبار و گزارش‌های او را پوشش دادند، که او را به عنوان مهمان دعوت کردند و حتی خبر بازدید او را از رسانه خود(چنان که او یکی از مقامات کشوری یا لشکری مملکت است) منتشر نمودند! برای کسی که فقط کمی از گردش کار سیستم آگاه باشد و اصطلاحا دستی در کار داشته باشند، این اظهر من الشمس است که ما با یک تیم مواجهیم که نه تنها به فنون پرسونال برندینگ در فضای رسانه‌ای کشور مسلط است، که درگاه‌های رشد و صعود یک «نام» را به خوبی می شناسد و حتی آن‌ها را به خدمت در می آورد.

این تیم هم روابط و پیوندهای خوبی در حوزه‌های سیاسی، رسانه‌ای و اقتصادی دارد و هم بر اساس همان شبکه‌ی روابط، عملیات تبلیغاتی چندلایه طراحی می کند. فقط کافی است که به استفاده‌ی هوشمندانه‌ای که مهرشاد سهیلی از چند کلیدواژه محدود، یعنی «قرارگاه»، «کار جهادی» و «مناطق محروم» برای وصل شدن به دفاتر مراجع و شخصیت‌های روحانی و گرفتن وقت دیدار اختصاصی کرده دقت کنید. او با همین سه کلیدواژه، هم وزن خود را در حد مسوول یک «قرارگاه» نظامی بالا می برده، هم اعتماد سیاسی مخاطب را با ادعای «کار جهادی» جلب می کرده(به عنوان یک نیروی خودی و مخلص) و هم با کلیدواژه «مناطق محروم» به لحاظ عاطفی طرف مقابل را تحت تاثیر قرار می داده است.

این تسلط بر روانشناسی و بار کلمات، آن هم در برابر طیف متنوعی از شخصیت‌ها(مرجع تقلید، فرمانده نظامی، مدیر ارشد اقتصادی، بازیگر، خواننده و...) از نوجوانی از یک شهر بسیار کوچک در استان ایلام که تجربه‌ی زیسته‌ی قابل ملاحظه‌ای ندارد  و حتی به قول خودش محل خانه‌ی خواهرش در کرج را نه از روی اسم و عنوان کوچه و خیابان، که از روی درخت سر کوچه به خاطر می سپرده، ابدا قابل باور نیست. و قطعا مشاوران و دستیاران او فراتر از دو سه طلبه با نام‌های مستعار چون «بهشتی» است.

 مصائب غلبه‌ آمارسازی بر کار فرهنگی/ «مهرشادیسم» و خطرات بزرگ «مشاوران» مشکوک

 مصائب غلبه‌ آمارسازی بر کار فرهنگی/ «مهرشادیسم» و خطرات بزرگ «مشاوران» مشکوک

 مصائب غلبه‌ آمارسازی بر کار فرهنگی/ «مهرشادیسم» و خطرات بزرگ «مشاوران» مشکوک

 مصائب غلبه‌ آمارسازی بر کار فرهنگی/ «مهرشادیسم» و خطرات بزرگ «مشاوران» مشکوک

 مصائب غلبه‌ آمارسازی بر کار فرهنگی/ «مهرشادیسم» و خطرات بزرگ «مشاوران» مشکوک

این که مهرشاد در همان سال ۹۶، وقتی در ۱۳ سالگی به دیدار مصطفی میرسلیم رفت، یک پروژه در دست تیمی کاربلد بود، محل تردید است. او احتمالا تا همان یکی دو عکس اولی که با مراجع و بزرگان دینی گرفت، کاملا متکی به هوش و طراحی شخصی خود و احتمالا دو سه نفر فامیل و آشنای نزدیک بود. به نظر می رسد از یک جایی، پای «مشاوران» به میان آمد. همان‌ها که با دیدن نوجوانی با ظواهر متشرع و انقلابی، با سادگی و لهجه‌ی شهرستانی که مدعی کار «جهادی» است، بلافاصله در ناصبه او یک پروژه‌ی تاثیرگذار و «الهام‌بخش» فرهنگی دیدند. پروژه‌ای که احتمالا چنین عنوانی داشت: «نوجوان تراز انقلابی»

 مصائب غلبه‌ آمارسازی بر کار فرهنگی/ «مهرشادیسم» و خطرات بزرگ «مشاوران» مشکوک
دیدار سهیلی ۱۳ ساله با میرسلیم در انتخابات ۹۶

با ملاحظه‌ی همه حلقه‌ها که مهرشاد نوجوان از آن‌ها گذشت تا به دیدار بزرگان در حوزه‌های مختلف برود؛ همه قرارهایی که برای او «هماهنگ» شد؛ همه امکاناتی که در اختیار او قرار گرفت؛ همه پیامک‌هایی که برایش زده شد؛ همه بازدیدهایی که از پایگاه‌های خبری برایش جور شد؛ همه رونمایی‌هایی که در خبرگزاری‌های رسمی کشور برای کتاب غیرقانونی زندگینامه‌اش برگزار شد و...می توان احتمال قوی داد که حق با همشهری‌ها و بچه‌محل‌های ظاهرا ساده مهرشاد است: او به جاهایی وصل بوده و نفوذ دارد.

 مصائب غلبه‌ آمارسازی بر کار فرهنگی/ «مهرشادیسم» و خطرات بزرگ «مشاوران» مشکوک

شاید باز شدن سر ماجرای مهرشاد سهیلی را باید یک موهبت ناخواسته دانست. شاید ماجرای او یک بار هم شده، مسوولان امر را به این صرافت بیاندازد که بار دیگر مکانیسم‌ها و ساز و کارهای «نفوذ و صعود» در سیستم را بازنگری کنند. یک بار دیگر معیارهای «ظاهربینانه» را در مهر تایید زدن به آدم‌ها و رشد دادن ایشان در سیستم مرور کنند. از همه مهم‌تر، برای یک بار هم شده، تکلیف سیستم با «مشاوران» پرمدعا اما «کم‌خرد» که دسترسی‌های بالا دارند و پروژه‌های سوخته با هزینه‌های حیثیتی بالا در دامن ساختار می‌گذارند، روشن شود. به نظر می رسد که هزینه‌سازی نیروهای موجه‌نمای درون سیستم که با طرح‌های ظاهرا دهان‌پرکن، اما در باطن پوچ و حتی مضحک، کشور و نظام و انقلاب را در معرض آسیب قرار می دهند، به جاهای باریک کشیده است.

 مصائب غلبه‌ آمارسازی بر کار فرهنگی/ «مهرشادیسم» و خطرات بزرگ «مشاوران» مشکوک

مهرشاد سهیلی یک مساله دیگر را هم به خوبی برای اهل فن، آشکار کرد و آن غلبه‌ی خطرناک «آمارسازی» به جای دستاوردهای واقعی و غلبه‌ی «کمیت» بر «کیفیت» است. به طور خاص، در حوزه کار فرهنگی، جایی که از قضاء چندین برابر حوزه‌هایی چون سیاست و اقتصاد، نیازمند هوش، فراست، درایت و خلاقیت است، پروژه‌های بادکنکی و خوش‌ظاهر که رنگ و لعاب «کار جهادی» و «اقدام انقلابی»  هم دارند و ظاهرا زحمت و طراحی خاص هم نمی خواهند، به سکه رایج در بسیاری از نهادهای انقلابی تبدیل شده است. دعوای اخیر دو موسسه فرهنگی منسوب به جریان انقلابی بر سر مالکیت فلان «هشتگ» ترند شده، اتفاقا قطعه مکمل پازلی است که «مهرشادیسم» هم یکی از قطعات مهم آن را شکل می دهد.

در نهایت، اگر بخواهیم تنها یک جنبه مثبت برای قضیه‌ی مهرشاد سهیلی قائل شویم، این است که دست‌کم این بار، مسوولان امر و مغز متفکر سیستم فرهنگی، ساده از کنار ماجرا نگذرند و دست‌کم در حوزه فرهنگی، یک بازطراحی اساسی برای نهادهای انقلابی صورت دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    20 0
    وای خدا. مردم از خنده.
    • مرد IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      23 1
      اتفاقا خیلی گریه داره دوستان
    • وطنم ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      6 0
      پولهایی که به جیب زده چی میشه؟
    • حمیدرضا IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      15 0
      سلام. ..... گزارش عالی بود ..‌‌ رسانه محترم همان اراده ای که برای نیروهای عالی زمینه سازی بوجود آورد برای این فرد هم توام خلق موقعیت دارد .
  • 8 IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    69 0
    شما حساب کن موساد سیا چند نفر اینجوری وارد نظام کردن و هیچ کس هم نمیشناشون
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      8 19
      موساد خر کیه
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    25 0
    خوب که خرابکاری کرد حالا فهمیدیم ای دل غافل کی بوده این طرف
  • منصور IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    16 0
    متاسفانه میل شهرت و پست دیده می‌شود
    • IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      7 0
      البته فکر کنم مسوولین همین طوری سرکار اومدن و مردم باورشون کردن ، تعجب نداره .
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    21 0
    باید بیبینی پشت سر این آدم کیه
    • ی IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      8 3
      هیچ کس فقط راه رو پیداکرده
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    4 0
    :)
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    17 0
    دو روش رشد آقای سهیلی و هر شخصیت کاریزمای دیگری، ظاهر و تیپ سازی و سپس رعایت ادبیات رایج.
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    8 1
    تا بوده همین بوده !
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    3 9
    ظاهرا این کوبیدن هم مثل آن حلوا حلوا کردن با افراط توام است.
    • من من IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      8 1
      بحث کوبیدن نیست... خروجی این فرد مشخصه... دروغ هایی گفته.. پولهایی جمع شده ک وضعیتشون نا مشخصه.. بماند شهادت افرادی ک از ایشون پیشنها پولی داشتن.. یا خبرهای پولی ک برای ایشون منتشر میشده.. کار جهادی بکنه ولی پول ملتو خرج سفرو خبر خودش نباید بکنه...
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      9 2
      دوست عزیز کاری به خود این شخص نداریم. واقعا باید فکر کرد به حال این سیستم ظاهر نگر در مناصب فرهنگی و دولتی
  • معلم IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    11 1
    تجربه بیش از سی سال مواجهه من با این نوجوانان و جوانان در حوزه‌های فرهنگی و ورزشی می‌گوید اگر هم کسانی بازرنگی خود توانسته‌اند بفهمند که از این ماجرا میتوانند برای خودشان هم فایده ببرند اما معلوم است خود این پسر هم راههای خود بزرگنمایی و البته پیش از آن خود بزرگ پنداری را بلد بوده البته اشتباه او سرعت زیادش در این راه بود که زود لو رفت وگرنه چه بسیار که میشناسیم سالهای سال است از این راه ارتزاق میکنند و به ریش ساده دلان میخندند پسری را میشناسم که در کمتر از دو سال دان ۸ یک رشته رزمی را برای خود دست و پا کرد و به سمت رییس هیئت ورزشهای رزمی یکی از مراکز استان بزرگ کشور رسید در حالیکه واقعاً رزمی کار نبود و افراد دیگری که در بسیاری از مناصب ارزشمند دارای جایگاه شدند فقط با خود بزرگ پنداری و سپس خود بزرگ‌نمایی
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    3 1
    اسکیزوفرنی نداره این؟
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    3 0
    حالا این عناوین واقعی هستند یا جعل؟؟؟ خوب چرا از ایشان شکایت نمی کنید و یا حفاظت کاری نکرده است؟
    • رضا IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      5 1
      چون دلیلی ندارن، به چه جرمی؟ جرم سادگی مسئولین! طرف حتی پدر مادرشم از یه روستای دورافتاده هستن گویا مهرشاد خوب نحوه رشد و ترقی رو یاد گرفته
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      3 1
      آقا رضا به این نمیگن رشد و ترقی درسته که مسوولان خواب بودند لکن الان پیگیری این قضیه هم وظیفه آنهاست این قرار گاه وابسته به کجاست? حکم فرماندهی اش را کی داده? اگر جعل هست پس جرم هست
  • انقلاب IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    9 0
    بسمه تعالی ... استاندار وقت و فرصت طلب از طریق همین روش مهرشادیسم خود را بعنوان نخبه و نابغه ....جا زده...
  • محسن IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    9 0
    سلام مشرق جان . متاسفانه ظاهر بینی و موج دادن و موج سواری برای گرفتن مسئولیت در کشور یک رسم است اما اینکه این نوجوان تونسته به این سرعت بفهمد و اقدام کند دیدنی هست من در استان خودم چند نمونه دیگه از این افراد رو می شناسم که در عین تو خالی بودن تونستند با همین شگرد روابط عمومی خود را نخبه جا بزنند و تقدیرات و اعتبارات زیادی بگیرند.
  • سیدمهدی IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    6 0
    دراشل های کوچکتر درنهادها وارتخانه شهرداری ها پرازمهرشاد ها هست که باریاکاری به مناصب بالا میرسن چیز عجیبی نیست چیزی که توایران جواب میده ریاکاری و وصل کردن به بعضی نهادهای خاص هست
    • علی IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۶
      0 0
      ایول حرف حساب بود. هرچند ریاکاری و دورویی دیر یا زود باعث رسوایی میشه.
  • ناشناس IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    1 0
    کافیه ظاهرت رو میزون کنی همین . کلا معیار ارزیابی وقتی به ظاهر باشه همین میشه
  • ناشناس IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    0 0
    یه بچه بدون تخصص و هنر و حرفه ای به این همه منابع دسترسی پیدا می کنه و ....... و این داستان همچنان ادامه داره و .......... خواهد داشت ..............
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    8 3
    مشرق جان این راهی است که دوستان و همفکران صاحب منصب شما است که برای افراد شیاد و ریاکار هموار کرده اند
  • ناشناس IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    2 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
      0 0
      خنده نداره ، گریه داره
  • احد IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    0 9
    حالا مگه ایشون چه ادعایی کرده ویا داشته ، دوتا عکس با مسئولین گرفتن مگه اشکالی داره . گیر الکی به بچه مردم ندین بزار زندگیشو بکنه ، اگر خلافی داره خوب اعلام کنید ، اسنادی دادین عکس هست و نوشته هاتون هم پر است از احتمالات ، تا به کی باید براحتی آبروی کسی رو ببریم بعدش هم ادعای مسلمانی کنیم
    • FR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      6 0
      داداش یارو میلیاردی کلاه برداری کرده از ارگان های مختلف به اسم کمک به مناطق محروم و خیریه پول گرفته زده به جیب بعد میگی چه ادعایی کرده پیشنهاد میکنم گزارش کامل روزنامه فریختگان رو بخونی
  • ناشناس IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    0 8
    دمش گرم
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    9 0
    من سه نفر رو میشناسم که حتی براش خونه هم خریدن و حتی زدن به اسم مادرش . کاملا هوشمندانه و مبالغ کلانی که رد و بدل میشه اما بی کی میخوای گزارش بدی، کی حرفت رو باور میکنه
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    10 0
    بنظر میرسه همین یک مورد اگر درست بشه خیلی کشور تکون میتونه بخوره. فکر نکنید این موضوع خیلی بزرگ نیست. بنظر میرسه این مانند یک کوه یخ هست که بیشترش پیدا نیست. اصلاح کردن این مورد فکر نکنم به این راحتی باشه
  • ماحسون IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    3 4
    موسیان مال اهوازه به ایلام‌چسباندن
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    3 0
    اين راه سو استفاده را باز كردند...
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    7 3
    احمدی نژاد دوم هست
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    7 1
    ما تو این مملکت به این چیزها عادت داریم
  • حامد IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    4 1
    چندین فرد مثل همین پسر هم متأسفانه در کمال ناباوری در صدا و سیما و ... معرفی شده اند که واقعا جای تأسف دارد. ... در حالی که تحصیل کرده های واقعی در کشور بیچاره شده فلک زده بوده و بیکارند. حامد ر. دکتری فیزیک. یکی از اون فلک زده هایی که در خارج آنها را فیزیک دان و دانشمند می نامند در ایران بیکار عقب افتاده.
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    7 0
    چرا چند تا عکس از اون فرمانده نظامی ارشد نگذاشتید؟!
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    7 0
    رفیق جوان دارم مذهبی نخبه فوق لیسانس با زنش بیکارند مرغ و خروس نگه میدارن . اقایون مسول کلاه بی تفاوتی تان را بالاتر بگدارید از پرورش این دلقکها
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    8 1
    رفیق دارم بچه شهید بعد چند سال کار تو تعدیل نیرو بیرونش کردن با زنش و بچه هاش تو خونه سبزی بسته بندی می کنه درس خونده . آفرین به غیرت مسئولین
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    5 1
    این خبرها را که می نویسید به خدا حالمان خراب میشه چون متوجه میشیم کیا تو قدرت دارند برای این کشور تصمیم گیری می کنند
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    3 0
    مهرشاد !
  • بهشتی کیه IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    0 1
    کسی میدونه در متن اومده کیه؟
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    0 0
    تاسف
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    0 0
    تشکر از نگارنده و مشرق
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    2 0
    یکی از اولین نفراتی که از نظام سوریه جدا شد و به تروریستهای تکفیری پیوست شخصی بود که در محافل عمومی در کنار بشار اسد و سایر مسئولین تراز اول سوریه عکس گرفته بود
  • شمساطیل IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    1 0
    قبل از اینکه مهرشاد سهیلی ، مهرشاد بشه خودش ی پا مهرشاد بوده..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس