امیرعبداللهیان: حصول توافق نیازمند اتخاذ تصمیمات مهم از سوی طرفهای غربی به ویژه آمریکا است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با همتای فنلاندی حصول توافق در وین را نیازمند اتخاذ تصمیمات مهم از سوی طرفهای غربی به ویژه آمریکا خواند.

به گزارش مشرق، «پکا هاویستو» وزیر خارجه فنلاند که به منظور بازدید رسمی از جمهوری اسلامی ایران اوایل امروز (دوشنبه) وارد تهران شده بود، در دو نوبت با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد.  

طرفین در این دیدار به تبادل نظر در مورد روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای و بین المللی پرداختند.

وزرای خارجه دو کشور، با عنایت به نودمین سالگرد تاسیس روابط بین ایران و فنلاند، راههای ارتقای روابط سیاسی، اقتصادی و پارلمانی فیمابین را مورد بررسی قرار دادند.

 دو مقام ضمن تایید ظرفیتهای بزرگ اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید کردند که مترصد افزایش چشمگیر همکاری ها در این حوزه ها هستند. بر این اساس بویژه بر عملیاتی کردن ظرفیتهای مهم روابط در حوزه های حمل و نقل، کشاورزی، فناوری، دارویی، جنگلداری و چوب و کاغذ، محیط زیست، مدیریت منابع آبی و تبادلات علمی تاکید شد.

بخش دیگری از گفتگوهای وزرا به اشتراک مساعی دو کشور در خصوص مدیریت آثار و عوارض ناشی از تحولات افغانستان در حوزه های آوارگان، مقابله با قاچاق مواد مخدر و نیز مبارزه با تروریسم اختصاص داشت. هر دو طرف بر ضرورت حمایت از شکل گیری یک دولت فراگیر در افغانستان، به نحوی که موجب ثبات داخلی در افغانستان و امنیت در منطقه شود تاکید کردند.  

امیرعبدالهیان و هاویستو در ادامه ضمن تبادل نظر در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات وین، بر ضرورت نتیجه بخش بودن مذاکرات به نحوی که منجر با بازگشت تمامی طرفین به اجرای کامل تعهدات مندرج در توافق هسته ای شود تاکید کردند.

 وزیر خارجه کشورمان در این دیدار با تاکید بر شکست قطعی سیاست فشار حداکثری هیات حاکمه های آمریکا و انتقاد از بی عملی سه کشور اروپایی در قبال این سیاست ضد انسانی، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر منافع ملی، با عزم جدی برای نیل به یک توافق خوب در ادامه مذاکرات مشارکت خواهد کرد، اما حصول توافق نیازمند اتخاذ تصمیمات مهم از سوی طرفهای غربی به ویژه آمریکا است.

لازم به ذکر است دو طرف در خصوص برخی تحولات دیگر منطقه‌ای و بین المللی از جمله سوریه، یمن  و اوکراین به تبادل نظر پرداختند.

 وزرای خارجه پس از دیدار در نشست خبری مشترک حضور یافته و به تشریح رایزنی هایشان پرداختند.  وزیر امور خارجه در این نشست خبری با بیان اینکه در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالبات‌مان مورد توجه قرار نگرفته، گفت: با خوش‌بینی، حسن نیت و جدیت به تلاش‌های خود برای رسیدن به توافق خوب و حتی فوری ادامه می‌دهیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس