نخستین جلسه مشترک روحانی و رئیسی

آیا نرمش مذاکراتی رئیسی بیشتر از روحانی است؟ پاسخ قطعا منفی است. نتیجه آنکه دولت رئیسی هرگز از قِبل مذاکره احتمالی مستقیم با امریکا چیزی بیشتر از روحانی به دست نخواهد آورد.

سرویس سیاست مشرق _ "مذاکره با آمریکا"؛ گزاره‌ای داغ طی ۹ سال اخیر که حواشی زیادی پیرامون آن در سپهر سیاست و دیپلماسی ایران وجود دارد. از دیروز و تجربه روحانی و دولت اعتدال تا امروز و زمزمه‌های مذاکره در دولت رئیسی! +

در این باره البته همیشه ۲ سؤال اساسی وجود داشته است:

۱_ مذاکره مجاز هست یا نیست؟

۲_ مذاکره کنیم برای چه چیزی؟

پاسخ اجمالی به سؤال اول آنست که طبیعتا مذاکره بین ایران و آمریکا نه تنها غیر مجاز که غیر ممکن است و مگر به اقتضای مصلحت و بصورت موردی، چنین کاری به صلاح نیست.(این معنا در بیانات متواتر مقام معظم رهبری پیرامون مذاکره با آمریکا نیز قابل استحصال است)

پاسخ گذرا به سؤال دوم نیز آنست که اگرچه تحریم‌های آمریکا طی ۴۳ سال عمر انقلاب به یمن کارآمدی نظام اسلامی به حد کمی از تأثیر رسیده و هر روز هم کمتر می‌شود اما مذاکره در اقتضای مصلحت نیز صرفا برای کمتر کردن اثر همان تحریم‌های کم‌اثر شده است.

اما به مصداق معروف "ولی افتاد مشکل‌ها"، در بازه میانی این ۲ پاسخ رخدادهای بیشماری وجود دارد.

از عزم و علاقه برخی رجال برای مذاکره به هر قیمتی، تا تحلیل غلطی که می‌گوید رفع مشکلات اقتصادی منوط به مذاکره است، امیدهای غلط به تأثیر روانی خبر مذاکره با آمریکا و... البته به رخدادهای این بازه بایستی اتفاقات پیرامونی نظیر پیدا شدن جاسوس در تیم مذاکراتی دولت اعتدال، خروج آمریکا از برجام و مهمتر از همه بیدستاوردی برجام برای مردم ایران را نیز افزود.

مع‌الوصف اکنون به امروزی رسیده‌ایم که در دولت رئیس‌جمهور رئیسی نیز زمزمه‌های مذاکره شنیده شده و در عین حال گفته می‌شود که وزارت خارجه دولت ایران برای مذاکره با آمریکا پیش‌شرط‌هایی دارد. اتمام تمام تحریم‌های سال‌های اخیر، تضمین برای احترام همیشگی آمریکا به برجام، راستی‌آزمایی قول‌های آمریکا و لمس اثرات تغییر رفتارهای کاخ سفید.[۱]

درس‌های «تقریبا هیچ» روحانی برای دولت سیزدهم/ فراموش نکنیم «رابرت مالی» همان معمار کمپ دیوید است

البته همانطور که محرز است این پیش‌شرط‌ها قبل از طرح زمزمه‌ها مبنی بر مذاکره مستقیم دولت رئیسی با آمریکا در وین نیز وجود داشت و مسئله مذاکره اکنون تأملات جدیدی را طلب می‌کند.

یکی از مهمترین رئوس تأملات اشاره شده توجه به سابقه و گذشته مذاکرات ایران و آمریکاست.

دولت آقای رئیسی باید به این نکته مهم توجه داشته باشد که هرگز نخواهد توانست بیش از روحانی برای مذاکرات نرمش به خرج دهد.

نرمشی که البته دیدیم و خواندیم که چطور به "خسارت محض"، "دستاورد تقریبا هیچ" و تحریم‌های بیشتر منجر شد.

جالب است که روحانی در این راه حتی از "اقدامات نابجا" هم پرهیز نکرد و رفتارهایی مثل تماس تلفنی با اوباما و یا پیاده‌روی وزیر خارجه‌اش با جان کری را نیز مرتکب شد اما دست آخر صحنه را با شکست خود از بابت عملی نشدن وعده‌های آمریکا ترک کرد.

اکنون آیا آقای رئیسی قصد انجام اقداماتی بیش از آنچه که روحانی کرد را دارد؟!

پاسخ حتما منفی است.

پس نتیجه معادله هم حتما چیزی بیشتر از آنچه روحانی به دست آورد نخواهد بود. آن هم با آمریکایی که امروز دستان سران آن به خون شهید سلیمانی آلوده است و فهرستی از قاتلان حاج قاسم بر روی میز اجراکنندگان عدالت قرار گرفته است. و آمریکایی که بعد از برجام دستکم 600 مورد تحریم جدید بر ملت ایران تحمیل کرده است.

رجال و خواص سیاسی کشور بایستی بر این مدار اشراف داشته باشند که آمریکا همان آمریکا و رابرت مالی (کسی که گفته می‌شود مسئول تیم مذاکرات غیر مستقیم آمریکا و ایران در وین است) هم همان رابرت مالی کمپ دیوید است.[۲]

این واقعیت‌ها طلب می‌کند تا هرگونه ذوق‌زدگی و یا اقدام نابجا از درون و بیرون دولت ایران الساعه متوقف شود و مسئولان ذیربط با تفرّس آینده بر اساس نگاه به گذشته؛ بدانند که با خسارت محض و دستاورد تقریبا هیچ مواجه هستند.

اگرچه در این وادی رعایت مصالح و ترتیبات عنداللزوم دیپلماتیک اشکالی ندارد اما مجددا تأکید می‌شود که در بحث مذاکره با آمریکا با فرمول راضی کردن کدخدا، هرگز کسی نمی‌تواند بهتر از آنچه روحانی به ارمغان آورد، بیاورد: "خسارت محض"!

***

۱_mshrgh.ir/۱۳۳۱۱۴۱

۲_mshrgh.ir/۱۱۷۴۷۷۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • خخ IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    7 8
    نرمش رییسی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      0 0
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست. در ضمن پذیرش پروتکل الحاقی برای پرستیژ ابرقدرتی مان و هم برای جان دانشمندان نمان خطر ناک است.
  • FR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    4 3
    شاید این اظهار نظرات در دولت سیزدهم سیاسی و برای مصرف داخلی و کم کردن پروپاگاندای منفی اصلاح طلبان است ... بالاخره همه طرفها دیگر ایران در این مذاکرات اظهارات متفاوت و گاهی متناقضی میکنند برای اثر گذاری روی طرف دیگر چه اشکالی دارد که گاهی تیم مذاکره کننده ما هم آنها را مشغول و به واکنش وادار کند ؟
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      3 0
      اصل مذاکره منعی ندارد ولی نه با امریکا و از 5 نفر مذاکره کننده 3 نفر جاسوس بود قابل اعتماد نیستند و تضمین نمیدن
  • ابی IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    7 12
    باید مذاکره مستقیم کرد
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    18 3
    بالاخره دارید تن به مذاکره مستقیم ّبا آمریکا میدهید. با قاتل سردار سلیمانی. تو دولت قبل بد بود تو این دولت خوبه
  • مهدی IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    9 3
    درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به مذاکره با دولتهای بدعهد و خبیث اعتماد کنیم.
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      2 3
      پس چرا مذاکره می کند دولت ریسی ؟؟؟ همین امروز برجام را پاره کنید
  • سامان IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    7 5
    رئیسی اقتصاد کشور را معطل مذاکره و برجام نکرده است و تعامل و روابط اقتصادی و تجاری با 15 کشور همسایه و کشورهای بلوک شرق در دست اقدام است.
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      4 0
      اما باز حق مذاکره مستقیم با اون قاتلها رو نداره
  • سعید IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    11 3
    روحانی درک درستی از سیاست خارجی و روابط بین الملل نداشت و به همین دلیل برجامش شکست خورد و اقتصاد مملکت را ته دره بُرد.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    8 4
    احسنت مشرق
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    13 2
    مشرق رایربت مالی متولد 1342 است و پیمان کمپ دیوید 1357. یعنی رابرت مالی در سن 15 سالگی معمار کمپ دیوید شده؟؟؟؟
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
      2 3
      کمپ دیوید فقط مربوط به مصر نبود . بعدها با فلسطینی ها عرفات و عباس زمان کلینتون هم محل اجلاس چند جانبه بود. راجع به اجتماع سران عربی خلیج فارس با حضور اوباما . محل آن یادم نیست . شک دارم . شاید همین کمپ دیوید بوده
  • DE ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    10 2
    آیا نرمش مذاکراتی رئیسی بیشتر از روحانی است؟ پاسخ قطعا منفی است. نتیجه آنکه دولت رئیسی هرگز از قِبل مذاکره احتمالی مستقیم با امریکا چیزی بیشتر از روحانی به دست نخواهد آورد. // چرا اتفاقا کلی چیز بدست خواهد آورد و آن قهر کردن ملت با جناب نور چشم عزیزمون آقای رییسی است چرا که مردم از ایشون انتظار دارند مانند همیشه انقلابی بمانند که خواهند ماند لیکن نظارت کامل روی روند مذاکرات داشته باشند تا گول مذاکره مستقیم با امریکا را نخورده و باز جلوی اناشریک گفتن امریکا و باز نمودن دست امریکا برای خرابکاری و جان گرفتن دوباره غربگدایان که فکر میکنند راه همان راه قبلیست....را بگیرند . ملت سالهاست تحت فشار هستند . بایستی هرچه سریعتر اموال به غارت برده نجومیان و دزدان و رانتخواران را بین مردم فقیر تقسیم نمود تا ادامه راهی که به آخر سختیها رسیده را همراه باشند. دراین شک نکنید که امریکا بو برده که تحریمها خود در حال از بین رفتن است او برای تحکیم تحریمها و ادامه شرطی کردن زندگی مردم مذاکره مستقیم میخواهد.
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    3 5
    دولت فعلی هم داره دچاره( روزمرگی ووابستگی به تله مذاکرلت میشه)
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    10 2
    هشدار بسیار بسیار ضروری است .. احسنت
  • علیرضا IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    3 3
    واقعا مسخرست مشرق عزیز از توهمات بیا بیرون کسری بودجه
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    3 0
    راهی که از ابتدای این دوره از مذاکرات برداشتیم . یعنی بازگشت آمریکا به برجام با حصول شروط ایزان . ممکن است . درسته ... . حاشیه های تبلیغاتی غربی ها با عناوین مختلف بمنظور تاثیرگذاری و به بیراهه کشاندن بمنظور مراد خویش . به هیچ وجه توجه نشود . دوستان مذاکره کننده ما با خیال راحت به منظور دستیابی به حقوق ایران ادامه دهند . ما مردم به همین منوال حمایت خوو را اعلام میداریم .
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    3 0
    امروزه خطاباآمریکاى روبه افول ورسواشده درآزمایشات متعددقابل قبول نیست .
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    4 0
    محاکمه روحانی
  • محن IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    4 0
    لطف کرده عکس هر کس یا هرچیزی را چاپ کنید بجز ایناقای کلید ساز را .
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    1 4
    مذاکره مذاکره اس چه به صورت نامه نگاری چه مستقیم! مذاکره فعلی یعنی لقمه رو دور دهن چرخوندن و اتلاف وقت. مستقیم مذاکره کنین تا وقت کمتر تلف نشه همین بقیه اش داستانگوییه
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    0 1
    از کجا فهمیدید ارزش هر دولار آمریکا سی هزار برابر ارزش ریال جمهوری اسلامی ایران است ؟
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    1 1
    با امریکا بر سر منافع اصلی گفتگوی همه جانبه داشته باشید یعنی منافع تجاری شامل فروش نفت خرید تسلیحات تحرکات وهماهنگی های نظامی در منطقه ذره ای از نفوذ ایران در منطقه کم نشود فقط هماهنگی های لازم برای عدم تعرض به منافع ایجاد می شود به هیچ وجه واررد مساعل هسته ای و نظامی کشور نشوید اینها موضاعات بی ربطی هستند کانال مذاکرات در این شرایط حساس برای عدم برخورد باید باز باشد حتی اگر صد سال طول بکشد امریکاییها مجبورند برای تقابل با چین درقبال خاورمیانه تغییر رویکرد بدهند از این فرصت استفاده کنید
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    2 0
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.» 1- مذاکره بعد از اعلام سیاست قطعی، به‌ویژه به‌صورت فرسایشی غلط بوده و هست. 2- آمریکا شیطان بزرگ، زورگو و تحمیل‌کننده‌ی حرف باطل است، و حرف حق را نمی‌پذیرد. لذا مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا غلط اندر غلط بوده و هست. 3- از تمام مسئولین می‌خواهیم به جد به خطوط قرمز رهبری در اجرای سیاست قطعی و عدم مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا پایبند باشند.
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    2 0
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.
  • مهدی IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    0 0
    دقیقا. به عنوان کسی که به آقای رئیسی رای دادم، انتظار دارم به وعده هایشان عمل کنند و زندگی مردم را به مذاکره گره نزنند. در زمین آمریکا بازی نکنید. همین.
  • محمد ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 0
    مشرق محترم، مرقوم فرموده اید: « طبیعتا مذاکره بین ایران و آمریکا نه تنها غیر مجاز که غیر ممکن است ». به نظر خودتان این گزاره درست است و عقل و منطق آن را تأیید می کند؟ اینکه ایران و امریکا بر سر یک میز بنشینند و با هم مذاکره کنند آیا از نظر عقل جـزوِ « غیر ممکن ها » است؟! از امامِ معصوم (ع) سؤال شده است که آیا خداوند می تواند شتری را از سوراخ سوزن عبور دهد؟ امام در پاسخ فرموده اند که برای اینکه شتر از سوراخ سوزن عبور کند، یا باید شتر به اندازۀ سوراخ سوزن کوچک شود یا سوراخ سوزن به اندازۀ شتر بزرگ شود، و این هر دو « محال » ( = غیر ممکن ) است، و قدرتِ خداوند به امرِ محال تعلق نمی گیرد. بنده (نویسندۀ این نظر) این مثال را برای آن آوردم که معنای « غیر ممکن » روشن شود. حال، آیا مذاکرۀ ایران و امریکا از همین قبیل است که آن را « غیر ممکن » نامیده اید؟! و اگر چنین است پس چگونه در زمانِ دولتِ قبل آنهمه مذاکرات بین دو کشور صورت گرفت؟ آیا آقایان روحانی و ظریف و عراقچی و ... قدرتِ تصرف در قوانینِ خلقت را داشتند و از غیر ممکن، ممکن ساختند؟! و باز اگر مذاکرۀ دو کشور غیر ممکن است، چرا در ادامۀ مطلبتان آقای رییسی و دولتش را از مذاکره با امریکا برحذر داشته اید؟ یعنی اینان هم می توانند « غیر ممکن » را « ممکن » کنند و شما از این موضوع نگران هستید؟! عــزیزان، واژه ها و تعبیرها معانیِ دقیق دارند. کم دقتی در بکار بردنِ آنها منجر به ساختنِ گزاره هایی می شود که حتی خودِ گوینده و نویسنده هم نمی تواند صحتِ آنها را اثبات کند. خوانندگانِ محترم طولانی شدنِ یادداشت را بر بنده ببخشایند.
  • ظلم و طغیان IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    0 0
    مردم ایران به روحانی رای دادند و این بزرگوار با خالی کردن جیب مردم فقط سهمشو از از مردم گرفت بالاخره حکومت کردن خرج داره اونم وقتی دختر خانومت سفیر فرهنگی ایران در اروپا باشه؟ هزینه ها داخل اروپا خیلی بالاست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس